Hämmentää!

Husky

Ilmaanhaukkuja
Tänne tarvittais joku "Hämmentää" -ketju, koska nyt hämmentää!

Edit. Näköjään tänne ilmestyi Hämmentää -ketju, jota itse en tajunnut aloittaa...

Firma, jossa olin töissä 8 vuotta sitten ennen omille teilleni (eli yrittäjäksi) lähtemistä, hakee uutta työntekijää tehtävään, joka on jotakuinkin sama jota tein silloin. Nyt rekryfirma, jonka kautta hain töitä ihan muualle 2 vuotta sitten (yrittäjähomman loputtua, ja ihan eri duuniin) soitti kun etsii tekijää just tähän. Ovat säilyttäneet kahden vuoden takaisen hakemukseni (johon toki pyysivät silloin luvan). Pikkusen tuli puskista! Pyysin muutaman päivän miettimisaikaa ja sovittiin että sieltä soitetaan ensi viikon puolenvälin jälkeen. Oon tässä nyt ihan paperilla käynyt läpi nykyisen ja mahdollisen tulevan työn plussia ja miinuksia. Katotaan nyt mitä tapahtuu ja miten käy. Mulla ei sinällään ole mitään hävittävää, kun mulla on jo vakiduuni.
 
Last edited:
Elämän kinttupolut vievät joskus arvaamattomiin suuntiin. Tuo on hyvä esimerkki siitä.

En nyt kuitenkaan puhu poluistani (jotta aurinko ei pimenisi) vaan totean pienen ja arkisen hämmennyksen: kahvipussit ovat muovijätettä! Luulin ennen että niissä on metallia mutta ei, kierrätysohje löytyi pakkauksesta.

Mitä osaa enää pitää itsestään selvänä tämän jälkeen?
 
Yritän ymmärtää, mitä kaikkea paperisotaa pitää käydä ja kenen kanssa vaihtoonlähdön takia. Hämmentää ja hermo menee, ilmeisesti minun ei tarvitse todistaa englannintaitoani ylimääräisellä kokeella, koska minulla on suoritettuna akateeminen englanti. Hämmentää silti, koska mihin lähetän hakemuksen, milloin, missä, mitä pitää tehdä sitä ennen. Varmaan Norjassa asiat sujuvat sitten tosi helposti kun siellä vastaan tulee vain käytännön ongelmia (toivottavasti) eikä byrokratiajuttuja.
 
Hämmentää se, että ilmeisesti tarvitsen purentakiskon. En kärsi mistään päänsäryistä tai leukajumeista, joten ilmeisesti narskuttelen tai puren hampaita yhteen öisin, ilman että tiedän asiasta mitään. Tai sitten olen muuttunut vampyyriksi ja pureskelen naapureita öisin. Tuiki merkillistä :wtf:
 
Hämmentää se, että ilmeisesti tarvitsen purentakiskon. En kärsi mistään päänsäryistä tai leukajumeista, joten ilmeisesti narskuttelen tai puren hampaita yhteen öisin, ilman että tiedän asiasta mitään. Tai sitten olen muuttunut vampyyriksi ja pureskelen naapureita öisin. Tuiki merkillistä :wtf:

Joo samaa Terveystalon hammaslääkäri suositteli myös Vohobitille, en osta. Ja hammashoitaja yritti myydä sähköhammasharjaa, porvarillista sanon ma. Mietin et paljonkohan saavat provikkaa firmoilta kun markkinoivapuhuvat kesken hoitotoimenpiteitä.
 
Minulla kuitenkin oli jotain omituista kulumaa käytännössä kaikissa hampaissa, eli sinänsä varma tapaus. Ei siitä kiskosta varmaan haittaakaan ole. Hämmennys johtuu siitä, että luulisi tuosta nyt jotain leuka/niskajumeja tai päänsärkyjä tulevan.
 
Minulla kuitenkin oli jotain omituista kulumaa käytännössä kaikissa hampaissa, eli sinänsä varma tapaus. Ei siitä kiskosta varmaan haittaakaan ole. Hämmennys johtuu siitä, että luulisi tuosta nyt jotain leuka/niskajumeja tai päänsärkyjä tulevan.

Niinhän ne uskottelee et hampaasta näkyy narskuttelu, ja varmaan näin onkin. Mut ei silti tarvitse hankkia mitään purentakiskoa, ainakaan Vohobitti ei hanki, turhaa vouhotusta.
 
Minulla kipuili joskus hammas niin kovasti, että luulin – ja ensikuulemalta hammaslääkärikin –, että reikä on kyseessä; Hampaat olivat kuitenkin täydellisessä kunnossa, ja epäili narskuttelun olevan mahdollinen syy. Ehkäpä narskuttelin huomaamattani päivisin, koska sain kivun poistumaan kiinnittämällä huomiota sen välttelyyn. Tällöin minulle sanottiin, että ei kannata turhaan kiskoja alkaa miettiä, jos vaikka paranisi ilmankin. Varmaan toki eri asia sitten, mikäli näkyy kulumaa.
 
Kuulemma myös poskissa olevista arvista tai jäljistä voi päätellä, että hampaita narskuttelee.
Apteekista saa sitten halvemmalla sellaisia one size fits all -kiskoja, joilla voi ensiksi kokeilla, miltä tuntuu nukkua suu täynnä asioita ja huomaako jotain muutosta. Minä en aikoinani raaskinut hommata niitä oman suun mukaan valettuja kiskoja (enkä myöskään jaksanut odottaa sitä miljoonaa vuotta, että ne olisi saanut, plus että pelkäsin sitä muottien ottamista liikaa, koska minulla on todella herkkä yökkäysrefleksi) ja ne apteekin rimpulakiskot toimi ihan riittävän hyvin minulla.
PS: Sähköhammasharja oli yksi parhaista ostoksista. Suosittelen kaikille.
 
Kas kun tämä hammaskiskoasia nousee nyt täälläkin esille. Mietin justiinsa yks päivä kiskoa, vaikka sellaisesta ei ole minulle lainkaan edes puhuttu. Huomasin vain tämän jatkuvan stressin takia että tulee kiristeltyä hampaita ihan vietävästi ja pitää oikein sanoa itselle että tulee relattua noita leukaperiä. En osaisi nukkua mikään härveli suussa, kun en siedä edes korvatulppia. Ainoa, jota vähän siedän on unimaski silmillä. Kaikki muu menee yli, eikä ylimääräisten härpäkkeiden kanssa voi nukkua.

Myös minulla on herkkä yökkäysrefleksi. Ei tarvitse kuin olla liian vaahtoavaa hammastahnaa, niin yököttää. Ja jos laittaa hammasharjan liian kauas takahampaille, niin yököttää. En ole niitä ihmisiä, jotka kävelevät pitkin eri huoneita hampaita pestessä. Pysyn visusti pesualtaan äärellä, jotta sen hammastahnan saa pois heti. Hammaslääkärilläkin eniten nykyään jännittää se alkupurskuttelu ja joudun keskittymään siihen ettei vain tule yökänneeksi. Olin viime viikolla suuhygienistillä, joten nyt hammasvälitkin taas puhtaammat.
 
Lohdullista kuulla, etten ole ainoa herkästi yökkäävä. Tuo liikaa vaahtoava hammastahna ja liian taakse työnnetty hammasharja ovat tuttuja refleksin laukaisijoita, mutta ärsyttävintä on, että joskus pelkästään hetkeksi huulten väliin poikittain napattu kuulakärkikynäkin on saanut yhtäkkiä yökkäämään. En tajua miksi. Hammaslääkärissä sentään selviän ihan hyvin muuten, mutta pikaröntgenkuvien ottaminen on aina vaikea paikka, kun se pidike levyineen työnnetään suuhun ja sitten se pitäisi pitää paikallaan puremalla hampaat siihen kiinni. Sain viimeksi kokeneelta hammaslääkäriltä ohjeen, että pitää jännittää vatsalihakset ja sitten keskittyä niiden jännitettyinä pitämiseen eikä siihen, miltä suussa tuntuu. Se auttoi onneksi sen hetken, että kuva saatiin otettua.
 
Minulla ei ole erityisen voimakas yökkäysrefleksi, joten uskon pärjääväni kiskon kanssa ihan hyvin. Tietysti aika näyttää.

Hämmentää oma omituinen lähdeviittaukseni. Nyt sitten korjailen niitä ja etsin lukujen sivunumeroita ja artikkelikokoelmien kaikkia kirjoittajia ärtyneesti, koska tämä olisi ehdottomasti kannattanut tehdä heti eikä nyt, kun joudun tarkistamaan, mihin olen viitannut ja missä.
 
Kisko itsessään ei yökkäytä ainakaan omien muinaisten kokemusteni perusteella (muutaman ekan yön ainakin purennanohjauskiskon pitäminen tosin teki kipeää hampaisiin), mutta se yläleuan valumallin ottaminen on tosiaan aika kurjaa vahvan yökkäysrefleksin kanssa. Itselläkin on jo ollut kiskosta puhetta hammaslääkärissä mutta ainakaan vielä sitä ei ole lähdetty tekemään. Voisikin testata apteekin kojeet ensiksi jos niillä välttyisi kiskon teettämiseltä 😄 Ei minullakaan oikein mitään selkeitä särkyjä tai jumeja ole naksuvat leukanivelet poislukien, mutta sekä hammaslääkäri että puoliso ovat tehneet narskutushavaintoja, ja käsittääkseni se voi oireilla myös esim väsymyksenä. Leukaa kyllä jännitän huomaamattani jatkuvasti myös hereillä ollessa, eli sinänsä ei mikään ihme.
 
Minä olen oppinut hallitsemaan yökkäysrefleksiä hengityksellä ja rentoutumalla. Moneen vuoteen en oikein pystynyt edes pesemään takimmaisia hampaita ja edelleen jos on yhtään yököttävä olo valmiiksi niin se ei onnistu. Onneksi nykyään kuitenkin pystyn siihen lähestulkoon aina. Raskauspahoinvoinnin aikaan jäi monena iltana ja aamuna takimmaiset hyvin vähälle harjaukselle.
 
Korvalääkäri passitti minut kerran hammaslääkärille hankkimaan purentakiskon, koska leukaniveleni säteili kipua korvakäytävääni. Hammaslääkäri ei kuitenkaan ryhtynyt kiskottelemaan, vaan totesi leukanivelen rasittuneen liian pitkäksi kasvaneen viisaudenhampaan aiheuttamasta purentavirheestä. Saman puolen vastakkainen viisaudenhammas oli poistettu aiemmin ja kun tältä hampaalta oli kaveri poissa, oli se riehaantunut kasvamaan liikaa. Hammas osui toiseen hampaaseen pakottaen leuan vinoon. Hoitokeinoksi valikoitui senkin viisaudenhampaan poistaminen.
 
Ylös