Foorumiroolipelien yleistopikki

Itse en ehdi fopettaa tämän vuoden aikana mutta keväällä voisi moiseen taas olla aikaa (ehkäpä jopa pelinjohtamiseen). Jos halutaan jotain perusperinteistä pienellä vivahteella, niin joskus pari vuotta sitten mietin läpi "Kuolema Kotkanpesässä" -fopen, joka ylläripylläri sijoittuisi toiseen maailmansotaan. Mentäisiin todennäköisesti hyvinkin yksinkertaisella pelikaavalla mutta koukku olisi siinä että valtaosa pelaajista olisi natseina "pahiksia" ja se pieni joukko sitten "hyvispuolta", liittoutuneiden kommandoja tjsp. Tähän peliin toki tietty väkivallan taso kuuluisi aika oleellisena osana...
 
http://wiki.kontu.info/Fope:Etusivu

Fopesivuja on päivitetty ulkonäöltään + Tik teki muutaman sivun lisää.
 
Fope -> Prope

Aion toteuttaa fopemaisen ropen protuleirillä, siitä outo nimi prope eli protuleirillä pelattava rope. Kaavailen pääkommunikointivälineenä pelinjohdon ja pelaajien välillä paperilappusia. Iltaan mennessä öisin toimivat pelaajat pudottavat lapun laatikkoon (ja kaikki muutkin hämäyksen vuoksi) ja aamulla kerron, miten yön aikana kävi. Mutta miten? Miten kerron Näkijälle kohteesta ilman että muut arvaavat hänet Näkijäksi? Laput kaikille, tyhjä useimmille? Eri pelaajaryhmät voivat järjestää kommunikointinsa miten haluavat. Heilläkin voi olla salaisia postilaatikoita, joita tarkistelevat päivän mittaan. Salasanoja, -eleitä, -ilmeitä. Ehdotan kohteeksi tätä henkilöä, jonka kanssa juttelen mukavia pitäen etusormea ohimollani (siis käsi pitkin päätäni, peukalo leukani alla, ei pistoolimaisesti, ettei hän arvaa).

Öisin murha ja päivisin lynkkaus -kuvion sijaan aion laittaa vain pahikset kärsimään eli putoamaan kokonaan pelin ulkopuolelle. Se on pelkästään reilua, sillä heillä on kaikkein hauskintakin. Passiivisia kyläläisrooleja haluan jakaa mahdollisimman vähän, koska niitä on tylsää pelata. Hankaluutena siinä on se, että tarkka pelaajamäärä varmistuu vasta leirillä. Potentiaalisia pelaajia on tällä tietoa 19, mutta luku voi vielä muuttua. Joku voi yksinkertaisesti kieltäytyä pelaamasta ja jokin tärkeä rooli jäädä täyttymättä.

Kaavailuistani pelin eriskummallisuuksista vaikenen näin yleisellä tasolla, etteivät googlaustaitoiset pelaajat saisi epäreilua kilpailuetua. Koko asetelma kyllä on vähintäänkin outo: aluksi oli mielikuvituksessa pelattavia pöytäroolipelejä, sitten larppeja, sitten foorumiroolipelejä ja nyt fopesta muokataan taas larppi. Intensiivinen, useamman tunnin tai pari päivää kestävä larppi olisi epäkäytännöllinen protuleirillä, koska muutakin ohjelmaa on runsaasti. Tätä peliä pelataan vähitellen ja se soljuu muun päiväohjelman rakosissa.

Kommentit ja parannusehdotukset ovat tervetulleita.
 
Onkohan täällä ketään jolla olisi mielenkiintoa esim. loppukesästä tai syksyllä vetää joku Fope? Tai ylipäänsä kiinnostuneita pelaamaan? Edellisestä on jo aika paljon aikaa ja minua ehkä vähän syyhyttäisi päästä pelaamaan. Voin jopa olla mukana apuna vetämässä hommaa jos joku kokeneempi on kertomassa mikä toimii ja mikä ei ja opettamassa hommaa minulle. Mutta tyytyisin mieluusti myös pelkän pelaajan rooliin jos se olisi helpompaa ja selkeämpää.
Nyt kesällä ei kannata pelata kun väki on milloin missäkin, mutta syyspuolella se voisi ehkä onnistuakin jos innokkaita vaan olisi ja vetäjä löytyisi.
 
Last edited:
Nyt kun uusi rope on päässyt käyntiin, tekee mieleni astua esiin pienen historiallisen katsauksen kera. Näetsen tämä lienee peräti kymmenes konturope ja pelien historia ulottuu peräti neljäntoista vuoden (ynnä muutama kuukausi) taakse, ellei sitä ennen ole pelattu jollakin muulla alustalla. Valistakaa jos puhun palturia.

Mutta joka tapauksessa kuninkaiden ja käskynhaltijoiden ym. luetteloiden parissa varttuneille tässä yksi luettelo lisää. Toivottavasti tiedot ovat kurantteja:

I. Usvajaisten kylä (23.4.-30.5.2006, pj Vehka)​
"Mutta aivan varmasti tulee hetkiä, jolloin kukaan ei ole valppaana. Ainoa vartiovuorolainen nukahtaa. Silloin ne iskevät" (lääkäri CAPS)

II. Loma Saltribartsilla (16.8.-12.10.2006, pj Tix ja Aada)]​
"Sioita nama kon-densaattorit uoneen nurkkiin. Ala kutke vir-taaennenkuin olen tarkastanut, etta sii-naeiole virekutkoksia, ena-luaetta kuolemme vaingossa." (Ereinion)

III. Hovi (6.11.2006-13.1.2007, pj Haltiamieli ja CAPS)​
"Kait itket sinä lapsi riepu ja parka.
Alkaa tästä oikeudelle raskas sarka." (Pikku Myy)

IIII. LOST (16.4.-13.6.2007, pj Samooja)​
"Ette te voi tehdä näin! Mikä teitä oikein vaivaa! Ettekö näe, että joku manipuloi teitä vieläkin. Se on Eric! Hän ja hänen pikkuystävänsä napsivat teidät hengiltä yksi kerrallaan." (Terra Lee / jalokuusi)

V. Pomppiva Poni aka PoPoFoPe (3.9.-15.10.2007, pj Pagba, apuna Vehka)​
"Voi Eru sentään, pieni lapsi, juot parasta konjakkiani! Anna pullo kiltille sedälle niin setä antaa sinulle vits-- vesitettyä viiniä!" (Viljami Voivalvatti / Pagba)

VI. KingReily (7.1.-3.3.2008, pj Tuhka)​
"Eli siis, homman nimi on, Mariahan se oli?, että sie vaan otat ammuksen, laitat sen tykkiin ja tulille. Heleppoo ku heinänteko. Ookkonää muute koskaa tehny heinää? Elä välitä, emmiekää. Hitto vie muutes, mitä ne oikee teki sille linnulle, sitä mie vaa mietin." (Gwen / Jasdril)

VII. Usvajaisten kylä II: Miccohin paluu (9.9.2008-10.1.2009, pj Vehka, apuna Jarho)​
"Hmm, kaatakaa vesi sitten tiskille. Juon sen siitä." (Ereinion)

VIII. Siena - Alla Firenzen varjojen (29.11.2009-2.2.2010 [keskeytetty], pj Saladin, Sinilakki, Pikku Myy)​
""Etkö tiedä että luostarin alueella ei saa juosta eikä pitää meteliä? Äläkä puuskuta siinä kuin mikäkin tolvana" (Valeria / Samooja)

VIIII. Kotina Kontu (alk. 3.7.2016, pj Jaamar)​
"Olipas tulinen makkara, Eru nähköön. Mitähän tähän on laitettu? Ei mahda olla ihan tavallista pippuria." (Rudigar / Husky)

X. Vihollisia matkalaisten leirillä (30.11.-18.12.2020, pj Gorbac the Orc)​
"Kyllähän sitä kummia asioita metsissä tapahtuu, mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen että entit puhuisivat." (Lars Kanerva / Laichalaf)

Kuten huomaatte vuosina 2006-2008/9 pelattiin jokseenkin nopeassa tahdissa toistensa perään seitsemän klassista ja ikimuistoista ropea, sitten alkoi jostakin syystä vauhti hidastumaan ja kahdeksas rope hiipui kesken. Yhdeksäs eli Kotina Kontu oli hieman erilainen luonteeltaan eikä sen oikeastaan voi sanoa vieläkään (josko koskaan) loppuneen. Odotamme vain uusia viestejä.

Ja nyt olemme päässeet kymmenenteen peliin. Elähdyttäköön menneiden ropettajien ylväs muisto tämän päivän pelaajia niin että voimme ylpeinä liittää Vihollisia matkalaisten leirillä -pelin pitkään jatkumoon kunniakkaana perinteen kantajana ja juuri nyt myös elvyttäjänä. Älköön peli-ilomme koskaan sammuko.
 
Last edited:
Tässä 'Kotina Kontu'-pelin alueita, jos tänne halutaan lisää tapahtumia,
 
Mites on, olisiko kellään kiinnostusta järjestää täällä lähipäivinä, -viikkoina tai -kuukausina taas fope? Mielelläni pelaisinkin täällä. Miettiä saa rauhassa, mitään kiirettä ei tietenkään ole. Laitetaan kuitenkin jo ajoissa tällainen pienehkö kysymys niin ei pääse kokonaan asia unohtumaan.
 
Minä voisin helmikuun alussa vetää ensimmäistä kertaa, no, näemmä yli kymmeneen vuoteen. :D Olisi valmiinakin sellainen S. S. Camelot -niminen scifiroolipeli, jos sellainen kelpaili? Sekoitettuna arthuriaanista mytologiaa ja ränsistyvä avaruusasema. :)
 
Avaruus ja skifi voi olla minulle vähän liikaa 😅 Mutta hyvä jos pelaajia löytyy kun innokas vetäjä olisi ☺
 
Minä voisin helmikuun alussa vetää ensimmäistä kertaa, no, näemmä yli kymmeneen vuoteen. :D Olisi valmiinakin sellainen S. S. Camelot -niminen scifiroolipeli, jos sellainen kelpaili? Sekoitettuna arthuriaanista mytologiaa ja ränsistyvä avaruusasema. :)
Mahtavaa! Olen ehdottomasti mukana. Peliin ilmoittautuminen voisi alkaa jo hyvissä ajoin, että helmikuun alussa ei sitten tarvitse enää etsiä pelaajia kun kaikki on jo valmiina. Sopiiko jos perustan tässä topikissa nyt ennakkoilmoittautumisen, niin nähdään onko ketään innokasta heti tulossa?
 
Taisi jäädä helmikuun peli pelaamatta. No, ilmoitelkaa jos olisi vielä intoa lähteä vetämään fopea jossain kohtaa. Itsekin voisin vielä ennen kesää ehkä järjestää jos pelaajia vaan löytyy palstalta tarpeeksi.
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Kyselisin taas, löytyisikö täältä tällä hetkellä minkäännäköistä kiinnostusta samanlaista roolipeliä kohtaan, kuin minkä tuossa 2,5 vuotta sitten järjestin (Vihollisia matkalaisten leirillä)? Muistelisin, että tuon pelin päätyttyä ainakin muutama pelaaja oli valmis pelaamaan uudestaan, mutta asia jäi hiljalleen unhoon. Olisi mukava pistää taas joskus uutta peliä pystyyn!
 
Kiinnostusta olisi kyllä ja jos pistät pelin pystyyn niin olen mukana. Pieni lohikäärmeen poikanen saattaa tosin vaikuttaa siihen miten aktiivisesti pystyn toimimaan pelissä, mutta viimeksi minut äänestettin heti ulos kun olin aktiivinen ja siksi epäilyttövä, joten ehkä pieni jarru ei ole paha asia 😅
 
Katsotaan, missä ajassa saadaan kokoon sopiva pelaajamäärä; jos ja kun saadaan, voin alkaa suunnittelemaan peliä. Luen myös ensin aiemmat yhdeksän peliä, selvittääkseni mitä ideoita ollaan jo käytetty.

Viime pelissä käytetty systeemi (päivä kestää viisi vrk ja yö kaksi vrk) ilmeni mielestäni edelleen liian nopeatempoiseksi, joten seuraavalla kerralla päivä voisi kestää seitsemän vrk ja yö vaikkapa kolme?

Käykö, jos perustan uuden topikin peliin ilmoittautumista varten? Samaa topikkia voitaisiin myöhemmin käyttää sääntöjä ja off topic- keskustelua varten.
 
Sen verran toki huikkaan, että olen tosi ronkeli pelattavien aiheiden suhteen. Eli tarkennan, että skifi-peliin tai tulevaisuuteen sijoittuviin en aio osallistua. Se maailma ja ajatus siitä on sen verran vieras, että en tiedä miten pystyisin eläytymään.
 
Ei hätää, mitään skifi/tulevaisuus-peliä en itsekään pystyisi juuri noista syistä järjestämään. 😀 En myöskään välttämättä ota aiheeksi mitään Tolkienin tuotantoon liittyvää, koska tuntuu hankalalta yrittää keksiä tarinoihin omia lisäyksiä. Itse asiassa perustan ilmoittautumisen jo nyt, ja julkaisen myöhemmin pelin nimen ja tarinan kun olen ne saanut valmiiksi.
 
Ylös