Futiksen MM, EM ja muu jalkapallo!

Otsikko on nyt vähän hassu, mutta olkoot. Sivistetäänpä sitten kansaa hiukan.
Kansalliset mestarit kaudella 04/05:

Englanti: Chelsea FC
Ranska: Olympique Lyonnais
Espanja: FC Barcelona
Portugali: Benfica
Italia: Juventus FC
Hollanti: PSV Eindhoven

Liverpool FC voitti siis Mestareiden liigan. UEFA-cupin mestari oli tänä vuonna Moskovan CSKA. Ja suomalaisnäkökulmasta katsottuna oli tietysti hienoa, että Sami Hyypiä sai olla toinen suomalainen, joka on voittanut Mestareiden liigan.

Ja ensi viikolla Suomen miesten A-maajoukkue pelaa harjoitusottelun Tampereella Tanskaa vastaan. Sitten, 8. päivä kesäkuuta on edessä tärkeä MM-karsintaottelu Hollantia vastaan loppuunmyydyllä Helsingin Olympiastadionilla. Ja itsekin olen siellä silloin mukana. "Ilmassa on suuren urheilujuhlan tunnetta..."
 
Juu, kyllä Liverpoolin voitto oli hieno. Ei pelkästään sen takia, että Hyypiä siellä pelaa vaan senkin takia, että en ole koskaan pitänyt italialaisista futiksen suhteen. :p

Saas nyt vaan nähdä antaako UEFA Liverpoolille oikeuden tulla ensi vuonna kisoihin mukaan puolustamaan titteliään, vaikkakaan nykysäännöillä se ei olisi mahdollista. Muutamia vuosia takaperin kun mennään niin silloin se vielä oli.

Torstaina tosiaan olisi se Suomi-Tanska ottelu tuolla Ratinan stadionilla, mutta enpä taida paikalle päästä. Ikävä kyllä, varmasti luvassa hieno ottelu.
 
Tämäkin topic ollut älyttömän pitkään pölyttämättä. Yli vuosi.

Olin katsomassa viime keskiviikkona Suomen maajoukkueen mahtavaa peliä Portugalia vastaan. Mahtava tunnelma ja suurin tapahtuma ihmismäärältään missä olen ollut (yleisurheilun MM-kisoissa ei ollut kyllä niin täyttä, ei ainakaan tuntunut silloin). Itsekin innostui kannustamaan kovempaa kuin koskaan ennen. Kyllä siinä tuli kylmät väreet kun ympäri stadionia kiersi aalto ja tunnelma oli katossa. "Ylemmän" luokankin ihmiset innostuivat taputtamaan. Ensimmäinen 20 min oli parasta jalkapalloa mitä olen suomalaisilta nähnyt. Sen jälkeen oli aimo määrä paikkoja mutta se oli semmoista nysväilyä. Mutta mahtava ottelu ja peukut pystyssä jatkopelejä ja EM-lopputurnausta silmällä pitäen. Go Suomi, go!
 
Miten muuten yleisö käyttäytyi Cristian Ronaldoa kohtaan? Vihellettiinkö vieläkin MM-kisojen mallin mukaan, vai onko syntinsä annettu anteeksi? Harjoituksia seurannut yleisö ei ainakaan lehtitietojen mukaan viheltänyt, päin vastoin.
 
Harjoituksissa oli teinityttöjä niin paljon, että siellä ei paljon vihellelty, mutta pelissä kuulemma oli hieman vihellelty ja huudeltu.

Itse en peliin jaksanut lähteä vaikka olis ollut kyydit ja muut, mutta näin kuulin siis heiltä ketkä siellä olivat.
 
Tik sanoi:
Miten muuten yleisö käyttäytyi Cristian Ronaldoa kohtaan? Vihellettiinkö vieläkin MM-kisojen mallin mukaan, vai onko syntinsä annettu anteeksi? Harjoituksia seurannut yleisö ei ainakaan lehtitietojen mukaan viheltänyt, päin vastoin.
Oliko se Rooney-tapaus mihin Cristian R. liittyi? Itse muistan jotain sellaista. Helsingissä sille vihellettiin koska ei meinannut pysyä oikein pystyssä (taas kerran, liittykö se MM-juttu jotenkin tähän?). Muukin Portugalin joukkue oli semmosta että niille pitäis hankkia jotkut tukikepit. On ne kyllä ärsyttäviä vastustajina. Koko ajan kalastelee vaparia ja rankkaria. Arvokisoissa niille vaan nauraa, mutta paikan päällä se otti kyllä pirkuleesti päähän.
 
Sattuneesta syystä uppia, vaikkei jalkapallo minua suuresti kiinnostakaan. Jääkiekkokentällä sentään tapahtuu kaiken aikaa, mikä näkyy maaleissakin. Koripallokentällä taas tapahtuu liikaa.

Kerronpa jalkapalloaiheisen tarinan. Norjalaiset ovat aivan hulluina jalkapalloon, vaikka he eivät kansainvälisillä kisakentillä juuri olekaan menestyneet. Oslolaisessa sairaalassa töissä kiusasin norjalaista työkaveriani kannattamalla aina sitä maata, mitä vastaan Norja seuraavaksi pelasi. Hän oli aika järkyttynyt asenteestani. Lähdin lomalle ja sillä välin Norja putosi nöyryyttävästi jatkosta. Niinpä kun tulin takaisin töihin, työkaveri tietysti odotti lisää vinoilua ja tuli hieman arkaillen moikkaamaan. Sanoin vain "Kondolerer" eli "Surunvalittelut". Hän hyväksyi ne sellaisinaan, mutta lähellä seisonut toinen norski kysyi: "Med hva?" eli "Mistä hyvästä?" "Med fotboll", täsmensin hänenkin tyydytyksekseen.
 
Siirtelen keskustelua tänne päin Kulmikkaan kyssäri-topikista:
Telimektar sanoi:
Ereinion sanoi:
Ketä Telimektar kannattaa jalkapallon EM-kisoissa
MM-kisoissa olen Brasilian pysyvä vastustaja, mikä on kaikin puolin ymmärrettävää (samoin kuin pysyvä Kanada-vastustukseni jääkiekossa). Oudompaa on se että olen EM-kisoissa yleensä vastustanut Saksaa: saksalainen kulttuuri yleensä ja saksalainen jalkapallo erityisesti edustavat nimittäin monessa suhteessa sellaisia asioita, joita periaatteessa arvostan.
Toisaalta Saksa on Euroopan tasolla ollut aivan yhtä dominoiva maa kuin Brasilia MM-tasolla (itse asiassa maa oli 70- ja 80-luvuilla koko pallon menestynein maajoukkue, kun brassit tuhrivat mahdollisuutensa kerta toisensa jälkeen). Eli siltä kantilta vastustuksesi on aivan ymmärrettävää. Toki Saksan viimeiset EM-kisareissut ovat menneet sitten niin umpisurkeasti kuin vain ikinä voi. Tämä on jossakin määrin vähentänyt maan vastenmielisyyttä omalla kohdallani (oma Hollanti-kannatukseni toki estää varsin tehokkaasti suuremmat sympatiat maan suuntaan), varsinkin kun 2006 joukkue oli vallan sympaattinenkin.

Hollanti ja Saksahan edustavat monelta osin kahta hyvin erilaista kulttuuria niin jalkapalloilunsa kuin yhteiskuntansakin osalta. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa: Hollanti on (ollut, suunta on menossa alaspäin) nerokkaiden taiteilijoiden, omaperäisten ratkaisujen ja luovuuden joukkue, jonka kääntöpuolena on joukko kiukuttelevia diivoja, jotka eivät kykene yhteistyöhön keskenään ja aina silloin tällöin potkivat vastustajiakin, kun omalta torailultaan kerkeävät. Saksa taas on insinööritaidon mestarinäyte, joka kykenee aina optimoimaan suorituksensa (ja joskus jopa ylittämään optimin) tärkeissä paikoissa, mutta joka juuri siksi tarjoaa harvoin mitään nerokasta tai ennalta-arvaamatonta. (70-luvun maolainen laitapakki Paul Breitner sekä 90-luvun kuplavolkkarilla ajellut boheemikärki Jürgen Klinsmann olivat tässä suhteessa ilahduttavia poikkeuksia.) Sama näkyy myös yhteiskunnissa: Hollanti tarjoaa vapaamielisen (anarkistisuuteen saakka) liberaaliyhteiskunnan, kun taas Saksa nojaa enemmän vanhoihin perheen ja yhteisön arvoihin.

Oma ihanneyhteiskuntani kai olisi joku haltiamaa, jossa molempien hyvät puolet on mielestäni yhdistetty. Ja enköhän olisi varsin kova Rivendellin palloseurankin fani, jos sen pelejä seuraamaan pääsisin. (Paitsi että sielläkin voisi olla sama ongelma kuin Hollannilla: ottaako se nerokas mutta tuittupäinen fëanorilainen pelintekijä mukaan vaiko ei?)

Hollannin lisäksi sympatiat kohdistuvat enemmän tai vähemmän taitelijaluontoisille joukkueille, joita ovat yleensä Iberian niemimaan kaksikko sekä joku satunnainen itäeurooppalaispoppoo (monasti Romania, 2004 Tshekki).

Edit. (00.20)
Wilhelmus van Nassouwe
ben ik van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd. :beer: :pipe:
 
The kisat

no joo kyllähän minä ainakin kisoja kattelen ja seuraan jalkapalloa muutenkin paljon. Suopi nähdä jos vaikka tsekki ottaa yllätys voiton kisoosta vaikkakin niillä on muutama hywä pelaaja pois. :D
 
MM2010

Nämä kisat tullaan ainakin muistamaan etelä-afrikkalaisten torvien sietämättömästä pärinästä. Pahaa tekee kun ajattelee, että tätä on vielä kuukausi kestettävänä.

edit: Tarkennukseksi kerrottakoon, että nämä paholaismaiset torvet tunnetaan nimellä vuvuzela.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuvuzela
 
Parasta tässä jutussa on sen innoittama Terry Pratchettin kirjojen tavoittelema pääpalkinto Discworld Cup. Itse jaliskisoja en seuraa. Voittajamaan nimi kiinnostaa minua mielenkiintoasteikolla 1-100 noin seiskan arvosta. Kertokaa sitten, miten kävi, jos tapani mukaan missaan urheilu-uutiset.
 
Re: MM2010

Kointähti sanoi:
Nämä kisat tullaan ainakin muistamaan etelä-afrikkalaisten torvien sietämättömästä pärinästä. Pahaa tekee kun ajattelee, että tätä on vielä kuukausi kestettävänä.

Se on kuin jättiläiskokoinen mehiläispesä hurisisi, mutta paljon kovempaa ja tauotta. Yleensä pidän jalkapallokatsomojen elämöinnistä, etenkin lauluista. Mutta tuota pärinää on tuskaista kuunnella. Laitan voket hiljemmalle että kuulen vain selostuksen.
 
Silläkin uhalla, että minut leimataan kuolasuiseksi kolonialistiksi, liityn Vuvuzelat hiiteen -ryhmään. Muistaakseni joissakin kauhuelokuvissa (Manaaja?) käytettiin yleisön hermostuttamiseksi taustaäänenä vihaisten ampiaisten/mehiläisten surinaa ja olisiko ollut vielä teurastettavien sikojen kiljuntaa. Mistäköhän sellaisen soittimen saisi vuvuzelojen seuraksi? Jaetaan katsojille säkkipillejä? Pelaajat alkavat varmaan syödä toistensa aivoja.

Hauska muuten huomata, että pelejä on myös Bloemfonteinissa. Sikäläisen peliareenan olisi toki voinut nimetä kaupungin suuren pojan mukaan J.R.R. Tolkien Stadiumiksi, vai mitä?
 
Saksa voitti! *tuulettaa*

Olen ollut niin kiireinen, etten ole tajunnut, että pelit ovat alkaneet jälleen. Katselin eilen Saksa - Australia pelin ja voi onnea 4-0 napsahti kertaheitolla. Minua eilen sorrettiin ihan totaalisesti, kun sanoin teatteriharjoituksissa kannatuksen kohteekseni Saksan.

Etelä-Afrikka on kyllä siitä kiinnostava maa pelata, että siellä on vahvana oma kulttuurinsa. Mutta valitettavasti tämä kyseinen kulttuuri saattaa hieman muuttaa normaaleja rutiineja. Kuten esimerkiksi Lehmän Uhraaminen stadionin lähellä henkien lepyttämiseksi, nosti pientä keskustelua esiin.
 
Eilisissä neljännesvälierissä Saksa voitti Englannin 4-1 ja Argentina Meksikon 3-1. Huomionarvoista oli, että Saksan johtaessa 2-1 Englanti iski maalin, joka jäi kuitenkin tuomareilta huomaamatta. Argentiinan 1-0 osuma oli puolestaan selvä paitsio. Tämä nosti esiin vanhan kysymyksen siitä, pitäisikö jalkapalloon ottaa videotarkistukset mukaan. Mitäs mieltä kontulaiset ovat? Itse olen vanhoillisella linjalla ja kannatan tuomareiden päätöksiä livetilanteissa. Jalkapallo on muutenkin järjetöntä mutta ah niin kiehtovaa, joten tuomarien tekemät virheet ovat pelkästään oiva mauste sopassa :p
 
Oon kattellu enemmän tai vähemmän jalkapalloa alusta saakka, nyt enempi, kun ratkaisun hetket lähestyy. :p
Noihin tuomareiden "virheisiin" olis miun mielestä pitänyt jotenkin puuttua, kuitenkin MM-kisat kyseessä ja se Englannin maalin diskaaminen laski pelaajien mielialaakin, ikään kuin ei olis muutenkin tarpeeks paineita. Mutta eihän siinä sitä tietysti ajateltu...

Harmitti, kun Slovakia tiputti Italian poies jatkosta, olisin muuten kannattanut Italiaa. Nyt suosikki on Ghana. Katsoin sen peliä USA:ta vastaan ja Ghana oli ihan uskomaton! USA:kin oli tosi hyvä ja nopea, mutta Ghana oli vielä parempi, en muista ennen nähneeni niin ketterää ja nopeeta pelaamista.
Mielenkiinnolla odottelen huomista Portugalin ja Espanjan peliä.

Vaikee vielä veikata, kuka voittaa koko homman, mutta Argentiina on kyllä tosi vahvoilla. Saksa myös, mutta jos näistä kahdesta pitäisi valita, niin olisin Argentiinan puolella.
 
Kointähti sanoi:
Englanti iski maalin, joka jäi kuitenkin tuomareilta huomaamatta.

http://asset.soup.io/asset/0894/0762_09df_960.png

Minä kannatan lämpimästi videotuomarin ottamista mukaan kuvioihin. Tuollaiset jutut jäävät helposti kaihertamaan vuosiksi, kun näin isoista kisoista on kyse.
 
Espanja voitti, ykkössuosikkini Hollanti oli toinen ja kakkossuosikkini Saksa kolmas. Eli hyvin menivät kisat, mutta se Hollannin voittokin oli niin lähellä... Täydellinen onni ja autuus saa vielä odottaa. Hollantia olen kannattanut vuoden 1996 EM-kisoista alkaen, taustalla oli Litmasen huippuvuodet Ajaxissa, jolloin kiinnyin moniin pelaajiin, jotka päätyivät luonnollisesti Hollannin edustusjoukkueeseen. Pelaajat ovat muuttuneet, mutta rakkaus oranssiin on säilynyt.
 
Olé, olé, Espanja voitti, Espanja voitti,voitti maailmanmestauuden! Olen ihan villiintynyt onnesta, meikäläisen suosikki voitti!:D
-aloittaa voitontanssin-
 
Hienoa, että Espanja voitti, en yhdelläkään joukkueella nähnyt niin hyvää ja sujuvaa peliä ja yhteistyötä. Oli kaunista katsella. :)
Argentiina on kyllä edelleen suosikkijoukkue, mutta katsotaan sitten neljän vuoden päästä uudestaan kunhan vähän harjoittelevat vielä. Samoin Ghanan kanssa, oikeaan suuntaan ovat menossa.
 
Ylös