FOTR 6), FOTR 7) ja FOTR 8)

Jasdril

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Vihreän lohikäärmeen otsikkoriville tarvitaan lisää tilaa. [toim.huom.]

Psst. Jotain kommenttia alustuksestani olisi sitten kiva saada, kun olen ihan ensikertalainen tässä hommassa. Rakentavaa kritiikkiä.


Omaa alustustani varten katsoin ainoastaan SEE-versiot, commentaryja en jaksa laiskuuteni ja huonon kielitaitoni vuoksi edes vilkaista. Näyttelijät heittävät kuitenkin hauskoja kommentteja, jotka minä tulkitsen väärin :p

FOTR 6) Farewell Dear Bilbo
Bilbo läpsyttelee näkymättömänä sisälle rakkaaseen Repunpäähänsä. Tätä ei ole mitenkään muokattu SEEn ja teatteriversion välillä, mutta silti se toimii teatterissa paremmin. Miksi näin? SEEssä tuo (aiemmassa topikissa suuresti kehumani) Isildurin kuolonkohtaus on pidennetty. Bilbon läpsyttelystä katoaa hohto, kun Isildurkin on jo hyppinyt näkymättömänä tuhansia vuosia sitten. Ei se Bilbo olekaan mikään erikoistapaus...
Keiden kuvat ovat Bilbon takan yläpuolella? McKellen voisi vähän heilauttaa oikeaa kättään, jotta näkisimme paremmin. Vaikka jotain sukulaisiahan ne tietysti ovat.
"Pidin vain vähän hauskaa! No kai sinä olet oikeassa, niin kuin aina." Tämä ilmentää hyvin sitä, että Gandalf ei ole pelkkä ilotulitusrakettihemmo, vaan ihan oikeasti velho. Bilbo kunnioittaa Gandalfin sanomisia, koska tietää tämän olevan vähän enemmän kuin miltä saattaisi päällepäin näyttää.
Jos Bilbo olisi osannut ajatella hieman pidemmälle, hänen ei ehkä olisi kannattanut sanoa, että Sormus on taskussa. Olisi vaikka sanonut sen pudonneen siitä takanreunalta johonkin tai... Mutta eihän se käy. Gandalf seisoi takan vieressä koko ajan, ja Bilbo käytti Sormusta tullessaan sisään. Thaijai, ei toimi. Mutta Bilbo onkin Bilbo, ei hän alkanut kiertelemään ja kaartelemaan Sormuksen sijainnista.
Kun Bilbo pyörittelee tuota hienon sileää, kaunista kultarinkulaa kädessään, taustalla soiva musiikki on mennyt nappiin. Minusta se korostaa hyvin kaveruksien vakavanlaista jutustelua. Samalla alkaa myös katsojallekin selventyä, että Sormus oikeasti ottaa otteen kantajastaan...
Bilbon näyttelijä on ehkä vähän epäonnistunut "pelätessään" Gandalfia. Yleisesti ottaen se näyttää ehkä hyvältä, mutta katsotaanpa tarkemmin... Eei, pojuraukalla ei ole pelosta hajuakaan. Mutta sitä seuraava halaus on söötti kohtaus kaikilla tavoin. Taas kerran näemme, kuinka hyviä ystäviä Gandalf oikeasti on Bilbon kanssa.
Mutta aika ovela veto muka unohtaa Sormus taskuun -harmi vain, että Gandalf on niin tarkkasilmäinen. Nukkunut yönsä hyvin, mokoma, kun muistaa kaikki asiat niin pirullisen tarkasti.

FOTR 7) Keep It Secret, Keep It Safe
Mihin katosi iloinen juhlafiilis ja turvallinen hobittiystävyys? Lähti Bilbon mukana matkalle Rivendelliin? Todennäköisesti. Osa Sormusta oli poissa, ja nyt se oli yksin; sen piti lumota itselleen uusi kantaja. Alkoiko se työnsä Frodoon heti? Taisi alkaa. Frodo tuskin vielä edes käsittää, mihin hän on sotkeutumassa -tosin ei omasta tahdostaan. Gandalf ei olekaan enää se hilpeä ja iloinen raketteja ampuva Gandalf, vaan vakava velho, joka on hoksannut jotain suurta, muttei halua puhua siitä vielä Frodolle... Tunteeko Frodo itsensä ulkopuoliseksi? Frodohan ei tainnut tietää, mikä Sormus todella oli? Myöhemminhän näemme Gandalfin kertomassa koko sen historian Frodolle, josta voisimme näin päätellä. Mutta en ala hyppimään asioiden edelle, vaan pysyn omassa alustuksessani oikeassa kohtauksessa :p

FOTR 8 ) The Account of Isildur
Vihdoinkin Kolmannen Ajan Mordoria! Tästä tarina minusta lähtee kunnolla käyntiin. Enää ei pyöritäkään missään Konnussa, ei; joku paljastaa Konnun ja Reppulin nimen Mordorissa, ja katsojakin alkaa tajuta kunnollas, ettei tässä ole ihan pikkuasioista kysymys. Mordor on kuvattu lupaavan synkkänä ja mustana, ettei kenellekään varmasti jää epäselväksi, kuka siellä pitää majaa.
Minun mielestäni Minas Tirithin ensiesitys on kömpelö. Valkoinen Kaupunki olisi pitänyt näyttää paljon laajemmalti, eihän näistä valkoinen-hökkelikylä-kuvaruudun-kulmassa -kohtauksista edes untelompi välttämättä tajua, että se on sama kaupunki, kuin vaikkapa Kuninkaan Paluussa. (Ehkä tuo nyt oli vähän liioittelua, mutta kuvitelkaa, että olisitte itse niitä harvoja, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Tolkienista tai Sormuksista ja sitten eteenne lyödään tämä! Miten ihmiset edes pysyvät hengissä, kysyn vaan. Siis kysyin että miten ihmiset pysyvät hengissä ilman LOTRia. Mutta se nyt taas menee vähän ohi aiheen. Siksi nämä sulkuviivat näiden lauseiden oikealla ja vasemmalla puolella.)
Tirithissäkin ilmentyy Gandalfin arvovalta kivasti. Gandalf pääsee muitta mutkitta kirjastoihin ja saa vielä juotavaakin! No, eihän sitä tiedä, millaisen sanakamppailun Gandalf on Denethorin kanssa käynyt ennen pääsyään kirjastoon, mutta tämä "untelompi katsoja", jonka näkökulmasta olen enimmäkseen yrittänyt leffaa katsella, todennäköisesti tuskin ottaa moista sanasotavaihtoehtoa edes huomioon.
Mustan Ratsastajan saapuminen Kontuun oli ihana (minkä minä pahisrakkaudelleni voin). Koirathan ovat tunnetusti fiksuja eläimiä, joilla on kuudes aisti ihm... olioiden aikeiden suhteen (lukuunottamatta meidän koiraamme, joka todennäköisesti tuossa tilanteessa menisi häntä heiluen repimään Ratsastajan kaavunlieppeitä). Tässäkin hobitin koirakaveri ensin haukkuu Mustaa Ratsastajaa, mutta perääntyy sitten uikuttaen. Tajusi, mokoma, että siitä ei ole mitään vastusta tuolle isolle, mustalle otukselle.

Kaiken kaikkiaan...
Farewell Dear Bilbo alustaa kivasti tulevia synkkyyksiä.
Keep It Secret, Keep It Safe näyttää, miten ummikko Frodo oikeasti on, ja että Frodo se tässä liemeen joutuu.
The Account of Isildur valottaa Isildurin historian osuutta Sormukseen, jos joku "untelo katsoja" ei sitä vielä tajunnut.

Edit. Erinäisiä sanamuodon muokkauksia tehty.
 
Idril~ sanoi:
Minas Tirithin ensiesitys on kömpelö. Valkoinen Kaupunki olisi pitänyt näyttää paljon laajemmalti, eihän näistä valkoinen-hökkelikylä-kuvaruudun-kulmassa -kohtauksista edes untelompi tajua, että se on sama kaupunki, kuin vaikkapa Kuninkaan Paluussa.

Hyvä pointti. Itse olin lukenut kirjasta vain kymmenkunta sivua ennen leffojen näkemistä ja ihmettelin tosiaan tuota "hökkelikylää". Luulin, että Gandalf käväisi jossain Konnun naapurikaupungin kirjastossa Briin takana, ei suinkaan toisella puolella Keski-maata, ihmisten kuninkaan kaupungissa Minas Tirithissä. :hups:
 
Ei ole keskeistä että katsoja tunnistaa FotR:in kaupungin samaksi kuin RotK:n Minas Tirith. Tässähän on selvästi haluttu peitellä madollisimman paljon kaupungin komeutta sitä hetkeä varten, kun Gandalf ratsastaa Hallavaharjalla mäkeä ylös ja äkkiä Kuninkaiden Valkea Kaupunki paljastuu koko komeudessaan kukkulanreunan takaa. Juurihan Idril~ sanoit että Isildurin sormustelu heikentää Bilbon näkymättömyyden luomaa vaikutusta. Ajattele jos FotRin alussa olisi lyhyen hetken vilahtanut WHOAAA upea kaupunki ja sitten se olisi unohtunut kahden elokuvan ajaksi. What's the point? FotR:ssa pitää saada juonta eteenpäin selkeästi ja ilman turhia monimutkaistamisia. Sitten RotK:ssa, minne Minas Tirith kuuluukin, voidaan revitellä oikein kunnolla.


Keep it Secret, Keep it Safen ensi katse Mustaan Torniin on kyllä hieno. Monta monta kertaa kun kuva on äkkiä leikannut tummaan torniin pimeässä paikassa olen vaistomaisesti heti ajatellut ''Ah, Barad-dûr''. Kunnes kuva kääntyy ja paljastaa että kyseessä olikin vain pikkainen vartiopesäke paljon suuremmassa, vakuuttavammassa ja ihanan goottisen kauniissa rakennelmassa..... Ja ne sormusaaveet...... :heart:

Rakastan John Howen goottilaista kynänjälkeä Keski-Maan pahisten kasvoilla! Aivan samoin kuin Alan Leen tyyli on nähtävissä haltioissa.
 
Valië Nienna sanoi:
Ei ole keskeistä että katsoja tunnistaa FotR:in kaupungin samaksi kuin RotK:n Minas Tirith. Tässähän on selvästi haluttu peitellä madollisimman paljon kaupungin komeutta sitä hetkeä varten, kun Gandalf ratsastaa Hallavaharjalla mäkeä ylös ja äkkiä Kuninkaiden Valkea Kaupunki paljastuu koko komeudessaan kukkulanreunan takaa. Juurihan Idril~ sanoit että Isildurin sormustelu heikentää Bilbon näkymättömyyden luomaa vaikutusta. Ajattele jos FotRin alussa olisi lyhyen hetken vilahtanut WHOAAA upea kaupunki ja sitten se olisi unohtunut kahden elokuvan ajaksi. What's the point? FotR:ssa pitää saada juonta eteenpäin selkeästi ja ilman turhia monimutkaistamisia. Sitten RotK:ssa, minne Minas Tirith kuuluukin, voidaan revitellä oikein kunnolla.

Minulla on mielipiteeni, ja olisin henkilökohtaisesti halunnut, että se WHOAAA upea kaupunki olisi lyhyen hetken ajan vilahtanutkin. Katsojalle olisi jäänyt mukava jännitys ja odotus, jos Tirith olisi tehnyt vaikutuksen: vieläkö tuota kaupunkia näkee tulevaisuudessa? Ketä siellä asuu? Miksi Gandalf ratsasti juuri sinne? (Eikä tämä olisi minusta laimentanut kukkulan takaa paljastumista sen enempää, vain korostanut että täällä sitä ollaan taas.)
En tietenkään ala väheksymään sinunkaan mielipiteitäsi (minusta se on raukkamaista, vaikka tiedän, että olen itsekin syyllistynyt siihen ja todennäköisesti syyllistyn vastakin), vaan sanon kohteliaasti, että sinä olisit tehnyt sen noin ja minä näin. That's it.
 
Tosi random huomio, menee jo vähän off-topicciin....

Kohtaus missä Gandalf kumartuu katsomaan Sormusta lattialla on aika jännä. Hetken aikaa kaikki nähdään Sormuksen näkökulmasta, alhaalta ylöspäin. Visuaalisesti tuo kohtaus toi minulle mieleen erään vanhan tietokonepelin (Myst) koska siinä oli samantyylinen kattokruunu jota pelaaja katseli alhaaltapäin.
 
Ylös