Haaste: piirrä oma avatarisi

Dracaena

Raseena
Sain eilen idean, ja koska #toisaalla kolme ihmistä oli jotakuinkin sitä mieltä, että idea on hyvä, päätin toteuttaa sen tällä foorumilla. Homman nimi on:

Piirrä oma avatarisi!

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että haastan kanssakontulaiset kahden viikon sisällä
  • piirtämään nykyisen avatarisi (uudestaan, jos nykyinen on jo omaa käsialaa) tai
  • piirtämään kokonaan uuden avatarin ja
  • asettamaan sen avatarikseen 11.6.2018 alkaen
Piirustustaidolla ei ole merkitystä! Mukaan saa tulla puolen minuutin söherryksillä ja kymmenen tunnin taideteoksilla sekä kaikella siltä väliltä ja jopa ulkopuolelta.

Haasteeseen osallistuvan avatarin
  • tulee olla tehty tämän haasteen aikana: ei siis kaiveta vanhoja töitätöitä pöytälaatikosta!
  • tulee olla piirros tai maalaus
  • kannattaa olla neliön muotoinen, jotta sitä ei tarvitse rajata foorumilla

Haasteavatar voi olla
  • piirretty millä tahansa kynällä, tussilla tai myös muulla vastaavalla välineellä
  • maalattu millä tahansa maalaustekniikalla
  • piirretty tai maalattu digitaalisella ohjelmalla (esim. Paint, Photoshop, ArtRage, GIMP, MyPaint, Pixlr...)

Haasteavatar ei saa olla
  • valokuva
  • kuvamanipulaatio
  • ristipistotyö tai muu vastaava ei-piirros ja ei-maalaus
  • foorumin sääntöjä tai Suomen lakeja rikkova (obviously)
  • hyvän maun vastainen (miten se sitten määritelläänkin)
  • jonkun muun kuin itsesi tekemä
Kuinka haaste etenee:
  1. Kerro tässä topikissa, jos aiot osallistua haasteeseen (ei pakollinen mutta kiva olisi tietää, ja voidaan olla vertaistukena toisillemme)
  2. Piirrä itsellesi uusi avatar
  3. Lataa sitä kuvaa tähän topikkiin vaikka heti kun se valmistuu
  4. Ihastele kaikkia hienoja piirroksia täällä
  5. Halutessasi pyydä palautetta ja hio piirrostasi
  6. Laita piirros avatariksesi 11.6.2018 alkaen
Pidetään näitä avoja esimerkiksi viikko tai pari täällä (ehdotuksia otetaan vastaan), sitten jokainen saa palata vanhaan, jos siltä tuntuu. Tietysti ei haittaa, jos näin syntyy uusia oikeita avoja.

Jos haasteen säännöissä tai toteutustavassa on mielestäsi jotain korjattavaa tai parannettavaa, tuo rohkeasti ehdotuksesi julki! Ei ole pakko mennä pelkästään minun pääni mukaan. :) Pitäisikö esimerkiksi avoissa näkyä jokin merkki, että se on osa haastetta?
 
Last edited:
Vaikka nykyinen avatar on jo itse piirretty ja vaikka siitä on jo olemassa kesäisempi versio (huomasin nyt unohtaneeni talviavan paikoilleen) niin voisin hyvinkin yrittää saada aikaiseksi osallistua.
Minulla olisi oma lehkä ojassa kun toivoisin että uudet avat olisivat käytössä kukauden veran. Itse kun olen netittä melkein kaksi viikkoa hyvin pian avojen käyttöönoton jälkeen. Mutta ymmärrän jos moinen sitoumus on jollekin liikaa ja jäähän keskustelu tänne luettavaksi.
 
Onko Käärmeessä nykyään jotain kokorajoituksia avatarin suhteen? Jos on niin ne voisi kaivella tähän esille muistutukseksi.
 
Minäkin voisin piirtää uuden, olen kuvannut viime aikoina niin paljon kevään kukkia että niitä voisi käyttää mallinakin.
 
Minulla olisi oma lehkä ojassa kun toivoisin että uudet avat olisivat käytössä kukauden veran. Itse kun olen netittä melkein kaksi viikkoa hyvin pian avojen käyttöönoton jälkeen. Mutta ymmärrän jos moinen sitoumus on jollekin liikaa ja jäähän keskustelu tänne luettavaksi.

Minusta ei kuulosta kamalalta sitoumuksetta, joten ihan hyvin aikaa voisi pidentää.

Onko Käärmeessä nykyään jotain kokorajoituksia avatarin suhteen?

200x200 pikseliä näkyy olevan minimisuositus ja ilmeisesti tiedoston maksimikoko on 50 kt. Varma en ole mutta luulen kovasti.

Kuvahan kannattaa toki tehdä ja jakaa täällä isompana kuin teelapun kokoisena ja pienentää varsinaista ava-käyttöä varten. Mutta kannattaa tehdä nimenomaan neliönmuotoinen kuva, niin ei tarvitse rajata.

Minun olisi tarkoitus tehdä itselleni uusi lohikäärme. :1420:
 
Lohikäärmeaiheessa pysyn minäkin. Aikoinaan kun 2007 liityin minulla oli joitakin viikkoja avana kuva parista lentävästä varislinnusta (valmisavatareja), mutta aika pian vaihdoin itse piirtämääni lohikäärmeeseen ja siitä pitäen minulla on aina ollut avatarissa lohikäärme. Joten vaihtaminen johonkin muuhun olisi aikamoinen identiteetin muutos. Toisaalta feeniks linnut ovat alkaneet kiehtoa minua ehkä lohikäärmeitä enemmän. Hmm... Pitää pohtia.
 
Kiva idea! Piirrustus/maalaustaitoni voivat olla hiukan ruosteessa, mutta voisin silti yrittää osallistua. Kun liityin niin etsin vain nopeasti jonkun suht sopivan kuvan; ehkä nyt olisi aika kehitellä tilalle jotain uniikimpaa :)
 
Ei haittaa, vaikka taidot ovat ruosteessa, tavoitteenahan ei ole pakko olla uuden varsinaisen avatarin piirtäminen (saa olla, jos niin haluaa). Jos lopputulos on omaan makuun liian ruosteinen niin sitten se on käytössä vain ne muutamat viikot mitä on, ja sitten tilalle tulee jotain hienompaa, uutta tai vanhaa. Tai sitten piirros, jota itse pitää liian "huonona", saakin ihastuneen vastaanoton täällä ja sen uskaltaakin ottaa varsinaiseksi avatariksi. :)
Suorastaan toivon näkeväni myös vähemmän taidokkaita avatareja. Avatarin saa piirtää vaikka aivan läpällä. Tämähän ei millään muotoa ole kilpailu tai näytönpaikka.
 
Ehkä mäkin "sitoudun" mukaan niin en unohda, vaikka lopputulos sitten riippuu vähän siitä miten viime tinkaan tämä jää...:D Nykyinen avatarini on ollut täällä käytössäni aina, enkä oikeastaan halua radikaalia muutosta, joten tässä lienee hyvä hetki harjoituttaa hamsterinpiirtotaitojani. :p
 
Voisin epätoivoisesti yrittää osallistua, jos ehdin :grin:. Olen muutenkin se tyyppi, joka päivittelee avatariaan vähän väliä, niin tuskin maailma siitä muljahtaa, jos laitan jonkun kamalan piirroksen siihen hetkeksi.
 
*lähtee toteuttamaan aiemmin yrittämäänsä grafiikkaa neliömäiseen muotoon, käyttää ruutupaperia* -> *saako piirto-ohjelmalla muuttaa mittasuhteita?* :lol::grin: pitää varmaan yrittää uudestaan tai keksiä joku helpommin neliöitävä.
 
Last edited:
Pitäähän tähän osallistua, kun avatar ei ole edes omaa käsialaa :joy:
Saa kuitenkin nähdä, paljonko aikaa taiteilulle riittää, mutta idea "Vartissa valmiiksi" -hätäratkaisusta on sentään jo takataskussa :grin: (tai tarkemmin sanottuna se meni yliopiston arkistoihin pääsykokeen suttupaperilla).
 
Nykyinen avatarritarini koostuu suhteellisen pienestä pikselimäärästä, joten voisin yrittää sen piirtämistä värittämällä ruutupaperia ruutu kerrallaan harmaan eri sävyillä (+ kultainen kypäränkoriste). Voisin vihdoinkin jättää pois vasemmassa reunassa pilkottavan valtaistuimen kulman, joka ei ole avatarin suhteen oleellinen, mutta jonka poistamista en aiemmin ole saanut aikaiseksi!
 
Nykyinen avatarritarini koostuu suhteellisen pienestä pikselimäärästä, joten voisin yrittää sen piirtämistä värittämällä ruutupaperia ruutu kerrallaan harmaan eri sävyillä (+ kultainen kypäränkoriste).

Tämän kokeileminen niin, että yrittää seurata alkuperäistä ruutu kerrallaan mahdollisimman tarkasti, kuulostaakin aika hauskalta rojektrålta! Ei hullumpaa olleskaan. Mutta sitten taas ihan eri kantilta: eikö olisi myös mukavaa tehdä alkuperäisestä pikseliversiosta ihan tarkoituksella vapaalla kädellä piirretty versio? Kapeita viivoja, pyöreitä linjoja, mahdollisia yksityiskohtia.
 
Ottaen huomioon että en osaa piirtää naamoja kovin hyvin, tästä tulee varsinainen haaste. Anteeksi nyt jo Anna Pavlova, naamasi tulee mitä luultavimmin näyttämään hieman sulaneelta.:grin:
 
Toinen yritys onnistui paremmin. Olen kylläkin tehnyt vain kuvion rakenteen lähes omin käsin (kahta kohtaa piti paikkailla), pienennöksen, värjäyksen ja häivytyksen tein ohjelmalla että onko tuo manipulaatiota vai ei. Vitsi on siinä, että en itse erityisemmin pidä tästä. Sai tuon suunnitelman toteutettua kumminkin ilman kulmamittaa tai pituusmittaa kohtalaisen oikein. Saatan tehdä toisen, tai värjätä tämän uudelleen.
ava5510sm.jpg
 
Minä tulkitsisin että kuvamanipulaatiolla tarkoitetaan lähinnä sitä että on valmis kuva jota muokataan. Kun kuitenkin myös digitaalinen piirtäminen on sallittua niin en pitäisi oman piirroksen jälkikäsittelyä kuitenkaan kiellettynä kuvamanipulaationa.
 
Ylös