Harry Potter 1. - 4.

Luulen, että tässä tapauksessa toinen, spoilereita sisältävä keskustelu olisi perusteltu. Suuri joukko Potter-faneja kuitenkin lukee sen vasta suomennettuna, ja sen jo lukeneet varmaan haluavat siitä keskustella. Joten tämän kerran voi poiketa Kirjaston käytännöistä :)
 
Tässä Phoenixia lueskellessani on mielessä pyörinyt sellainen juttu, kun kirjat vaan paksunevat ja paksunevat niin mitenhän ne sitten aiotaan puristaa elokuviksi? :? Vai aiotaankohan niistä mitään edes tehdä...
 
Chagak sanoi:
Tässä Phoenixia lueskellessani on mielessä pyörinyt sellainen juttu, kun kirjat vaan paksunevat ja paksunevat niin mitenhän ne sitten aiotaan puristaa elokuviksi? :? Vai aiotaankohan niistä mitään edes tehdä...

Itsekkin olen samaa miettinyt. LotRhan on myöskin joku 1000 sivuinen kirja kuten tämä Order of the Phoenixkin ja LotR Jaettiin kolmeen osaan joka sujui hyvin. Miten on sitten The Phoenixin laita ? Jos siitä tehdään elokuva kuten on puhuttu, niin mahtaa jäädä paljon kohtauksia pois. :roll:
Ja jos niitä kirjoja vielä tehdään kaksi tämänkin jälkeen ja luultavasti ne tulevat olemaan vähintään yhtä paksuja kuin Phoenix tai jopa paksumpia... mahdoton elokuva projekti jos minulta kysytään, mutta saa nähdä sitten..
 
ÄÄÄP!!! ÄLKÄÄÄ missään tapauksessa kertoko mitään paljastuksia The order of Phoenixista!!! en uskaltanu luukee pajoo noita viestejä, koska en haluu tietää kyseisestä kirjasta mitään vielä... :shock:
No kuitenkin mä siis äänestin Azkabanin vankia... En oo aivan varma et miks, koska kaikki muutkin on niin HUIPPU hyviä :D Siis tuota vitosta en oo vielä saanu käsiini, mutta eiköhän se kohta onnistu... tovottavasti vaan osaan lukee sen englanniks... :? oon kyllä tosin ykkösen lukenu englanniks ja hyvin ymmärsin (olin kyllä lukenu sen suomeks sitä ennen)...
 
Tästä lähtien tähän keskusteluun ei mitään uutta kirjaa spoilaavaa, sille on oma keskustelunsa, käyttäkää sitä. Spoilerit poistetaan.
 
Nyt yhden kirjan enemmän lukeneena joudun vaihtamaan lempipotteriani.
Vitonen on ehdottomasti paras. Minä en uhmaa konnavahtejamme enkä kirjoita tänne mitään palastavaa (enhän minä nyt niin ilkeä ole)
Kai tänne saa sentään kirjoittaa noin yleisesti?
Eli vitosessa on todellakin syvennetty asioita ja monta asiaa tuli selväksi. Ja juoni on taas kerran yhtä jännittävä ja yllättävä, että kyllästymisestä ei pitäisi olla vaaraa... :)
Sehän riippuu myös lukijasta, mutta...
 
Totta kai saa kehua uutta kirjaa, kunhan ei spoilaa. "x.n hahmoa on syvennetty ja tehty mielenkiintoisemmaksi" ei ole spoilaamista mielestäni, "x tekee sitä ja sitä, en olisi ikinä uskonut" sen sijaan on.
 
viitonen on aivan varmasti paras vaikka en sitä ole vielä lukenutkaan..olen 98 sivulla menossa ja yritän selviytyä kirjan läpi, kun siinä on niin outoja sanoja! en oikeastaan vieläkään ole päättänyt kumman haluaisin lukea ensin suomalaisen vai enkun kielisen..mutta silti kokoajan luen viitosta..pelkään että kun lukee viitosen enkuksi siitä menee maku suomeksi..??? :? :?:
no kävin tuossa ''spoilereita harry potter 5''- jutussa ja nyt kadun katkerasti menoani sinne! :x <-- itselleen vihainen!..nooh nyt ainakin(luulen)että luen viitosen enkun kielellä läpi..sillä kiinnostus taisi herätä..ääh..
 
Lukaisin nytten uudestaan tuon Liekehtivän Pikarin. Vaikken ideasta noissa kirjoissa pidä, myönnän että Rowling on loistava kirjoittaja. Hän saa elämään lukijan kirjassa. Ja hän on keksinyt monta pikkuruista yksityiskohtaa, jota ei kyllä ensimmäisellä lukukerralla keksi.
Mutta sitten, minua ärsytti tuon Harryn puhuminen. Hän ei ikinä osannut sanoa muuta kuin Öh, ja sitäkin toisteli sitten kymmeniä kertoja.
 
Pidän ehdottomasti eniten Azkabanin vangista. Perustelut ovat yksinkertaiset: Oli jotenkin niin upeaa kun Harry sai tietää Siriuksen olevan hänen kummisetänsä, (olihan se sen kummisetä? Tolkienin kirjojen lukeminen on vienyt niin paljon aikaa, eeten ole lukenut Pottereita aikoihin) kirjassa tulee mukaan ilmiintymiset ym. mukavaa.

Spoilaus poistettu. Täällä ei paljasteta mitään uudesta kirjasta, kiitos. Ereine
 
Voisiko tuon edellisen viestin lopun mahdollisesti poistaa, olettaen että täällä on vielä joku joka ei halua spoilaantua? No, kävin spoilaamassa itseni jo kauan sitten tuolla toisessa topiikissa, että tämä ei enää minulle tunnu missään... :roll:

Poistettu
 
Pari viikkoa sitten olisin epäröimättä valinnut suosikikseni Azkabanin vangin mutta nyt.....DaMN!!
Order of the Phoenix oli kyllä jotain ihan muuta kun vertaa ekoihin kirjoihin. En enää osaa valita favourittiani.
Täytyy kyllä sanoa....Vaikuttavaa.
 
Ciryatur sanoi:
Olin kasi vuotta sitte vielä todella raju Harry Potter fani mutta kun luin kolmannen kerran Taru Sormusten Herrasta niin en enää pitä nyt Pottereista.

Haluaisin tietää syyn miksi et enää Pottereista pidä? Mikä siinä yhtäkkiä huonoksi muuttui?

Nynaeve sanoi:
Potteristi olen henkeen ja vereen,nyt on myös Order of the Phoenix luettu.Kirja oli sinällään loistava,erittäin mielenkiintoisia asioita paljastui ja Rowling ylitti jälleen itsensä...Aloitin eilen lukemaan OoP:tä uudelleen,se vain on niin hyvä.

No enpäs spoilaa ketään joka vielä odottaa suomennosta

Tuokin on aika pahaa spoilausta, en olisi itsekään halunnut tietää, siksi valkoisella. Ereine
Tuosta kyllä puhuttiin jo Helsingin sanomissakin että joku kuolee viidennessä Potterissa, että ei se aivan uutta tietoa ollut.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki sen olisivat jo lukeneet, koska kaikille ei Helsingin Sanomia tule. Jos ei millään meinaa pystyä pitämään vitosen jännittäviä juonenkäänteitä sisällään, niin menkööt siihen toiseen topiciin, koska tämän topicin otsikossa luki selvästi: Ei spoilausta. Siksi tänne uskaltauduinkin, mutta sitten saankin lukea jotain tällaista. Jo Euroconissa oli vaikeat oltavat kun jokin kumma tyyppi arvosteli kovaan ääneen vitosPotterin juonenkäänteitä, kyllä silloin meinasi jo käämit palaa.
Eli voisiko tuonkin minun-mielestäni-vahvasti-spoilauksen-makuisen-lausahduksen poistaa?
Merenwen sanoi:
Neljäs on jotenki liian lapsenmainen. Tai siis siinä tapahtuu mielestäni sellaisia asioita jotka sopisivat paremmin lasten, siis pienten lasten, kirjoihin. Tottakai on myös asioita, joita ei missään nimessä voi lastenkirjaan laittaa. Minulle kävi niin, että kun Tolkienin tuotantoa luin, ei Potter enää innostanut. Se tuntui jotenkin niin.... Mahdottomalta.

Ööh, haluaisin hieman perusteluja. Miten nelonen on mielestäsi lapsellisempi kuin muut Potterit? Ja minusta Potterit ovat sekä lasten että aikuisten kirjoja, niitä voivat lukea kaikenikäiset.
Ja sitten: Potteritko tuntuu mahdottomalta, mutta sinusta Tolkienin kirjojen kaikennäkevät silmät, haltiat, velhot, kääpiöt, hobitit, balrogit, örkit ynnä muut ovat aivan mahdollisia? Really? Ahaa. :roll:

Itse en voi mennä sanomaan mitään Potteria huonoimmaksi, koska minusta ne kaikki ovat aivan mainioita. Parhaimmiksi sen sijaan voisin luokitella joko kolmosen tai nelosen. Niissä oli yksinkertaisesti jännittävämmät ja mielenkiintoisemmat juonenkäänteet kuin kahdessa ensimmäisessä.
Ja joku mainitsi että joku/jotkut Potterit ovat aivan liian pitkiä, että "joidenkin kirjojen pituus on ollut vakava virhe". Ei minusta ollenkaan! Minä voisin lukea vaikka 3000 sivuisen Potterin, sen parempi mitä pitempi, koska ne lukee aina niin nopeasti ja sitten harmittaa kun se loppuu. Olen todella onnellinen että vitonen on jopa paksumpi kuin nelonen. Can't wait to read it.

Täällä jotkut puhuivat siitä, että heillä oli suuria ennakkoluuloja Pottereita kohtaan; sama täällä. Kerran mielenkiinnosta vain vähän selailin yrittäen saada jonkinlaista käsitystä sen mahtavuudesta, ja sille tielle jäin. I was totally hooked, no turning back.

Minullakin on hieman tämä Potter-innostus laantunut, mutta se johtuu pelkästään siitä, etten ole niitä pitkään aikaan lukenut. Vitosen jälkeen pelkään pahoin olevani taas yksi suurimmista Potterfaneista muiden joukossa. Taidan sen jälkeen taas tappaa kaverini samaiseen Potterhöpötykseen kuin nelosenkin jälkeen. Poor them. :roll:

Ahaa, tästä tuli taas sellainen lukemattoman-pituinen-viesti. Bugger.

Spoilaus poistettu, samoin muut löytämäni. Ereine
 
Azkabanin vanki, koska siinä ei ole iänikuista 'Voldemort nousee jälleen ja tappaa Harryn'-jankutusta. Välillä jotain uuttakin.
 
Tykkään eniten azkabanin vangista,toisaalta viisasten kivessäkin on sitä jotain...Nelosessa oli jotain huonoa. Sitä paitsi en enää tykkää Harrysta henkilönä,musta se on jotenki aika typerä. Ja ärsyttää,ku se selviää joka asiasta ja voittaa aina jne. Se on jotenki niin kliseinen sankari...Eikä Harrylla mun mielestä oo oikeen persoonallisuutta,välillä tuntuu,että välittääkö se poika mistään...
 
Kirjailijana Rowling kehittyy jatkuvasti, ja uusimmasta näkyy miten hän "fanien protesteista huolimatta" (oliko niitä) käytti siihen juuri niin paljon aikaa kuin tarvitsi. Hän on yksi roolimalleistani: kirjoittajan on annettava itsensä uhriksi taiteen alttarille: luettava fanipostinsa, hymyiltävä fanfictionille, rakastettava lukijoitaan, otettava kritiikki vastaan positiivisesti vaikka se olisi pelkkiä henkilökohtaisia loukkauksia.

Sitaatti kuulemma haastattelusta, juoruna kuultu:
'Are you a satanist, Ms Rowling?'
'Who wouldn't be, when the Son of God is such a pathetic loser!'

Mule kerrottin tää todisteena Harry Potterin pahuudesta ja vaarallisuudesta, vaikutus oli päinvastainen: aloin kunnioittaa Rowlingia kuin nuori samurai-wannabe kunnioittaa kilpailevan koulukunnan mestaria.

[color=orange:fc473c810a]'Are you a Christian, Miss Imladviel?'
'Who wouldn't be, when the Son of God loves such a pathetic loser as I am. He's been called a loser often enough to know what it means...'
[/color]

Että tällä lailla täällä.
 
Imladviel sanoi:
Sitaatti kuulemma haastattelusta, juoruna kuultu:
'Are you a satanist, Ms Rowling?'
'Who wouldn't be, when the Son of God is such a pathetic loser!'
Kuulostaa kovasti hiukan eteenpäin muotoutuneelta versiolta The Onionissa aikanaan julkaistusta pila-artikkelista, jossa "siteerattiin Rowlingin haastattelua": "I think it's absolute rubbish to protest children's books on the grounds that they are luring children to Satan. People should be praising them for that! These books guide children to an understanding that the weak, idiotic Son of God is a living hoax who will be humiliated when the rain of fire comes."
Tai ehkä tuo on oma juttunsa, noita juttuja kiertää netissä enemmän kuin vähän. :p
 
Täysin mahdollista, Haltiamieli. Juorun lähde oli englantia äidinkielenään puhuva henkilö jonka pitäisi erottaa ironia faktoista. Pystyikö hän siihen, ei ole minun tuomiovallassani, niin hyvin en häntä tunne.

Mun mielipide ei muutu: Rowlingilla on tosi kehittynyt ja hienostunut huumorintaju nuortenkirjailijaksi. Jos hän joskus kirjoittaa jotain aikuisille lukijoille, se on luultavasti jollain tavalla ironista, mahdollisesti jopa hänen oma Harry Potter -parodiansa... En yllättyisi.
 
Ylös