Fantasiatapahtuma yhteistyössä Tampereen Suomalaisen kirjakaupan kanssa?

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tampereen Suomalainen kirjakauppa otti perjantaisen TRD tapahtuman yhteydessä puheeksi että haluaisi syksyllä järjestää yhdistysten kanssa (laitoin nyt VyK:in etuliitteen vaikka tapahtuma koskee molempia) fantasia-aiheisen tapahtuman johon toivottaisiin aiheenmukaisiin asuihin pukeutunutta porukkaa mukaan. Kirjakauppa yrittää myös saada paikalle jonkun kustantajan.
Tämän tarkempia tietoja meillä ei vielä ole (eikä ehkä heilläkään) ajankohdasta tai mistään, mutta lienee selvää että jos vain porukkaa saadaan toteuttamaan niin tähän lähdetään?

Hallitusksen kokouksessa tänä iltana mietittiin että Tamfanin yhteydessä voisi olla hyvä kohta järjestää. Esimerkiksi saman viikon perjantaina. Mutta homma tosiaan kaikilta osin ihan auki.

Heitelkää jotain ajatuksia aiheeseen liittyen. Olisitko ehkä tulossa? Mikä voisi olla mukavaa ohjelmaa kirjakaupassa järjestettävässä tapahtumassa, mikä ajankohta olisi hyvä?
Pitää tässä kevään mittaan olla kirjakauppaan yhteydessä ja keskustella tarkemmin siitä minkätyyppinen tapahtuma olisi kyseessä, ajankohdasta yms.
 
Oma tulemiseni lienee hyvin riippuvainen satunnaisista viikonloppumenoista ja lomista ja muutenkin siitä, miten paljon matkustus huvittaa ja miten paljon huvittaa maksaa VR:lle.

Mukavaa puuhaa voisivat olla workshop-tapaiset jutut, joihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen ja joita olisi ehkä pari tai kolmekin erilaista, toki riippuen resursseista. Joku, jonka voisi toteuttaa ihan parissa minuutissa, tai joku, jota voisi tulla varta vasten puoleksi tunniksi tekemään.
 
Tässä kohtaa voisi ehkä hyödyntää Isilmiren ideaa oman nimensä haltiariimuilla kirjoituttamisesta?
 
Esimerkiksi. Onko muuten kirjakaupalta tarkempaa selvitystä, haluavatko he nimenomaan Tolkien-tapahtumaa, fantasiakirjallisuustapahtumaa vai kirjallisuustapahtumaa?
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että yhdistykset olisivat siellä kuitenkin levittämässä ensisijaisesti Tolkien-tietoutta, ehkä myös fantasiakirjallisuutta yleensä.
 
Tästä ei ole tietoa. Ilmeisesti idea syntyi juuri siinä hetkessä eikä kenelläkään ole mitään tarkoja visioita valmiina. Siksi voisi olla hyvä hetki tarttua juttuun ja esittää omia ehdotuksia.
Omasta puolestani saattaisin kallistua Tolkienpainotteisen fantasiatapahtuman puolelle jos minulla olisi valta päättää.
 
Tamfanin kanssa yhdistäminen tuntuu hyvältä idealta: Tamfanin päivämäärä ei ole ihan vielä 100% varma (riippuu miten tilat saadaan), mutta syyskuussa se tulee olemaan. Morel varmasti auttaa tässäkin, vaikka Tamfan aikaa toki viekin, mutta aiheenmukaisiin pukuihin ei kyllä pukeuduta... :)
 
Luulisi kuitenkin, että edes muutama pukeutuisi sitä kun aivan erityisesti toivottiiin.

Itsekin suosisin tapahtuman järjestämistä Tamfanin kanssa, sillä silloin voisi ehkä saada myös
hieman kauempaa tulevia ihmisiä mukaan, kun voi lyödä kaksi kärpästä yhdellä reissulla. Treen
kontulaiset kun kokemukseni mukaan ovat melko avokätisiä tarjoamaan yöpymispaikkoja.

Itse olen käytettävissä jälleen esim. lukemaan tai vaikkapa vetämään keskustelua/haastattelemaan
jotakuta joko Tolkieniin liittyen tahi yleisemmin fantasiasta. Jos keskustelu/haastattelu
järjestetään pitää sitä tietenkin suunnitella etukäteen jonkin verran mutta sekään ei minulle
tuota ongelmia. Ehkä pieni muotoinen paneelikeskustelu, jossa olisi otsikkona jokin väite ja sitä
sitten panelistit joko puoltaisivat tai vastustaisivat?

Lukunäytteet pitänee valita vasta, kun tietää mikä kustantaja lähtee mukaan tapahtumaan, koska
emmehän voi periaatteessa lukea kilpailijan kustantamista kirjoista. Tai näin minä asian näen.

Filkkifriikit mukaan, laulut ovat aina piristäviä ja antaa kivan poikkeuksen jos miettii millaisia
kirjakauppojen tapahtumat yleensä ovat. Myös tuollaiset pienet pysäkit kuulostavat hyvältä
ajatukselta ja nimenomaan tuo nimensä kirjoittaminen riimuilla.

Ja niin, pukeutumiseen vielä liittyen, itse aion pukeutua aiheenmukaisesti.
 
Minäkin olen täysin valmis pukeutumaan ja tekemään paikampäällä jotakin hommaa. Morel on kiva saada mukaan ja toivottavasti filkkifriikit myös? Olen kyllä lupautunut pyörittämään tapahtuman eri osasia ja organisoimaan juttuja, mutta Tampereen porukalta aivan varmasti tarvittaisiin auttavia käsiä.
Voisiko oman nimen tengvareilla saada yksinkertaiseen kirjanmerkkiin? Onko tarpeeksi varmakätisiä että uskaltaisi tehdä suoraan sellaiseen? Voisi olla kirjakauppaan sopiva.
Toinen idea mikä tuli niin jos järjestäisi lasten piirustuskikilpailun. Vaikka niin että mainos olisi viikon alusta esillä ja joku palautuslaatikko tai osoite. Sitten jos paikanpäällä saisi kilpailutyöt esille ja vaikka Isilmiren, Mayn tai jonkun muun tutun lapsia raatiin valitsemaan voittajatyötä joka palkittaisiin tapahtumassa. Joku rajattu fantasia-aihe (Lohikäärmeet, peikot, satuolennot, joku tietty lastenkirja, Narnia...). Kilpailun tulokset ja voittajien työt voisi julkaista vaikka legolaksessa tai niistä voisi kasata seuraavan vuoden kalenteria tai jotain muuta hauskaa.
Haastattelukaan ei ole yhtään huono idea ja lukupätkiä kannattaa varmasti olla.
 
Tässäpä olisi ekstrahyvä syy raahata vihdoinkin luuni taas Tamfaniin. Jos minulle ei muodostu lapsi- tai työesteitä, olen innolla mukana.

Minulla on edelleen tallella sama kotkansulasta ja leveästä kalligrafiaterästä askarreltu kynä, jolla Pasilan kirjastossa muinoin taiteilin ihmisille tengwar-nimilappuja, ja valjastan sen ilomielin jälleen Tolkien-aatteen palvelukseen. Vaikka ikää on sittemmin karttunut, en usko käteni vielä tärisevän niin paljon, ettenkö uskaltaisi kalligrafioida nimiä mihin tahansa materiaaliin, jossa muste pysyy leviämättä.

Kuulun myös siihen ihmisryhmään, joka tarttuu riemulla jokaiseeen tilaisuuteen pukeutua hauskasti. Tulen siis enemmän kuin mielelläni paikalle jollain tapaa keskimaalaisittain asustautuneena.

Sulkakynän lisäksi voin (kohtuuden rajoissa) valjastaa myös muut kynäni tapahtuman valmisteluun. Toisin sanottuna voin tarvittaessa kuvittaa esim. mainosjulisteita tai muuta vastaavaa materiaalia. Tässä puuhassa on vielä sekin hauska puoli, ettei se vaadi paikallaoloa vaan toimii hyvin netin kauttakin. Voin siis ehkä olla hyödyksi, vaikken itse tapahtumaan pääsisikään.

Muoks Sepä vielä unohtui, että laulu ja nokka/poikkihuilun soitto luonnistuvat myös tarvittaessa. Tosin ei yhtaikaa tengwarin riipustelun kanssa =)
Pikku-ukkoa en sentään voi piirustuskilpailutuomariksi luvata. Hän ei ole itse kovin kiinnostunut piirtämisestä eikä jaksa kauheasti innostua muidenkaan taiteilusta. On myös kyseenalaista, jaksaisiko hän olla mukana tämän mahdollisen tuplafantasiatapahtuman alusta loppuun.
 
Eipäs unohdeta tämän olemassa oloa.

Otin yhteyttä Suomalaiseen Kirjakauppaan ja nyt on ehdotettu
päivämääräksi sellaista kuin perjantai 23.9. Ei osu miitin kanssa
päällekkäin, vaan peräkkäisinä viikonloppuina ovat nuo. Se ei
toivottavasti karsi porukkaa.

Ideointia kaivataan edelleen ja tietenkin on mukava tietää, kuka voi
tehdä mitäkin. Olettekin jo olleet aika ihanteellisen oma-aloitteisia
sen suhteen.
 
Jaamar sanoi:
Morel on kiva saada mukaan ja toivottavasti filkkifriikit myös?

Joo, FilkkiFriikkien kanssa (no, KRO:n) tuosta juteltiinkin alkuviikosta ja todettiin, että voitaisiin vaikka tulla laulamaan samat viisut kuin Tamfanissa seuraavana päivänä. Eli se ainakin onnistuu. Tamfan ei perinteisesti ole ollut ihan hirveän työläs järjestää, eli voimme varmasti uhrata aikaa edellisenä päivänäkin. Meistä suurin osa on työssäkäyviä ihmisiä, eli kovin aikaisin ei valitettavasti päästä paikalle.
 
Jes :) Kiitos teille. Minäkään en voi luvata olevani kauhean aikaisin juurikin työn ja pitkän matkan takia. Joka tapauksessa yritän päästä paikalle. Mikäli piirustuskilpailuidea saa kannatusta ja sopii myös kirjakaupalle niin voin olla ainakin sitä organisoimassa. Ja pitäisi selvittää olisiko kirjakaupalla mahdollisuutta järjestää palkinto kilpaan tai vaikka yhteistyössä yhdistysten kanssa parikin pientä palkintoa.
 
Palkinnot kannattaa miettiä sitä silmällä pitäen, kenen halutaan osallistuvan kisaan. Esim. joku Tolkienin kirja ei välttämättä kauhean pieniä piirustelijoita innosta kynään tarttumaan.
 
Ylös