Formaattisota (Blu-ray HD-DVD)

Roark

Hobitti
Onko Formaattisota kerennyt loppua ennen kuin siitä avataan topikki Kontuun? Warner Bros nimittäin pari päivää sitten ilmoitti siirtyvänsä pelkän Blue-Rayn tukijaksi. (http://bits.blogs.nytimes.com/2008/01/04/did-warner-brothers-just-kill-hd-dvd/index.html?hp)

Onko sinulla jompaa kumpaa "tulevaisuuden tekniikkaa" käyttävä härveli? Mitkä on kokemuksesi? Voittiko oikea puoli, vai alkaako tästä todellinen taisto? Onko WB merkityksetön taho?

Itse olen käsittänyt Blue-Rayn sisältävän aikamoisen kasan kaikenmaailman drm-roskaa (ja ettei HD-dvd:llä niitä ollut?) joten sikäli "väärä" formaatti voitti. Mutta kuluttaja voittaa jos sota loppuu mahdollisimman pian ja vain toinen jää selkeäksi voittajaksi.
 
Minua ei sota vielä koske, sillä en omista teräväpiirtotelkkaria enkä -soitinta. Olen liputtanut HD-DVD:n puolesta vain siksi, että hankkisin XO-pelikonsolin jos voisin ja se pyörii tuon formaatin kanssa. Blu-ray on voitolla ainakin 4–1 ja HD-DVD pysyy pinnalla vain itsepintaisen rahansyytämisen vuoksi. Sen häviö näyttää jo varmalta.
 
Meitsiä kiinnostaisi tietää, että kuunteleeko kukaan super audio CD-levyjä? Kunnon hifistien mielestähän perinteisessä CD-formaatissakin on tehty liikaa kompromissejä äänenlaadunsuhteen. Itse en nyt ole mikään oikea hifisti, mutta silti nautin kunnon äänenlaadusta ja en voi sietää esimerkiksi mp3-muotoon pakattua musiikkia, ainakaan silloin kun oikeasti keskityn kuuntelemiseen.
 
Re: Formaattisota (Blue-ray HD-dvd)

Roark sanoi:
Itse olen käsittänyt Blue-Rayn sisältävän aikamoisen kasan kaikenmaailman drm-roskaa (ja ettei HD-dvd:llä niitä ollut?) joten sikäli "väärä" formaatti voitti. Mutta kuluttaja voittaa jos sota loppuu mahdollisimman pian ja vain toinen jää selkeäksi voittajaksi.

Sekä HD-DVD että Blu-ray sisältävät ns. HDCP kopiosuojauksen (Wikipediasta löytyy lisää tietoja osoitteella http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP ).
Se, mitä HD-DVD:stä ei löydy ovat aluekoodit, joita Blu-raylla on kolme (Amerikat + kauko-itä, EMEA+Australia sekä Venäjä-Intia-Kiina alue). Kummassakaan ne eivät ole pakollisia kuten ei tuon HDCP-suojauksenkaan käyttäminen. Suurimmat erot ovat kuluttajan kannalta aika yhdentekeviä: levyn kapasiteetti jota kummassakin on riittämiin joskin Blu-rayssa enemmän, valmistusmenetelmät sekä ns. "interaktiivisen" sisällön toteutustavat (eli tuetut ohjelmointikielet).

Kumpaakaan levyä toistavaa laitetta vielä ei ole, vaikka ei HD-DVD hirveän kallis olisi tuohon X360:seen hankkia lisälaitteena. Taidan odotella että etenkin FullHD:ta toistavien vehkeiden hinnat tulevat alas ja tuo formaattisota ratkeaa kunnolla ennen kuin teen mitään siirtoa. Tietysti jos vaikkapa New Line (joka on siis osa juuri kantansa ratkaissutta Warneria) julkaisisi LOTR Extendedit Blu-raylla, voisi houkutus kasvaa liian suureksi.

Jos Blu-rayta on lähiaikoina hankkimassa, toistaiseksi paras soitin lienee Playstation 3 joka oikeasti hakkaa käytännössä kaikki erillissoittimet ainakin tällä hetkellä.
 
Jos suoraan sanoaan, niin ärsyttää aivan ******. Hd-dvd ei ole niin huono että suorastaan kokisin tarpeelliseksi siirtyä uuteen formaattiin. Olen koonnut varsin mukavan elokuvakirjaston dvd:nä, ja nyt sitten kohtapuoleen pitää joko ostaa koko ***** uudestaan blue-rayna ja ainakin hankkia jokin vempain jolla pyörittää uuden formaatin julkaisuja, kun ei noita dvd:tä enää oikein kannata hankkia. Silkkaa rahanahneutta, samanlaista kun se että opiskelijat pannaan ostamaan aina uudet kirjat koska uudessa painoksessa on kuva eri sivulla aukeamaa. Murrr..... :x Tai ehkä hankin elämän ja näytän pyllyä koko touhulle.

//Nerwen huomauttaa, että kirosanojen osittaisessa sensuroinnissa ei ole mitään mieltä. Joko ne jätetään kokonaan pois tai asia ilmaistaan toisin. Kiitos.
 
Valië Nienna sanoi:
Hd-dvd ei ole niin huono että suorastaan kokisin tarpeelliseksi siirtyä uuteen formaattiin.

Tarkoititko nyt dvd:tä?

Olen koonnut varsin mukavan elokuvakirjaston dvd:nä, ja nyt sitten kohtapuoleen pitää joko ostaa koko pska uudestaan blue-rayna ja ainakin hankkia jokin vempain jolla pyörittää uuden formaatin julkaisuja, kun ei noita dvd:tä enää oikein kannata hankkia. Silkkaa rahanahneutta, samanlaista kun se että opiskelijat pannaan ostamaan aina uudet kirjat koska uudessa painoksessa on kuva eri sivulla aukeamaa. Murrr..... :x Tai ehkä hankin elämän ja näytän pyllyä koko touhulle.

Mikä pakottaa ostamaan elokuvia uudessa formaatissa? Jos sinulle ei ole valittamista dvd:n kuvanlaadun suhteen niin voit aivan huoletta ostaa elokuvasi edelleen dvd-muodossa. Niitä toistavat laitteet eivät ole aivan lähitulevaisuudessa katoamassa mihinkään.
 
Tosin on, kiitos korjauksesta. Tarkoitin dvd:tä. Ja kyllä niitä blue-raytä vaan kannattaa alkaa ostamaan. Meinaan yhtään pitemmällä aikavälillä ajatellen mitä enemmän ostan nyt dvd:nä, sitä enemmän joudun myöhemmin ostamaan uudestaan blue-rayna. Ei asia muuten niin paljoa haittaisi, mutta kun se tuntuu imho niin turhalta ja haisee rahastukselta. Ja olen yleisesti pahalla tuulella. ;)
 
Omasta mielestäni Blu-ray ja HD-DVD eivät ole niin merkittäviä parannuksia DVD:hen, että niihin oikein jaksaisi panostaa millään tavoin vielä muutamaan vuoteen.

Lisäksi valtaosa vanhemmasta materiaalista ei edes tule hyötymään millään tavoin Blu-rayn tai HD-DVD:n paremmasta tarkkuudesta, kun ovat jo DVD:llä usein äärirajoillaan, eli DVD kykenisi näyttämään paremmankin kuvan jos vaan lähdeformaatti olisi parempaa. Tietty, huomioin tässä lähinnä muita asioita kuin elokuvia, niistä taitaa kelpoja tarkkuuksia saadakin.
 
Valië Nienna sanoi:
Ja kyllä niitä blue-raytä vaan kannattaa alkaa ostamaan. Meinaan yhtään pitemmällä aikavälillä ajatellen mitä enemmän ostan nyt dvd:nä, sitä enemmän joudun myöhemmin ostamaan uudestaan blue-rayna. Ei asia muuten niin paljoa haittaisi, mutta kun se tuntuu imho niin turhalta ja haisee rahastukselta. Ja olen yleisesti pahalla tuulella. ;)

Tässä jäi nyt edelleen ymmärtämättä, että miksi ne elokuvat on pakko ostaa uudelleen Blu-Rayna jos et kerran kaipaa parempaa kuvanlaatua? Sehän on täysin vapaaehtoista, joten omituista puhua rahastuksesta. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta lähteä ostamaan kokoelmassani jo olevien dvd-elokuvien tilalle uusia versioita.
 
Jep, eihän ne dvd:t ole siitä mihinkään katoamassa tai mystisesti lopeta toimintaansa Blu-rayn tultua. Blu-ray-soittimet pyörittävät myös vanhoja dvd-levyjä.

Itse en ole aikeissa ostaa teräväpiirtosoitinta lähiakoina, ajankohtaiseksi asia tulee ehkä vasta muutaman vuoden päästä. Joka tapauksessa nykyinen dvd-laatu on aivan hyvä, ja teräväpiirron ja dvd:n välinen laatuero tulee esiin vasta suuremmilla littutelkkareilla, ja itsellä tuskin on lähitulevaisuudessa varaa ostella mitään 42" full HD telkkaria.

Voi ollakin että Blu-ray tulee ensimmäisenä ostettua tietokoneen levyasemaksi. Tällä hetkellä yhä useammat pelit tulevat jo kahdella dvd:llä, niin Blu-rayn suuremmasta kapasiteetista on jo hyötyä. Kunhan asemat halpenevat ja yleistyvät ja julkaisijat alkavat julkaista PC-pelejä Blu-ray -levyille.

HD-DVD -leirissä pitäisi kyllä alkaa tapahtua ihmeitä jos meinaavat tästä vielä pystyä kilpailemaan uskottavasti Blu-rayta vastaan. Varsinkin kun HD-DVD on käsittääkseni huomattavasti halvempi tällä hetkellä, silti se ei myy läheskään yhtä paljon kuin Blu-ray.

http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/12658.cfm
 
Eriol sanoi:
Blu-ray-soittimet pyörittävät myös vanhoja dvd-levyjä.

charlie, koska en tiennyt tätä. Kiitos, nostitte ison kiven sydämmeltäni. Voin lopettaa meuhkaamisen. Heh, nyt nolottaa. :D
 
Nyt se sitten tapahtui, eli Toshiba heitti pyyhkeen kehään:
http://www.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20080219005651&newsLang=en

Ainakin yksi ongelma on siis ratkaisu; ei tarvitse enää miettiä kumman soittimen ostaisi. Nyt kun vielä Full HD:ta näyttävien televisioiden ja videotykkien hinnat tulisivat hieman alas, niin voisi alkaa harkita HD-aikaan siirtymistä.
 
Ylös