Harry Potter 1. - 4.

Riku sanoi:
Lisäksi raivoni rouva Rowlingia kohtaan nousi potenssiin kolmetoista, kun hän väitti keksineensä Potterista 95% itse. Suoraan sanoen; "WTF"?! Kolmipäinen koira, luudilla kilpailu, yksisarviset, taikakoulut, lentävät autot, lohikäärmeet, "paha-henkilö-onkin-hyvä"-juonenkäänne... Haluaisin nähdä edes ne 5%, jotka ovat Rowlingin oma keksimää. Mielikuvitus ei näissä kirjoissa tosiaan lennä, mutta plaginointi senkin edestä.

Sinä et ole lukenut Taikaeläimet ja niiden olinpaikat tai Huispaus kautta aikojen, arvaan. Tai siis, haluaisin kuulla missä on esim. kotitonttuja, Puhpalluroja, mörköjä(en tarkoita muumien, pieni ero...) yms? Ei muuten mutta olisi kiva tietää. En usko että Rowling olisi keksinyt kaikkea 95% mutta kyllä enemmän kuin sinun 5%.
Ei muuta, olen puhunut.
 
Iltasanomat lehdestä löytyi mielenkiintoista tietoa.
Viides Harry Potter ilmestyy maaliskuussa. Päivämäärä on 12.3.2004 (perjantai). Kirjan nimi on Harry Potter ja Feeniksin kilta.
Toivotaan, että nuo tiedot Iltasanomassa ovat oikeat.
 
Harry Potter 5

Mirabellan tieto pitää melko varmasti paikkansa. Sama päivämäärä löyti myös joko 100:sta tai Metrosta. En ole varma :) .
 
Nyt menee kaikki "ikävän-papan"maine pisteet, mutta minä pidän Pottereista enemmän kuin haluaisin. Suoraan sanottuna en haluaisi niitä pistellä järjestykseen. Siis että mikä olisi paras. Minä taisin huitaista johonkin noista ääneni, mutten muista mihin. Kaikissa kirjoissa on oma juttunsa miksi juuri se olisi se paras.

Nyt kun näin tulokset olisi tehnyt mieli antaa ääni Salaisuuksien kammiolle, koska olen aika varma että sen saamien äänien vähyys johtuu huonosta suomennoksesta ko kirjan kohdalla. Tai ei huonosta mutta kun alkuperäiskielessä on monia semmoisia juttuja jotka eivät vaan käänny kunnolla. Suosittelen ehdottomasti kaikille joilta kieli taipuu niin lukemaan ne alkuperäiskielellä.
 
Pidän eniten Azkabanin vangista; se oli sopivan mittainen eikä juoni lässähtänyt missään vaiheessa.. ( Etenkin vitosessa Rowling on mielestäni yrittänyt vähän liikaa ja siihen se juoni sitten kaatuukin. :roll:)
Tykkään myös lukea koulun arkeen liittyviä kuvauksia, AV:ssä (Azkabanin vanki) varsinkin Pimeyden Voimilta suojautumisen tunteja oli mukava lukea. Ja Tylyaho oli ihan omaa luokkaansa.. :wink:
Myös Sirius Musta on plussaa. Siispä äänestysvalintani oli helppo tehdä..!

p.s: Mielestäni Viisasten kivi on jotenkin ..hm.. satukirjan oloinen, lyhyt , kevyt ja ytimekäs, kun taas Order of the Phoenix on selvästi suunnattu eri kohderyhmälle ja teksti kuin eri planeetalta.(*Rowling, ei saa vakavoitua liikaa*!) Jotenkin kummalista vaihtaa kirjoitustyyliä kesken sarjan. Innolla odotan , mitä tuleman pitää...
 
Minulta on tämä Potterien suosion syy mennyt hiukan ohi. En ole tosin tähän mennessä ehtinyt lukea kuin kaksi ensimmäistä kirjaa (muut odottavat hyllyssä), kun lukemattomia kirjoja riittää muutenkin ihan tarpeeksi.

En tiedä onko Rowlingin kirjoitustyyli kehittynyt myöhemmissä kirjoissa, mutta ensimmäisissä kahdessa kirjassa en pysty välttelemään ajatusta, että kirjoitustyyli on kammottavan amatöörimäinen. Olen tosin lukenut tavoistani poiketen molemmat kirjat suomeksi (olen lukenut kolmannelta tai neljänneltä luokalta lähtien 95 prosenttia lukemistani kirjoista englanniksi, joten vaatii useimmiten jonkun erityisen syyn, jos tartun suomennokseen englanninkielisen sijaan, kuten esimerkiksi suomennoksen vertailu alkuperäiseen), mutta tähän on se yksinkertainen syy, että sen verran mitä Pottereita olen englanniksi vilkuillut, olen päätynyt siihen tulokseen, että suomenkielinen versio yksinkertaisesti on paremmin kirjoitettu, eikä siitä pääse mihinkään.

Lisäksi kirjoja lukiessa päällimmäisenä iskee se tunne, että Rowling on kyllä Books of Magicinsa lukenut. Tiedä sitten kiinnitänkö minä vain aina liikaa huomiota yhtäläisyyksiin muiden kirjojen kanssa (ja asiavirheisiin, joita ainakin suomennoksissa tuli vastaan, joskaan en voi sanoa, olivatko ne pelkkiä käännösvirheitä). Kelpaavathan nuo välipalakirjoiksi, mutta niin kelpaa suunnattomasta tusinafantasiavihastani huolimatta teoriassa myös vaikkapa Salvatoren Musta haltia -trilogia.

Alkuperäiseen kysymykseen nyt taidan jättää vastaamatta, kun kerran en koko kirjasarjaa ole lukenut.
 
Azkabanin vanki oli mielenkiintoisin ja pidin eniten sen loppu seikkailusta siis koko Sirius jutusta. Tylyaho hommelit oli tosin joskus varsinkin useimmilla lukukerroilla aika tylsiä! :( Mut toki jokaisessa kirjassa on ollut omat parhaat puolensa!!! :)
 
Kyllä minustakin Azkabanin vanki on tähän mennessä suomennetuista paras :D Olen sitä itseasiassa juuri lukemassa uudelleen. Puolitoista vuotta sitten joskus luin sen ensimmäisen kerran.

Tässä kirjassa on kaksi suosikkihahmoani elikkäs J. Remus Lupin ja Sirius Musta. Ja muutenkin... tämä ei vielä ole niin "synkkä" kuin sitten se nelonen on mutta ei toisaalta niin "pliisukaan" kuin kaksi ensimmäistä...

En osaa paremmin nyt selittää että miksi Azkabanin vanki on paras...
 
Suosikkikirjani on vaihdellut aika paljon, jossain vaiheessa se oli Salaisuuksien kammio mutta jo pitkän aikaa se on ollut Azkabanin vanki ja Liekehtivä pikari. (Order of the Phoenixkin on hyvä mutta nyt puhun vain suomennetuista). Azkabanin vangissa tulee Sirius ja Lupin ja ne on loistavia hahmoja, lisäksi siinä on ennustusta ja taikaeläinten hoitoa. Liekehtivä pikari on siitä hyvä, että se on ihan erilainen kuin muut, siinä ei ole huispausta vaan kolmivelhoturnaus, joka on mielestäni vaan hyvä juttu :)
 
Azkabanin vanki kuuluu suosikkeihini, todellakin siksi, että tulee kaksi todella hyvää hahmoa, Sirius ja Lupin. Lisäksi siinä kuvaillaan paljon tunteita ja sitä, että Harry Potter ei ole "päättäväinen" vaa kaipaa myös apua toisilta.
 
Kuten suurin osa täällä, minäkin pidin eniten Azkabanin vangista. Siinä alkoi tuntua, että nyt päästään itse juoneen kiinni. Viisastenkivi tuntui enemmän nuoremmille suunnatulta kirjalta, vaikka pidin toki siitäkin. Mutta siinä vaiheessa Potterin maailma oli niin mustavalkoinen ja yksinkertainen, vaikkakin ihan näppärästi luotu. Salaisuuksien kammio oli toki hyvä sekin, mutta jotenkin vaan se tuntui jonkinlaiselta merkilliseltä sivuhyppäykseltä tarinassa. Azkabanin vangissa Potterin maailma alkoi olla jo mutkikkaampi ja moniulotteisempi eivätkä asiat enää olleet niin yks'oikoisia. Ja olivathan tarinassa mukana myös Kelmien kartta, Tylyaho, ennustustunnit ja ennen kaikkea Lupin ja Sirius. Liekehtivä pikari oli vähän pettymys, sillä olin odottanut Rowligilta siinä vaiheessa jotain omaperäisempää kuin kolmivelhoturnaus. En tarkoita ettenkö olisi tykännyt myös Liekehtivästä pikarista, mutta kuitenkin. Ja Order of the Phoenixistä en kirjoitakaan vielä mitään :)
 
Paras on mielestäni ehdottomasti Azkabanin vanki. :) Sirius on ollut tähän asti suosikkihenkilöni Potter-kirjoissa. Kirja oli sopivan pituinen, juoni hyvä ja loppuratkaisu yllätti ainakin minut.
 
Siitä on pitkä aika kun olen lukenut potteria. Se on ihan hyvä kirja, mutta en jaksa palvoo sitä. minunkin mielestä Azkabanin vanki on hyvä, koska pidin siitä. On muut myös hyviä. aloitin lukemisen neljännestä kirjasta ja tiedän, että niin ei saa tehdä. Kun äitini osti sen kirjan niin ajattelin lukea sen, kun kaikki olivat kiinnostuneet siitä ja koukkoon jäin fantasiaan... :lol:
 
Olin itsekin potterholisti ennen kuin luin ekan Tolkienin, oli muuten Hobitti. :) HP&The Order of Phoenix on silti yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista.
 
Laitoin tuohon nyt että Viisasten kivi, vaikka azkabanin vankikin on hyvä.. :) Oikeastaan pidän ykkösestä koska siinä kaikilla kolmella (Hermionella, Ronilla ja Harrylla) on jokaisella osansa loppuratkaisussa.. Kakkosessa Hermionella on hyvin pieni osa. Kolmosessa Ronilla taasen ei ole juuri mitään osaa. Ja tietysti nelosessa pelkkä Harry on tähti.. Rassaa.. :p
 
Mina innostuin Harry Potterista vasta noin kolmisen viikkoa sitten, aloitin silloin lukemaan Philosopher's Stonea. Nyt olen loppupuolella Goblet of Firessa.. Kylla niihin koukuttuu ihan kivasti. Tata Goblet of Firea luen suomeksi, kaikki muut on luettu englanniksi ja pidankin alkuperaisista versioista paljon enemman.. Suomennos ei minusta ylla samalle tasolle millaan.

Rowlingin kirjoitustapa ja -tyyli on kylla kehittynyt koko ajan parempaan suuntaan, mita uudempaan kirjaan mennaan. Aluksi se oli minusta vahan hapuilevaa ja ehka ontuvaakin, mutta nyt se on jo aika sujuvaa ja tarinakin on saanut uusia piirteita.. Philosopher's Stone ja Chamber of Secrets eivat vakuuttaneet mitenkaan IHAN hirveasti, vaikka ihan hyviahan nekin olivat.

Lempihahmoni on ehdottomasti Ron Weasley (kuten elokuvissakin, jotka olen muuten nahnyt ennen lukemisia). Upea, Upea hahmo, joka toimii niin pirun hyvin ja on inhimillinen ja uskollinen ja KAIKKEA! Ihana Ron. :)

Ihmettelin aikaisemmin tata kovaa Harry Potter -huumaa, mutta en nyt enaa oikeastaan. Hyvia kirjojahan ne ovat, enka kylla malta seuraavia sitten edes odottaa.
 
Danyan sanoi:
Rowlingin kirjoitustapa ja -tyyli on kylla kehittynyt koko ajan parempaan suuntaan, mita uudempaan kirjaan mennaan. Aluksi se oli minusta vahan hapuilevaa ja ehka ontuvaakin, mutta nyt se on jo aika sujuvaa ja tarinakin on saanut uusia piirteita.. Philosopher's Stone ja Chamber of Secrets eivat vakuuttaneet mitenkaan IHAN hirveasti, vaikka ihan hyviahan nekin olivat.
Tuo kirjoitustyylin muutos on varmaan aivan tarkoituksella tehty. Kirjathan on kirjoitettu tiiviisti Harryn näkökulmasta ja kun Harry kasvaa, muuttuu tapa jolla hän katsoo maailmaa. Kirjojen sisältö ja tyyli muuttuvat mielestäni todella hienosti sarjan edetessä, maailamasta tulee vähemmän mustavalkoinen ja asioista vähemmän suoraviivaisia. Olen monta kertaa ihmetellyt, miten Rowling sen tekee.
 
Ylös