Fediversumi

Dracaena

Raseena
Tutustuin ystävän kautta tässä vuosi pari sitten käsitteeseen fediversumi, eli fediverse (englannin sanoista federation ja universe). Se tarkoittaa (jos osaan yhtään selittää) sellaisia sosiaalisen median tai verkostoitumisen palveluita, joita ylläpidetään hajaututetusti ja epäkaupallisesti, ja jotka ovat toisiinsa kytköksissä. Tässä pari (ehkä pätevämpää, mutta minun kaltaiselleni ensilukemalla vaikeammin ymmärrettävää) määritelmää:

Fediverse
is a portmanteau of two words “federation” and “universe”
It is a common name for federated social networks running on free open software on a myriad of servers across the world. Historically, this term has included only microblogging platforms supporting a set of protocols called OStatus. This didn't do justice to a large number of projects that federate, share same values and are reasonably popular. With the appearance and wide adoption of a new standard protocol called ActivityPub it makes no sense to further divide the federated world into “OStatus” and “non-OStatus” projects. This guide unites all interconnected federated networks under one term “Fediverse”.
https://fediverse.party/en/fediverse/

The Fediverse (a portmanteau of "federation" and "universe") is the ensemble of federated (i.e. interconnected) servers that are used for web publishing (i.e. social networking, microblogging, blogging, or websites) and file hosting, but which, while independently hosted, can intercommunicate with each other. On different servers (instances), users can create so-called identities. These identities are able to communicate over the boundaries of the instances because the software running on the servers supports one or more communication protocols which follow an open standard. As an identity on the fediverse, users are able to post text and other media, or to follow posts by other identities. In some cases, users can even show or share data (video, audio, text and other files) publicly or to a selected group of identities and allow other identities to edit other users' data (such as a calendar or an address book).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fediverse

Käytännössä ja yleistäen siis sellaisia sosiaalisen median palveluita, joita ei ylläpidä mainostuloilla voittonsa ansaitseva korporaatio, joka ei kerää tietoa kyseenalaisesti, ja joita ylipäänsä mainostetaan avoimempina, eettisempinä ja turvallisempina.

Minulle tutuimpia fediversumiin kuuluvia palveluita ovat Facebookin vastine Diaspora https://diasporafoundation.org/, Twitterin vastine Mastodon https://joinmastodon.org/, YouTuben vastine PeerTube https://joinpeertube.org/en ja Instagramin vastine PixelFed https://pixelfed.org/. Facebookia ja Instagramia en ole lähinnä periaatteellisista syistä itse käyttänyt, Twitteriä taas en ole niin paljon elämääni kaivannut, että olisin vaivautunut luomaan tiliä. Tähän mennessä olen vain ollut tietoinen, että fediversumissa olisi niille vaihtoehtoja, mutta en ole jaksanut tutustua niihin ja opetella käyttöä (koska vaikka epäkaupallisuutta ja muuta sellaista arvostankin, niin monet noista palveluista ovat humanistitollon ensilukemalla vaikuttaneet vähän vaikeilta).

YouTubea aloin joskus, öö, ehkä viime vuoden puolella boikotoida (sietämättömien, kohtuuttoman pitkien ja skippaamattomien mainosten takia), ja PeerTube on ollut yksi niistä, joiden avulla olen voinut katsoa YouTubessa olevia videoita olematta YouTubessa. Muuten en ole sitä kai käyttänyt. Edit: Ei kun se olikin HookTube, jota olen käyttänyt YouTube-videoiden katsomiseen.

Nyt pääsiäisenä, kun hankin koiranpennun, aloin kuitenki kaivata jotain Instagramin kaltaista kuvienjakopalvelua. Monen viikon jahkailun jälkeen tein tilin PixelFediin. (Koirakuvista pitäville linkki: https://pixelfed.fi/koirani_sysi)

Useimmille näihin palveluihin siirtyminen tuntuu varmaankin turhalta ja vaikealta, koska niissä on vähemmän käyttäjiä eikä etenkään niitä omia tuttuja. Minä en kuitenkaan PixelFedistä hae oikeastaan mitään sosiaalista, joten minua ei kiinnosta, onko siellä muita ihmisiä, joiden kanssa tykkäillä ja kommentoida kuvia. Minulle on tärkeää sekin, että kuvia voivat katsella nekin, jotka eivät ole rekisteröityneet palveluun. (Esim. Instagramista olen välillä voinut katsella kaverien kuvia, koska välillä tuntuu, että eivät he itse kuulumisiaan kuitenkaan minulle kerro, mutta julkisten profiilien katsomisesta on tehty yhä vaikeampaa rekisteröitymättömille käyttäjille.)

Onko fediversumi tuttu? Kiinnostaako? Osaatko selittää sen minua paremmin? Onko minun koiranpentuni söpö?

PS: Linkit tälleen tyhmästi tekstin seassa, koska jostain syystä tuo linkitystoiminto aiheuttaa pelkkää kaaosta tekstiluonnokseen: valitun tekstin sijasta linkki tulee koko lopputekstiin, enkä jaksa korjata sitä joka kerta.
 
Last edited:
Vaikka olenkin vajaat neljä vuotta myöhässä, haluaisin erikseen kiittää Dracaenaa yhteenvedosta.

Myös minä olen monilta osin joko pysytellyt WWW:n kaupallisimpien sivustojen ulkopuolella tai ajan mittaan ryhtynyt vaihtelevassa määrin boikotoimaan niitä. Motiivini ovat vaihdelleet. Facebookia vierastin alusta lähtien siksi, että se mielestäni keräsi käyttäjistään liikaa henkilökohtaista tietoa (en silloin vielä ymmärtänyt, miten hyviä Googlen palvelut olivat samalla alalla). Twitterin kaltaista pätkäviestintää en ylipäänsä juuri kaivannut elämääni.

Youtuben boikotoiminen lähti kai ensinnä liikkeelle kokeilustani elää mahdollisimman paljon (mutta ei ehdottomasti) ilman Googlea. Kun sitten olisin palannut videoitten pariin, mainostulvavuoksi heitti minut rannalle. Tuubin mainokset voi nykyään yllättävän hyvin torjua käyttämällä Brave-verkkoselainta, mutta uskoakseni se ei voi pitemmän päälle olla kestävä ratkaisu.

Minulle fediversumissa (itse sanaa en ollut ennen tätä päivää nähnyt enkä kuullut) pysytteleminen on pitkälti tarkoittanut Vihreän lohikäärmeen kaltaisten harrastefoorumien suosimista. Joskus vuoden 2018 tienoilla havaitsin useimpien joko kadonneen tai muuttuneen eläviksi kuolleiksi. On jännittävää nähdä, että jotkut pyrkivät rakentamaan suurille kaupallisen somen alustoille itsenäisiä, epäkaupallisia vastineita, vaikka en itse niitä suuresti kaipaa. Jos ne onnistuisivat kovasti kasvamaan, miten ihmeessä niitten rahoittaminen ratkaistaisiin?

Minullekin tärkeitä voisivat olla lähinnä kuvanjakoalustat ja videonkatselupalvelut – varsinkin nyt, kun kulkutautikaranteenien aikana erityisesti suosimani Yleisradio aikoo omistautua käyttäjiensä vakoilemiselle.

Fediversumin lisäksi tarjolla on myös joukko kaupallisia palveluja, joitten ansaintamalli niitten oman väittämän mukaan perustuu muuhun kuin tietojen keräämiseen niitten omista käyttäjistä. Miten pitkälti esimerkiksi Duckduckgon suosituksiin voi luottaa?
 
Miekin koitan vältellä googlen juttuja, mutta järjestötoiminnan takia joudun driveä käyttämään. En ole juuri missään mikä nykyään kai ymmärrettäisiin someksi. Irc, skype ja sähköposti ovat tavat joilla pääasiassa pidän yhteyttä ihmisiin. Harmittaa kun männävuosina myivät skypen mikrosoftille, mutta en ole vielä keksinyt muuta tilalle.

Discord ei innosta, koska ne keräävät ja myyvät eteenpäin kaiken tiedon mitä ihmiset sinne laittavat. Tämän sivuston mukaan jopa sähköpostien sisältöä (mutta en ymmärrä miten sähköpostit liittyvät discordiin) ja sen mitä muita ohjelmia koneella on auki sillä hetkellä ja mitä teet niilä. Olen vähentänyt Konnun irc-kanavalle kirjoittelua, kun kaikki mitä sinne kirjoittaa päätyy discordiin sillan kautta. Toisaalta on siellä toisellakin puolella ollut taas pidempään hiljaisehkoa.

Tyhjennän selaushistorian moneen kertaan päivässä ja suljen selainta, koska pelkkä tyhjennys ei poista kaikkea. Selaimessa on ublock origin (ei enää adblock, joka saa tietyistä läpi päästämistään mainoksista rahoitusta) ja noscript. Jälkimmäisen avulla pystyy aika hyvin säätelemään mitkä kaikki palikat nettisivuilla saa oikeuden avautua, mutta välillä se on rasittavaa kun ei tiedä mikä kikkareyhdistelmä pitäisi olla että saisi jonkin tekstin tms auki. Se on myös avannut silmäni siihen, että missä kaikkialla googlen (cloudflare.com, gstatic.com, jne) ja facebookin osasia on käytössä. Ublock estää youtuben mainokset, en ole nähnyt niitä vuosiin. Paitsi tietysti niitä missä kanavan pitäjä itse mainostaa sponsoreitaan. Molempien noiden ohjelmien kanssa pitää aluksi katsoa asetukset kuntoon ja mie esim tyhjensin noscriptistä kaikki pois sallittujen listalta ja lisäsin sinne sitten sivuilla käydessäni sellaisia, jotka koen että voivat olla aina sallituissa (niitä ei ole montaa) ja monilla sivuilla annan vain väliaikaisia lupia osien avautumiseen.
Hakukoneena en ole googlea suoraan käyttänyt aikoihin vaan ixquickin kautta (nykyinen nimi on startpage). Olen kerännyt melko laajan varaston kirjanmerkkejä, joten usein ei ole tarpeen lähteä etsimään hakukoneella asioita.
 
Tulipas Satekain viestissä esille harvinaisen monta sellaista asiaa, joita minäkin olen ammattilaisilta ja kovan luokan harrastelijoilta vinkkejä saaneena maallikkona joko tehnyt tai pohtinut. Voisin kommentoida montakin kohtaa, mutta silloin melkeinpä jo täytyisi säikeen otsikko muuttaa muotoon »Yksityisyyttä verkossa» tai jotain.

Skypen korvikkeeksi voisi käydä maksuton Jitsi /žitsi/, jota olen kuullut muun muassa Saksan yliopistojen suosivan. Omiin melko satunnaisiin tarpeisiini se on yleensä soveltunut hyvin, kunhan vastapuolet on saanut maaniteltua sitä kokeilemaan. Yksittäistapauksissa yhteysongelmia on esiintynyt, enkä tiedä, ovatko ne johtuneet ensisijaisesti käyttäjistä, itse ohjelmistosta vai yhteensopivuusongelmista. Itse olen Ubuntu-alustoilla käyttänyt Jitsiä sujuvasti siihen nähden, että yleiset videokokoustaitoni ovat heikot.

Suomalaisen näkökulmasta Jitsi on tarkoitettu ennen muita Teamsin ja Zoomin kilpailijaksi. (Minkä verran Suomessa käytetään Slackiä?)

Vielä yksi juttu. Viimeisimmän tietoni mukaan Cloudflare on ennemminkin Alphabetin (Googlen emoyhtiö) kilpailija kuin sen osa. Korjatkaa pian, jos olen väärässä – en ole hyvä seuraamaan tämän kyberpunkmaailman omistusverkostoja saati niitten odottamattomia muutoksia!
 
Välihuomautus, että muut kuin isojen kaupallisten palvelujen vaihtoehdot eivät ole kaikki fediversumissa. Se ei siis ole synonyymi kaikelle sellaiselle, joka ei esimerkiksi Googlen tai Metan palveluiden tapaan kerää epäeettisesti henkilötietoja ja luo voittoa mainostuloilla ja muulla häijyllä. (Luin nimittäin juuri äsken, että esimerkiksi Metan Threads olisi fediversumissa nykyään.) Fediversumissa se erottava tekijä on hallinnan hajautus ja se, että käyttäjä voi yhdestä palvelusta olla yhteydessä muihinkin palvelimiin ja palveluihin. Se, että palvelussa ei ole mainoksia tai että se on avointa lähdekoodia, ei vielä tarkoita, että se olisi fediversumissa.

En siis tarkoita sanoa, etteikö vaikka Jitsiä (olen kokeillut, tykkäsin) saisi tässä mainita ollenkaan, mutta leveää sivuraidetta tässä aavistellen mietin, että olisi ehkä toisen topikin paikka, jos ihmiset yleisesti haluavat etsiä ja vertailla tietoturvallisempia ja eettisempiä vaihtoehtoja kaupallisille valtavirtapalveluille tai yleisesti narista, miten kaikkialla on mainoksia ja kaikkialla kytätään käyttäjää enemmän kuin on reilua? (Kiinnostaisi itseäkin esim. alkaa pyristellä Discordista eroon, kun sinnekin alkaa ilmeisesti ilmestyä mainoksia, eikä se tietojen keräilyalttius ole ennenkään kivalta tuntunut – mutta mitä tehdä, kun sinne on keskittynyt paljon tärkeää sosiaalisuutta?)

Satekai sanoi:
En ole juuri missään mikä nykyään kai ymmärrettäisiin someksi.
Onneksi olet ainakin täällä – harva tuntuu enää muistavan, että foorumit ovat sosiaalisen median palveluita. :)
 
Last edited:
leveää sivuraidetta tässä aavistellen mietin, että olisi ehkä toisen topikin paikka

harva tuntuu enää muistavan, että foorumit ovat sosiaalisen median palveluita
Aavistelusi ovat oikeansuuntaisia. Jos säikeen lyhyydestä voi mitään päätellä, lohikäärmeläiset eivät ole löytäneet fediversumiin vaan pyrkivät sen kaupallisesta vastakohdasta eroon muilla keinoin jos jaksavat. Tämän keskustelun pelastamiseksi tarvittaisiin lisää omakohtaisia kokemuksia esimerkiksi Pixelfedistä, joka jossakin määrin kiinnostaa minua.

Onko juuri kukaan koskaan muistanut, että foorumit ovat sosiaalisen median palveluita? Sellaisia ne varmastikin määritelmällisesti ovat, mutta silloin kun ne elivät kulta-aikaansa siellä jossakin USENET-uutisryhmien valtakauden ja Facebookin läpimurron välimaastossa ja pikaviestimiseen käytettiin pääasiassa IRC:tä tai MSN Messengeriä, ei ainakaan minun todellisuudessani puhuttu sosiaalisesta mediasta saati somesta vaan verkkoyhteisöistä eli Internet-yhteisöistä.
 
Suomalaisen näkökulmasta Jitsi on tarkoitettu ennen muita Teamsin ja Zoomin kilpailijaksi. (Minkä verran Suomessa käytetään Slackiä?)

Vielä yksi juttu. Viimeisimmän tietoni mukaan Cloudflare on ennemminkin Alphabetin (Googlen emoyhtiö) kilpailija kuin sen osa. Korjatkaa pian, jos olen väärässä – en ole hyvä seuraamaan tämän kyberpunkmaailman omistusverkostoja saati niitten odottamattomia muutoksia!
Myönnän virheeni. Olin ajatellut cloudflaren liittyvän googleen, koska se usein oli samoilla sivuilla, joissa oli googlen muita osia/paketteja enkä selvitellyt taustoja sen enempää.

Jitsiä kokeilin joskus, mutten saanut sitä toimimaan, sama Linphonen kanssa. Pitänee kokeilla uudelleen. Mumblea (vain puhe) harkitsin joskus, mutta nykyään skypessä harvemmin puhun kellekkään vaan enemmänkin kirjoitellaan yksittäin tai ryhmissä ja jaetaan satunnaisesti tiedostoja (lähinnä kuvia). En ole kokeillut Jamia ja signalia vierastan siksi, että pitäisi antaa oma puhelinnumero jonnekkin random taholle. Yliopistolla käytetään zoomia ja teamssia ja Ropecon-tapahtuman järjestelyjutuissa slackia.

Katselin tuolta wikipedista noita fediversen ohjelmia ja nimenä ainoa tutuhko oli matrix, johon muutamat irkkikanavat siltaavat. En ole sitäkään käyttänyt, mutta kokemukset silloista ovat että ne kaatuilevat välillä (mikä taas ei ole matrixin vika välttämättä).
 
Ylös