Happy Halloween!

Ruby

Hobitti
Elikkäs aiotko juhlia sitä? Milloin aiot juhlia ja millä tavoin?

Itse aloitin viime vuonna uuden perinteen, että järjestän vähän isommat halloween-kekkerit ystävilleni. Itse aion pukeutua (vaikken vielä tiedä mihin), mutta en vaadi sitä vierailani vaikkakin jollakin tavalla osallistuminen olisi suotavaa. Me juhlimme vasta pyhäinpäivänä emmekä siis nyt seuraavana viikonloppuna. Tänä vuonnahan halloween osuu sunnuntaille.
Halloween sattuu hyvään väliin vuodesta, kun on pimeää ja koleaa. Kaiken lisäksi pikkujoulut eivät ole vielä alkaneet ja muutenkin tuntuu kaikilla olevan vähän tylsää. Joten leikkimielinen juhla on omiaan piristämään elämää.
Meidän juhlaan kuuluu tietenkin kynttilöitä, erilaisia lyhtyjä, kaikenlaista hyvää syömistä ja verinen booli sekä tietenkin oikeanlainen koristelu. Unohtamatta tekokäsiä ja- jalkoja. Minä olen juhlien pääorganisoija ja nautin tästä todella.
Parasta viime vuonnakin juhlien kanssa oli juuri suunnitteleminen, joka tehtiin porukalla. Minut on helppo saada innostumaan asioista ja niin teen tämänkin asian suhteen. Mielessäni jo siintää muunlaisetkin teema-bileet, joita haluan pitää.. kuten tooga- ja Andy Warhol- bileet.
Pukeutuminen on mielestäni puoli iloa ja aionkin siihen panostaa. Viime vuonna veljeni oli vampyyri ja minä olin hänen uhrinsa. Tänä vuonna minulla on niin monta ideaa, etten ole varma minkä toteuttaisin. Valitettavasti muutama on ehkä jopa liian vaikea toteutettavaksi. Muutamia esimerkkejä verinen sairaanhoitaja, raskaana oleva nunna, legendaarinen prinsessa Leia, mustavalkoinen filmitähti 30-luvulta, evil teletubby, Elle Driver Kill Billistä tai Titanicin uhri. Valinnan vaikeus..?
 
Minulla on tänä vuonna useammatkin "halloweenbileet". Kahdet kavereilla täällä Turussa ja Hgissä, kolmannet järjestää ainejärjestömme (ja sen parissa riittääkin puuhaa). Oikestaan ainejärjestömme bileitä ei saa kutsua halloweenbileiksi, sillä pyrimme erottumaan joukosta (koska olemme humanistihörhöjä) ja yritämme tuoda suomalaisia perinteitä esiin. Siis, järjestämme kekribileet muinaisen kekriperinteen kunniaksi.

Kumma kyllä, olen löytänyt itsestäni melkoisen pukusuunnittelijan näin pippaloiden aattona. Kekreihin pukeudun munkin kaapuun, jonka tuossa ommella hurauttelin pari iltaa sitten. En ole koskenut ompelukoneeseen lähes vuosikymmeneen ja napin ompelukin tuotta tuskaa... sitten teen noin vain ilman kaavoja todella hienon tunikan ja kaavun. Vau. Nyt suunnittelemme miehen kanssa asua myyttiaiheisiin pippaloihin, joihin aiomme mennä Tapiona ja Mielikkinä. Hauskaa miettiä pieniä yksityiskohtia ja toteutustapoja, jotka olisivat mahdollisimman halpoja ja helppoja. Edellisenä vuonna olimme tv-aiheisissa juhlissa Buffy Vampyyrintappaja ja Angel. Meidät jopa tunnistettiin!

Kovasti kuulee moitittavan sitä, kuinka Halloween on jälleen yksi osoitus amerikkalaisesta kulttuuri-imperialismista. Osittain olen samaa mieltä. Muoviset kurpitsakoristeet eivät meidän kotiamme valtaa ja "trick or treatin" jätän pääsiäisen trulleille. Mutta kun viime vuonna löysimme tuon kekrin, jota siis on juhlittu samoihin aikoihin ja osittain samoista syistä, voin huoletta pukeutua ja ainakin mielessäni väittää juhlivani suomalaisia perinteitä. :D
 
Vai että Halloween? Mikäs se sellainen on...me emme tietääkseni ole USAssa, jossa juhlitaan kauhubileitä kuolleitten kustannuksella. Niinpä: Suomi on Euroopan amerikkalaisin maa, joskus jopa amerikkalaisempi kuin Amerikka itse. Tää ei ole missään nimessä mitään Amerikan boikotointia, mutta parasta olisi että tuollaiset härdelit eivät tulisi tänne Suomeen, jossa koko tämä "Halloween" muuttuu puhtaaksi matkimiseksi. Tiedän, voin olla vähän tylsä ihminen, mutta silti koko juttu on Suomessa aivan turha. :(
 
Halloween-juttu on lanseerattu Suomessa paljolti juuri kaupallisista syistä, mutta hyvinhän suomalaiset näyttävät ottaneen sen omakseen. Nykyinen Halloween-kulttuuri on (kai) lähtöisin Amerikasta, mutta käytännössä se alkaa varmaankin jo olla lähes globaalia populaarikulttuuria.

Ja juhlan juurethan ovat pyhäinmiestenpäivässä, kristillisessä juhlassa, joka kuului suomalaiseenkin perinteeseen, ja jonka taustalta löytyy vielä varhaisempia esikristillisiä perinteitä.

Mitä teen itse halloweeninä? Lähden Jyväskylään juomaan verta, uhraamaan neitsyitä, manaamaan kuolleita ja raahaamaan kadotettuja sieluja helvettiin. Helvetti on semmoinen paikka, jossa ihmisillä ei ole muuta tekemistä kuin lukea minun sepustuksiani. Tästä voidaan päätellä, että jos luet tämän, olet jo helvetissä. Hanki elämä :D !!!
 
Meillä on ollut kaveriporukassa jo muutamana vuotena tapana pitää jonkinlaiset bileet Halloweenina. Tänä vuonna ne taitaa tosin pitää joku, jolta en sitten millään saa kalasteltua kutsua. Olen ihan liian tutuntuttu siihen.

Yleensä on ollut pukeutumispakko ja omat eväät suurimmaksi osaksi mukaan järjestäjien/järjestäjän rahojen säästämiseksi. Jonkinlaista teiniremuamista sitten loppuaika - tosin ylläriylläri ILMAN alkoholia.

Perheessämme ei luultavasti edes tiedetä, että Halloween on. Ainakaan sitä ei koskaan ole millään tapaa juhlistettu vaikka henkilökohtaisesti vaihtaisin Pääsiäisen mieluummin Halloweeniin. Vaikka onhan Pääsiäisessäkin pieni annos Halloweenia. Luudalla lentävät noidat ja ovelta ovelle kiertäminen. Nykyaikana Halloween vain on kiehtovampi. Noituutta ja muuta yliluonnollisuutta suorastaan pursuaa tv-tarjonnasta (esimerkiksi Buffy, Angel, Charmed, Sabrina teininoita, Dark angel, Roswell...) Lapsille Pääsiäinen tietenkin on suloinen pupuineen ja värikkäine pääsiäismunineen, mutta suurin osa nuorista vaatii nykyään enemmän "jännitystä ja kauhua" Halloweeniahan voi sitten pitää hieman varttuneempien ihmisten Pääsiäisenä. :D
 
Joo, amerikkalaista kulttuuri-imperialismia. En tee Halloweeninä mitään. Paitsi hengitän. :twisted:
 
Joka vuotinen Halloween perinteeni on katsoa The Nightmare before Christmas ainakin kerran. Mitään muuta erikoista en yleensä tee. Tai no ei tuokaan mitään erikoista ole.
Voisihan sellaisen kauniin kurpitsalyhdyn kovertaa, mutta se aina onnistuu huonolla mestyksellä.

"Come with us and you will see
This, our town of Halloween

This is Halloween, this is Halloween
Pumpkins scream in the dead of night.."


:lol: :lol:
 
Minusta Halloween on ihan mukava juhla, vaikka yritänkin välttää kaikkein kamalimpia kliseitä. Taitaa minulla olla jokin keraaminen kurpitsalyhty, mutta sen kurpitsuus on toisarvoista siihen nähden, että se vain on kiva. Minulle Halloween (tai Samhain tai kekri tai mikävaan, kunhan on pimeän ajan ja vainajien juhla) on hyvä tekosyy järjestää illanistujaiset kaverien kanssa, joko rekvisiitan kanssa tai (useimmiten) ilman. Kynttilöitä polttelen tähän aikaan vuodesta muutenkin, ja tusina kynttilöitä antaa jo sen verran valoa, että voi syödä monen ruokalajin yhdessä laitettua ateriaa hämärän musiikin soidessa.

Periaatteessa haluaisin viettää muitakin vuodenkiertojuhlia isommin kuin nykyään, mutta harvemmin tulee ryhdyttyä. Juhannus ja vappu ovat tältä kannalta otollisia nekin, vaikkeivät osukaan ihan päivälleen oikeaan kohtaan.
 
Oi Halloween. Toki aion juhlia :)
Ystäväni on ensinnäkin kutsunut minut hänen pitämiin juhliin ja koulussa on aina 7. luokan järjestettävä ala-asteelle Halloween juhla ja sehän tarkoittaa että tänä vuonna on meidän vuoromme. Ensin tuntui kun juhlasta ei tulisi mitään, mutta nyt alkaa jo sujua. Ja pukeutua aion tottakai. Asuuni kuuluu musta TSH-viita, pitkä musta hame, musta paita ja haltiakorvat. Eli minusta tulee jotain haltian ja gootin väliltä xD No mutta hauskaa siitä tulee.
 
Amerikkalaista hapatusta ehkäpä, mutta...

Halloween on yksi suosikkijuhlistani. Itse tutustuin kunnolla juhlaan jo viitisentoista vuotta sitten, jolloin eräs hyvä ystäväni (joka myönnettäköön oli oppinut tavan asuessaan Amerikassa) järjesti (joka vuosi) pienimuotoiset Halloween-naamiaiset. Niitä varten oikein panostettiin asuihin ja syötiin paljon. Kaverin alakerta oli koristeltu teeman mukaisesti (koristeita suunniteltiin viikkotolkulla!), ja eräänä vuonna rakensimme jopa lakanoista, oljista ja isoisäni vanhasta puvusta päättömän Frankensteinin hirviön, josta sittemmin tuli juhlien suuri vetonaula.

Joten minulle syksy ilman Halloweenia on aika tyhjä ja tuntuisikin varmaan oudolta. Itse pidän siitä, että Suomeen ei ole kuitenkaan ihan kaikki Halloweenin merkit rantautuneet: ainakaan täällä päin lapset eivät käy karkkeja ja kepposia -kiertelemässä, vaan mahdolliset juhlinnat tapahtuvat joko ihan kotona (tai isompien "lasten" kohdalla baareissa). Mutta naamiaiset Suomen synkeän syksyn keskelle sopivat minulle ainakin mainosti! Toki voisi juhlia vaikkapa Thalinkin mainitsemaa kekriä, oikeastaan juhlinnan "tekosyyllä" ei silleen ole välilä. Toisaalta tykkään kamalasti järjestää ja osallistua naamiaisiin, ja siihen taas Halloween on hyvä tekosyy... :D

Tänä vuonna olen ollut jo yksissä Halloween-bileissä (eilen), sinne pukeuduin Saapasjalkakissaksi. Toiset pidän itse perjantaina, sinne olen päättänyt pukeutua Morticia Addamsiksi. Tänä vuonna ei ole ollut oikein aikaa panostaa vaatteisiin, noihin asuihin tarvittavat rekvisiitat löytyivät ihan kaapista (no, peruukki piti ostaa). Viime vuonna olin Drusilla (Buffysta, minulla oli seuralaisina myös tietenkin Spike ja Angelus), pari vuotta takaperin Frankensteinin morsian. Muita vuosien varrella kokeiltuja ovat mm. Meduusa ja Beetlejuice. :)
 
Halloween on lähtöisin kelteiltä ja irlantilaisten siirtolaisten mukana muutti suureen Amerikan maahan, jossa siitä tuli ajan myötä hyvinkin iso juhla. Mutta sen juuret ovat kyllä ihan purevasti Euroopassa ja mielestäni on vain hienoa, että se ikäänkuin palailee takaisin. Ei tätäkään tarvitse tehdä suureen Amerikan malliin vaan sen juuria kunnioittaen.
Muinaiset keltit ovat viettäneet halloweenia talven alkamisen päivänä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikuskelevan. Sen vuoksi pukeuduttiin aavemaisesti, etteivät oikeat henget tunnista näitä feikkejä ja vie heitä mukanaan tuonelaan. Kyseessä on täysi pakanajuhla, jonka kirkko yritti pitkään kieltää mutta ei onnistunut siinä. Sen vuoksi siitä tehtiin pyhä päivä, jolloin kunnioitetaan kaikkia pyhimyksiä. Keski-ajalla halloween tunnettiin myös Noitien yönä. All Hallows eve muuttui sitten kansan suussa jossain vaiheessa Halloweeniksi.
Kurpitsoja alettiin käyttää vasta siirtolaisten myötä Amerikassa. Alunperin siihen samaan käytettiin turnipisia, mutta niitä ei ollut niin hyvin saatavilla uudella mantereella.
Irlantilaisissa kansantaruissa tunnetaan Jack, jota ei huolittu niin taivaaseen kuin helvettiinkään hänen kieron luonteensa ja ahneutensa takia. Jack sai paholaiselta hiilenkimpaleen ja työnsi sen kurpitsaan. Tarun mukaan Jack kiertää yhä kurpitsalyhdyn kanssa etsimässä viimeistä lepopaikkaa levottomalle sielulleen.
Meillä on juhlissa ainakin yksi oikea kurpitsalyhty, koska tarvisen sitä tehdäkseni oikean pumpkin pien, joka muuten on todella hyvää!
(Titi voi tässä vaiheessa lopettaa lukemisen, ettet ihan kaikkea saa selville ennen pippaloita! ;) )
Minulla on tarkoitus tehdä suuri hämähäkin seitti yhteen huoneen nurkkaan ja kylpyhuoneeseen tulee hirtetty mies. Työpaikaltani saan mallinuken jalkoja ja käsiä, joita sitten on erinäisissä paikoissa. Viime vuonna olivat juhlien suosituin artikkeli. Seinille tulee erilaisia kummitusjuttuja ja videolta näkyy vanhoja kauhuelokuvia.. joka kerta kun joku sanoo tulevansa kohta takaisin tai kun joku juoksee portaita ylöspäin vaikka pitäisi juosta ulos, saa shotin.
Tarkoituksena on pitää hauska juhla, jossa kaikki viihtyvät ja on mukavaa.
 
Itselleni Halloween on varsin vieras juhla. En ole ikänäni yksissäkään halloweenjuhlissa ollut, ei ole ollut tilaisuuksiakaan - naamiaisissakin olen ollut viimeksi jo joskus hyvästi yli kymmenen vuotta sitten, tuolloin siis ala-asteella koulussa.
Muutama vuosi sitten tosin ovellemme kolkutti Halloweenina pari trullipukuista lasta, se oli oikeastaan varsin piristävää kaikessa kummallisuudessaan (meillä kun nykyään ei käy juuri edes pääsiäisvirpojia). Mahtoivatkohan lapsiressut vain mitään saada kasaan kiertäessään, ei meillä ainakaan oltu moiseen osattu laisinkaan varautua :D
Niin ja koulussa on toki saattanut joskus olla jotain pientä aiheeseen liittyvää, muttei sellaisestakaan tarkempia muistikuvia. Siinäpä minun Halloween-kokemukseni.

Jalokuusen ehdotus oli kyllä aika hyvä, Painajaisen ennen joulua voisi katsoa sunnuntakina, jos muistan enää silloin ja jos on aikaa. Ei muita suunnitelmia juhlinnasta.
 
Se kelttien juhlan nimi oli muistaakseni "Samhain", ja myös suomalaiset viettivät jotain samantapaista Kekri nimistä juhlaa, jonka kristityt väänsivät myöhemmin pyhäinmiestenpäiväksi.
Kekri merkitsi vanhan vuoden loppumista ja uuden vuoden alkamista. Alunperin juhlaa vietettiin kun sato oli saatu korjattua ja vanhan vuoden askareet oli saatu päätökseen, joten kekrin ajankohta oli hyvin liukuva. Tapausta juhlittiin syömällä ja juomalla runsaasti. Se oli myös ainoa hetki vuodessa, jolloin Tuonelan asukkailla oli lupa vaeltaa elävien parissa, joten kekrillä oli hyvin paljon yhteistä tuon kelttijuhlan aihepiirin kanssa.
 
Hyvä että FreakyMIke selvensi asiaa. "Kelttiläiset" perinteet ovat usein vain kelttiläisiä kieliä puhuneiden ihmisten versioita perinteistä, jotka on tunnettu Suomessakin, toisella nimellä ja vähän erilaisissa muodoissa vain.

Kuulemma kekriä on kutsuttu myös köyriksi. Nykyisin "köyriminen" tarkoittaa kylläkin toimintoa, joka sopisi ehkä paremmin hedelmällisyys- kuin vainajajuhlan yhteyteen. Hauskaa köyriä!
 
jalokuusi sanoi:
Joka vuotinen Halloween perinteeni on katsoa The Nightmare before Christmas ainakin kerran. Mitään muuta erikoista en yleensä tee. Tai no ei tuokaan mitään erikoista ole.
Voisihan sellaisen kauniin kurpitsalyhdyn kovertaa, mutta se aina onnistuu huonolla mestyksellä.

"Come with us and you will see
This, our town of Halloween

This is Halloween, this is Halloween
Pumpkins scream in the dead of night.."


:lol: :lol:

Ihan offina mutta tuo elokuva on mahtava ja sopii Halloweeniin(vaikka liittyneekin jouluun) kuin nenä naamaan. Mutta juu olenhan itsekkin kauan kauan aikaa tiennyt että halloween on ammoisilta ajoilta baitattua kamaa joka on muutettu nykyajan muottiin sopivaksi eli kaupalliseksi pippalojuhlaksi mutta toisaalta kyllä tällainen naamiasitapahtuma on aina hauska.Ja kyllä halloweenina usein ilmassa leijuu se oma mystinen tunnelmansa(jos siihen jaksaa vaikkapa asustuksella panostaa). Itse en pääse minkään sortin hippoja viettelemään tällä kertaa koska minulla on larppi juuri siihen aikaan mutta huomenna perjantaina aikoo suurin osa lukiostamme pukeutua.Tai ainakin ne joilla on sopiva ripaus leikkimieltä. Voisi sitä itsekkin jotain päälle laittaa. Mutta jos tarkkoja ollaan niin minusta kunnon halloween asun kuuluu olla jotenkin mystinen taikka pelottava vaikka se olisi yhtä klishee kuin vampyyri. Esimerkikiksi Elvis-asu voisi olla hieman latistava.
 
Minä en ole ennen juhlinut Halloweeniä, mutta nyt olisi tarkoitus juhlia sitä ystävien kanssa mökillä, synkän metsän keskellä. Siitä on tulossa hauskaa oli amerikkalaista hapatusta tai ei. Meillä on puvut, mustia kynttilöitä ja kurpitsalyhtykin. On mukavaa kokeilla kaikenlaista uutta ja on kerrankin hyvä syy pukeutua tietyllä tavalla ja järjestää teemaan sopivaa ohjelmaa.Ehkei kyse ole loppujen lopuksi itse juhlasta vaan samanhenkisten ihmisten yhdessäolosta. Eräänlainen synkistely sopii hyvin tähän vuodenaikaan, joten Halloween on hyvä tilaisuus juhlia ja synkistellä yhtä aikaa. :D
 
Pikkusiskoni on syntynyt 1.11. ja hänen synttäreitään on jo useana vuonna vietetty halloween-teemalla. Tänä vuonna perinne taitaa tosin päättyä, voi olla ettei siihen enää palata. Kurpitsa- ym. lyhtyjä on juhlissamme ollut, ja tyyliin sopiva pukeutuminen suotavaa. Syömiseen noissa pippaloissa on ollut tapana keskittyä. Vuodesta 2000 lähtien meillä on vietetty syksyisin elonkorjuujuhlia, ja tavallaan ne korvaavat halloweenin. Joka vuosi on joku teema (tänä vuonna merirosvot), jonka mukaan pukeudutaan. Myös ruuat yritetään saada teemaan sopiviksi tavalla tai toisella. Tietenkin syksyä voisi piristää useillakin juhlilla, mutta meillä ne järjestelyt tuppaavat ryöstäytymään käsistä, eikä voimat riitä :D

Pari vuotta sitten mietittiin, josko halloween-juhlista tulisikin kekri-juhlat, mutta siskolikka ei innostunut asiasta. Hänen synttärinsähän siinä olivat osittain kyseessä, joten mitään ei muutettu. Sisko oli tuolloin kovin ihastunut kaikenlaiseen halloween-krääsään, ja erilaisia koristeita kertyikin iso laatikollinen. Ehkäpä niille vielä jossain vaiheessa löytyy käyttöä...
 
Oh. Jotkut sitten todella panostavat Halloweeniin. Näin tänään Helsingin Stockmannilla miehen, joka osti Halloween-aiheisia paperilautasia ja lautasliinoja yhteensä 70 euron arvosta. 70 euroa! Herrajee! Meinasi kyllä naurussa olla pitelemistä, kun minä olin seuraavana kassalla, ostamassa noin kolmen euron arvoista jääkaappimagneettia. :D

Noin varttia myöhemmin näin toisen miehen (ilmeisesti molemmat olivat perheenisiä) Tiimarissa. Hän latoi ostoskoriin Halloween-tavaraa sen kummemmin hintoja katsomatta. Tuosta pari lyhtyä, tuosta pari posliinihahmoa, parit kuminaamarit... loppusumma hipoi 80 euron kieppeillä, taas kun seisoin seuraavana jonossa niin piti olla utelias. Hei, oikeasti. Onko olemassa ihmisiä, joilla on varaa laittaa 70 euroa paperilautasiin?

Olen elänyt suojattua elämää. Tynnyrissä. Ei tuollaisia ihmisiä olekaan. :D
 
Eipä ole tullut halloweenia juhlittua, enkä tiedä tuleeko jatkossakaan. Henkilökohtaisesti kannatan ennemmin kekrin viettämistä, mutta se on vaikeampaa, kun mitään vakiintuneita juhlatapoja ei nykyään pahemmin ole jäljellä. Kiva kuitenkin pitää mielessä, että vanhan ajanlaskun mukaan vuosi päättyy huomenissa.
 
Ylös