Haltioiden korvat (ja hiukset)

ekana nyt tulee mielenn arwen, vaikkei se ole millään lailla olennaista. sillä on mustat hiukset. ja elrondillakin tummat, muunkin kuin elokuvan mukaan tietääkseni. ja jo varhaisissa tarinoissa Luthiènilla oli mustat hiukset.

Sanotaankos missään, että Arwenilla tai Luthienilla olisi mustat hiukset? Itse muistelen törmänneeni lähinnä ilmaisuun 'tummat', minkä ainakin itse kuvittelen usein tummanruskeaksi, en mustaksi.

En ole kyllä aikoihin taas noita lukenut, joten en sitten tiedä. Sellainen muistikuva minulla kyllä on, että ainakin Feanorilla mainitaan olleen nimenomaan mustat, ei vain tummat hiukset. Tiedä sitten.

Tosiaan Silmassa taidettiin sanoa, että Idril Celebrindal oli kultainen kuin vanya, äitinsä jälkeen.

Juu, nimenomaan tällainen kohta Silmasta löytyy. Jotenkin tämä sitten kyllä tuntuisi viittavan siihen, että Turgonilla itsellään saattaisi olla tummat hiukset, koska onhan se vähän hassua sanoa kahden blondin lapsesta, että se peri vaaleat hiuksensa äidiltään.

Ja korvista. Minä olen aina kuvitellut ne aika hienostuneesta ja huomaamattomasti suipoiksi, en miksikään huomiota herättäviksi hiirenkorviksi jollaisia tietyissä elokuvissa näkee. Samoin hobittien kohdalla voisi kuvitella vain aavistuksen suipohkot korvankärjet, ei mitään selkeästi havaittavia isoja suippokorvia.
 
Vielä "vahvistuksena" noihin hiusten väreihin:

"...Halla ei ollut koskenut hänen tummiin palmikoihinsa..."
-Taru Sormusten Herrasta, s.203-

"...hänen hiuksensa olivat tummat kuin illan varjot."
-Silmarillion, s.205-

"...ja hiukset korpinmustat..."
-Silmarillion, s.74-

En muista ainakaan muita kohtia, joissa heidän ulkonäköään olisi kuvattu muulla tavoin...
 
Tuo tumma-musta onkin vaikea jaottelu. Useimmista Tolkienin haltioista todellakin puhutaan nimenomaan tumma-, ei mustahiuksisina. Jäänee sitten lukijan tulkittavaksi, mitä se merkitsee. Kuitenkin esimerkiksi Fëanorin hiukset ovat englanniksi 'raven-dark', korpinmustat siis. Suoraan mustiksi, sanalla 'black', Tolkien mainitsee hiuksia varsin harvoin (Finwestä ja Maeglinista ainakin). Eli voitaisiin ehkä olettaa sanan 'dark' kattavan Tolkienin teksteissä suhteellisen laajan skaalan tummanruskeasta aivan mustaan. Näin minä sen ainakin tulkitsen.

Kultaiset hiuksethan olivat nimenomaan Finarfinin huoneen juttu, Fingolfinille ne eivät Indisiltä periytyneet eivätkä näin ollen myöskään hänen lapsilleen.
 
Korvista en tiedä, mutta olen kuullut, että tumma- ja vaalea hiuksiset haltiat olisivat eri rotu. Tai siis niinkuin esim. koirissa on eri rotuja, mutta kaikki ovat sama laji. :?
 
Ja kuullut olet väärin koska emmehän me ihmisetkään ole eri rotuisia jos omaamme eri väriset hiukset. Eri rotuja he eivät olleet.
 
Muodoltaan lehtien kaltaiset korvat eivät oletusarvoisesti meinaa suippoja korvia. Onhan nyt tammilla ja kastanjoillakin lehtiä. :p

Minulle riittää se, että haltiat ovat aika lailla ihmisen näköisiä. Tarkempaa kuvausta en juuri tarvi.
 
Ciryatur sanoi:
Ja kuullut olet väärin koska emmehän me ihmisetkään ole eri rotuisia jos omaamme eri väriset hiukset. Eri rotuja he eivät olleet.
Mutta kun ihmisillä rotuero näkyy ihonvärissä, niin jos haltioilla ero näkyy hiusten värissä. Mietitkö sitä vaihtoehtoa???
 
Mutta miksi olisi ollut erirotuisia haltioita, kun kaikki heräsivät samassa paikassa? Ihmisten ihojen värierot kun johtuvat hyvin paljolti ilmaston takia. Kylmässä vaaleat ja kuumassa tummat.
 
Elemmakil sanoi:
Ihmisten ihojen värierot kun johtuvat hyvin paljolti ilmaston takia. Kylmässä vaaleat ja kuumassa tummat.

Pakko korjata offtopikkina. Eli. Lämpötilalla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä ihon pikmentin kanssa. Vaan auringonsäteilyllä. Kun ihmiset vaelsivat alkukodistaan Afrikasta kohti pohjoista ei aurinkoa tullut enää tarpeeksi jolloin iho alkoi vaalentua jotta saataisiin enemmän auringonsäteilyä syvemmälle ihoon jossa D-vitamiini syntyy. Noin niinkuin pähkinänkuoressa. Tottakai siellä missä on aurinkoa enemmän on myös kuumempi mutta itse lämpötilalla ei ollut merkitystä.
 
Kyllähän haltiakansojen välillä on eroja dominanttien hiustenvärien suhteen, jopa niin selkeästi, että niitä voitaisiin kenties pitää "rodullisina erityispiirteinä"; vanya-haltioilla on käytännössä järestään kullanvaaleat hiukset, ja mitä ilmeisimmin muiden kansojen keskuudessa se on erittäin harvinaista ja useimmiten merkki vanya-sukujuurista. Niin noldorilla kuin telerilläkin on useimmiten tummat hiukset, mutta tähänkin on jonkin verran poikkeuksia. Yleensä poikkeukset ovat sukukohtaisia ja voitaisiin olettaa pohjautuvan alkujaan Cuiviénenin haltioiden eroihin. Sillä haltiathan eivät ole lähtöisin mistään evolutionäärisestä kehityksestä, vaan 144 ensimmäistä haltiaa heräsi Cuiviénenin rannoilla. Näiden 144 haltian keskuudessa on voinut jo alkujaan olla eroja.
Elwen lähisuvussa esimerkiksi hopeaiset hiukset ovat jopa melko tavallisia, mutta muun telerinkin keskuudessa varsin harvinaisia (mutta eivät mahdottomia, joissain kirjoituksissa Finwen ensimmäisellä vaimolla Mírielillä on hopeiset hiukset, ja hän on melko varmasti puhdas noldo). Fëanorin vaimon Nerdanelin suvun erityispiirre taas oli kuparinpunertavat hiukset, jotka periytyivät myös muutamalle Fëanorin pojalle.
 
Aivan kuten Pohjoismaissa vaaleat hiukset ovat tavallisemmat kuin Etelä-Euroopassa, ja Irlannissa punaisia hiuksia tapaa muuta Eurooppaa enemmän. Sen kummemmasta en minä usko olevan kyse.

Ja off-topikkina jatkettakoon, että ihmisistä puhuttaessa "rotu" on suorastaan virheellinen käsite. Geneettisesti sille ei ole perusteita - genomi vaihtelee "rodun" sisällä yhtä paljon kuin "rotujen" välillä. Ulkonäöllisiä eroja on kyllä, mutta miksi niitä pitäisi kutsua, en tiedä.
 
Menee ikävästi off-topiciksi, mutta haluaisin fanyelta kysyä että millaiset erot sitten riittävät rotu -sanan käyttöön?
Monien koirarotujen välillä on vähemmän eroja kuin ihmis"rotujen", miksi näitä koiratyyppejä sitten pitäisi kutsua? Etnisiksi ryhmittymiksi?
Ihmisten genetiikasta en paljon tiedä, koirista senkin edestä, ja toivoisin perusteita haluttomuuteen käyttää rotu -nimitystä haltioiden ja ihmisten yhteydessä.
 
Ehkä olen vähän turhan jyrkkänä tuon rotu-sanan kanssa. :) Kai minä käytän sitä joskus itsekin, mutta pysyn silti periaatteessa jyrkkänä. Pääasiassa siksi, että se antaa (mm. historiallisen käyttönsä vuoksi) ymmärtää, että etnisten ryhmien välillä on eroa muissakin kuin ulkonäöllisissä ja ympäristön myötä tulleissa ominaisuuksissa. Että "neekerit on laiskoja ja tyhmiä" ja "juutalaiset on juonikkaita" ja ennen kaikkea "valkoiset ovat viisaita". Peruspointti on se, että keskimäärin tumma- ja vaaleaihoisen geeneissä ei ole sen enempää eroa kuin kahden etnisesti eurooppalaisenkaan.

Koirista en sitten tiedäkään mitään.

Haltioiden kohdalla käsittääkseni erot olivat lähinnä juuri hiusten värissä. En minä haltiaroduista menisi puhumaan pelkällä hiusten värin perusteella. Minä ehkä käyttäisin sanaa haltiakansat. Etnisistä ryhmistä puhuminen kuulostaisi olevan valovuosien päästä Tolkienista :D
 
off-topicia

Off-topicia taas Guillelta... Ihmisroduista vaan sen verran, että nykyään moni biologi ei suostu puhumaan ihmisen kohdalla roduista lainkaan, koska termillä on niin valtava historiallinen painolasti. Siitä ollaan hyvin erimielisiä, onko ihmisrotuja lainkaan erotettavissa, sillä ihmisroduista puhuttaessa ihmisen oma halu tai haluttomuus myöntää rotujen esiintymistä tekee keskustelun hankalaksi. Yleensä kai ollaan sitä mieltä, että ihmisrotujen välinen vaihtelu (varianssi) on niin pientä rotujen sisäiseen varianssiin verrattuna, että koko rotukäsite on jokseenkin tarpeeton.

Haltioiden kohdalla kansa tuntuu oikeammalta termiltä minun korvaani kuin rotu.
 
Olikos ne vanyarin kullankeltaset hiukset seurausta siitä lännessä asumisesta? Vähän niin kuin ihmisilläkin on eri värinen iho riippuen siitä, mistä he ovat kotoisin.
 
Kyllä noldorkin asui lännessä aivan yhtä kauan kuin vanyar, mutta tummahiuksisa silti olivat. Tiedän että vanyar asuivat aivan äärimmäisessä lännessä eli Amanin sisämaassa ja noldor rannikolla, mutta tuskin kuitenkaan Puitten jalostavasta vaikutuksesta oli kyse. Käsittääkseni he olivat kultatukkaisia jo Amaniin saapuessaan. Sitäpaitsi, jos meidän luonnonlakejamme saa yhtään Ardaan soveltaa (kun joidenkin teorioitten mukaan ovat yksi ja sama) niin rodun perinnöllisten ominaisuuksien muuttuminen olisi vaatinut paljon enemmän sukupolvia vakiintuakseen.
 
Roark sanoi:
Pakko korjata offtopikkina. Eli. Lämpötilalla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä ihon pikmentin kanssa. Vaan auringonsäteilyllä. Kun ihmiset vaelsivat alkukodistaan Afrikasta kohti pohjoista ei aurinkoa tullut enää tarpeeksi jolloin iho alkoi vaalentua jotta saataisiin enemmän auringonsäteilyä syvemmälle ihoon jossa D-vitamiini syntyy. Noin niinkuin pähkinänkuoressa. Tottakai siellä missä on aurinkoa enemmän on myös kuumempi mutta itse lämpötilalla ei ollut merkitystä.

Uskokaa tai älkää, mutta tiesin tuon jo, sanoin sen vain yksinkertaisemmin :)
 
Elebore sanoi:
Olikos ne vanyarin kullankeltaset hiukset seurausta siitä lännessä asumisesta? Vähän niin kuin ihmisilläkin on eri värinen iho riippuen siitä, mistä he ovat kotoisin.

Jos se vaikka on niin, että Ilúvatar loi haltioista tietynlaisia (kuten asia on) joten hän on saattanut ajatella tyyliin: Noldorille hiukset tummat, plaplapla, plaplapla jne. Lastensadun tyyliin tuo nyt ehkä hieman meni, mutta pointti lienee tuli selväksi :D Pääkopasta syöksyy näitä mahtavia ideoita jatkuvasti.
 
Toivottavasti tätä ei ole sanottu...
Mutta tietääkö kukaan, miks niillä haltioilla on suippokorvat? Kuulin nimittäin tällaisen teorian: "Ihmisillä korvat kasvaa koko elämän ajan. Ja jos elää esim. monta tuhatta vuotta, niin kuin haltiat, niin korvat ovat jo kasvaneet suipoiksi."
Oikeastihan korvat kasvaa koko elämän(kuulemma...), mutta onko tämä totta haltia piirissä keskimaassa vai onko niillä heti syntyessä suipot korvat?
 
Jos vielä kerran kyseenalaistaisin oletuksen haltioiden suipoista korvista. Ensinnäkin minä vuonna tuo teos Letters of J. R. R. Tolkien on julkaistu? Oliko sitä ennen jo fantasiahaltioiden stereotypia syntynyt. Olisiko ajatus haltioiden suipoista korvista sittenkin peräisin jostain D&D roolipelistä? Tämä on sitten muokannut käsityksiä minkälaisia Tolkienin haltiat olisivat olleet. Eikö jo Disneyn keijuilla ollut suipot korvat?

Nyt jos joku uskaltaa väittää, että Tolkienin haltioilla ei ollut suippokorvia hänhän joutuu hirsipuuhun.
 
Ylös