Haltioiden korvat (ja hiukset)

Minulla on erilainen näkemys haltiakorvista. Minä kuuluin tuohon "ei-suippoja-korvia" -koulukuntaan, kunnes Halti eräässä mesekeskustelussa sai todistettua että melkor soikoon, olihan niillä. Mutta herää kysymys: jos haltioita edelleen on olemassa, miksi emme tunnista heitä kaupungilla kävellessämme heidän korvistaan? Koska heillä ei ole suippoja korvia. Se on selvä. Siispä suippojen korvien on täytynyt hävitä ajan mittaan.

Tämä selittyy luonnonvalinnalla. Kun Ihmisten aika koitti, haltiat jäivät olemaan minimaalinen vähemmistö. Jossakin vaiheessa heidän kuolemattomuuttaan alettiin kadehtia niin, että heitä vainottiin ja surmattiin kuin Natsi-Saksassa juutalaisia. Niinpä haltioiden piti sulautua yhteiskuntaan ja mennä ihmisistä. Kun haltia tunnistettiin, mikä tapahtui hänen suippokorvaisuutensa avulla, hänet tapettiin. Niinpä ne yksilöt, joilla oli vähemmän suipot korvat, säilyivät hengissä paremmin kuin supersuippisyksilöt. Suippokorvaisuuden geeni väheni haltioiden geenipoolissa, ja katosi lopulta kokonaan.

Muutosta nopeutti vielä se, että kyseessä on kuolematon laji.
 
Vohobitti sanoi:
Jos vielä kerran kyseenalaistaisin oletuksen haltioiden suipoista korvista. Ensinnäkin minä vuonna tuo teos Letters of J. R. R. Tolkien on julkaistu? Oliko sitä ennen jo fantasiahaltioiden stereotypia syntynyt. Olisiko ajatus haltioiden suipoista korvista sittenkin peräisin jostain D&D roolipelistä? Tämä on sitten muokannut käsityksiä minkälaisia Tolkienin haltiat olisivat olleet. Eikö jo Disneyn keijuilla ollut suipot korvat?
Kiistämätön tosiseikkahan on toki, että Tolkienin haltioille useat kuvittelivat suipot korvat jo paljon ennen Lettersin (1981) ja HoME-sarjan viidennen osan (1987) ilmestymistä. Vaikkei synnyttänyt, D&D:n ynnä muiden roolipelien luoma haltiastereotypia on varmasti vahvistanut mielikuvaa suipoista korvista myös Tolkienin haltioille. Haltioiden kuvitteleminen suippokorvaisiksi menee kuitenkin paljon kauemmas; ilmeisesti jo vuosisatoja jotkut taiteilijat ja kirjoittajat ovat tavanneet antaa "epäihmis"-hahmoilleen eläinten korvia, ja kenties tästä on seurannut tapa kuvata keijut ja haltiaväki suippokorvaisina. Johan Tolkien itse kuvailee hobitteja kirjeessään vuodelta 1938 (Letters, #27) "...ears only slightly pointed and 'elvish'..." Kiistoja on käyty, viittaako tuo lainausmerkkeihin laitettu sana "elvish" Tolkienin oman maailman haltioihin vai kansanperinteen haltioihin, mutta jokatapauksessa se tarkoittaa, että Tolkien on tiedostanut suippokorvaisen mielikuvan haltioista olevan olemassa jo tuolloin. Tai vielä tuolloin, muistaakseni HoME V:ssä julkaistut Etymologiat on kirjoitettu jo aiemmin 1930-luvulla. Ja niissähän on tuo varsinainen viite Tolkienin haltioiden suippokorvaisuudesta: "The Quendian ears were more pointed and leaf-shaped than [?human]."

Nyt jos joku uskaltaa väittää, että Tolkienin haltioilla ei ollut suippokorvia hänhän joutuu hirsipuuhun.
Nojaah, minä en kyllä ihan hirsipuumentaliteettiin ole hirveästi törmännyt kuin suhteellisen tuoreiden ja asiansa hyvin vakavasti ottavien teinifanien (hey, that sounds like me! [22]) keskuudessa. Jonkinlaisia perusteita kyseiselle väitteelle kuitenkin aina kaipaisi, kovin kestäviä kun en ole vielä kuullut.
 
Hieman off-topic, mutta kun täällä haltioiden korvista keskustellaan, niin päätinpä vain mainita, että minulla on toinen korva sellailen suippo :p Minullahan on myös tummat hiukset, jotka kasvavat käsittämättömästi aina pitkiksi, kunnes ovat saavuttaneet pitkän mittansa.
Olenkohan puolihaltia :D
 
Tarkoittako se, että toinen korva on suippo että olet puolihaltia :D ? Mielenkiintoinen teoria. Jos kummatkin korvat olisivat suipot olisit varmaan haltia. Haha, nauran melkein itsekin huimille vitseilleni...
:roll:
 
Humm humm... Huomatakseni ensimmäisessä viestissä kyseltiin myös simmujen (silmien) väriä. Mikäli joku on jo kysymykseen vastannut, se on mennyt ohi minun simmujeni.

Eikös vain asia ole niin että haltioiden silmien värit voivat vaihdella mielialan mukaan. (?) Näin minä olen jostakin ihmeestä lukenut.
Heidän silmissään loisti aina tähtien valo. (Olivathan he ns. "tähtien kansaa".)

Korjatkaa ihmeessä vähäisiä tietojani mikäli on korjaamista. Koetin aika lyhyesti asiani sanoa, ja taisipa onnistua.
 
Eh, tuo mielialajuttu on oikeasti pelkkä vitsi, joka on saanut alkunsa kun ollaan puhuttu Legolasin silmienvärin vaihtelusta TSH-elokuvissa. Jotkut ovat ottaneet vitsailun tosissaan, et ole ensimmäinen näkemäni tapaus.
 
Entäs puolhaltioiden korvat? Oliko Elrosilla ja Elrondilla jo syntyessään suipot korvat? Entä heidän isänsä Eärendil? Oliko hänellä suipot korvat? Jos joku osaisi tähän vastata niin olisi hienoa. :p
 
Tolkien ei ole sanonut että haltioilla olisi suipot korvat. Jossain hän mainitsi että heillä on hieman lehdenmuotoiset (sirommat ja suipommat?) korvat. Ne joilla oli haltiaverta suonissaan epäilemättä omistivat myös enemmän tai vähemmän haltiakorvat.
 
Olen yrittänyt selvittää tätä kaverini kanssa.
Eli (jos muistan enää) noldorilla ja calaquendalla
(jos se kirjotetaan noin, jokatapauksessa "kultahaltiat")
oli vaaleat hiukset, muilla pääasiassa tummat.
Korvista en tiedä muuta, kuin tuon lehtijutun.

Lisäilen vielä jotain, kun olen tuon hiusasian tarkistanut.
 
Curunír sanoi:
Entäs puolhaltioiden korvat? Oliko Elrosilla ja Elrondilla jo syntyessään suipot korvat? Entä heidän isänsä Eärendil? Oliko hänellä suipot korvat? Jos joku osaisi tähän vastata niin olisi hienoa. :p


tietoa ei yhtään mutta jospa earendilille ei koskaan suippoja korvia tullutkaan vaikka hänestä tulikin haltia.....eikös Nimloth Diorin puoliso ollutkin haltia..vaiko ihminen???? :wink:
 
Nimroch sanoi:
Olen yrittänyt selvittää tätä kaverini kanssa.
Eli (jos muistan enää) noldorilla ja calaquendalla
(jos se kirjotetaan noin, jokatapauksessa "kultahaltiat")
oli vaaleat hiukset, muilla pääasiassa tummat.
Korvista en tiedä muuta, kuin tuon lehtijutun.

Ensinnäkin:

Calaquendi = valo(n?)haltiat, ts. ne jotka saapuivat Valinoriin puiden aikaan ja näkivät niiden valon. Näihin kuuluu noldor, osa teleristä ja vanyar, jotka ovat siis nuo kultahaltiat.

Moriquendi olisi sitten ne, jotka eivät nähneet Puita - sindar mm. Tosin sindarista Thingol lasketaan Calaquendiin.

Tarkoitit siis sanoa "noldorilla ja vanyarilla". Ainoastaan vanyarilla on kultaiset hiukset, noldorilla ja muilla tummat (lukuunottamatta Finarfinin(/Findorin, riippuu lähteestä toki) huonetta). Tosin en muista oliko tuo tummahiuksisuus noldorin keskuudessa vielä jotenkin erityisen yleistä.
 
Pitkät korvat on, pitkät korvat on (ja hännän typykkä?)

Haltiamieli sanoi:
Tai vielä tuolloin, muistaakseni HoME V:ssä julkaistut Etymologiat on kirjoitettu jo aiemmin 1930-luvulla. Ja niissähän on tuo varsinainen viite Tolkienin haltioiden suippokorvaisuudesta: "The Quendian ears were more pointed and leaf-shaped than [?human]."

Juh hoi!

Tämä on niin mainio keskustelu, että kaivan sen väkisin etusivulle, jos en muuten, niin kysyäkseni, missä Etymologiesin kohdassa tarkalleen ottaen tuo viittaus "the Quendian ears" oikein on? Se täytyisi löytää, sillä muuten jatkan edelleen nenännyrpistelyä burárum elokuvien suippokorville.
 
Re: Pitkät korvat on, pitkät korvat on (ja hännän typykk

Tik sanoi:
Tämä on niin mainio keskustelu, että kaivan sen väkisin etusivulle, jos en muuten, niin kysyäkseni, missä Etymologiesin kohdassa tarkalleen ottaen tuo viittaus "the Quendian ears" oikein on? Se täytyisi löytää, sillä muuten jatkan edelleen nenännyrpistelyä burárum elokuvien suippokorville.
Etymologioiden hakusanan/kohdan/minkälie LAS-(1) pitäisi tuottaa toivottu tulos. :)
 
Haa ja hoo! Hyvästit mutanttikorville!

Kiitos Haltiamielelle nopeasta vastauksesta, mutta, mutta:

Tätä minä pelkäsinkin (tai siis toivoin)! Huomasin kyllä etymologioita selatessani tuon kohdan LAS- 'listen', mutta en siihen pysähtynyt, sillä nimi Lastalaika 'sharp-ears' ei ollenkaan viittaa korvien ulkomuotoon, vaan terävään kuuloon: kanta LAIK- (s. 367) merkitsee 'keen, sharp, acute' (vrt. Q. laike 'acuteness, keenness of perception). Vai olenko ymmärtänyt vasein?

Sitä paitsi olen sitä mieltä, että Tolkien kirjeessään numero 27 käyttää sanaa 'elvish' yleisessä eikä keskimaalaisessa merkityksessä. Ajattelen nimenomaan kirjeen vastaanottajaa, kustantamo Houghton Miffliniä, jolle kirjoittaessaan Tolkien tuskin viittaa omiin haltioihinsa, ennemminkin yleiseen kuvaan suippokorvaisesta metsänväestä [siis esitellessään am. kustantajalleen hobittien ulkonäköä JRRT sanoo mm. ... A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'...].

Joten aion pitää edelleenkin hartaasti vaalimani kuvan haltioista, joilla on kauniin pyöreät korvalehdet, ellei sitovampaa todistusaineistoa löydy.

PS. Haltiamieli, mistä mahtaa olla peräisin se siteeraamasi englanninkielinen lause "The quendian ears..."? Siinähän puhutaan aika suorin sanoin suipoista korvista, mutta onko se JRRT:n omaa tekstiä?
 
Re: Haa ja hoo! Hyvästit mutanttikorville!

Tik sanoi:
PS. Haltiamieli, mistä mahtaa olla peräisin se siteeraamasi englanninkielinen lause "The quendian ears..."? Siinähän puhutaan aika suorin sanoin suipoista korvista, mutta onko se JRRT:n omaa tekstiä?
Hmm.. tämän siitä saa kun "lainaa" kohtia kirjoista, joita ei itse omaa. Eikö tuo lause Etymologioista vai löydy? Suora lähteeni eli Tolkien Societyn FAQ viittaa senkin kyllä sieltä löytyvän.

Ja kyllä, suhtaudun tosiaan itsekin varauksella tuohon 'elvish' -sanaan hobittikuvauksessa, mutta voihan senkin pienenpieneksi plussaksi haltioiden suippokorvateorialle laskea. Kaikenkaikkiaan ei tämä niin selkeä asia liene missään tapauksessa, ettäkö olisi kumpikaan näkökanta hirvittävän virheellinen. Sen sijaan virheellistä on nähdäkseni tässäkin asiassa, jos erehtyy pitämään omaa puoluekantaansa ainoana oikeana. Tosin täytyy sanoa, että sellaisille ElfQuest/manga-luokan suippokorville sanon itsekin jyrkän ein, mitä tulee Tolkieniin :p

/muoks. Quendian earsin pitäisi löytyä HoME V:n paperbackin sivulta 409?
 
Ah ja voi! Loppu tuli.

Nyt hävettää. Olen sokea, siinähän se oli silmäini edessä, hakusana LAS(1)- 'lehti', joka alkaa edelliseltä sivulta ja päättyy tismalleen Haltiamielen siteeraamaan lauseeseen, minä taas tuijotin vain seuraavaa hakusanaa, LAS(2)- 'kuunnella'.

Tämän yhteyden (hidas) tajuaminen selittää myös Etymologioiden lauseen (s.. 368): Some think this [LAS- = 'lehti'] is related to the next [LAS- = 'kuunnella'] and *lasse 'ear'. The Quendian ears were more pointed and leaf-shaped than [?human]). <viimeiset hakasulut C. Tolkienin>

Eli 'lehti' ja 'kuunnella' olivat homonyymejä, mikä selitettiin sillä, että haltioiden korvat olivat suippokärkiset. Pakko kai uskoa, vaikka kuka sen tietää, miten paljon Tolkienin kuva haltioiden ulkonäöstä muuttui 30-luvun lopun jälkeen. En kuitenkaan enää nyrpistele nenääni elokuvan hörökorville. Omani ainakin kuumottavat. Rankaisen itseäni välittömästi lopettamalla hölmön kirjoittelun tähän ja kehottamalla kaikkia olemaan uskomatta mitään mitä vastedes sanon. Lisärangaistukseksi jätän onnettomat viestini kaikkien nähtäväksi ja naurettavaksi ainakin Kolmen Ajan ajaksi.

Tahdon kuitenkin lisätä tähän, että suipot korvat ovat ihan tyhmän näköiset.
 
Niin no, periaatteessa voisimme kyseenalaistaa lähes minkä tahansa 'varman' Keski-Maa -faktan sillä perusteella, ettei Tolkien ehkä TSH:n valmistuessa/kymmenen vuotta eteenpäin/2.9. 1973 ollut tätä mieltä laisinkaan (vaikka ei muutosta mitenkään ilmaissutkaan). Minusta sellainen on kuitenkin aika turhaa, ja tuskin sitä argumenttia kukaan käyttääkään paitsi yritettäessä perustella miksi joku oma mielikuva olisi oikeampi kuin jokin mitä Tolkien antoi ymmärtää.
[offtopic]Ja minua leffapeelona aina ärsyttää jos Jacksonia moititaan jostain asiasta jonka hän teki täysin kirjan mukaisesti. :wink:[/offtopic]
 
luin tuolta jostain...

No mutta!Kun rakas Tolkienimme sanoi että haltioiden korvat ovat lehden muotoiset,niin eiköhän se tarkoita sitä,että ne on suippokärkiset!Kuvitellaanpa vaikka Legolas vaahteranlehdet päässään!!! :D ? hei haloo!!!
 
galathil, tuohonkin on niin monta näkökulmaa kuin on ihmisiä. Toiset voivat haluta haltioille suipot korvat, toiset haluaa niille lumpeenlehdet. :)
 
Ylös