FOTR 27) The Council of Elrond**

tmdoob

Kontulainen
FOTR 27) The Council of Elrond**

Kyseessä on siis pidennelty kohtaus. Tätä tehdessäni katsoin teatteriversion, pidennetyn kaikilla kommenttiraidoilla sekä silmäilin jopa kirjan tapahtumat. Ja silti minun on jotenkin vaikea keksiä mitään sanottavaa. Jostain syystä tämä kohtaus on kulunut minun mielessäni eikä kestä enää kauhean tarkkaa tarkastelua ilman että pitkästytän itseni. Mutta toisaalta ainahan sitä jotain sanottavaa löytyy.

Teatteri vs. SEE

Teatteriversio ja pidennetty ovat muutoin samanlaiset, paitsi kohdassa jossa kaikki tuijottavat Frodon pöydälle laittamaa Sormusta. Teatteriversiossa Boromir jatkaa kohtausta sanoen ”Sormus on lahja.”, kun taas pidennetyssä versiossa Boromir jatkaa kertoen nähneensä unen, jossa itäinen taivas tummui, mutta lännessä kajasti kalpea valo ja ääni huusi: ”Olette pian tuhon omat. Isildurin turma on löytynyt.” Tämän jälkeen Boromir yrittää ottaa Sormuksen, mutta Elrond ja Gandalf keskeyttävät tämän. Gandalf lausuu sormusrunon alkuperäisellä kielellä, kuuluu Sauronin puhetta ja taivaalle kerääntyy hetkeksi pilviä. Boromir istuutuu. Elrond moittii Gandalfia, mutta tämä toteaa, että pian mordoria kuullaan maan joka kolkassa, ja että Sormus on läpeensä paha. Tämän jälkeen Boromir jatkaa ”Sormus on lahja” kohdasta.

Teatteriversio on ehdottamasti vaillinainen. Se toki toimi silloin kun ei paremmasta tiennyt, mutta silloinkin häiritsi kun vieläkään ei Rivendellissä lausuttu "kiellettyjä" sanoja. Ian McKellenin lausuma sormusruno kuulostaa hirmu vaikuttavalta samalla kun Sauronin ääni mumisee taustalla ja taivas jyrisee. Minusta on aina vaikea kuvitella mies nimeltä Alan Howard tuoksi ääneksi. Tai lähinnä nuo kasvot tuolle äänelle..

Kirja vs. Leffa.
29 sivua -> 8 min

Kirjassa Elrondin neuvonpito kestää n. 29 sivua, WSOY:n vuoden 1999 pokkariversiosta laskettuna. Kirjassa kohtaus on siis tuhottoman pitkä, ja alussa vielä todetaan ”Kaikkea mitä Neuvonpidossa sanottiin ja väiteltiin ei ole syytä tässä kertoa.”. Ehkä hyvä niin :) Luvussa esitellään monia henkilöitä (Glóin, Gimli, Erestor, Galdor, Legolas, Boromir) ja kerrotaan paljon tapahtumista lähellä ja kaukana. Kerrotaan kaikesta menneestä mm. Mahtisormuksista, ja Isildurista sekä Aragorn ja Bilbo esittelevät omat tarinansa, Gandalf puhuu Klonkusta ja Sormusten sormuksesta ja kertoo tapaamisestaan Sarumanin ja Voivalvatin kanssa.

Ja kaikki tämä pitäisi mahtua vajaaseen 8 minuuttiin? Aikamoinen tehtävä. Mutta kun rupesin tarkemmin asiaa miettimään, niin moni noista tärkeistä, kirjassa tässä kohtaa mainituista asioista, on saatu leffassa sopivasti mahtumaan muiden kohtausten yhteyteen.

Mutta kuten kommenttiraidoiltakin kuuli, niin ei tekeminen ollut herkkua kenellekään. Viikko ilmeisesti meni kuvatessa tätä. Ja kun ajattelee, miten riemua hobiteille ja kääpiöille maskeeraus oli, niin huh huh. Kohtauksen kuvaamisen vaikeuksia ilmeisesti lisäsivät myös monen erirotuisen henkilön paikallaolo yhtäaikaa (kaikki sijaisnäyttelijät ja trikit) sekä ympyrässä monta päivää kuvaaminen niin, että pysytään kärryllä kuka katsoi ja ketä ja missä suunnassa. Lisäksi kuvauksissa käytettiin sinisiä taustoja, miniatyyrejä sekä tehosteita. Esimerkiksi Gimli löi todellisuudessa pelkällä kirveenvarrella Sormusta, kun pirstoutuva terä oli tietokonenerojen luomusta.

Iso ero kirjaan oli siinä, että kirjan Frodo oli ehkä enemmän asennoitunut viemään Sormuksen Rivendelliä pidemmälle kuin leffan Frodo, joka esim. puhui hetkeä aikaisemmin Samin kanssa kotiinpaluusta.

Oleellista kuitenkin leffassa ja kirjassa on "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul." sekä se että saadaan jonkinmoinen saattue kasaan ja päästään matkaan. Vaikkakin kirjassa saattueen kokoamiseen tarvitaan vielä toinen luku, mutta se nyt on jo sivu seikka…

Muita huomioita ja mielipiteitä:

Minusta kohtauksessa, jossa koko yhdeksänhenkinen saattue on paikalla, hobitit näyttävät läskeiltä. Ne kun on siinä polvillaan, että ovat oikean pituisia.

Tuo desingtiimin kommenttiraita se on aina yhtä riemastuttava. Tällä kertaa suurimpia ihmetyksen aiheita oli historialliset hiukset!!! Siis millainen tukka kenelläkin oli milloin. Ja se on kuulemma vaikea ja mielenkiintoinen kysymys. No joo toki.. Ei vaan, on niillä välillä kivaa nippelitietoakin.

Ja tuo Followship -teema on kyllä musiikkina aika loistelias ja sankarillinen. Ja se on muutenkin niin hieno, kun se kuullaan täydessä loistossaan vain muutamassa kohtauksessa, silloin kun saattue on kasassa esim. Morian jälkeen se hiipuu, mutta sitä voinemme surkutella seikkailun siinä vaiheessa.

Miettimään jäin lisäksi sanan voimaa. Siitä oli puhetta jollain kommenttiraidoista. Kun nykyisin monesti ajatellaan että sanat on vaan sanoja, ilman sen suurempaa merkitystä. Että sanoilla ei itsessään ole minkäänlaista voimaa. Keski-maassa on toisin. Sillä jo pelkkien tiettyjen sanojen lausuminen saa pilvet kerääntymään taivaalle, ilman että kukaan ns. loitsii mitään. Kyllä se minusta ehkä meillekin pitäisi olla toisin. Sanoilla on monesti paljon enemmän väliä kuin mitä myönnetään. Kyllä sanat sattuu, ja sanat myös virvoittaa ja ilahduttaa. Kaikki varmaan myöntää sen. Miksi sitten sanotaan että sanat on vaan sanoja? No mutta, tästä voisin jatkaa ikuisuuden, on yksi lemppari aiheistani töissä (nuorten kanssa kun työtäni teen) ja menisi ihan OT:ksi koko touhu.
 
Minäkin pidän siitä kuinka tärkeitä sanat ovat Eässa ja sen ulkopuolella. Koko juttuhan lähti tarinan ulkopuolisesti liikkeelle sanoista. Walesilaisten junavaunujen kylkiin präntätyistä oudoista sanoista. Tarinansisäisesti kaikki sai alkunsa lauletuista sanoista ja musiikista. Taikuus, niin vähän kuin sitä selitetäänkin, on selkeästi sana- ja laulumagiaa. Kaikille vähänkään merkitykselliselle tapahtumille annetaan nimet. Henkillöillä, varsinkin haltioilla, on useita nimiä, jotka kuvastavat heitä tai heidän kohtaloaan. Eri kielet saavat lausuttuina ja kirjoitettuina aikaan eilaisia vaikutuksia - Noitakuninkaan veitseen oli kirjoitettu ''pahoja sanoja'' ilmeisesti jollain pahalla kielellä. Ja henkilön puheesta voidaan päätellä paljon hänen persoonastaan ja taustastaan. Itse olen henk. koht. ennen kaikkea visuaalinen, mutta kyllä sanat ansaitsevat Tolkienin niille antaman arvostuksen.

Minulla ei nyt ole pääsyä katsomaan kys. kohtausta, mutta sen voin sanoa, etten ole siihen kyllästynytkään. Onhan tässä kaikkea mielenkiintoista. Gandalfin musta messu saa kylmät väreet menemään selkäpiissä, ja kärsiville haltioille on aina yhtä hauska virnistellä. Saattuen kokoaminen käy leffassa tyylikkäämmin kuin kirjassa: näistä yhdeksästä tulee kuitenkin sydänystävät ja aseveljet monissa vaaroissa, kyllä heidän kuuluisi itse kokoontua yhteen ja sopia olevansa kukin kimpassa. Vaikkakin nyt Merri ja Pip pääsevät mukaan kovin helposti. Ihan kuin Saattuen kokoonpano ja laatu ei ratkaisisi koko Keski-Maan tulevaisuutta.

Tällä Sattueen kokoonpanolla onkin sitten leikitty monissa fanficeissä. Milloin mukana on ollut nainen, milloin Faramir on korvannut Boromirin. On se ihan okei tuollaisenaan. Nainen tässä jätkäjoukossa vain sekoittaisi pasmat ja kimuranttiuttasi käytännön touhuja. (Ei niin ettenkö heti paikalla ilmoittautuis vapaaehtoiseksi poppooseen.)
 
Ensinnäkin haluaisin mainita asuista. Haltioilla on ihanan leveät ja jotenkin... laahaavat vaateparret. Elrondin arvovaltaa on korostettu (liiankin kanssa? ei kai sentään?) erilaisilla väreillä ja koristeilla. Muilla haltioilla tuppaa olemaan harmahtavat vaatetukset. Frodo senkuin hyppiskelee normivaatteissaan. Hyvin onnistuneet asustukset silti.

Katsoin ehkä liian pitkään teatteriversiota, mutta Boromirin selostus unestaan tuntuu aina ihan päälleliimatulta. Sean ei onnistunut tässä mitenkään kehuttavasti, minä en saa ikinä sitä näyttämään omiin silmiini uskottavalta. Se ehkä jotenkin menee yli, kun Sean oikein "traagisesti" vetää kätensä otsalle ja takaisin alas -tämä minua on häirinnyt aina, kysykää vain miksi. :S

Kun Gandalf alkaa lausua Sormuksen tekstiä, Elrondkin vetää kätensä otsalle. Vetääkö hän sen siihen häpeästä Gandalfin puolesta, vai siksi, että sanat oikeasti satuttavat häntä fyysisestikin? Legolaskin näyttää haukkovan henkeään, joten oma teoriani olisi, että Mordorin sanat satuttavat haltioita fyysisestikin. Kai.
Joka tapauksessa, runokohtaus on erittäin vaikuttava. Olen aina tykännyt siitä, Ian veti sen tunteella ja hienosti. Ehana <3

Gandalfin en-aio-pyytää-anteeksi-repliikki kertoo, että hän ei todellakaan olisi mikään asioiden kaunistelija ja kiltti vanhus, jollaisena hänet on ehkä hobittien keskuudessa nähty.

Boromir on ehkä kirjaan verraten hiukan kuvattu karkeampana ja itsekkäämpänä. Ihan kuin jäbällä ei olisi mitään suhteellisuudentajua, kun hän ehdottaa Sormuksen käyttämistä Sauronia vastaan.
Milloin Lego muuten on tavannut Aragornin, kun hän osaa toisen esitellä? Aragorn jahtasi pitkään Klonkkua ammoin jossain korvessa, törmäsikö hän silloin Legolakseen?

Frodo taisi saada shokin, kun kuuli, mikä Aragorn oikeasti on. "Voi jessus, olen kulkenut läpi erämaan kuninkaan kanssa!" :D

Gimlin kirveen hajoaminen on loistavasti toteutettu, varsinkin nyt osaan arvostaa sitä, kun luin, että se on tietokoneella tehty alusta loppuun! (Siis varsi oli toki oikeasti olemassa, kyllä minä senkin luin :D Kuitenkin.)
Sitten onkin muutama minuutti pelkkää kauhumaalailua niin Elrondilta kuin Boromiriltakin. Puhutaan pahemmista otuksista kuin örkit, Tuomiovuoresta ja Mordorista ja kaikesta, mikä saa rauhaa rakastavan hobitin kauhun valtaan. Ja mitä tekeekään Frodo, kun Isot Kansat alkavat kinastella? "Minä voin viedä Sormuksen." Minua vain mietityttää, tarjoutuiko Frodo siihen siksi, että saisi Sormuksen taas kantaakseen -kutsu kyllä kävi kultaisen renkaankin äänestä.

Vapaaehtoisia kyllä löytyy saattueeseen, vaan ei kantajaksi :D On suloista, miten uskollinen Sam on, vaikka on kuullut kyllä mihin on joutumassa. Uskollinen pikku Sam <3
Elrond ei tainnut tykätä, kun lauma hobitteja tunkee Saattueeseen mukaan :p Ilmeestä ei ainakaan näe hirveän syvää iloa.

"Where are we going?" :grin:
 
Ensinnäkin haluaisin mainita asuista. Haltioilla on ihanan leveät ja jotenkin... laahaavat vaateparret. Elrondin arvovaltaa on korostettu (liiankin kanssa? ei kai sentään?) erilaisilla väreillä ja koristeilla. Muilla haltioilla tuppaa olemaan harmahtavat vaatetukset. Frodo senkuin hyppiskelee normivaatteissaan. Hyvin onnistuneet asustukset silti.

Katsoin ehkä liian pitkään teatteriversiota, mutta Boromirin selostus unestaan tuntuu aina ihan päälleliimatulta. Sean ei onnistunut tässä mitenkään kehuttavasti, minä en saa ikinä sitä näyttämään omiin silmiini uskottavalta. Se ehkä jotenkin menee yli, kun Sean oikein "traagisesti" vetää kätensä otsalle ja takaisin alas -tämä minua on häirinnyt aina, kysykää vain miksi. :S

Kun Gandalf alkaa lausua Sormuksen tekstiä, Elrondkin vetää kätensä otsalle. Vetääkö hän sen siihen häpeästä Gandalfin puolesta, vai siksi, että sanat oikeasti satuttavat häntä fyysisestikin? Legolaskin näyttää haukkovan henkeään, joten oma teoriani olisi, että Mordorin sanat satuttavat haltioita fyysisestikin. Kai.
Joka tapauksessa, runokohtaus on erittäin vaikuttava. Olen aina tykännyt siitä, Ian veti sen tunteella ja hienosti. Ehana <3

Gandalfin en-aio-pyytää-anteeksi-repliikki kertoo, että hän ei todellakaan olisi mikään asioiden kaunistelija ja kiltti vanhus, jollaisena hänet on ehkä hobittien keskuudessa nähty.

Boromir on ehkä kirjaan verraten hiukan kuvattu karkeampana ja itsekkäämpänä. Ihan kuin jäbällä ei olisi mitään suhteellisuudentajua, kun hän ehdottaa Sormuksen käyttämistä Sauronia vastaan.
Milloin Lego muuten on tavannut Aragornin, kun hän osaa toisen esitellä? Aragorn jahtasi pitkään Klonkkua ammoin jossain korvessa, törmäsikö hän silloin Legolakseen?

Frodo taisi saada shokin, kun kuuli, mikä Aragorn oikeasti on. "Voi jessus, olen kulkenut läpi erämaan kuninkaan kanssa!" :D

Gimlin kirveen hajoaminen on loistavasti toteutettu, varsinkin nyt osaan arvostaa sitä, kun luin, että se on tietokoneella tehty alusta loppuun! (Siis varsi oli toki oikeasti olemassa, kyllä minä senkin luin :D Kuitenkin.)
Sitten onkin muutama minuutti pelkkää kauhumaalailua niin Elrondilta kuin Boromiriltakin. Puhutaan pahemmista otuksista kuin örkit, Tuomiovuoresta ja Mordorista ja kaikesta, mikä saa rauhaa rakastavan hobitin kauhun valtaan. Ja mitä tekeekään Frodo, kun Isot Kansat alkavat kinastella? "Minä voin viedä Sormuksen." Minua vain mietityttää, tarjoutuiko Frodo siihen siksi, että saisi Sormuksen taas kantaakseen -kutsu kyllä kävi kultaisen renkaankin äänestä.

Vapaaehtoisia kyllä löytyy saattueeseen, vaan ei kantajaksi :D On suloista, miten uskollinen Sam on, vaikka on kuullut kyllä mihin on joutumassa. Uskollinen pikku Sam <3
Elrond ei tainnut tykätä, kun lauma hobitteja tunkee Saattueeseen mukaan :p Ilmeestä ei ainakaan näe hirveän syvää iloa.

"Where are we going?" :grin:
 
Idril~ sanoi:
Ensinnäkin haluaisin mainita asuista. Haltioilla on ihanan leveät ja jotenkin... laahaavat vaateparret. Elrondin arvovaltaa on korostettu (liiankin kanssa? ei kai sentään?) erilaisilla väreillä ja koristeilla. Muilla haltioilla tuppaa olemaan harmahtavat vaatetukset. Frodo senkuin hyppiskelee normivaatteissaan. Hyvin onnistuneet asustukset silti.

Ngila Dicksonin johtoajatus haltiavaatteissa oli ''ripustaa'' heidän olkapäiltään useita kerroksia hienoja liehuvia kankaita. Toimii hyvin, on kaunis, yksinkertainen, dramaattinen ja arvokas yhtä aikaa. Go Ngila! Yleisestikin Rivendellin haltioille annettiin enemmän väriä kuin Lórienin haltsuille, ja minusta se passaa hyvin, ovathan rivendelliläiset kai enimmäkseen ñoldoria, kun Lórienissa pastastelee sindaria ja salohaltioita. Tulee tämäkin ero näkyviin.

Ja missäs vaiheessa se Frodo olisi vaatteita vaihtanut? ;) Olisihan hän näyttänyt aika pöljältä jossain haltialapsen vermeissä, eikä tainnut tulla mukaan paljoa muita vaatteita kuin ne jotka kiskoi päälleen matkaanlähdön aamuna.

Idril~ sanoi:
Katsoin ehkä liian pitkään teatteriversiota, mutta Boromirin selostus unestaan tuntuu aina ihan päälleliimatulta. Sean ei onnistunut tässä mitenkään kehuttavasti, minä en saa ikinä sitä näyttämään omiin silmiini uskottavalta. Se ehkä jotenkin menee yli, kun Sean oikein "traagisesti" vetää kätensä otsalle ja takaisin alas -tämä minua on häirinnyt aina, kysykää vain miksi. :S

Ai, minä taas tykkään katsella Seania kaikissa hänen kohtauksissaan. Ja ''traaginen'' otsanhipaisu on hyvin luonteeomainen Boromirille: kun häntä tarkkailee, niin hän hiplaa kasvojaa jatkuvasti. Ja kai muistatte, ketkä koskettelevat usein huomaamattaan kasvojaan ja päätään? Valehtelijat ja ne jotka tuntevat olonsa epämukavaksi. Teorian testaus: katsokaa mikä tahansa F1 lehdistötilaisuus jossa Kimi Räikkönen on mukana. :D Joka kerta kun hän hieroo nenäänsä ja nipistää korvaansa ajattelen Boromirin partarituaalia. :grin:

Idril~ sanoi:
Kun Gandalf alkaa lausua Sormuksen tekstiä, Elrondkin vetää kätensä otsalle. Vetääkö hän sen siihen häpeästä Gandalfin puolesta, vai siksi, että sanat oikeasti satuttavat häntä fyysisestikin? Legolaskin näyttää haukkovan henkeään, joten oma teoriani olisi, että Mordorin sanat satuttavat haltioita fyysisestikin. Kai.

Elrond ja muut haltiat tuntevat Gandalfin sanat ainakin henkisenä kipuna, ehkä fyysisenäkin. Kirjassa haltiat menivät pidemmälle: he laittoivat kädet korvilleen. Olisin mieluusti nähnyt jonkun extra-haltian tekevän niin.

Idril~ sanoi:
Milloin Lego muuten on tavannut Aragornin, kun hän osaa toisen esitellä? Aragorn jahtasi pitkään Klonkkua ammoin jossain korvessa, törmäsikö hän silloin Legolakseen?

Aragorn vei Klonkun Synkmetsään Thranduilin huostaan, muistatkos? Ja on täysin mahdollista, että he ovat tavanneet aiemminkin: kun Ara on vaeltanut eteläiselle pallonpuoliskollekin, niin miksei sitten Synkmetsään?
 
Valië Nienna sanoi:
Idril~ sanoi:
Milloin Lego muuten on tavannut Aragornin, kun hän osaa toisen esitellä? Aragorn jahtasi pitkään Klonkkua ammoin jossain korvessa, törmäsikö hän silloin Legolakseen?

Aragorn vei Klonkun Synkmetsään Thranduilin huostaan, muistatkos? Ja on täysin mahdollista, että he ovat tavanneet aiemminkin: kun Ara on vaeltanut eteläiselle pallonpuoliskollekin, niin miksei sitten Synkmetsään?

Muistan, mutten uskaltanut mainita koska en ollut varma ja pelkäsin nolaavani itseni :D
 
Oletteko katsoneet SEE-versiossa olevan hupiversion tästä Elrondin neuvonpidosta? Muistan miten jännää oli, kun minulle selvisi tämän "easter egg"-yllärin olemassaolo. Ajattelin sen olevan jokin extrojen extra tms., mutta sehän olikin ihan muuta...

Olikohan muuten jossain kommenttiraidassa, että ovat hävittäneet "ylimääräiset" kuvauspätkät? Niin, ettei koskaan pulpahda esille extrojen extraa TSH:stä.

Vielä kommenteista... elokuvan leikkauksesta puhuttaessa joku mainitsi ensimmäisen version olleen monia tunteja pitkän (siis vielä pidempi kuin SEE). Ja että vaikka se oli heistä hyvä, niin kohtauksia piti ruveta karsimaan. No jaa, kyllä minulle olisi kelvannut 4-5 tuntinenkin versio Sormuksen Ritareista...
 
Ei jei, ei kai niitä hävitetty ole? Muistelen tässä, kuinka PJ kerran heitti, että joskus vuosien päästä julkaisi pois klipsityt kohtaukset omalla dvd:llään. Siis ei yrittäisikään ympätä niitä samaan leffaan, vaan tosiaan kaikkien juoniversioiden kaikki kuvatut mutta julkaisemattomat kohtaukset koottaisiin fanien iloksi. Minä ostaisin sen heti paikalla. Panee miettimään, mikä mättää, kun ei ole kuulunut.
 
Valië Nienna sanoi:
Siis ei yrittäisikään ympätä niitä samaan leffaan, vaan tosiaan kaikkien juoniversioiden kaikki kuvatut mutta julkaisemattomat kohtaukset koottaisiin fanien iloksi. Minä ostaisin sen heti paikalla. Panee miettimään, mikä mättää, kun ei ole kuulunut.

Noh, ilmeisesti tuotantoyhtiö ja PJ eivät ymmärrä rahan päälle... :wink: *huomaa pieni kuittailu*
 
Tulisiko sellainen todella?? :o Minä en ole kuullutkaan, kuinka tämä voi olla mahdollista?? :)
Jos ei tule, niin minä vaikka ongin kyllä jostain tietooni PJ:n kotiosoitteen ja kirjoitan hänelle
kirjeen jossa vaadin julkaisemaan ne julkaisemattomat kohtaukset! :wink:
 
Ylös