Futiksen MM, EM ja muu jalkapallo!

(Asia joka ei ole koskaan mulle selvinnyt: miksi Yhdistyneillä Kuningaskunnilla on neljä eri maajoukkuetta?)

Tarkemmin sanoen Fifan/Uefan organisoimissa kisoissa tai niiden karsinoissa neljä eri maajoukkuetta, koska kuningaskunnan alueella toimii neljä erillistä Fifan/Uefan jäsenliittoa. Sen sijaan olympialaisten jalkapalloturnauksia varten on Ison-Britannian joukkue.
:p
Fifan jäsenyys ei siis alunperin ollut rajoitettu suvereenien valtioiden jalkapalloliitoille, ja tästä säännöstä voidaan vieläkin tehdä poikkeuksia. Esimerkiksi Puerto Ricon ja Uuden-Kaledonian jalkapalloliitot ovat Fifan/omien maanosaliittojensa jäseniä, ja [niiden maajoukkueet] karsivat MM-kisoihin, vaikkeivät vielä olekaan sinne selvinneet. Saarin jalkapalloliitto oli 1950-luvulla Uefan jäsen jne.

Puolivälieräveikkaus
Olen veikkauksestasi samaa mieltä siltä osin että minäkin uskon Kroatian pudottavan Venäjän. :1420:
 
Last edited:
(Asia joka ei ole koskaan mulle selvinnyt: miksi Yhdistyneillä Kuningaskunnilla on neljä eri maajoukkuetta?)

Historialliset syyt: FA on maailman vanhin jalkapalloliitto ja yli 40 vuotta vanhempi kuin FIFA. Skotlannin SFA on toiseksi vanhin. Ne ovat säilyttäneet itsenäisen asemansa eikä kukaan kehtaa ehdottaa muutakaan. (Iso-Britannian joukkue kyllä pelaa olympialaisissa, koska KOK ei tietysti salli samaa kuin FIFA.

Englanti &co.ovat muuten olleet World Cupiss vasta vuodesta 1950.
 
Tulipas muuten mieleen että en pitäisi ollenkaan pahana sitä, että VAR.in avulla kitkettäisiin arvokisoista filmaukset pois. Kentällä olevan tuomarin voi sijoittumisesta riippuen olla hankalaa nähdä milloin esim. rankkarin kriteerit täyttyvät (vaikkakin mielestäni näissä kisoissa tuomarit ovat kokonaisuudessaan mielestäni suoriutuneet tästä hyvin, joskin jokunen tuomio on muutettu suuntaan tai toiseen videotuomion kautta). Esim. Ronaldo ja Neymar ovat kisojen aikana kunnostautuneet filmaamisessa (varsinkin Ronaldon virnistelyt ovat kertoneet tästä karua kieltä), ja kortteja saisikin nostella tästä ahkerammin. Muutaman kortin ja ehkä jopa jonkin ulosajon myötä joukkueille tulisi varsin äkkiä selväksi, että jalkapalloa on tarkoitus pelata pystyasennossa.

Pelaajien ja valmentajien "ruutunäyttöihin" eli vaatimukseen tarkistaa tilanne videoilta ei ole mun seuraamissani peleissä puututtu kertaakaan. Olen ymmärtänyt, että ruudun piirtämisestä ilmaan pitäisi palkita keltaisella. Tuomarit antavat ihan turhaan pelaajien hyppiä silmille. Pari keltaista ruudun piirtämisestä heti kisojen alkuun, ja sen jälkeen olisi kaikille ollut selvää että näin ei toimita.

- terveisin katsomoerotuomari -
 
Lauantai-iltana sitten näkee miten pahasti pieleen näinkin rohkea kisaveikkaus meni :grin: Jos edes voittajat sais oikein...
Sen verran pahasti meni metsään, että tasan yhden voittajan sain oikein, tuloksista ja maalintekijöistä en senkään vertaa. Eli älkää ainakaan mun horinoideni perusteella pistäkö vetoja sisään...:joy:

Viimeinen puolivälierä RUS-CRO loppui just ja voi huhhuh mikä matsi! Edeltä käsin se oli mun makuuni kaikkein vähiten mielenkiintoinen noista, mutta sitten se imaisikin mukaansa. Olihan hurja taistelu ja kunnon draamaa. Kroatian loukkaantunut maalivahti joka kuitenkin pelasi pelin loppuun pilkkuskabaa myöten, molemmat joukkueet tekivät maalin jatkoajalla, rankkarikisa... Tämän takia mä katson futista! Kroatia voitti kuitenkin mielestäni ihan oikeutetusti.

Välieräparit FRA-BEL ja CRO-ENG. Koska olen maailman huonoin veikkaaja, niin veikkaan finaaliin FRA-ENG. Tämä siksi että näkisin siellä mieluummin parin BEL-CRO.

Ai niin. Asioita joita en ymmärrä vol 3759: pelaajat tietävät varsin hyvin, että paidan riisumisesta pelin aikana saa keltaisen kortin, ja silti ne tuulettaessaan tekevät niin. Näissäkin kisoissa on nähty jo useampi paidaton tuuletus. Eikö tuo nyt ole maailman typerin syy hommata itselleen varoitus? Pelitilannevaroituksissa on joskus jopa jotain järkeä jos on "pakko" kampata vastustaja ja pysäyttää hyökkäys, mutta kun sen paidan pystyis pitämään ihan päälläänkin. Tää on varmaan taas näitä koodijuttuja joita en vaan tajua...
 
^ Paidaton tuuletus voi maksaa kortin, mutta myös tuoda sponsorisopimuksen. Hyvä vaihtokauppa.

Oma unirytmini on ollut ikävä haitta näissä kisoissa, tahtoo iltaottelu jäädä katsomatta loppuun, mutta toisaalta olen taas kerran aamuneljältä juomassa kahvia koneella. Niin mieluusti menisin puolilta öin nukkumaan ja heräisin kahdeksalta, mutta kun ei. No, välierät ja mitalipelit katson, olkoon Martti Servo ja Napander todistajanani!
 
Minua VARissa häiritsee se, että linjatuomareita on ohjeistettu olemaan liputtamatta läheltäpititilanteet, koska ne voi tarkistaa jälkeenpäin videolta. Tai tämä ei vielä varsinaisesti häiritse, mutta se että tarkistus tapahtuu vain jos kyseistä tilanteesta tulee maali. Jos tilanteesta seuraa kulmapotku (kuten eilenkin), peli saa jatkua. Entä jos siitä kulmapotkusta tulee maali? Se on mielestäni suora tuomarivirhe, tai tässä tapauksessa laajempi tuomarointijärjestelmävirhe. On kuitenkin hieman eri asia antaako tilanteen jatkua vaarattomalla puolustaneen joukkueen vapaapotkulla vai hyökänneen, paitsiossa olleen ja näin sääntöjä rikkoneen (tai en tiedä lasketaanko sitä varsinaisesti sääntörikkomukseksi mutta kuitenkin), joukkueen kulmapotkulla. Tässäkin turnauksessa on tehty 157 maalia, joista 61 erikoistilanteista.

Toki myös se häiritsee, että VAR-tuomaristo ei saa selviäkään tuomioita oikein, mutta siinä lienee kyse enemmän yksilöiden toiminnasta kuin järjestelmällisestä vääryydestä. Esimerkiksi Belgia-Brasilia -ottelussa Gabriel Jesusta liu'uttiin nappulat edellä suoraan nilkkaan rangaistusalueella, ja sen näki selvästi videolta, mutta siitä ei silti annettu rangaistuspotkua. Vastaavat tilanteet ovat kuitenkin juuri se syy, miksi VARia käytetään.

Kritiikistä huolimatta olen VARin käytön kannattaja. Siihen liittyvät säännöt kaipaisivat vaan vielä hiomista.
 
Voi voi. Kyllähän tämä aika vahvasti alkaa haiskahtaa Ranskan mestaruusjuhlille. (Mun veikkaukset toki tuntuvat merkitsevän kuoleman suudelmaa...) Finaaliin tulee vastaan joko Englanti tai Kroatia. Näistä kahdesta nimenomaan Kroatia on mielestäni se, joka voi vielä lyödä Ranskan rattaisiin kapuloita. Finaali Ranska-Englanti olisi muutenkin mulle lähinnä valinta ruton ja koleran väliltä, koska en haluaisi olla noiden kummankaan puolella. Kroatia, pliis, hoidathan välierän tänään?
 
Huh, Kroatialla on ollut raskas tie finaaliin: jatkoaikoja ja rankkarikisoja. Eilinen peli oli jännittävä ja tapahtumarikas. Vaikka olen etenkin ollut Englannin puolesta, niin olen kyllä ennenkin tykännyt Kroatiasta (90-luku ja Suker). Nyt voi finaalissa kannustaa Kroatiaa. Ranska tuntuu aivan liian tehokkaalta ja taitavalta. Välierä Belgiaa vastaan oli tylsä Ranskan huolellisen puolustuksen takia.

Kaikkineen kisat ovat olleet kiinnostavat suurten tippuessa yksi kerrallaan (Ranskaa lukuunottamatta). Skandinaavien menestys on ollut ilahduttavaa. Ajan kuluminen hämmentää: Tanskan maalivahtina nähtiin Schmeichel junior, kun muistaa isänsä pelanneen "vasta äsken". Eilisen pelin päätyttyä ruudussakin pohdittiin nähdäänkö viheriöllä kirmaava hellyttävä pikku Vida vielä isänsä tapaan topparina.
 
Loppuottelu oli hieno ja aika kauan jännittäväkin. Kroatia pelasi hyvin! Modrić sai ansaitusti turnauksen parhaan pelaajan palkinnon.

Kokonaisuudessaan kisat olivat yllätykselliset ja kiinnostavat.
 
Kokonaisuudessaan kisat olivat yllätykselliset ja kiinnostavat.
Kyllä! Vaikka suursuosikkien fanit pettyivät osin jo varhaisessa vaiheessa (Italia ja Hollanti eivät päässeet edes kisoihin, Saksa jäi alkulohkoon, Argentiina putosi neljännesvälierässä) niin suuri yleisö kuitenkin lopulta tykkää tällaisista kisoista.

Olin pronssipelipäivänä festareilla, ja kesken Beast In Blackin keikan kaverini alkoi innoissaan työntää puhelintaan naamaani. Hänen miehensä oli laittanut viestin "Belgia voitti". Vedimme spontaanit tuuletukset siellä juhlakansan keskellä, molemmat toivoivat Belgian voittavan Englannin.

Finaalissa toivoin Kroatian voittoa. Edellä mainittu kaverini taas oli täysin suivaantunut Kroatiaan. Hän asuu tällä hetkellä Saksassa, ja heillä päin asuu paljon Saksassa duunissa olevia kroaatteja. Välierän jälkeen olivat alkaneet ampua raketteja ja pitää sellaista mekkalaa ettei kukaan lähiseudulla nukkunut, ja kaverini toivotti kroaatit hornan tuuttiin :D

Finaalia katselin kotona. Ranskan mestaruus ei ollut mikään yllätys ja olihan se lopulta myös ihan ansaittu. Uskomattoman tylsä pelitapa (Ranska on uusi Saksa?), mutta finaalissa se toi sitten kuitenkin peräti neljä maalia Kroatian kahta vastaan, joten eipä siinä jäänyt nokan koputtamista. Ranskan rankkari tuli tosin mielestäni vähän kevyesti, mutta toisaalta tuomari katsoi videon todella monta kertaa ennen kuin teki päätöksensä. Finaalin käännekohta oli mielestäni Ranskan 3-1 -osuma: jostain syystä kroaatit jäivät siinä ihan seisomaan Ranskan siirrellessä palloa, ja aika helpon näköisesti se sitten upposi.

Kyllä näiden kisojen jälkeen tuli taas kerran todettua, että tämän takia yleisö rakastaa jalkapalloa.
 
Reilut 11 kk edellisestä viestistä(ni). Näinä päivinä ovat menossa naisten MM-kisojen ratkaisupelit: välierissä tänään Englanti-USA, huomenna Hollanti-Ruotsi. Ja mitä pelejä näissä kisoissa on nähty! Tosi viihdyttävää ja vauhdikasta jalkapalloa, peruuttelua ei hirveästi ole harrastettu paria matsia lukuunottamatta. Ei myöskään kuolevia joutsenia kentällä.

Pelejä enemmän parranpärinää on taas kerran aiheuttanut naisten futis an sich. Sen taso, sen pelaajat, sen näkyvyys, sen pelaajapalkkiot, ja ennen kaikkea sen taso ja pelaajat vs. miesten futis. Ne, joiden suurin hupi on verrata miesten ja naisten futista keskenään (arvaatte varmaan kumpaa mollatakseen) , voi jättää omaan arvoonsa. Itsehän olen imeytynyt niin täysillä näiden kisojen tunnelmaan, ettei esim. samaan aikaan pelattavaa Copa Americaa ole tullut seurattua kuin tuloksista.

Tämän illan välierä on mulle hankala sikäli, että mulla ei ole suosikkia. Tavallaan toivoisin mestarisuosikkina kautta linjan pidetyn USA:n tappiota tässä vaiheessa, sillä etenkään Espanjaa ja Ranskaa vastaan joukkue ei ollut lainkaan niin vahva kuin olisi voinut kuvitella (mikä toki voi johtua taktiikastakin) ja jenkit olivat vähän liikaa Rapinoen varassa. Englanti taasen on ollut pirteä ja jos saa pidettyä Rapinoen kurissa on sillä mahikset finaaliin.

Huomisessa Hollanti-Ruotsi -pelissä taas kannatan vahvasti Ruotsia, joka taistelee ensimmäisestä finaalipaikastaan euroopanmestari (inhokkiani) Hollantia vastaan.

Sympatiapisteet multa ovat jatkopelien aikana saaneet Japani ja Kiina, jotka putosivat neljännesvälierävaiheessa. Erityisesti Japanin 2-1 -tappio Hollantia vastaan meinasi vähän korventaa, miekestäni Japani pelasi kautta linjan Hollantia paremmin, mutta kun pallo ei mene maaliin niin se ei mene.
 
Naisten MM-mitalipelit on pelattu ja mitä futista taas nähtiinkään. Mun suosikkini Ruotsi peittosi pronssipelissä Englannin. Finaalissa taas USA ei antanut Hollannille oikeastaan mitään mahdollisuuksia. Vaikka jenkit menivätkin rankkarilla johtoon, niin mun silmääni Hollannilla ei ollut koko matsissa oikeastaan yhtään oikeasti vaarallista tilannetta. En myöskään ollenkaan käsittänyt sitä, että van de Sanden ei ollut Hollannin aloituksessa, vaan tuli kentälle melko myöhäisessä vaiheessa peliä.

Finaalin ranskalaiserotuomarista täytyy sanoa että hän oli mielestäni aivan älyttömän hyvä. Hidastusten perusteella näki vaikeatkin tilanteet oikein.

Saas nyt nähdä sitten miten käy Rapinoen ja Trumpin välisen. Rapinoe ilmoitti aiemmin "I'm not going to the fucking White House" johon Trump vastasi kutsuvansa joukkueen sinne anyway ja että ensin Meganin pitää voittaa. Rapinoe taas pahoittelu f-sanan käyttöä, koska äiti ei kuulemma tykännyt ?
 
Katsoin eilen televisiosta Suomen kaatavan jalkapallon jättiläisen Liechtensteinin. Suomen futismiehet ovat tämän seurauksena ensimmäistä kertaa arvokisoissa, eli seuraavissa EM-kisoissa! Vuosisatainen odotus on päättynyt!
 
Puhuttiin just viime viikonloppuna kaverin kanssa että on kolme asiaa joita ei ikinä odotettu tapahtuvaksi:

1) Suomi voittaa jääkiekon maailmanmestaruuden (1995)
2) Suomi voittaa euroviisut (2006)
3) Suomi pelaa futiksen arvokisoissa (2020)

Seuraavaksi helvetti jäätyy.
 
Helvetti lienee siis jäätynyt jo ajat sitten, koska Suomen joukkue pelasi jalkapallon EM-kisoissa jo vuonna 2005, jos en ihan väärin muista.
 
Olisi kai pitänyt tarkentaa että kyse oli miesten maajoukkueesta...

Tarkkaan ottaenhan Suomen maajoukkue pelasi arvokisoissa ensimmäisen kerran jo Tukholman olympialaisissa 1912. Tuolloin oltiin toki vielä osa Venäjän keisarikuntaa. Suomen voitettua Venäjän puolivälierässä tankoon nousi keisarikunnan lippu ja sen alla heiluteltiin kylttiä jossa luki "Suomi voitti" ? Välierässä Suomi hävisi Englannille ja pronssiottelussa Hollannille. Mutta oltiinpahan parempia kuin emämaa! Ja (mikä monille tuntuu olevan hirveän tärkeää) oltiin myös parempia kuin Ruotsi, joka putosi heti ensimmäisen pelinsä jälkeen lohdutussarjaan häviten sielläkin ensimmäisen pelinsä. Venäjä taas jäi koko turnauksen viimeiseksi.
 
Miesten EM-kisat ovat olleet käynnissä jo kolmatta viikkoa enkä ole saanut asiaan liittyen riviäkään kirjoitetuksi :o No toisaalta tietysti hyvä että on elänyt elämäänsä (ja lomaansa) muualla kuin netissä. Olisi paljonkin sanottavaa (erityisesti kun Suomikin oli kisoissa mukana!), mutta nyt vaan lyhyesti puolivälieräpareista ja ennen kaikkea tietty aina ah-niin-osuvat tulosveikkaukset (älkää nyt vaan näiden perusteella laittako pitkävetoa!):

Pe 2.7.

Sveitsi-Espanja
Sveitsi laukaisi kunnon pommin pudottamalla Ranskan kisoista. Ranskalaiset saavat kyllä syyttää siitä vain ja ainoastaan omaa ylimielisyyttään. Joka tapauksessa erittäin tervetullut yllätys. Ranskan kuolemanlohkosta (Ranska, Saksa, Portugali, Unkari) ei muuten ole enää yhtään joukkuetta jatkossa. Espanja jäi omassa lohkossaan Ruotsin jälkeen kakkoseksi. Espanja jatkaa, Ruotsi ei. Espanja lienee kaikesta huolimatta tämän matsin ennakkosuosikki.
Veikkaus: 1-2 Espanjalle

Belgia-Italia
Kahden alkulohkonsa voittaneen ja täyden pistesaaliin kaapanneen puolivälierä. Molemmat ovat olleet hyviä, mutta luotan Belgiaan. Lukaku alistaa!
Veikkaus: 2-0 Belgialle

La 3.7.

Tsekki-Tanska
Tanska sai tunnetusti ehkä maailman hankalimman alun turnaukselleen Suomen voitettua dramaattisten vaiheiden jälkeen. Helppo tietysti viisastella miten peli olisi päättynyt ilman tapaus Erikseniä, mutta Tanskan jatkopaikka oli täysin ansaittu. Tsekki taas oli mulle hieman arvoitus siihen asti kun pudotti Hollannin 0-2.
Veikkaus: mennään jatkoajalle, Tanska hoitaa 2-3.

Ukraina-Englanti
En ole koskaan ollut lädien suuri kannattaja, mutta näissä kisoissa käänsin kelkkani. Kun Englanti pudotti Saksan jatkosta niin se oli juhlaa! Ukraina taas ei Ruotsi-voitostaan huolimatta ole vakuuttanut, muutenkin hieman heikomman alkulohkon voitto Pohjois-Makedoniasta ei nyt ehkä ollut mikään suunnaton sensaatio.
Veikkaus: Englanti vie 1-3

Tuun sitten sunnuntaina katsomaan miten pahasti meni pieleen.
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Ehkä kuitenkin laitan pitkävedon menemään näillä tuloksilla, olen nimittäin aika lailla samaa mieltä Huskyn kanssa – yhdellä olennaisella poikkeuksella. Azzurri ei saa hävitä belgeille, olen nähkääs fani ja siksi Italia voittaa rankkareiden jälkeen. Donnarumma torjuu Lukakun vedon tai sitten se hirmu paukauttaa ohi. Niin siinä käy.

(Enkä oikeastaan soisi Englannille voittoa sen paremmin tästä ottelusta kuin mistään muustakaan. Olen nähkääs antifani. Siksi Ukraina voittaa 2–1. Ja sitten Kievissä aletaan jonottaa maksansiirtoja oikein urakalla. Hui hai. Englantilaiset kuitenkin voittavat, mokomat riiviöt, kun Saksankin pudottivat. Sitä on vaikea antaa anteeksi. Olen nähkääs...)
 
Minäkin laitan tähän vertailun vuoksi ja keskustelun ryydittäjiksi omat voittaja-arvaukseni.

Veikkaan että Sveitsi jatkaa hurmoksessa ja pudottaa seuraavaksi Espanjan. Erinomaisen energinen ja hyvin organisoitu Italia pudottaa Belgian. Ennen kisoja olisin suonut Belgialle mestaruuden tai ainakin finaalipaikan, mutta joukkueen parasta ennen -päivä näyttää jo menneen ohi.
Edelleen veikkaan että Tshekki pudottaa Tanskan. Englannin voitto Ukrainasta lienee tämän kierroksen tuloksista etukäteen selvin.

Loppuottelua en jännitä mitenkään verenmaku suussa, koska suon mielelläni mestaruuden kummalle tahansa finalistille, Italialle tai Englannille. Italiaa olen useissa kisoissa kannattanut, mutta Englantikin voisi kohtuuden nimissä pitkän tauon jälkeen voittaa jotain. (Tämä voisi antaa myös joillekin separatisteille ja näiden ihailijoille mukavasti ajateltavaa.)
 
Ylös