Haaste: piirrä oma avatarisi

Nyt alkaa vähän nolottaa, kun oma tekeleeni tulee olemaan muutamassa sekunnissa raapustettu...
 
Toinen yritys onnistui paremmin.

Onko tässä mahdollista nähdä jopa vaikutusta Tolkienin ideoista haltioiden vaakunakuvioista? Tolkienilla oli kai - ainakin yhden vaiheen ajan - ajatus, että eldarilla oli tiettyjen sääntöjen mukaan yksityiskohtaisia, koreita vaakunakuvioita. Miehillä oli vinoneliökuvioita ja naisilla pyöreitä.

Näin näitä ensimmäisen kerran Ropeconissa 2004, kun Taivaansusi piti monipuolisen esitelmän vähän kaikesta Tolkien-sälästä, mikä vielä siinä vaiheessa ei ollut yleistä tietoa kaikessa nörttiporukassa. Tai ainakin 1990-luvulla se olisi varmasti ollut päräyttävää salatietoa. Myös näiden haltiakuvioiden käsittely oli mielestäni mahdutettu osaksi esitelmää.
 
Nyt alkaa vähän nolottaa, kun oma tekeleeni tulee olemaan muutamassa sekunnissa raapustettu...
Tässä ei varmasti ole tarkoitus vertailla. Jokainen tekee omien kykyjensä mukaan ja eri tavalla toteutetut työt ovat kaikki omalla tavallaan hienoja. Omaa tekemistään ei kannata hävetä vaan pää pystyssä seisoa sen takana. Se on jo hienoa kun tekee jotain. Enkä minä lähtisi vertailemaan eri töiden hienoutta muuten kuin omien makumieltymysteni kautta. Maailmassa on paljon teknisesti todella mahtavia töitä jotka ovat minusta aivan kamalia ja sitten on teknisesti paljon vaatimattomampia töitä jotka ovat minusta upeita. Myös tietynlainen vaatimattomuus realistisuudessa taikka tekniikassa on oma tylinsä piirtää ja joku voi tietoisestikin valita tällaisen tyylin.
 
Onko tässä mahdollista nähdä jopa vaikutusta Tolkienin ideoista haltioiden vaakunakuvioista? Tolkienilla oli kai - ainakin yhden vaiheen ajan - ajatus, että eldarilla oli tiettyjen sääntöjen mukaan yksityiskohtaisia, koreita vaakunakuvioita. Miehillä oli vinoneliökuvioita ja naisilla pyöreitä. ...

Ei ainakaan tarkoituksellista vaikutusta! Kiinnostavaa tietoa haltiavaakunoista. Numenoriin koetin tätä mielessäni liittää, viiden niemen mukaan, vaikka tässä oli lähinnä pyrkimys jatkaa symmetrisiä piirroksia. Olen aiemmin tehnyt muutaman säännöllisen 6- ja 8-symmetrisen piirroksen niin tarkasti kuin olen osannut, mandala-tyyppisesti. Tämä oli tähän mennessä onnistunein viiteen suuntaan symmetrinen vääntö, jos siinä olisi mukana kaikki pois pyyhityt lyijykynän jäljet mukana, olisi tuo varsin sotkuinen :). Kiitos kommentista.
 
Tämä on minun kirsikankukka-aiheeni. Voi olla että avaa varten taustan on parempi olla yksivärinen, se näyttää pienessä koossa vain suttuiselta. Se on käsin piirretty mutta vektoroitu ja väritetty koneella.
 

Liitetiedostot

  • kirsikka2_pieni.png
    kirsikka2_pieni.png
    500,5 KB · Katseluja: 0
20180603_232628.jpg Minulla oli ensin mielessäni jotain samantapaista kuin @Laichalaf illa. Mietin juurikin niitä "haltiavaakunoita". Mutta kun nyt kuitenkin olen hobitti, niin ehkä jotain maanläheisempää ;) Olen aina tykännyt leppäkertuista, ne ovat tosi hienoa luontoäidin designia! Tarkoituksena on vielä värittää tämä kuva.
 
Tämä on nopea partin minuutin hahmotelma siitä mitä haluaisin lähteä yrittämään. Ei edes mikään kunnon luonnos vaan vain ajatus jota haluaisin lähteä työstämään. Tämä on Paintilla piirretty, mutta haluan lopullisen työn tehdä käsin. En ole aikoihin maalannut mitään akryyliväreillä ja tämä voisi olla nyt sopiva tilaisuus kaivaa värit pitkästä aikaa esiin. Lohikäärme on luultavasti valkoinen, koska valkoinen lohikäärme on se mikä on minun tunnukseni aluperinkin ollut ja se mikä on sitä ominta omaa.Luonnos.png
 
Tuli vähän epätasaisen suttuinen, mutta ei se mitään. Lyijykynän hallitseminen on yllättävän vaikeaa. Aloitin piirtämisen ylhäältä laskematta ruutuja etukäteen – onneksi paperi jatkui juuri riittävän pitkälle. [22] Pitäisi vielä tehdä kuvasta neliöversio varsinaista avatariksi lataamista varten.

avatarhaaste750.jpg

Mutta sitten taas ihan eri kantilta: eikö olisi myös mukavaa tehdä alkuperäisestä pikseliversiosta ihan tarkoituksella vapaalla kädellä piirretty versio? Kapeita viivoja, pyöreitä linjoja, mahdollisia yksityiskohtia.
Ilman muuta, olisihan sekin hauskaa, mutta Alan Lee on piirtänyt sellaisen jo, eikä minulla ole hänen vapaan käden versioonsa ihan kamalan valtavasti mitään lisättävää. :grin:
 
Piirsin seuraavan tietokoneen piirustusohjelmalla (Painter tms.) kynää käyttäen. Ei yhtä yksityiskohtainen tai eläväisen näköinen kuin ensimmäinen, mutta luulen että avatariksi sopivampi. Olen aika tyytyväinen. Lisään tähän pikkuvan (näyttäisi olevan aikalailla avatarkokoa) sekä täysikokoisen josta näkee paremmin mitä olen piirtänyt. Selkeät värit ovatkin tätä nykyä enemmän minun juttuni joten senkin puolesta tämä on ehkä parempi kuin ensimmäinen yritelmäni. joka ei missään tapauksessa mennyt hukkaan. Oli piristävää maalata :) Saatan vielä vähän tietokoneella tuunata tätä ennen lopullista päätöstä, mutta se ei enää tässä kohtaa ole mitenkään välttämätöntä.

sienikäärme.jpg
sienikäärme.jpg
 
@Laichalaf, ilmeisesti kuva näkyy vain jollekin rajatulle joukolle? Yritin avata linkin niin ilmoitti ettei ole käyttöoikeutta.
 
@Jaamar Ahaa, tämä on ollut aiemminkin driveen talletetuissa ongelmana. Se menee luultavasti niin, että katsojalla pitäisi myös olla Google drive, en tiedä (muoks. Tai sitten olin sählännyt asetuksista jakamisen pois päältä, hups). Pitää varmaan muokata tuota entti-omakuvaa tietokoneella sopivampaan muotoon, niin saa sen ladattua Kontuunkin (muoks. toista tuntia viivoja ja väritystä lisää: Laichalaf melko nuorena (pituutensa on kai tuossa alle 4 metriä vielä), samalla saamme selville että enteillä on joskus tapana kantaa ruukkua päässään ja että heillä on myös taskuja joihin voi tunkea lehteviä oksia :) ) (Muokkaus: Tuuppasin ohjelmalla muutaman filtterin päälle tuohon ja käytän varmaan sitä sitten.)

Laichalafväritetty.jpg
 
Last edited:
Minä en ehtinyt ennen ulkomaan reissua tehdä avaani valmiiksi, joten joko menen tuolla aiemmalla tai sitten myöhästyn kolme-neljä päivää.
 
Piirsin myös pelästään teemalla kädet eri version käsistä, tämmöinen:

kontu_ii_20180608b.jpg



Ja sitten tuli idea myös tällaisesta sommitelmasta, tämä avataarana jopa liittyisi itse asiaan, juu uh!

kontu_i_20180608b.jpg



Mjaa, tässähän voi tehdä niin, että odottelen sopivan pitkän aikajakson ja sitten joskus innostun vaihtamaan kuvaa. On tosiaan pari sitten varalla. Parin tai vaikka viidenkin päivän odottelu Raseenan kuvaa tuskin haittaa.
 
Tommosen koiran pään tuohon nyt väliaikaiseksi avaksi raapustin.

Tällä kuvalla on pitkä historia. Aloin piirtää tuota kuvaa "tunnuksekseni" allekirjoituksen viereen 1984, en yhtään kyllä muista mistä se alun perin lähti. Tuo kuva on kaikissa kavereille lähettämissäni/ojentamissani fyysisissä viesteissä. Se on monesti ainoana allekirjoituksena kun lähetän kortin vanhemmilleni. Voi olla (en muista!) että olen riipustanut sen välillä/aina/en koskaan myös kontulaisten joulukortteihin. Joskus otuksella on hammas, joskus viikset, joskus tonttulakki. Tämä on kuitenkin se mistä kaikki lähti.
 
Minulle tuli sen verran ylitöitä ja muuta puuhaa, etten nyt ihan aikataulussa ehtinyt sitten mukaan... pyrin kuitenkin tässä lähitulevaisuudessa osallistumaan, toistaiseksi on hauska katsoa teidän piirroksia ja maalauksia!
 
Ylös