Gondolinin tuho 2020 - aikataulu ja taustakeskustelu

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Lukutuvassa on nyt vuorossa Gondolinin tuho. Alla aikataulumme: Tarkoituksena on aloittaa uusi keskustelu viikon välein – mitään loppupäivää niillä ei ole.

Tähän ketjuun voi lähettää alustusvuorojen varauksia ja muita kommentteja keskustelun teknisestä puolesta.
 
Last edited:
En ole saanut aikaiseksi lukea opusta vielä kertaakaan, vaikka se on jo hyvän aikaa hyllyssä nököttänyt. Voin siis alustaa ensi viikolla alkusanat ja johdannon siitä näkökulmasta, että tässä ollaan nyt menossa minulle vähän tuntemattomille vesille, vaikka Silman ja KTK:n toki olenkin aikoinaan kahlannut läpi.
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Voin alustaa Isilin lupaamaa osuutta seuraavan osuuden eli GT Kakkosen suunnitelmassa esitettyyn aikaan 11.5. Mutta jos joku muu haluaa juuri kyseisen osuuden, niin minä voin alustaa jonkin muun pätkän joskus muulloin.
 
Smial Brandagambassa luimme tämän viime kesänä näköjään viidellä kerralla, jotka olivat noin kahden viikon välein (ainakin kerran taisi olla kolmen viikon väli) - eli yhteensä suunnilleen samassa ajassa. Muistelen, että jaksot tuntuivat vähän pitkiltä, mutteivät kovin. Aluksi olimme jakaneet kirjan neljään osaan, mutta päätimme jakaa viimeisen osamme vielä kahtia kaipa siksi, että joku edellisistä tuntui liian pitkältä. Luulisin siis, että 10 kertaa viikon välein toimii, mutta varmaankin sitä olisi varaa venyttää muutaman viikon pidemmäksikin. 10 osaa kahden viikon välein tuntuisi ainakin minusta jo vähän liian harvalta.

Luen kyllä tämän itse mielelläni uudestaan (mietinkin jo, minkä Tolkienin avaan seuraavaksi!), ja lupaan alustaakin jonkun kerran. En osaa vielä päättää minkä kerran :)
 
Nyt kaivataan lisää mielipiteitä: eritoten siitä, aloitammeko 4.5.vai 11.5. Äänestäkää!
 
Omistan vain englanniksi eli en alusta, ellen saata itseäni siihen kuntoon että lukeminen on ainoa aktiviteetti. Saattaa jopa olla etten sano mitään. Pihahommia on siunaantunut sen verran että ainakin eka kerta mennee joka tapauksessa ohitse. Kadonneiden tarujen version olen kahdesti joskus lukenut läpi, ja se menee KTK:n ja Silman version kanssa aika lailla sekaisin omassa mielessä.

Kohdat 4, 7 ja 8 näyttäisivät ainakin sisältävän minulle tyystin uutta materiaalia, varmaan myös 9, että näihin saattaisi sanoakin jotain.
 
Josko tehdään niin, että on noin vuorokausi aikaa äänestää käytännön järjestelyistä. Sen jälkeen jäänee osanottajille ja ennen kaikkea ensimmäiselle alustajalle joka tapauksessa aikaa valmistautua.
 
Olen näkevinäni tietyn epäsuhdan äänestäneiden määrän ja alustamaan lupautuneiden määrän välillä.
 
Niin tai näin, voisin alustaa ainakin osan 9 eli nimiluettelon &c.
 
Hain juuri Suomalaisesta yksilön omakseni, paitsi että nopeaa, myös juuri tällä hetkellä edullisempi kuin Adlibriksessa ja pääsin vielä kertyneistä bonuksistani eroon.

Voin alustaa GT nro 3:n, eli Taru Gondolinin tuhosta II:n.
 
Hienoa! Näin meillä on tiedossamme alustukset kolmeksi viikoksi ja voimme aloittaa maanantaina. Toivotan kaikille antoisaa aikaa Gondolinin tuhon parissa!
 
Olen näkevinäni tietyn epäsuhdan äänestäneiden määrän ja alustamaan lupautuneiden määrän välillä.
Eikös tämä ole aivan tyypillinen ilmiö? :D Itse osallistun ensimmäistä kertaa tällaiseen yhteislukuun, joten en uskaltautunut vielä lupautua alustajaksi. Ehkäpä muutaman alustuksen luettuani uskallan itsekin kirjoitella jonkunlaista alustuksenpoikasta.
 
Kuten sanottu (Som sagt), kenenkään ei tarvitse tuntea minkäänlaista henkistä pakkoa ryhtyä väsäämään alustusta (knådande? nej, inledning!) voidakseen osallistua keskusteluun. Eihän niitä alustusvuorojakaan ole kuin kymmenisen. Mutta otamme suurella kiitollisuudella (med stor tacksamhet) vastaan kaikki tarjoukset keskustelujen käyntiinponkaisemiseksi (igångsättande). Niissäkään ei tarvitse välttämättä tietää (hafva kunskap om) niin paljon kyseisestä osuudesta, mutta kysymyksiä voi ja kannattaa esittää roppakaupalla. Kysymyksistähän keskustelu mainiosti (hyggeligt, haha!) lähtee liikkeelle.
 
Olin aikonut hyödyntää työpaikan hiljaisuutta ja kirjoittaa alustuksen tänään niinä hetkinä, kun varsinaisia työtehtäviä ei ole, mutta - ah ja voi - unohdin kirjan kotiin. Alustan näillä näkymin siis vasta illalla ja pahoittelen näin syntynyttä viivettä keskustelun aloittamiseen.
 
Ehdin siis lukea alueen kaikessa rauhassa, jotta olisin heti alustuksen julkaisun hetkellä valmis kommentoimaan haukkana (liksom ormvråk).
 
Mainiota, erinomaisen mainiota. Olet listalla.

Vielä on alustusvuoroja vapaana. Ottakaa omanne!
 
Hienoa kun alustat toisenkin osuuden, eihän tässä vielä mitään yksipuolisuuden vaaraa ole näkyvissä.
 
Ylös