Haltiahaarniskan tekoon vinkkejä

Halfaery

Hobitti
Onko joku tehnyt kolmannen ajan haltioiden haarniskaa ja kaikkia mahdollisia muita varusteita/vaatteita mitä asuun kuuluu. Kysyn siksi, että netistä kyllä löytyy vinkkejä, mutta ulkomaisia tuotteita ei suomalaisten kauppojen valikoimiin tunnu kuuluvan. MItä materiaaleja olette käyttäneet?
 
Joo, noi on yhdet hyvät sivut, mutta ongelma onkin se, miten löytää Suomesta vastineet tuotteille kuten: isot Fun Foam levyt (ilmeisesti Softis-nimellä Suomessa), Rub'n'Buff, Gapoxio... Ei suostu askarteluliikkeet ottamaan valikoimiinsa...
 
Kolmannesta ajasta en tiedä, mutta Imladviel teki valtavan upean Elrondin haarniskan (ala Jacksonin Viimeisen liiton taistelu) viime joulun jonotusta varten. Materiaalina toimivat mm. avatut ja oikaistut säilykepurkit. :) Sielä päin voisi ehkä kysellä vinkkejä...?
 
Tällä sivulla on kaikenlaisia nahkahaarniskoja joista voisi saada ihan kivoja ideoita tuohon projektiin. http://www.theinnerbailey.com/armor.htm
 
Halpishalpistavat tehdä metallikamoja.

Täyspanssariin tarvitset:
*nupeja (niitä joissa takaosassa on eri suuntiin leviävät ohukaiset metallilevyt)
*tyhjiä limsatölkkejä.
-Irroita limsatölkkien pohjat ja kannet.
-Leikkaa limsatäölkkipyörylä auki->suorakulmio.
Ne voi sitten nupeilla(tölkit on YLLÄTTÄVÄN OHUKAISIA) kiinni esim. vanhaan collegepaitaan.

*Rengaspanssarin voi tehdä tiheimmästä kanaverkosta minkä löytää.

*Hienon kypärän saa jos on rautasaha,viila ja ylimääräinen metalliämpäri.(ämpäri pään kokoinen,tai mielellään tietysti vähän yli.)
Kypärässä tärkeintä on,ettei tee silmänreikiä silloin kun pää on sisällä..
 
Rengaspanssari

Mä olen tehnyt rengaspanssarin. Siinä on kova homma ja vaatii kärsivällisyyttä ja super paksunahkaisia sormia (sormet siinä kärsii eniten). Kannattaa todella harkita ennen kuin alat sitä väsäämään. :cry:

Hanki rautakaupasta n. 8-10 kg 2 mm paksua rautalankaa, jostain romukasasta n. 10 mm paksu rautatanko (tosin messinkinen on parempi), kahdet pihdit, ja tärkein: TODELLA vahvat leikkurit! Multa hajosi kolmet! Renkaita pitää katkoa tuhansia! :twisted:

Kieritä rautalankaa tangon ympärille tiiviisti (tai tee helppo veivi).
Rautalanka kierittyy tangon ympärille jousen näköiseksi putkiloksi. Vedä "jousi" pois putkilon päältä, ja leikkaa renkaat irti. Tee näitä koko lanka kasa loppuun.
Sitten suljet puolet renkaista, ja puolet jätät avonaisiksi.
Ota yksi avonainen ja pujota siihen neljä suljettua. Näitä kutsutaan nelikoiksi.
Tee monta nelikkoa, jotka kiinnität yhteen avonaisella renkaalla.
Kun sinulla on tarpeeksi pitkä ketju, voit aloittaa varsinaisen väsäämisen.
Kannattaa kiinnittää kaksi rengasta yhtä aikaa (nopeampaa).

Itse asiassa parempi etten selitä tässä enempää, vaan haet kirjastosta "Larppajan käsikirjan" ja katsot kuvitetut ohjeet siitä. Tai haet netistä hakusanalla "rengaspanssarin valmistus".
Kunpa olisin löytänyt ne ennen kuin aloin tekemään sitä. Itse väsäsin panssarin ilman ohjeita.

Panssarin teko vei viikon, mutta siihen voi mennä kuukausikin!

Ja vielä kerran: HARKITSE ennen kuin aloitat! Ja lisäksi tarvikkeet ovat kalliit.

P.S Olet hullu jos luit näin pitkälle! :p

Lisätietoja esim. veivin rakentamisesta: neithan@luukku.com tai yksityisviestillä
 
Itse olen ajatellut myöskin tekeväni rengaspanssarin ensi kesänä. Mutta en tiedä sitten miten pitkälle kärsivällisyyteni riittää :D Mutta silti se on tavoitteena. Sellainen olisi kuitenkin mahtava ja päälle samettitunika. Toivon mukaan saan kaiken valmiiksi ennen ensi vuoden abipäivää, jolloin olisi tarkoitus tepastella niissä vaatteissa viimeistä kertaa homeiseen rakennukseen^^

Toisaalta tahtoisin ennemmin väsätä juuri kolmannen ajan haltioille tyypillisen panssarin, mutta raaka-aineita on hieman vaikeeta hommata.

Viime kesänä väsäsin kilpeä, mutta se jäi sitte kesken.. Ei ole kuin puusta tehty runko ja se on tajuttoman painava. En löytäny sopivaa vanerilevyä. Ehm.
 
Mullakin oli aikomus tehdä silmukkapanssari jossakin vaiheessa, mutta se larppaajien käyttämä niittamaton versio on kyllä tarkemmin ajateltuna aika laimea viritelmä kunnolliseen ja todella suuritöiseen niitattuun chainmailiin verrattuna. Kun jokaisen lenkin päät on niitattu kiinni, niin chainmail kestää myös paremmin kaikenlaisia iskuja, toisin kuin niittamaton versio jonka lenkit venyvät heti auki kun niiden keskelle osuu vaikka nuoli, tai joku terävä pistoase.

Nykyaikana on kyllä lähes mahdotonta joutua semmoiseen tilanteeseen, mutta haluaisin saada siitä omasta panssaristani mahdollisimman autenttisen ja toimivan. Sama homma myös kaikkien teräaseprojektien kanssa. (Kyhäsin joululomallakin esimerkiksi yhden aika perinteisen "dane-axe" taistelukirveen)

Niitattu chainmaili on siis vähän liian iso urakka, jotta jaksaisin ryhtyä koskaan siihen, mutta löysin jokin aika sitten aika hyvän ohjeen viikinkien käyttämästä suomupanssarista, joka olisi jo huomattavasti helpompi toteuttaa. (Koostuu 180 pienestä metallilätkästä, jotka kiinnitetään nahkaiseen alustaan) http://www.keskiaika.org/kirjasto/suomupanssari/suomup.htm

Tuohon kun yhdistää vielä perinteisen viikinki/normannikypärän, ja olkapäiden suojaksi jonkinlaiset aiheeseen sopivat spaulderit, niin lopputulos muistuttaakin jo aika paljon muinaista ammattisotilasta. Haarniskasta saisi pienillä muutoksilla myös hyvin fantasiahenkisen.
 
Niinpä...
Niittaamaton rengaspanssari hajoaa älyttömän helposti.
:shock:
Meillä oli näytelmä viime kesänä, jossa mun piti pudota hevosen selästä rengaspanssari päällä maahan.
No, kun aloin pudottautua, hepo pelästyi jotain ja mä putosin aidan päälle. Meni rengaspanssari ja kylkiluut alkutekijöihinsä. :cry:

Mistä FreakyMike oikeen löytää kaikki nuo ihanat sivut! :?:
 
Olen harrastanut kaikenlaisia keskiaikahommia jo vuosikaudet, joten kotisivuni linkeistä löytyy jo suhteellisen paljon aiheeseen liittyviä sivuja. http://koti.mbnet.fi/wfan/linkit3.html#2 Sieltä löytyy reitti esimerkiksi Elävä keskiaika Ry:n vinkkiosioon josta nappasin tuon suomupanssariohjeenkin

Kannattaa selata myös noita ulkolaisia keskustelufoorumeita, kuten Swordforum Internationalia ja myArmourya, jos olette yhtään kiinnostuneita aseiden ja panssareiden rakentamisesta. Jäsenistä löytyy monia ihan ammattimaisiakin miekkaseppiä ympäri maailmaa.
 
Ylös