Foorumiroolipelien yleistopikki

Traileri:

Suvannon kylässä tapahtui vuosia sitten murhenäytelmä, jonka seurauksena osa sen asukkaista menetti henkensä. Vaikka aika on haalistanut muistoja, usvajaisista ja niiden mukanaan tuomasta varjosta puhutaan edelleenkin kuiskaten. Jotkin sankaritarinat ovat toki saaneet ympärilleen salaperäisen, kunniakkaan hohteen, mutta jokainen taistelu jättää silti arpia. Viattomien kuolema kosketti pientä kyläyhteisöä syvältä.

Miccoh, salaperäinen kulkuri, jäi historiaan usvajaisten ensimmäisenä uhrina. Hänen haudalleen viedään yhä kukkia kerran vuodessa, samana päivänä jolloin taistelu aikoinaan päättyi. Viime aikoina kyläläisten keskuudessa on kuitenkin kiertänyt huhu kulkurista, jonka piirteet muistuttavat aivan liian paljon alkuperäisen Miccohin piirteitä. Varsinkin kylän lapset ovat törmänneet häneen leikkiessään – silti, nimeltä kutsuttaessa tämä tuntuu aina katoavan jälkeä jättämättä.

Onko kyseessä siis haamu? Kenties, mutta miksi Miccohin henki olisi rauhaton? Sehän haudattiin munkki Ereinionin siunaamaan maahan ja jokainen usvajaisesta saatiin hengiltä.

Ja silti… Fica, sysisydänten heimoa, pakeni. Varjot ovat näinä päivinä kylmempiä ja Bataviassa liikkuu huhuja uusista, pimeistä olennoista, jotka ovat saapumassa Lumiaavoilta. Kukaan ei ole niitä nähnyt, mutta arvellaan, että sysisydämet ovat jälleen nousemassa, ensimmäistä kertaa satoihin vuosiin.

Jos näin on, kukaan ei ole turvassa. Luottamus punnitaan ja havaitaan usein arvottomaksi, ystäväkin voi olla vihollinen. Suvannon pieni kylä saattaa joutua keskelle valtataistelua, jälleen kerran – mutta kenen puolelle sen asukkaat lopulta asettuvat? Sysisydämet ovat taitavia käännyttämään pimeyteen taipuvia mieliä puolelleen, ja Batavian kuningaskaan ei välttämättä ole kaikkien rakastama.

Minkä puolen sinä valitset? Aika on käymässä vähiin ja jokaisen on valittava paikkansa pelissä, jonka voittajaa ei voida edes aavistella.


(Hei, c'mon, alkuperäinenkin kylä oli sellaista paatosta, miksei tämäkin? ;) )

Pelin idea:

Koko juttu lähtee liikkeelle jo roolinvalinnasta. Jokainen ilmoittautuja valitsee kolme roolitoivetta listasta, joka löytyy myös tästä viestistä, ja sitten aikoinaan lähettää pj:lle roolitoiveensa. Rooleja voi saada myös useamman kuin yhden, eli esimerkiksi pahisnäkijä on täysin mahdollinen. PJ lähettää tiedot lopullisista viesteistä ilmoittautumisvaiheen jälkeen. Lopullista roolilistaa ei julkaista, mutta kuolleen rooli paljastetaan kyllä viesteissä. Sen jälkeen kyseessä on taas tavallinen yömurha/päivä-äänestyspeli, joskin muutamin yllätyksin.

Roolilista (yksinkertaistettuine selityksineen):

Sysisydämet, joita on 3-4, eli pelin pahikset. Lähettävät joka yö pj:lle nimen siitä, kenet haluavat tappaa. Saavat myös pelin aikana kerran käännyttää jonkun puolelleen joukkona.
Uhrautuja, sysisydänten liittolainen, joka pyrkii edistämään näiden voittoa ja vaikka äänestää itse itseään jos se auttaa.
Kirottu, ei tiedä olevan kirottu mutta muuttuu ihmissudeksi, mikäli sysisydämet yrittävät nistiä hänet ja kääntyy heidän puolelleen
Näkijä, näkee yöllä unia kyläläisten olemuksesta. Saa ingamekuvauksen, josta voi päätellä roolin.
Samooja, suojelee joka yö haluamaansa kohdetta yömurhilta. Ei saa suojella itseään eikä samaa henkilöä kahta yötä peräkkäin
Arkkienkeli, valitsee pelin alussa jonkun suojeltavakseen ja mikäli tähän osutaan, kuolee itse suojeltavansa puolesta
Metsästäjä, saa kuollessaan valita jonkun kuolemaan mukanaan
Ryövääjä, saa kerran pelin aikana varastaa jonkun muun kyvyn
Oppipoika, mikäli häneen osutaan jonkin kyvyn toimesta, saa hän sen itselleen
Sydämenkylmettäjä, häntä äänestänyt tai se, joka yritti häntä tappaa, kuolee myös
Rakastavaiset, saavat kommunikoida keskenään mutta toisen kuollessa toinenkin kuolee, vieden kuitenkin jonkun mukanaan
Vapaamuurarit, tietävät, ettei toinen ole pahis, voittavat jos ovat molemmat hengissä pelin lopussa
Sooloilija, pelaa yksin ja voittaa yksin, saaden tavoitteensa pj:ltä
Parantaja, saa kerran pelin aikana estää yömurhan/päivälynkkauksen
Haudantakainen, saa pelistä tietoa kuoltuaan ja voi sen jälkeen kertoa valitsemalleen henkilölle siitä niinä öinä, kun kylässä kuolee joku
Syvästi rakastettu kyläläinen, jos kuolee, kylä ei äänestä seuraavana päivänä laisin
Ilkiö, jota näkijä pitää pahiksena, vaikkei hän sellainen ole
Dementikko, joka unohtaa tapetuksi tultuaan olevansa kuollut, ja kuoleekin vasta seuraavan päivän iltana
Filosofi, kiertää iltaisin haastamassa ihmisiä pohtimaan syntyjä syviä – filosofin valitsema henkilö ei voi käyttää kykyään sinä yönä
Tavallinen kyläläinen

Lisäksi omia rooleja saa kehitellä ja toivoa pj:ltä. Tämä peli pelattaneen joskus syksyllä 2008, joten kiirettä ei liiemmin ole. :) Kunhan aikani kuluksi kehittelin valmiiksi.
 
Jotenkin muistelisin, että usvajaisten ensimmäinen uhri oli kulkurin sijaan kylläkin kutoja Vehka, mutta käyhän se noinkin. [22]

Muistin virkistämiseksi Usvajaisten kylän Suvannon kartta löytyy täältä: http://kontu.info/taulu/?teos=291
ja Walbaronin täältä: http://kontu.info/taulu/?teos=297
 
Miccoh sanoi:
Jotenkin muistelisin, että usvajaisten ensimmäinen uhri oli kulkurin sijaan kylläkin kutoja Vehka, mutta käyhän se noinkin. [22]
Ah, mutta vuosien karttuessa voivat tarkat tapahtumat unohtua ja legendat kietoutuvat totuuden ympärille. Kukaan ei enää muista kutoja Vehkaa, ah ja voi, tuota laupeaa sielua joka oli liian hyvä tähän katalaan maailmaan.
Mutta älkää huoliko, unohdus ei ole vienyt kaikkea! Tarkka totuus tapahtumista on talletettu sinisellä vahalla sinetöityyn pergamenttikääröön Samoojien kirjastossa Oxfortissa. Käärön kirjoitti, sen totuudellisuuden vakuutti ja kappaleen kirjastoon toimitti tapahtumien silminnäkijä, hänen arvonsa sir Halthmael. Kopiota kertomuksesta säilytettiin myös Nomerossan kuulussa luostarikirjastossa, kunnes se valitettavasti paloi puolta vuosisataa Usvajaisten kylän tapahtumien jälkeen. Tuo käärö, jota vielä paljon myöhemmin Walbaronin ja Batavian kadottua jo maailmankartalta kutsuttiin Sinivahaiseksi, kertoo myös kutoja Vehkan surullisen osuuden tapahtumiin.
 
Hmm, olisiko kukaan muuten halukas kehittelemään Walbaronille aikajanaa? Tiedän vain sen, että Usvajaisten kylän tapahtumista on kulunut noin 270 vuotta ja että sinä aikana Walbaronin vanha kuningassuku on syösty vallasta.

Sain muuten jo yhdeltä pelaajalta roolitoiveet. Tsih.
 
Haa! Tähänhän minäkin voinen osallistua!
Olisi kai nimittäin perinteikästä osallistua taas Suvantoon sijoittuvaan fopeen.
 
Vehka, voisin kyllä jonkinlaista aikajanaa kehitellä. Walbaronissa kuitenkin käsittääkseni oli kuningassuvun sijaan keisarisuku ja minä jopa olen tuollaisen vallastasyöksemisen kirjoitellut yhteen fanfictionmaiseen tekeleeseeni. [22] En tiedä kuinka montaa erilaista tarinaa noista vanhoista fopeviesteistä löytyy, mutta voisin kyllä yrittää laittaa tapahtumia jotenkin aikajärjestykseen. :)
 
Mutta mikä olisi tarpeeksi historiallinen tapahtuma notta sen mukaan voisi aikaa mitata?
 
Keisarisuvun valtaan nousu, pääkaupungin rakentaminen, jokin suuri luonnonkatastrofi tai sota.

Noista jokin voisi olla "vanhaa aikaa", jota monet kansalaiset yhä käyttävät, vaikka keisarisuvun vallastasyökseneet tahot ovatkin julistaneet virallisen ajanlaskun alkaneen uudestaan alusta (nollasta vai ykkösestä?) vanhan hirmuvallan sorruttua ryskyen.
 
Tarkoitat kaiketi kokonaan toisella foorumilla olevaa fopea, eli etsit "mainostusosiota"? Minun tietääkseni tälläistä ei varsinaisesti ole.
 
Alkaako kansa olla esmerkiksi syksyllä valmis uuteen fopeen, Vehkako sen aikoi vetää?
 
KingReilyn yliperämies ja kapteeni on valmis luovuttamaan paikkansa ja hyppäämään pelaajan kenkiin heti, kun elokuun puolivälin tienoille on päästy.
 
Olisin innoissani jos saisin lisää roolitoiveita ihmisiltä - nyt minulla on jo muutamia innokkaimpien, mutta on helpompaa suunnitella hahmokaartin kokoonpanoa, jos mahdollisimman moni lähettää mahdollisimman ajoissa toiveensa.
 
Edellinen fope alkoi tammikuussa ja nyt alkoi tehdä mieli lisää. Kamalan pitkä aika. Milloin aloitetaan? Elokuun puoliväli sopii ihan hyvin. :D
 
Aiotaanko lähitulevaisuudessa järjestää täällä Konnussa minkäänlaista foorumiroolipeliä? :roll:
Jos aiotaan minä ainakin olisin innolla sellaisessa mukana :D ja luultavasti moni muu myös.
 
"Syksy oli tullut ja iltaisin joen pinnasta kohosi kylmää usvaa, joka vyöryi pelloille ja hiipi vähitellen kylän kujille. Usvakiehkurat tunnustelivat talojen seiniä ja huojuivat ikkunoiden takana kuin levottomat haamut, jotka katselivat kylmin ja kaipaavin silmin elävien kotoisia puuhia: kuka myrkytti perheensä, kuka huitoi sen kirveellä kuoliaaksi, kuka taas terotti puukkoaan lähteäkseen viiltämään naapurinsa kurkun auki. Ah, kaikki oli ennallaan kylässä.

Silloin kuului polulta hentoa kilinää, jota haamut kääntyivät katsomaan. Kylän raitilta usvan keskeltä alkoi erottua laiha hahmo, kuin nälkään kuolleen narrin varjo. Ja hahmo lauloi itsekseen:

"Tahdon jutella turhia, tahdon suunnitella murhia, tahdon taas elää ja olla..."
 
Haukkasin hieman ulostetta tuon Paranoia-fopen kanssa. Pöytäroolipeli ei käänny foorumiroolipeliksi ilman dramaattisia muutoksia. Niinpä voisin yrittää jotain yksinkertaisempaa...

Mafia-peleistä yksi variaatio on The Thing. Pelaajat ovat tutkijoita etelämanterelaisella asemalla, jolla tapahtuu kummia. Muodonmuuttajat ovat tekeytyneet joiksikin tutkijoiksi. Joka päivä äänestyksen jälkeen kaksi tutkijaa alistetaan testiin. Jos toinen testi osoittaa tutkijan muodonmuuttajaksi, tämä poltetaan hengiltä ja jatketaan testaamista, kunnes kohdalle osuu aito ihminen. Sitten testaaminen lopetetaan siltä päivältä, yö laskeutuu ja aamuun mennessä muodonmuuttajien joukossa on yksi tutkija lisää. Jos muodonmuuttajia on enemmän kuin tutkijoita, ne voittavat. Jos tutkijat onnistuvat nitistämään viimeisenkin muodonmuuttajan, he voittavat.

Äänestyksessä määrätään testijärjestys, joten sen pitää olla tavallista lynkkausäänestystä monipuolisempi. Se voisi olla vaikkapa sellainen, että jokainen tutkija sanoo kolme nimeä. Ensimmäinen saa kolme testipistettä, toinen kaksi ja kolmas yhden. Äänestäminen on, jollei nyt pakollista, niin ainakin suositeltavaa. Siksi äänestyksellä on kaksi deadlinea: esimerkiksi tiistaihin klo 13:een mennessä äänestämättä jättänyt äänestää itseään kahden testipisteen arvosta ja torstaihin klo 13:een mennessä äänestämättä jättänyt antaa itselleen kaikki testipisteensä. Kaksi deadlinea on senkin vuoksi, että taktikoiminen myöhään äänestämällä mahdollistuisi, muttei aivan riskittömästi. Itseäänkin saa äänestää. Normaalisti yhdelle tutkijalle voi antaa vain yhdet testipisteet (3, 2 tai 1 pistettä) ja vain äänestämispassiivisuudellaan voi saada itse kaikki testipisteensä.

Jos minä toimin pelinjohtajana, niin siinä on ongelmansa. Syystä tai toisesta työkoneeltani ei toisinaan pääse Kontuun koko päivänä. Niinpä haluaisin seurata äänestystapahtumia jollain toisella sivulla. Jos ne ilmaistaisiin tarpeeksi kryptisesti, niin tämäkin kelpaisi. Pelaajille jaettaisiin koodinimet ja -numerot, joilla relevantit viestit otsikoitaisiin. Epärelevantteihin viesteihin, olivatpa ne sitten asiallisia tai asiattomia (kyseisen foorumin yleinen linja), ei reagoitaisi millään tavalla. Se korostaisi viestinnän salaliittomaista luonnetta. Kaiken huipuksi jokaisessa viestissä ensimmäisellä rivillä olisi jotain hyvin salaperäistä, kuten Lostin numerot. Viestien todellinen tarkoitus salattaisiin mahdollisimman pitkälle, sillä kyseisellä foorumilla on oma sakaalilaumansa, jota en toivo tänne mellastamaan.
 
Ylös