Futiksen MM, EM ja muu jalkapallo!

Pikkuisen harmittaa, olin kuitenkin vähän enemmän vanhan kunnon Oranjen puolella. Espanjan puolestakin on kuitenkin helppo iloita, olihan tämä heillekin ensimmäinen MM-kulta ja lisäksi heti euroopanmmestaruuden päälle saatuna varmasti sitäkin makoisampi saavutus. Harmi vain, että voittomaalin teki se ärsyttävä kuoleva joutsen, Iniesta, joka tuntui loppuvaiheessa heittävän kuperkeikkaa jos joku hollantilainen vain hengittikin häneen päin.
 
Minä olin tyytyväinen siihen että maailmanmestaruus meni johonkin sellaiseen maahan joka ei ollut aiemmin voittanut. Ja Espanja oli kuitenkin sen verran Hollantia parempi joukkue, että Espanjan mestaruus oli "oikeutettu" (vaikka pidempää historiaa ajatellen olisi ehkä ollut ensin Hollannin vuoro).

Ajattelin että Maradonan "valmentamaa" Argentiinaa en mitenkään voisi kannattaa, mutta loppujen lopuksi Maradonan pettymys kävi oikein sääliksi, kuin lapselta olisi riistetty lelu. Neljän vuoden päästä saa minun puolestani tulla vaikkapa Brasilia-Argentiina -finaali.
 
Melkoiset olivat kisat, kun huippumaat tippuivat yksitellen pois pitkin matkaa. Espanja taisi olla oikeastikin niitä vahvimpia, no, kaksi vuotta Euroopan mestaruudesta. Loppuottelussa kannatin kuitenkin selvästi Hollantia, olisihan ollut heidän aikansa saada viimein se mestaruus muutaman kakkossijan jälkeen. Espanja taas on ollut niin pitkään mm-kisojen alisuoriutuja, että eiköhän heille olisi hyvin riittänyt ensimmäinen finaalipaikkakin. Kieltämättä Espanja hallitsi finaalia, vaikkakin ne Iniestan lopun kaatuilut olivat perin kiusallisia ja himmentävät kyllä hänen arvoaan voittomaalin tekijänä.

Omat suosikkini tippuivat Hollantia lukuunottamatta aiemmin. Englanti, no heiltä nyt ei oikeastaan kannattanutkaan odottaa mitään. Argentiina, snif: teki pahaa katsoa perin huolestunutta Maradonaa Argentiinan viimeisessä ottelussa. Sen lisäksi, että Maradona oli aikoinaan mainio pelaaja (mitä nyt eräs jumalankäsi-episodi oli kiusallinen), niin hän on myös eläytyvyydessään mainio valmentaja ja viihdyttävää katseltavaa.

Afrikkalaisjoukkuiden menestys oli harmittavan kehnoa. Voi, se Ghanan viimeinen ottelu, siinä tuli jo melkein pureskeltua kynsiä Afrikan mantereen puolesta.
 
Oi!

Sydämeni iloitsee sille tosiasialle, että täältä löytyy myös tällainen topicci. Jiih! Tänne kirjoittelijat, seuraattehan myös Veikkausliigaa? Interin kausi ei ole ollut mitä parhain mutta huomenna JaRon kaatuessa olemme taas lähempänä kärkeä kauden huipputasaisessa liigassa. Ei tarvita kuin loppukaudelle paljon pelejä ristiin sekä Interille voittoja, niin myös ensi kaudella on mahdollisuus pelata €-pelejä. Tämän kautinen Europa League kohokohta pian ovella. Vastus, KRC Genk, kyllä hieman mietityttää, tosin ei tulisi olla mahdoton haaste. Kunhan ei ekan vartin sisällä päästetä kotikentällä maalia, silloin nimittäin kaikki on ohi aivan liian pian. Viime vuoden europelit kun ovat aivan liian tuoreessa muistissa. No, toivotaan hyvää yleishallintaa.

Tack å hej!
 
Sityrd sanoi:
Oi!
Tänne kirjoittelijat, seuraattehan myös Veikkausliigaa?

Minulla ei ole kovin syvää suhdetta mihinkään palloilujoukkueeseeen. Kotimaan sarjoissa seuraan enemmän jääkiekkoa kuin jalkapalloa. Toisaalta kansainvälinen jalkapallo (siis maajoukkueiden turnaukset ja ulkomaiset pääsarjat) kiinnostaa minua enemmän kuin kansainvälinen jääkiekko. (Jos minulla olisi rajattomasti aikaa niin ryhtyisin ehkä seuraamaan pesäpalloa ja rugby leagueta.)

Kotimaan jalkapallossa toivoisin toki että Honka voittaisi mestaruuden ja Viikingit nousisi takaisin Veikkausliigaan (kumpikaan ei näytä tällä kaudella toteutuvan).

Muuten, Sityrd, ovatko Turussa Interin kannattajat jotenkin taustaltaan eri porukkaa kuin TPS:n kannattajat, tai onko asiasta jotain yleisiä mielikuvia?
 
Jou Telimektar!


Veikkausliigan viimeisellä kierroksella, 23.10, kohtaavat juuri Honka ja Inter, see you there? Hih. Asiaan. Viikingit oli jo lähes varma nousija viime kautena kunnes puppeloivat ihan itse oman tilanteensa ja olivat lopulta Ykkösen kolmanneksi paras tiimi. AC Oulu nousi ja KPV ei pärjännyt JJK:lle. Tänä vuonna näyttäisi vahvasti siltä että RoPs nousisi suoraan ja kakkossijasta "battlattaisiin" siiten ihan kunnolla. Itse toivoisin Kotkaa tai edellämainittua KPV:tä sille sijalle. Tätäkin on kiintoisaa seurata. Kuten myös SiniMustien edesottamuksia Kakkosen lohko Beessä. Kyllä, fudis on ykköshuumeeni.

Kysymykseesi:

"Muuten, Sityrd, ovatko Turussa Interin kannattajat jotenkin taustaltaan eri porukkaa kuin TPS:n kannattajat, tai onko asiasta jotain yleisiä mielikuvia?"

Tätä kuulee usein. He jotka eivät tunne/tiedä Interin ja TPS:n kannattajista mitään kertovat toisille mielellään "sisäpiiritietona" että Interiläiset olisivat työväenluokkaa ja punaisia kun taas Tepsiläiset rikkaita porvareita. Näitä vastakkainasetteluita viljellään paljon epätietoisten joukossa. Joo, osittain voikin pitää paikkansa, itse en tosin lähtisi tällaista väittämään. Ajatellen Interin omistajan kuitenkin olevan perheyrityksen johdossa kolmannessa polvessa ja melko kaukana sossun luukulta. Kysymyksesi on sekä vaikea että erittäin mielenkiintoinen. Itse tahtoisin väittää, kuten Tepsiläisille derbyissä huudellaan, että "Raha vai Sydän?" . SiniMusta tuntee enemmän joukkuettaan kohti, kun taas toinen raitapaita tulee nauttimaan kotimaisesta jalkapallosta eikä välttämättä niin välitä kumpi voittaa, vaikka toivookin salaa Tepsin poistuvan kentältä yhden voiton rikkaampana. Et Tepsillä ehkä enemmän "businesskannattajia" .

Jos aihe kiinnostaa sinua tai muita enemmän, niin 15.5 pelatun TPS - Inter kirjoittamani otteluraportin voi käydä lukemassa osoitteesta:

http://ultraboyz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=62:tps-inter-150510&catid=38:ottelupaeivaekirja&Itemid=100068

Kai muuten näihin viesteihin tänne saa sisällyttää linkkejä? Tuo on kuitenkin minun kirjoittamaani tuo sisältö. Ja sivu on siis Interin kannattajien kotisivu. We are Ultraboyz! Nyt JaRoa kaatamaan, ensin kaadan tosin hieman äänenavausnestettä kurkkuuni ;)
 
Telimektar sanoi:
Toisaalta kansainvälinen jalkapallo (siis maajoukkueiden turnaukset ja ulkomaiset pääsarjat) kiinnostaa minua enemmän kuin kansainvälinen jääkiekko. (Jos minulla olisi rajattomasti aikaa niin ryhtyisin ehkä seuraamaan pesäpalloa ja rugby leagueta.)
Täysin sopimaton kysymys jalkapallotopiciin, mutta miksi ihmeessä leagueta? Unionhan on paljon suositumpi rugbyn muoto.

Oma suhteeni Veikkausliigaan on vähän samanlainen kuin Telilla, sillä erotuksella toki että jääkiekkoliiga kiinnostaa vielä vähemmän (olkoonkin että sen seura-asetelmat ovat ehkä mielenkiintoisempia). En oikein löydä mitään ykkössuosikkia - TamU on turhan keinotekoinen ja muihin ei ole juuri minkäänlaista sidettä vaikka KuPSin tämänkesäisen menestyksen olenkin huomannut jotenkin lämmittävän mieltä. Vakavampi asia on se, että Hjalliksen poistuttua kuvioista ei löydy myöskään mitään seuraa, jota vihata, jonka takia intohimot ovat aika nollissa. Klubikin on aivan liian perinteinen ja elegantti seura inhottavaksi vaikka rikkaus ja pääkaupunkilaisuus ovatkin yleensä hyviä syitä vihaamiseen.
 
Ereinion sanoi:
Täysin sopimaton kysymys jalkapallotopiciin, mutta miksi ihmeessä leagueta? Unionhan on paljon suositumpi rugbyn muoto.

Kumpaakaan en ole oikeasti nähnyt kuin vilaukselta tv:stä, mutta jo league-rugbyn alkuperä Pohjois-Englannin duunareiden pelinä saa sympatiseeraamaan sitä. Sitäpaitsi kun leaguessa on kentällä vähemmän pelaajia, niin peli on tiettävästi liikkuvampaa, syntyy vähemmän katkoja. Tuosta suositummuudestakin ainakin australialaiset olisivat eri mieltä.
en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_rugby_league_and_rugby_union
 
Parin vuoden välein toistuu ainoa urheilutapahtuma, jota meidän huushollissa seurataan aktiivisesti, eli tietysti futiksen em- ja mm-kisat. Vaikka tulen todella futishullusta suvusta ja nykyään mieheni valmentaa ja toinen lapsista pelaa, niin itse en ymmärrä kuningas jalkapallosta hölkäsen pöläystä. Nautin kuitenkin suuresti kisoista. Olohuoneessa möykkäävä tv ja kotiyleisön äänekäs kommentointi vievät minut suoraa päätä 80-luvulle lapsuuden kesiin, jolloin kisoja aina tihrustettiin mökillä pienestä tv:stä :) Kodikasta!

Jossain vaiheessa huomaan itsekin seuraavani pelejä, tänään jo vähän innostuin tuosta Kroatia-Nigeria -matsista. Mitenkäs te muut?
 
Itse pidän jalkapallosta niin paljon, että ajattelen kevään ja alkukesän kelienkin olleen niin lämpimät ja aurinkoiset koska on MM-kisat. Katson kaikki matsit, jotka kykenen ja kavereiden kanssa tulee juteltua kisoista ja spekuloitua mahdollisia jatkoonmenijöitä ynnä muuta kaikkea kisoihin liittyvää. Juuri kisojen alla pohdimme sitä, onko maailmassa mitään yhtä suurta tapahtumaa kuin jalkapallon MM-kisat. Sen verran rentoutunut kisakatsoja minusta on viime vuosien aikana kuitenkin tullut, että hyvillä mielin voin jonkun pelin kuitenkin jättää näkemättä muiden pakollisten menojen takia. Älypuhelimet ja aiempaa nopeammat mobiiliyhteydet toki helpottavat seuraamista. Eilenkin pystyin metrossa ja bussissa onnistuneesti katsomaan kokonaisen ottelunpuolikkaan katkoitta. Brasilia on ollut oma suosikkini aina ensimmäisistä muistamistani vuoden -98 Ranskan kisoista asti. Usein kuitenkin on myös kisakohtaisia niin sanottuja kakkossuosikkeja ja tänä vuonna mainitsemasi Kroatia on sellainen.
 
En seuraa jalkapalloa sen enempää, mitä nyt MM-kisoja kaverieni tai perheenjäsenten takia. Oma veri vetää ehkä enemmän jääkiekkoa kohti sen nopeatempoisuuden takia. Toisaalta jalkapallopelejä katsellessa saattaa välillä myös nähdä niitä komeita maaleja, ja onhan ne sitten todella komeita, mutta oma kokemus on tähän mennessä ollut, että laji on "herrasmieslaji" jossa ei tarvita kameravalvontaa, ja jonka takia jalkapallo on vaan yhtä suurta teatteria, toinen toistaan näyttävämpiä kaatumisia ja niin edellen. Kaikkea muuta kuin herrasmiesmäistä. Tosin, juuri opin että näissä kisoissa videovalvonta on, ja se varmaan paitsi suitsii sitä teatteria, myös vähentää epäoikeudenmukaisia tuomioita.
Jalkapallouutisia tulee noteerattua välillä toisella silmällä, ja tämä uutinen Meksikon keinotekoisesta maanjäristyksestä sai naurahtamaan. Kiireisille lukijoille todettakoon, että Meksikon tämänpäiväinen 1-0 -maali sai maan pääkaupungin pomppimaan niin villisti, että maanjäristyssensorit rekisteröivät pomput ja näyttivät kuvaajalla pienen järistyksen.
 
Parin vuoden välein toistuu ainoa urheilutapahtuma, jota meidän huushollissa seurataan aktiivisesti, eli tietysti futiksen em- ja mm-kisat.

Parin vuoden välein? Joka vuosihan ne pidetään, ja ensi vuonna ne kaikkein tärkeimmät eli naisten MM-kisat. Silloin saatan jopa minäkin hilata ahterini ruudun ääreen, ainakin Japanin pelatessa.

Katsoin toki eilen vähän Saksa - Meksiko -matsia, koska fanitan jossain määrin myös yleensä erinomaisen siistiä ja teknistä peliä tarjoilevaa Saksaa, mutta eipä se häviö harmittanut. Oikeastaan päin vastoin, koska näin tapahtumiin saatiin enemmän jännitystä ja yllätyksellisyyttä.
 
Minulla ei ole mitään kovin voimakasta suhdetta mihinkään maajoukkueeseen. Olen kuitenkin päätynyt kannattamaan Espanjaa, koska niillä on mielestäni ehdottomasti paras kansallishymni.
(En tosin ole oikein varma siitä, onko kyseisellä kappaleella nykyään virallista sanoitusta.)

 
En seuraa kansallisia liigoja lainkaan, mutta arvoturnauksia olen seurannut Espanjan 1982 kisoista alkaen. Paikan päällä olen käynyt katsomassa Suomen karsintapelejä ja muutama vuosi sitten toki myös jokusen matsin naisten EM-kisoissa Helsingissä.

Ei ole vaikea ymmärtää miksi futis on maailman suurin urheilulaji. Palloa voi pelata missä tahansa, miten tahansa, vaikka itse tehdyllä pallolla siellä missä välineitä ei ole saatavilla. Hauska uutinen tuossa muutama päivä sitten oli tämä juttu Conifan eli itsenäisten jalkapalloliittojen liiton mestaruuskisoista:
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005714298.html

Omat suosikit ovat vaihdelleet kisoista toiseen, ja alkuperäisen suosikin pudottua jatkosta vaihdan suosikkijoukkuetta ihan sujuvasti. Näissä kisoissa suosikkini ovat Tanska, Islanti ja Australia. Näistä tuskin yksikään on loppukahinoissa. Kisoissa ollessaan Irlanti on aina suosikkini.

Totaalisia inhokkeja mulla on yksi: Hollanti, joka tosin ei ole näissä kisoissa mukana. En ole koskaan pitänyt ylimielisestä Hollannista, mutta Arjen Robbenin sikailu MM-finaalissa 2010 kyllä niittasi mielipiteeni lopullisesti. Portugalia kannatin joskus 90-luvulla "kultaisen sukupolven" (Costa, Figo, ketänäitänyoli) aikana, mutta Ronaldo on niin vastenmielinen pelaaja että vetää melkein vertoja Robbenille. En toivo myöskään Venäjän voittavan MM-kultaa, mutten usko sen olevan edes realistista.

Toivon pakkaa sekoittamaan paljon yllättäviä lopputuloksia, joita on jo ekojen kisapäivien aikana tullutkin. Meksiko kepitti Saksan, Sveitsi niisti pisteen Brasilialta ja Islanti Argentiinalta.

Loppuun lainaus sarjasta Die Kühe - Ratkaisijat:

Die Büren: Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
 
Parin vuoden välein? Joka vuosihan ne pidetään, ja ensi vuonna ne kaikkein tärkeimmät eli naisten MM-kisat. Silloin saatan jopa minäkin hilata ahterini ruudun ääreen, ainakin Japanin pelatessa.
Ääk, saisin hävetä mutta en ole koskaan katsonut naisten pelejä. Puolustuksekseni voin sanoa, etten minä noita miesten kisojakaan katsoisi ellei perheemme toinen puoli vahtaisi niitä :grin:

Minulla ei ainakaan vielä ole suosikkijoukkuetta näissä kisoissa. Brasilian peliä oli kiva katsoa, vaikka mieheni totesi ettei tuolla tyylipisteitä jaeta. En tykkää Saksasta kun niiden peli on jotenkin niin laskelmoitua ja tylsää (epäilemättä tehokasta).
 
Pudotuspelit alkoivat oikein mukavalla Ranskan 4-3 voitolla Argentiinasta. Ensin Ranska teki yhden maalin, sitten Argentiina kaksi, mitä seurasi Ranskan kolme osumaa... Argentiinan olisi pitänyt jatkaa sarjaa neljällä lisämaalilla, mutta he jaksoivat tehdä enää vain yhden. Silti varsin viihdyttävää.

Aika vähän näitä kisoja olen katsonut, mutta jospa parantaisin nyt neljännesvälierien myötä. Saas nähdä. Olisikohan se ollut kesä -98 kun toljotin kisoja lähes taukoamatta? Silloin jaksoi vielä innostua oikein perusteellisesti asioista. Nyt on vähän semmoinen meininki, että tuleehan tuo finaali taas neljän vuoden päästä jos jää väliin. :D
 
Huh, johan oli jännitysnäytelmä Kroatia-Tanska -matsi! Harmittaa kun monta hyvää peliä on mennyt sivu suun, mutta onneksi näin tämän. Kroatia taitaakin olla suosikkini näissä kisoissa.
 
Mun suosikkini ovat jo kaikki pudonneet, joten täytyy valita muista jengeistä sitten.

Kaksi välieräparia on selvillä: URU-FRA ja RUS-CRO. Näissä pareissa valintani ovat Uruguay ja Kroatia. Myös Brasilia on jatkossa, mutta vastustaja ei ole vielä tiedossa.

Kohta alkaa päivän toinen peli BEL-JPN. Belgia on ollut mieluinen yllätys näissä kisoissa, toisaalta toivoisin että jatkoon selviäisi joukkueita myös muualta kuin Euroopasta tai Etelä-Amerikasta. Tähän peliin mulla ei ole suosikkia. Molemmat kelpaavat.

Huomenna viimeiset puolivälieräparit SWE-SWI ja COL-ENG. Olen varmaan huono suomalainen, kun liputan ekassa pelissä länsinaapurimme puolesta. Mitä toiseen matsiin tulee, en ole koskaan ollut Englannin ystävä, joten toivon Kolumbian voittoa.

Jäljellä olevista joukkueista toivoisin (tällä hetkellä) eniten Uruguayn voittavan maailmanmestaruuden. Muistan vieläkin vuoden 2010 välierät, joissa Hollanti (joka on btw inhokkijoukkueeni) voitti Uruguayn tehtyään paitsiomaalin, mutta VAR ei ollut silloin käytössä. Lopulta Uruguay hävisi pronssiottelun Saksalle. Olisin suonut niiden kisojen suosikkipelaajalleni Diego Forlánille enemmän. Edes sen pronssin.

Venäjä ei mielestäni ole ollut vakuuttava kahden ensimmäisen pelinsä jälkeen, mutta siellä nekin vaan jatkossa ovat. Myöskään Kroatia ei vakuuttanut Tanskaa vastaan (ja ihan jo Schmeichel juniorin loistavan pelin takia takia olisin toivonut Tanskan pääsevän jatkoon! Miten tavallista on, että samasta perheestä tulee kaksi kv-tason maajoukkuemaalivahtia?) joten saapa nähdä miten käy.

Toki, mikäli Ruotsi sattuisi pääsemään finaaliin, tulen kannustamaan sinikeltaisia raivokkaasti. En näe kuitenkaan Ruotsin finaalipaikkaa mitenkään todennäköisenä.
 
Eiiiiii! Japani putosi, Yatagarasun hieno lento päättyi. Nyt ei ole jälljellä enää yhtään kivaa joukkuetta, vaikka kykenenkin miedosti puoltamaan Kroatiaa ja Ruotsia. Ehkä siirryn suosiolla odottamaan ensi kesän MM-kisoja.
 
3/5 pohjoismaata kisoissa, kaksi pudotuspeleissä ja yksi kahdeksan joukossa. Ei huono.

Islanti taisteli urheasti isompiaan vastaan ja varmasti horjutti Argentiinan itseluottamusta, mutta ei riittänyt.

Tanska... paikka kahdeksan joukossa jäi niin pienestä kiinni.

Ruotsi nollasi Sveitsin ja mun mielestäni länsinaapurilla on kaikki mahdollisuudet pestä Englanti puolivälierässä ensi lauantaina.

Puolivälieräveikkaus:

pe 6.7.
URU-FRA Tiukka peli, jonka Uruguay vie rankkareilla varsinaisen peliajan päätyttyä 2-2. Toivottavasti Cavani on toipunut pelikuntoon. Uruguayn maalintekijät löytyvät kolmikosta Cavani, Suarez, Rodriguez ja Ranskan vastaavasti kolmikosta Mbappé, Griezmann, Pogba. Rankkarien laukojia en ala arvailla.
BRA-BEL Pirteästi esiintynyt Belgia aiheuttaa Brasilialle harmaita hiuksia, mutta Brasilia voittaa 2-1. Brassien maaleista vastaavat Firmino ja Costa. Neymar suorittanee muutaman näyttävän sukelluksen (miksei filmaamisesta ikinä nouse kortti?) En toki panisi lainkaan pahakseni jos Belgia voittaisi. Jos Lukaku (joka tekee varsinaisella peliajalla maalin) jatkaa maalitehtailuaan niin voi voittaakin. Kumpikin lopputulos sopii mulle.

la 7.7.
SWE-ENG Kovassa nosteessa oleva Ruotsi voittaa 3-1, vika maali tyhjiin Englannin veskarin seikkaillessa viime minuuteilla keskialueella nostamassa hyökkäystä. Maalintekijät Toivonen, Forsberg ja peliin 84. minuutilla vaihdosta mukaan tuleva kauhukakara Guidetti. Englannin ainokaisen viimeistelee kukas muu kuin Kane.
RUS-CRO Plääh, ei mun makuun mikään unelmamatsi. Kroatia toivottavasti pudottaa Venäjän 0-2. Modrić tekee avausmaalin ja toisen joko Rebić tai Rakitić.

Lauantai-iltana sitten näkee miten pahasti pieleen näinkin rohkea kisaveikkaus meni :grin: Jos edes voittajat sais oikein...

(Asia joka ei ole koskaan mulle selvinnyt: miksi Yhdistyneillä Kuningaskunnilla on neljä eri maajoukkuetta?)
 
Ylös