Formula 1

Mîredhel

Hobitti
En tiedä saako tämä topikki kovinkaan paljon kannattajia ja keskustelijoita, mutta pakko on ainakin vannoutuneena formula-fanittajana yrittää edes.

Tässähän on nyt ollut spekulaatiota siitä, että vanhemman Schumin ohitus Barrichellosta turva-auton poistumisen jälkeen olisi ollut laiton. Sääntöjen mukaanhan turva-auton perässä on ajettava kierros loppuun ennen kuin ohittaminen on sallittua, mutta Schumacher ohitti Barrichellon vielä samalla kierroksella, jolla turva-auto oli poistunut.

Joten en tiedä. En ole käynyt näin-aloitat-kunnollisen-topikin-kurssia, mutta kaipa tässä olennainen tuli edes jollakin tasolla ilmi. Keskustelua formuloiden kuninkuusluokasta.
 
Hassua, olen joskus ajatellut perustaa topikin tällekin lajille, kun muistakin urhailulajeista on ollut keskustelua. En kuitenkaan ole viitsinyt, koska olen saanut sen käsityksen että useat pitävät formuloita aika turhana juttuna, vaikka ihmiset niitä katsovatkin (Indianapolisin GP keräsi MTV3:n formula-sivujen tietojen mukaan yli miljoona katsojaa Suomessa). Mutta ehkä ne tykkäilijät löytyvät sitten jostain muualta, kuin minun tuttavapiiristäni.

Minä tykkäilen lajista, vaikka se toisinaan onkin vähän pitkästyttävää erään nimeltämainitsemattoman tallin takia. :roll:
Mutta toisaalta sellaiset GP:t, kuten sunnuntainen Indianapolisin muistuttavat taas siitä miksi pidän lajista. Yhden kilpailun aikana voi tapahtua mitä tahansa ja yleensä jännittämistä riittää kilpailun jokaiselle kierrokselle.

Tässähän on nyt ollut spekulaatiota siitä, että vanhemman Schumin ohitus Barrichellosta turva-auton poistumisen jälkeen olisi ollut laiton. Sääntöjen mukaanhan turva-auton perässä on ajettava kierros loppuun ennen kuin ohittaminen on sallittua, mutta Schumacher ohitti Barrichellon vielä samalla kierroksella, jolla turva-auto oli poistunut.
Ilmeisesti kyseessä on ollut ajanottovirhe, joten Barrichello on ollut johdossa kun uusi kierros on alkanut ja ohitus tapahtui turva-auton poistumisesta seuraavalla kierroksella.
Ihmetyttää kyllä miten Ferrareilla käy aina noin hyvä tuuri.

Monet sanovat, ettei formuloissa ole mitään katsottavaa, autot vain kiertävät rataa, joka on tietenkin koko jutun idea, mutta formulat ovat muutakin. Tietenkään siitä muusta ei voi tietää, ellei katso kisaa tai paria. Mutta makunsa kullakin.
Minä suhtaudun 50 km hiihtoon, ja hiihtoon ylipäätänsä epäillen. Ehkä sekin olisi vaikka kuinka jännittävä laji, jos jaksaisi katsoa. :p
 
Duna poisti turhan lainauksen

Juu, itsekin luin tuosta juuri mtv3.fi-formulasivulta asiasta näin:

"Ferrarin Michael Schumacherin USA:n GP:ssä tekemä ohitus tallikaveristaan Rubens Barrichellosta oli kansainvälisen autoliiton FIA:n mukaan sääntöjenmukainen.

- Tapaus tutkittiin erittäin huolellisesti. Mitään toimenpiteitä ei pidetty tarpeellisina, FIA:n tiedottaja kertoi AtlasF1-nettisivuston haastattelussa.

Schumacher ohitti Barrichellon lähes heti sen jälkeen, kun turva-auto oli poistunut radalta viidennellä kierroksella. Sääntöjen mukaan ohittaminen ei ole sallittua vielä sillä kierroksella, jolta turva-auto poistuu. Ferrari-autot tulivat viidennen kierroksen täyttyessä aivan rinta rinnan maaliviivalle. Tv-lähetyksen ajanotossa Schumacherin ilmoitettiin olleen johdossa viidennen kierroksen täyttyessä. Kyseessä oli kuitenkin ajanottovirhe.

- Ajanotto näytti hetkellisesti Michaelin olevan Rubensin edellä, mutta korjaantui sitten automaattisesti näyttämään oikeaa tulosta, tiedottaja jatkoi.

FIA:n virallisten ajanottotietojen mukaan Barrichello johti Schumacheria viidennen kierroksen täyttyessä 0,013 sekunnin erolla. Tv-kuvista voi kuitenkin päätellä, ettei aikaero voinut olla niin suuri. Noin 350 km/h nopeudessa kyseinen aikaero tarkoittaisi noin 1,2 metrin matkaa, ja Ferrarithan olivat maaliviivalla rinta rinnan."

Tulee vain mieleen tapaus, jossa Schumi oli saanut varikon läpiajorangaistuksen ja kävi kärsimässä sen ylitettyään maaliviivan. Eikä tietenkään tullut mitään rangaistuksia.[/i]
 
Pakko myöntää että oikein odotan Schumacherin lopettamista että sarjan seuraamisesta tulisi huomattavasti mielenkiintoisempaa. Saisivat muutkin voittaa välillä, ei aina tarvitsisi juhlia sitä samaa ukkoa..
BARin hyvä menestys on kyllä ollut todella positiivista. Ovat osanneet ilmeisesti väännellä oikeista ruuveista. Siltikin suosikkini on McLaren Mercedes, ei pelkästään suomalaisten takia, vaan tykkään mersuista ihan irl. Tätä nykyä ainakaan F1-mersua ei hyväksi ilman virkayskää voi sanoa.
 
Tjaa. Formulat on vahan sellainen ikuisuuslaji.. Mina kannatan Webberia (ja tama vain siita syysta, etta se oli aina vikana joskus pari vuotta sitten kun kisoja seurasin), mutta en seuraa kisoja. En edes jaksa aina tarkistaa tuloksia.. Joskus pari vuotta sitten tosiaankin katsoin formuloita vahasen, mutta nykyaan en enaa jaksa. Mulla on mennyt ihan maku siita touhusta, en oikeen tieda miks.

Mutta mikas tassa viime kisassa oli se Montoyan musta lippu tai jotain? Mita siella tapahtui?

(kuten huomaatte, sitten kun siella joskus tapahtuu jotain, niin muakin alkaa yllattaen kiinnostaa)
 
Hmm.
Viime vuosi vielä kiinnosta. Tänä vuonna katson joskus. Alonso on suosikki, Räikkönen on surkea.
En ole ikinä oikeen tajunnut sitä sen vetävyyttä. Vanhat ukot ajaa ympyrää autoilla ja puoli maailmaa katsoo.
Hmm.
Tulis Häkkinen takaisin. :)
 
Danyan sanoi:
Mutta mikas tassa viime kisassa oli se Montoyan musta lippu tai jotain? Mita siella tapahtui?
Montoya hyppäsi vara-autoon liian myöhään, eli juuri kun lämmittelykierros alkoi.
 
Niimpäniin...

Airu sanoi:
Tulis Häkkinen takaisin. :)

Olen täysin samaa mieltä. :D

Itse olen iästäni ja sukupuolestani huolimatta seurannut Formulaa jo useamman vuoden. Olisikohan neljäs tai viides kausi meneillään ilman että yksikään GP olisi jäänyt näkemättä... :roll: Valitettavasti joudun heinäkuussa jättämään yhdet Formulat väliin, tulossa nimittän "ah-niin-ihana-melontaretki-riparilla" juuri sunnuntaina... *mur* Ajattelin heittäytyä vallan sairaaksi.

Viime kausi oli mahtava. Kerrankin oli jotain katseltavaa. Mutta nykyään... :(
Indianapolis oli kyllä ihmeen värikäs kisa. Ja sehän on aika harvinaista nykyään. Tuollaista lisää, kiitos.

Periaatteessa Formuloiden katsominen alkaa olla enemmänkin tapa kuin mielenkiinnosta johtuva katseleminen. Olisi kummallista jättää kisa katsomatta.

Niin, muilla olisi paljon paremmat mahdollisuudet hyviin suorituksiin ilman hra. Schumacher vanhempaa. Mutta toisaalta, jos Schumi nyt lopettaa, hän jää historiaan kuljettajana jota "kukaan ei voittanut". Tässä kuvaan pitäisi astua meidän Kimi Räikkönen Ferrarin tasoisella autolla. Mutta minkäs teet kun ei Mersu kulje. Ei auta.
 
Ala-asteella olin suuri formulafani ja katsoin jokaisen kilpailun, mutta nykyään kun Ferrari vie kaikki pisteet niin en enää jaksa muutakuin katsoa tulokset uutisista. Ennen formuloissa oli vielä jotain jännittävää, kun melkein kuka tahansa olisi voinut voittaa, mutta nyt jännitys on vain sitä, että odottaa Schumacherin keskeyttävän. Mielestäni koko mies saisi poistua formulataivaalta, onhan hän jo tarpeeksi kunniaa ja mammonaa saavuttanut... olkoot sitten kuinka ihana harrastus hyvänsä, mutta kun kilpailut alkavat käydä vähän yksitoikkoisiksi ja ennalta-arvattaviksi. Aina se ferraritalli saa kaiken ja koskaan se ei saa rangaistuksia mistään epäkohdista... Myönnettäköön että syytän ferraria, kun viimeinenkin viihdyttävä tv-urheilu muuttui tylsäksi. Hyvä ja osaava tallihan se tietenkin mitä ilmeisimmin on, mutta silti.

Suosikkikuskini silloin joskus olivat Trulli ja Villeneuve, sekä Herbert hauskan nimensä takia :p. Häkkistäkin kannustin, olihan hän suomalainen. Räikköstä taas en ole koskaan kannustanut, eikä hänellä nyt ainakaan näytä hyvin menevänkään (mikä sitä McLarenia oikein vaivaa? Koneet hajoaa aina käsiin).


Ai niin, kaikkien aikojen paras kisa on se vuosientakainen romuralli, kun maaliin pääsi lopulta vain seitsemän autoa. Mitä enemmän keskeytyksiä, sen jännittävämpää.
Myös Schumin jalan murtuminen takasi mukavat kisat kuukausiksi eteenpäin, vaikka valitettava onnettomuushan se oli.
 
Vine Trellis sanoi:
Mitä enemmän keskeytyksiä, sen jännittävämpää.

Juuri näin. Jännitystä tuo kisaan juuri dramatiikka, kolarit )(ei tietenkään mitään vakavaa saa sattua!), nopeat säätilan muutokset (muistan yhdetkin esiaika-ajot, jossa kaksi Minardia oli kärjessä sateen takia... :p ) ja varikkostopit, joita on oltava mahd. monta. Sitten vielä jonkinasteista joukkoryminää ja kisa on täydellinen. Ennaltaarvaamattomia nimiä listalla, mahdollisimman tasainen pistelista, että jännitys säilyisi kauden loppuun. Nyt ei varmaan kauaa tarvitse odottaa Schumin seuraavan mestaruuden varmistumista... *plääh*

Omia suosikkejani ovat mm. Fernando Alonso, Felipe Massa ja Mark Webber. Oikeilla kalustoilla nämä herrat olisivat korkealla. Erittäin korkealla.

Niin, Räikkönenhän sattuu olemaan meidän suomalaisten ainoa toivo, muttamutta... Häkkinen sen olla pitää. :p
 
Minua huvitti tänään suuresti eräs Iltalehden urheiluliitteen juttu, jossa ylistetään Barin menestystä. Schumacher uskoo Buttonin vievän ensimmäiseksi gp-voittajan tittelin, mutta Montoya uskoo Saton tekevän niin. Pistäkää merkille, että kaksi em.kuljettajaa ovat kovin samanlaisia. Sato ja Montoya nimittäin.

Oma suosikkini on aina ja ikuisesti Ayrton Senna [kuka täällä istuskeleekaan Brasilia-paita yllään...] mutta näistä nykyisistä sitten varmaankin Räikkönen, Montoya, Button [voin olla kamalan ylpeä itsestäni kun olin Button-fani jo ennenkuin mies alkoi menestyä. Jeje.] ja Trulli. Massastakin pidän vallan kamalasti.
 
Miksi ihmeessä ihmisiä kiehtoo kolarit ja keskeytykset (paitsi ne näyttävät :))? Tai varikkokäynnit, jotka eivät ole millään lailla kilvanajoa? Pakko kyllä myöntää, että nykyään jännitystä ei kisoihin saa millään muulla tavalla kuin ulosajoilla, koska eräs nimeltämainitsematon talli voittaa aina myös varikkokamppailut :). En sano etteikö ulosajot olisi mahtavan näköisiä joskus, tai että varikkokamppailiut olisivat aivan tylsiä, mutta kuitenkin.

Itse olen seuraillut formuloita tänä vuonna vähemmän aktiivisesti, koska lajissa ei yksinkertaisesti ole tapahtunut mitään mielenkiintoista. Itseäni kiehtoo nimenomaan reilu, mutta jännittävä kilvanajo, jossa ratkaisut tapahtuvat radalla ohitusten, ei ulosajojen merkeissä. Jos joskus vielä näkisi Formula 1:ssä ohituksia, joissa kolme autoa tulee rinta rinnan jarrutukseen niin olisin onnellinen :). Muuten menetän mielenkiintoni täysin.

Lähdöt tulee katsottua lähes jokaisesta ihmisten aikaan tulevasta kilpailusta. Ja tulokset tulee aina katsottua. Aika-ajoja en ole seurannut uudistusten jälkeen. Ehkäpä uusi systeemi saa taas mielenkiintoni heräämään. Ehkä myös Räikköselläkin menee paremmin uudella systeemillä (ja autolla).
 
Juu, ennen Formuloita oli senkin takia mukava katsoa, kun tuli kolareita.
Ja nykyään niitä ei ole sen yhtään.
Miksi tekniikka kehittyy ja taidot paranee? :)
Joka kisan alussa toivon että "kolareita, kolareita"
Vaan koskaan niitäkään tule.
 
Propos sanoi:
Miksi ihmeessä ihmisiä kiehtoo kolarit ja keskeytykset (paitsi ne näyttävät :))? Tai varikkokäynnit, jotka eivät ole millään lailla kilvanajoa?"

"Jos joskus vielä näkisi Formula 1:ssä ohituksia, joissa kolme autoa tulee rinta rinnan jarrutukseen niin olisin onnellinen :)."

Ensinnäkin, koska tämänpäivän Formulassa ei ole mitään muuta, joka jakaisi kärkisijoja minkään muun kuin kahden tai kolmen tallin kesken. Nuo ovat tällä hetkellä ainoa keino, jolla meidän Kimi pärjää... :D

Ja toiseksi, olen samaa mieltä. Kaikki nuo hienot, monen mutkan läpi kestävät ohitukset ovat hävinneet. Enää ei nähdä tuollaista edes kahden auton kesken... :(
 
Tulis Häkkinen takaisin.

Eh. Nähtiinhän se Häkkisen ajo vielä vuoden verran sen jälkeen kuin vauva syntyi. Ei mitään.
Minä en haluaisi Häkkistä takaisin, koska ei se tekisi mitään eroa. Räikkönen on hyvä kuski, mutta kun se auto hajoaa alta. Ei Häkkinenkään voisi juosta maaliin ja sillä tavoin voittaa.
Ainoa hyvä Häkkisessä oli se, että lehdistötilaisuudessa sai arvuutella aina, että ymmärsiköhän oikein vai ei. Englannin taito kun oli mitä oli.

Formulat eivät enää kiinnosta minua yhtään. Ainoa, mitä yleensä kysyn kisasta on "Onko Räikkönen vielä keskeyttänyt?", koska usein ei tapahdu sitä, että Räikkönen pääsisi maaliin asti.

Myöskin tämä Schumacherin valta pännii todella paljon. 11 kilpailua ajettu, ja tyypillä 100 pistettä. Tylsää. Ja muutenkin tämä koko Ferrari-tallin kuvio. Barrichello joutuu aina päästämään eteen ja niin edelöleen ja tekemään tietä ja ei tule mitään rangaistuksia. Sikamaista.

Mitä enemmän keskeytyksiä, sen jännittävämpää.

Nimemomaan. Ja niitä kolareita. Kun muuten ei oikein pääse ohi. Tai sijat muutu tai mitään.
Mitä hauskaa on katsoa sitä, että puolitoista tuntia Schumacher ykkösenä, Barrichello kakkosena, Ralffi kolmosena, Montoya nelosena, FErnando Alonso vitosena ymsymsyms?
 
Nyt tuli seurattua formuloita taas pitkästä aikaa koska eräs urheilufriikki serkkuni pakotti. Ja mikä iloinen yllätys oli kun kuulin McLarenien parannelleen autojaan. Kimilläkin meni hyvin, kerrankin. Vaikka taitaa olla tässä vaiheessa yksi hailee kuinka paljon pisteitä kerää.
Mutta mutta suosikkikuskini Couldheart ei ainakaan liianhyvin pärjännyt...mikä on oikeastaan sääli. Aina hän on joutunut olemaan suomalaisten "huippukuskien" varjossa.
 
Lestat sanoi:
Kimilläkin meni hyvin, kerrankin. Vaikka taitaa olla tässä vaiheessa yksi hailee kuinka paljon pisteitä kerää
Tokkopa niillä pisteillä on merkitystä, mutta olisi ihan kiitettävää, jos olisi mahdollisuus ettei se voittaja olekaan Schumi. Siinä mielessä Kimin menestys ei olisi vain sen ja Macin onni, vaan koko formula-sirkuksen ja kaikkien sen ystävien, paitsi ehkä tifosojen.

En haluu Mikaa takas. Siitä jäi hyvä kuva mieleen, mut jos se nyt tulis takas tähän pelleilyyn niin vois käydä aika hullusti. Olet vain niin hyvä kuin viimeinen kisasi...
 
...

((Palasin juuri riparilta, jossa ei ole saanut katsoa TV:tä, joten olen menettänyt tämän kauden jännittävimmät Formulat. Kökkö!))

Olin erittäin ihmeissäni kun kuulin Kimin ajaneen paalulle. Ja sitten vielä toiseksi... Wow. :p Positiivinen yllätys.

((en millään kerkeä enempää, tällä tavoin lähinnä ilmoitin olevani elossa. :) ))
 
Höpsön pöpsön Kynteli, kauden jännittävimmät formulat ovat vasta tulossa, kun Macit palasivat taas voittovireeseen ja jotain saatta jopa tapahtua... :)

Mutta mitä maikkarin tekstiteeveessä sanottinkaan? Schumi on kuulemma luvannut juosta alasti ympäri Silverstonen radan, jos Macit voittavat tänä vuonna kertaakaan...pitäisikö sitä voittoa nyt odottaa kahta innokkaammin, vai pelätä itku kurkussa? :D
 
Täälläkin yksi vannoutunut F1-fani, tai entinen.. :roll: Ei enää ole niin mukava katsoa formuloita, kun jo tietää melkeimpä maaliin tulo järjestyksen. Minun mielestäni kuitenkin Fernando Alonso on tuonut hiukan vaihtelua elämään :D
Toivoisin nyt vain, että Räikkösen auto alkaisi pysymään paremmin kasassa, nyt kun sijoittui toiseksi :)


Psst. En sitten ole Räikkös-fani 8) Vaan kannatan Alonsoa :wink: Mutta pitäähän suomalaisen kuitenkin suomalaista kannattaa...ainakin vähän.
 
Ylös