Google Talk

Tera

Kontulainen
Google on tuonut nettiin ladattavaksi uuden pikaviestiohjelman kilpailijaksi perinteisille MSN Messengerille, Yahoolle ja ICQ:lle. Itse latasin päivällä kyseisen ohjelman betaversion ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen GTalkkiin.

GTalkin etuna on mukavan pelkistetty ulkoasu, yksinkertainen käyttöliittymä eikä ohjelmassa ole oikeastaan mitään turhia lisähärpäkkeitä vaan siinä on keskitytty perusasioihin eli pikaviesteihin ja puheluihin eikä siinä ole mainoksia kuten muutamassa vastaavassa ohjelmassa. Tämä kaikki tekee gtalkista todella kevyen. En ole vielä tuota puhelin-toimintoa päässyt kokeilemaan, mutta eiköhän sekin ole ihan pätevä ominaisuus. Keskustelu on toteutettu vähän tabitusta muistuttavalla tavalla, joka kyllä toimii loistavasti.

Ohjelma on vielä beta-asteella ja se tuntuukin hieman siltä. Toinen pieni haittapuoli on, että gtalkkia voi käyttää vain ne joilla on gmail, joka on aika hyvin integroitu gtalkkin. Itse käytän tätä msn:n ohella josko tämä tästä vielä yleistyisi :)

http://www.google.com/talk/
 
Itse olen vastaavasti ollut tyytyväinen Skypeen, joka myös on mainokseton ja toimii todella hyvin. Kätevästi osaa muistaa keskustelutkin ja näyttää viestit, jotka ovat tulleet isompaan keskusteluun sen jälkeen, kun viimeksi oli paikalla. Ja samaan tapaan selkeämpi kuin esimerkiksi MSN, tosin mielestäni paremman näköinen kuin GTalk.

Erityisesti MSN:ssä häiritsee se, että se tuntuu kaatuvan aika usein. Ääni- ja videoyhteydet toimivat myös turhan epäluotettavasti (ei yleensä itselläni, mutta toisilla kyllä).

Itseäni pikaviestinohjelmissa häiritsee se, että pitäisi olla kokoajan saavutettavissa. Joten sitä sitten kytkee ohjelman pois käynnistymästä koneen käynnistyksen yhteydessä ja unohtaa sitten tyystin käyttää sitä ohjelmaa. IRC on siitä poikkeuksellinen, että siellä voi idlata rauhassa jos tahtoo, mutta silti selata ja lukea keskustelua silloin kun siltä tuntuu (jos keskustelua on). Muut viestimet yleensä piipittävät ja vilkkuvat joka kerta, kun tulee uusi viesti.
 
Merri sanoi:
Itseäni pikaviestinohjelmissa häiritsee se, että pitäisi olla kokoajan saavutettavissa.
Kovin tuttu tunne tämä kyllä. Usein käynyt minulla niin, että Messenger on päällä, mutta en olekkaan aktiivisesti sen kanssa tekemisissä ja sitten on joku miljoona kertaa painanut sitä huomio-tärinä-nappulaa. Tosin minulle ei tärinät edes tule onneksi läpi. :D

Ja saa sen mIRC:n ainakin vilkkumaan aina kun viestiä pukkaa..

Googlen Talk on ollut muistaakseni kertaalleen kokeilussa, mutta koska kukaan kamuista ei sitä käytä niin ei sitten itsekkään tule moista käytettyä. Jotenkin myös pidän enemmän Skypestä..
 
Ylös