Harry Potter 1. - 4.

Tunnustan! Minäkin olen potterholisti. Tällä hetkelläkin minulla on kesken tOotP (4. kertaa) The Hobbitin ja Belgarionin tarun rinnalla. Potterit ovat mielestäni viimeisimmän vuosisadan vaihteen parhaita kirjoja.

Äänestin Azkabanin vankia, sillä minäkin pidän Siriuksesta valtavasti. Myös Lupinin esiintyminen suurehkossa osassa vaikuttaa. Toiseksi paras on mielestäni viimeisin kirja, jota olen täällä jo toisessa Pottereita käsittelevässä topicissa kommentoinut. Sanottakoon silti, että Dumbledoren Harrylle kirjassa kertoma tärkeä asia on mielestäni kirjan paras kohta. (Ei kai lueta spoilaukseksi, kun ainakin enkun kielisen takakansi sen mainitsee? Suomen kielistä en ole lukenut, niin en siitä tiedä.)

Ja jep, tietysti Harryn on kasvettava kirjojen mukana. Ei kukaan uskoisi kummiskaan yksitoistavuotiaan ajattelevan aivan samoin kuin seitsentoistavuotias. Kirjathan kertovat nimenomaan ajasta Harryn ja kumppaneiden elämässä, jolloin pitäisi henkisesti valmistautua aikuisuuteen. :wink:
 
Azkabanin vanki on älyttömän hyvä. Oma kirjani onkin jo liimalla ja kontaktimuovilla päällystetty ettei kannet lähre :)
Syy on se, että se on onnellinen. Niin ja tietysti Lupin, Siriuksestä en oikeen tykkää. (ei millään pahalla :wink: )
 
Äänestin myös Azkabanin vankia ja lähes samoista syistä kuin edellisetkin.
Koska Rempsukka :heart: on yksi lemppareista ja siinä sillä on aika iso osa niin se on suosikkini. Myös viides kirja oli hyvä.
Luin muuten äsken loppuun Liekehtivän pikarin (3.kerta) ja tällä kertaa laskin montako kertaa Lupin mainitaan siinä ja lopputulos oli 7 kertaa.
Outo tiedän... :roll:
 
Nyt siis tässä topicissa puhutaan myös viitoskirjan tapahtumista, kuutoskirjan arvailut ja muut spoilauspainotteiset viestit taas tänne.

Ja kaikki voivat lukea tämän päivän Helsingin Sanomista vähintäänkin mielenkiintoisen mielipidekirjoituksen siitä, kuinka 30 % teistä tulee satanisteja tai ainakin okkultisteja ja muita Pimeyden Taitojen harjoittajia. (Oikeasti, minä luulin että tuosta oltiin jo päästy yli)
 
Kyllä, tunnustaudun potteristiksi. Pahaksi potteristiksi. Potterholistiksi itse asiassa.
Order of the Phoenix on paras, Feeniksin kilta siis. Siinä oli Siriusta ja Lupinia ^^ Edellämainitut, Tonks ja Weasleyn kaksoset ovat lempihahmojani. Ja kyllähän minä siitä Dracostakin..<3 Angelina on myös kiva.
Pidän Pottereissa kaikesta. Paitsi itse Potasta :p Se nyt vain on jotenkin tyhmä. Hokee sanaa "öh", ärsyttävää.
Fanfictionia luen minä myös, sekä hettiä että slashia, mutta se ei taida kuulua tähän topiciin.
 
Ah, mä aloin tänään keräämään listaa Fredin ja Georgen kommelluksista ja kommenteista. Niitä on sitten ihana lukea joskus myöhemmin :)
Ja Fredissä ja Georgessa on se hyvä puoli, että sanoi ne mitä tahansa, vaikka vain "moi", repeän silti aina :lol:

Noiden kahden ohella, lempihahmojani ovat myös Remus, Sirius ja Ron :)
Tykkäsin myös Angelinasta ja Oliver Woodista.
 
Lueskelin tuossa Azkabania tai oikeastaa selailin ja tuli tällänen mieleen, että miten Kelmien kartta joutui Voron käsiin??
Ei sitä kyllä varmaan koskaan saada tietää... :roll:
 
Imithuel sanoi:
Lueskelin tuossa Azkabania tai oikeastaa selailin ja tuli tällänen mieleen, että miten Kelmien kartta joutui Voron käsiin??
Ei sitä kyllä varmaan koskaan saada tietää... :roll:


Eikös Filch ihan yksinkertaisesti takavarikoinut kartan kelmeiltä saatuaan nämä kiinni jostain tihuloinnista? Ei tiennyt, mikä se oikeastaan oli, mutta aavisteli, että kyse on jostain sääntöjen vastaisesta.

Lisäsin spoiler-tagit. Ereine
 
Azkabanin vanki on ollut ilmestymisensä jälkeen kestosuosikkini. Se on ainoa Pottereista, missä olen todella voimakkaasti eläytynyt. Kuten monesti sanottu, siinä tulee Sirius, joka on myöskin hahmosuosikkini ^__^ Vitosessa tuntui kuitenkin olevan yllättävän vähän Siriusta ja muutenkin meininki oli vähän lättänää, jos näin voi sanoa. Kuitenkin ihan kiva kirja, ei siinä mitään :D
Nelosesta pidin myös, mutta siitä en muista oikeastaan kuin aivan lopun. Kaikista muista muistan paljon enemmän (eikä tämä siis johdu mistään elokuvista!).

Ainiin, ja Dracoa kiitos kehiin enemmän joo! <3 Prkln Rowling, seuraavaksi puoli kirjaa Dracoa kiitos x)
 
Azkabanin Vanki. Pidän kovasti ankeuttajista (ne ovat kirjassa suosikki"hahmojani" :wink: ) , lisäksi hevoskotka on komealta kuulostava otus. Lisäksi AV'ssa tehdään oman teoriani mukainen aikamatka... :wink:
 
Daeron sanoi:
Lisäksi AV'ssa tehdään oman teoriani mukainen aikamatka... :wink:

Kyllä, yksi niistä harvoista kirjoista joissa tuo periaate on toteutettu. Onhan kirja toki hyvä, mutta itse pidän eniten Liekehtievästä pikarista, koska siinä hahmot saavat mielenkiintoisia uusia puolia ja tunnelma syvenee muutenkin.
 
Minäpä luin ekan Potterin vasta eilen. Ja yhtä soittoa! Ja aloitin tänään samantien toista. Melko uskollisesti ovat kirjojen pohjalta tehdyt elokuvat seuranneet kirjan juonta ja yksityiskohtia.

Odotin, että esim. Tylypahkan tiloja, saleja ja huoneita olisi kuvattu kirjassa tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin. Kirjoitustyyli on sellainen, että kirja on selkeästi suunnattu nuorelle väelle. Eihän kirja olisi muuten edes saanut niitä lastenkirjallisuuspalkintoja.

Aion ottaa itseäni niskasta kiinni ja lukea loputkin kirjat, kunhan saan ne käsiini. Ja tietysti ennen ilmestyviä elokuvia! Minun kohdallani ainakin on käynyt niin, että elokuvat ovat vaikuttaneet mielikuuvini ja tapahtumapaikkoihin. En osaa kuvitella esim. Ronille pitkää nenää millään, vaikka kirjassa hänet siten kuvaillaankin.
 
Ainiin, ja Dracoa kiitos kehiin enemmän joo! <3 Prkln Rowling, seuraavaksi puoli kirjaa Dracoa kiitos x)
[/quote]
No mikäpä tosiaan sen parempaa! Dracoa kehiin!
Täytyy kyllä myöntää että naurattaa, kun olen lukenut kirjat ainoastaan englanniksi
ja vasta nyt täällä nään joitakin nimiä suomeksi: ankeuttaja jne. Lontoon kielen
Dementor oli jotenkin uhkaavampi.... Vaikka kyseessä onkin tarkka suomennos,
niin Sirius Musta on musta jotenkin hassu verrattuna Sirius Blackiin.
Mutta täytyy kyllä sanoa, että tällainenkin idiootti kuin minä sai valtavat kicksit
Goblet of Firestä ja Azkabanin vangista. Order of Phoenix on juuri työn alla.
 
Azkabanin vanki on paras. Ainakin minusta. Ankeuttajat, Lupin ja Kelmien kartta, Kuokkujalka, Kutka ja Hiinokka.
Mutta huonointa en voi sanoa, niitä ei ainakaan mitään niistä kirjoista voi varsinaisesti "huonoksi" sanoa.
 
Ei tosiaan yksikään kirja huono ole. Siinä lukija on sen verran kuitenkin Harryn pöksyissä että kun uutta asiaa ilmaantuu, on lukija aivan yhtä ummikko kuin Harry itsekin. Ankeuttajat, aurorit, suojeliukset sun muut.

Lukuni on edennyt Feeniksin kiltaan saakka ja saan tuon luettua varmaan huomenna loppuun. Että lähdenkin tästä lukemaan. :D
 
Vaikka edellinen viesti onki kirjotettu jo kauan kauan sitten niin skriivailenpa nyt kuitenki ku oon sillä tuulella :) .

Jep. Munki mielestä Azkabanin vanki on paras. Just siks ku siinä tulee Sirius ja Lupin jne. ja sen tunnelman takia. Se on vähän synkempi kuin kaks ensimmäistä ja paljo paljo mielenkiintosempi. Tarina lähtee kunnolla rullaamaan ja niin pois päin. On tullu luettua jo kaikki Potterit moneen kertaan mutta edelleen oon sitä mieltä että Azkabanin vanki on ehdoton.

Eipä tässä muuta... :p
 
Miekin pysyn yleisellä linjalla ja äänestän Azkabanin vangin puolesta :grin: Muistan vieläkin, kun luin sen ekan kerran kuinka paljon yllätyin lopussa, kun kaikki käänty ihan päälaelleen. Olin ihan täpinöissäni kaikesta mitä siinä kirjassa tapahtu. Ja jotenkin se oli niin ihana, kun siinä tuli Sirius ja ajatus että Harry olis voinu saada normaalin velhon elämän ja uuden kodin oli tosi hieno, vaik se kestikin vaan hetken :| Ja kirjan loppu on niin huippu, kun Harry kertoo sedälleen kummisedästään. Jotenkin se kohta aina saa mun naamalle nouseen hymyn korvasta korvaan :D Oikein lälläslää Vernon :p
 
Minä en ymmärrä miten onnistun nappamaan tällaisia ärsyttäviä epäjohdonmukaisuuksia tyyliin lastenkirjojen kotilot joita nimitetään lähes poikkeuksetta etanoiksi (etana on kotilo jonka kuori on surkastunut, kuorellinen kotilo ei koskaan voi olla etana). Tai nyt vaikka (anteeksi, vierailee leffan puolella) se että Tora on tanskandogi, mutta elokuvassa napolinmastiffi.
Tänään satuin lukemaan Luonto lehteä ja siellä oli juttu tunturipöllöistä. Jos nyt en ole aivan hakoteillä niin Hedwigin kuvataan olleen hohtavan lumivalkoinen tunturipöllönaaras. *Trööt* (virheääni). Hedwin voi joko olla hohtavan lumivalkoinen TAI naaras, mutta ei molempia yhtäaikaa. Nuoret koiraat tai naaraat ovat varsin pilkullisia ja kauempaa katsottuna näyttää jopa harmailta. Ainoastaan vanhemmat urokset saattavat olla lumivalkoisia.
Niin pieni yksityiskohta, mutta jos tahtoo kirjoittaa tunturipöllön kirjaansa niin ei se olisi mahdottoman suuri vaiva tutustua lajiin etukäteen sen verran että edes ulkonäköön liittyvät faktat olisivat kohdallaan. Toki itsekin törmäsin asiaan vasta nyt kun olen lukenut/kuunnellut/katsellut nuo tarinat varmaan kymmeneen kertaa läpi. Mutta silti. Nyt tuo pieni virhe kummittelee mielessäni aina kun luen/kuuntelen Pottereita. Ehkä minun on vaan tehtävä päätelmä että Harry ei yksinkertaisesti tiennyt Hedwigin sukupuolta ja arvasi sen väärin. Koska vaikka hänellä lasit onkin ja vaikka ne olivatkin sarjan alussa aika huonossa kunnossa niin kyllä hänen nyt luulisi sen verran osaavan katsoa että tietää miltä pöllönsä näyttää.
 
Onhan toki myös mahdollista että kokeellisella taikajalostuksella on osansa asiassa (niin kiellettyä kuin se onkin), sillä kukapa ei haluaisi jos mahdollista sellaista puhtaanvaalea lemmikkiä... Ehkäpä tästä pitäisi tehdä jälleen kerran päätelmä, että taikaa käytetään Pottereissa hyvin kevytmielisesti verrattuna johonkin Maamereen tai Keski-Maahan?
 
Ehkäpä tästä pitäisi tehdä jälleen kerran päätelmä, että taikaa käytetään Pottereissa hyvin kevytmielisesti verrattuna johonkin Maamereen tai Keski-Maahan?
Pottereissahan taika on nimenomaan arjen työkalu. Se mahdollistaa monien asioiden tekemisen helpommin. Sitä käytetään tiskaamiseen, siivoamiseen, neulomiseen ja ihan puhtaasti hullutteluun ja hassutteluun. Siinä maailmassa ja ihmisryhmässä lähes kaikki pystyvät tekemään taikoja, joten se on heille yhtä arkista kuin meille sähkön käyttäminen apuvälineenä.
Erilaisia taikaotuskokeilujakin varmasti on ja lemmikkejä jalostetaan/tuunataan erilaisiksi. Silti jotenkin tuo ajatus pöllön (joka on selkeästi käyttöeläin) jalostus/taikamuuntelu vain värin puolesta tuntuu jotenkin sopivan huonosti minun mielikuvaani. Myöskin siksi että näitä valkoisia pöllöjä ilmeisesti liikkuu melko vähän. Jos joku olisi alkanut niitä jalostaa niin luulisi niitä olevan edes sen verran että se ei ole mikään erikoisuus kuten Sirius antoi ymmärtää kun kielsi Harrya käyttämästä Hedvigiä sillä se on helppo tunnistaa. Minun olisi itse helpompi elää sen ajatuksen kanssa että Harry on vaan tehnyt väärän päätelmän linnun sukupuolesta kun ei ehkä ole tullut kysyneeksi sitä kaupassa ja on lapsen mielessään mieltänyt valkoisen kauniin linnun naaraaksi vaikka kyseessä onkin ollut jo ikääntyvä urospöllö.
Toisaalta tunturipöllö tuossa maanosassa voi olla erikoisempi näky kuin esimerkiksi jossain pohjoisemmassa velhoyhteisössä. Ehkä siellä käytetään npääasiassa tunturipöllöjä. Mutta silti minun on hankala istuttaa ajatteluuni sitä että Hedvig olisi "peukaloitu" yksilö.
 
Ylös