Hauskoja ja ei niin hauskoja kirjoitusvihreitä

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Ajattelin nyt kokeilla tällaista keskustelua.
Ajatus lähti siitä kun äsken kirjoitin yhtä viestiä johon oli tarkoitus kirjoittaa vaikka, mutta kirjoitinkin vahingossa vasikka :D
Sitä sitten itsekseni hihittelin täällä vähän aikaa kun oli mielestäni niin hassu juttu.
Mutta on myös paikkoja joihin noita virheitä ei saisi tulla, ja juuri kun teet oikein tarkasti ja siistiä ja keskityt ettei varmasti tulisi virhettä niin silloin niitä ainakin tulee...

Mutta ihan yleisesti ottaen esim. Kirjoissa kirjoitusvirheet ovat aika rasittavia. Etenkin jos olet juuri päässyt uppoutumaan oikein kunnolla kirjaan ja sitten yhtäkkiä onkin joku kirjoitusvirhe joka tempaa sinut julmasti takaisin todellisuuteen :urg:

Mutta siis, oletko törmännyt johonkin hauskaan/ärsyttävään kirjoitusvirheeseen/ kirjoittanut sellaisen itse ja haluaisit jakaa sen muillekin?
Entäpä mitä mieltä ihan yleisesti kirjoitusvirheistä esim. sanomalehdissä, kirjoissa tai tv:n tekstityksissä?
 
Ajankohtainen aihe: ainakin ärsyynnyin eilen illalla toistuvasti, katsoessani Muhammad Alista kertovaa leffaa. Tekstityksissä Alille tärkeä ystävä Malcolm X oli järjestään kirjoitettu Malcom. Mietin onko tekstikäännöksen tekijän yleissivistyksessä noin kaamea aukko.

Kirjoissa kirjoitusvirheet ovat tosiaan rasittavia, kirjastonkin kirjoihin tunnen suorastaan pakkoa korjata ne. Joskus miettii onko edes oikolukuohjelmaa käytetty. Tosin valitettavasti ohjelmat ohittavat iloisesti sanat, jotka ovat ihan oikeita vaikkakin asiayhteydessä vääriä kuten tuo Jaamarin esimerkki vaikka - vasikka.

Koneella kirjoitettaessa tuppaa itselläni puolestaan tapahtumaan tiettyjen sanojen kanssa aina samat virheet. Esim. ympäristöstä tulee melkein järjestään ympärsitö. Jopa oman etunimeni kirjoitan usein väärin. Toisaalta en ole koskaan opetellut oikeaa konekirjoitusta, mikä selittänee toistuvat virheet.
 
Koneella tulee tosiaan enemmän kirjoitusvirheitä kuin käsin kirjoittaessa. Sormet ovat nopeammat kuin ajatus. Ja lisäksi usein painan vahingossa Ä kun pitäisi painaa A.
Tätä teen kyllä ihan käsin kirjoittaessanikin. Pisteet pompahtavat sinne ylös vaikka tietäisin, että niitä ei sinne kuulu laittaa. Sitten pitää aina olla kumittamassa tai sotkemassa.
 
Kännykän sanakirjan vaihtoehdot tuovat lisää hauskuutta virheisiin. Taannoin kommunikoin tekstiviestein vartionjohtaja-kollegani kanssa siitä, kumpi ostaisi tarvikkeet silakkapihvien tekoa varten.
"Jos sä voisit käydä ostamassa ne sikalat..."

Koneella kirjoitan usein kilpailun sijaan "kilipailu". Sisäinen savolainen pyrkii ulos, pelkään pahoin. [22]
 
Salamurhaajan oppipojan ainakin jossain suomennokessa on ihan järkyttävän paljon kirjoitusvirheitä. Ei yksi sinänsä häirtsisi kun ne unohtaa, mutta kun niitä tulee paljon, niin se alkaa ärsyttää aina enemmän. Kannattaisi lukea kirja läpi suomentamisen jälkeen niin ihan varmasti olisi pystynyt korjaamaan suurimman osan. Siis sellaisia vain, että on kirjaimia liikaa tai liian vähän tai väärissä paikoissa, mutta osuu sellainen silmään kuitenkin.

Ja tuo kännykän sanakirja on vähän pelottava joskus. Kerran tuli sen ansiosta sanottua jännittävää henkilöä lämmittäväksi. :p
 
Ennakoiva tekstinsyöttö on tosiaan virheille altistava apuväline. Tässä klassinen esimerkki. Varoitus: teksti sisältää karkeaa kieltä.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta jos ajatus harhailee, kirjoitan järjestään numerot 4 ja 7 väärinpäin. Tämä kai on jopa jossain määrin yleistä muidenkin keskuudessa, jostain olen kuullut!!
 
Minulla pomppasi mieleen, kun kerran koulussa opettajani päätti jonkin pitkän ja äärimmäisen tylsän lauseen: "...joten luulo ei siis ole tiedon väärti". No, kirjoitin sitten ajatuksissani vihkoon: "Lause ei ole tiedon väärti." Kirjoitin siis jotain asiaa lauseesta.

Kirjoitan tietokoneella paljon, joten virheitä luonnollisestikin tulee, varsinkin kun kymmensormijärjestelmä ei ole aivan täysin halllinnassa, mutta kyllä se siitä...
 
Esimerkki ei-niin-hauskoista kirjoitus virheistä ovat yhdys sana virheet.

En voi mitään sille, että kihisen ihan jokaisen kohdalla - ja palan halusta kuljettaa kynää mukanani, jotta voin vetää siistin, opettajamaisen kaaren yhdistääkseni kaikki erikseen kirjoitetut yhdys sanat.

Pääsykoekirjaa oli kans aika hupaisaa lukea, kun sijamuodot olivat ihan arsellaan. Helppo ymmärtää lause, jossa kaksi sanaa ovat samassa muodossa, kolmas toisessa - ja lause pitäisi tajuta nimenomaan sen kolmannen mukaan. NNgh.
 
Noista yhdyssanoista voisin olla samaa mieltä edellisen kanssa. Ne käyvät hermoille. Etenkin kun sana kuuluisi aivan selvästi kirjoittaa yhteen.
Tosin en tätä ole aiemmin hirveästi mainostanut, koska itsekin varmasti teen noita yhdyssanavirheitä jatkuvasti (aina huono kieliopissa...). Eikä kannata saarnata sellaisesta mitä ei itsekään pysty toteuttamaan. Siksi tyydynkin yleensä vain kuuntelemaan kun toiset paasaavat ja olemaan hiljaa itsekseni samaa mieltä :roll:

Tuli muuten mieleen, että onko kukaan kuunnellut radiosta Aristoteleen kantapäätä? Äiti ja veli kuuntelevat sitä yleensä aina ja itsekin olen näin päässyt kuulemaan pätkiä tuosta mainiosta ohjelmasta :D Sitä kuuli ainakin talvella yle ykköseltä pe 11.30 ja la 17.15. Nyt en tiedä onko kesätauolla.
 
Yhdyssana virhe on yhdyssanavirhe, Jaamar. Tekisit muuten oivan ja kesäisen teon jos muuttaisit koko keskustelun otsikon "kirjoitusvirheitä"-sanan muotoon "kirjoitusvihreitä" :)
 
Omassa työpaikassani kyllästyimme yhdyssanavirheisiin ja siksi teetimme oveemme lapun jossa lukee: "Varokaa väli lyönti tonttua. Terveisin kielen huolto toimisto." Lapussa oli tietenkin myös kuva em.välilyöntitontusta. Se on sellainen tonttu, joka käy ripottelemassa välilyöntejä kaikkiin sopiviin ja ei-sopiviin väleihin. Sen kavereita ovat välimerkkitonttu (joka latelee liikaa välimerkkejä lauseiden loppuun, tyyliin !?!!?!??!) ja tietysti valomerkkitonttu (joka iskee illan lopuksi).

Kyllä, silloin oli perjantai.
 
Mitä minä sanoin! Teen noita virheitä itsekin jatkuvasti :grin: Mutta korjaan tuon mitä pikimmin.

Ja yleisön pyynnöstä muutin keskustelun otsikon uuteen muotoon :D
Kuinkakohan moni lukee sen siitä huolimatta virheitä :wink:
 
Itse teen aivan liikaa kirjoitusvirheitä, mutta silti ne ärsyttävät. Koneella kirjoittaessa virheitä tulee jatkuvasti ja olen aika epävarma yhdyssanoista. En ikinä tiedä mikä on yhdyssana ja mikä ei.

Varsinkin muiden tekstissä kirjoitusvirheet raivostuttavat. Luin juuri erään kirjan, joka oli täynnä kirjoitusvirheitä ja ei sen lukemisesta voinut nauttia. Teki mieli vain soittaa kurstantajalle ja haukkua se pystyyn surkeasta kirjasta. Kaikkien ärsyttävimpiä virheitä ovat väärät taivutusmuodot. Niitä korjaan jopa toisten puheesta, niin paljon ne minua ärsyttävät. Eri asia sitten on, että ärsyttääkö korjattavia...
 
Minä ainakin satuin lukemaan että siinä luki virheitä mutta nyt kun tarkistin huomasin erehtyneeni.

Itse olen melko sokea kirjoitusvirheille ja viljelen niitä aika paljon. Ennen en käyttänyt käsin kirjoittaessa ä ja ö pisteitä enkä käyttänyt välimerkkejäkään sillä ne hidastivat kirjoittamista. Nyt olen kuitenkin harjoitellut niiden käyttämistä mutta saatan unohdella niitä vieläkin.

Kerran satuin tekemään erään hauskan kirjoitus virheen kun kuvaamataidontunnilla piirsimme Kalevala aiheisia kuvia. Kuvien yläpuolelle piti kirjoittaa työn otsikko ja minun otsikko oli Väinämöinen ja Pohjolan akka mutta meninkin kirjoittamaan Väinämöinämöinen ja pojolan akka. Saan kuulla tuosta virheestä vieläkin kavereilta.
 
Jotkin virheet ovat aika yleisiä, eikä kaikista jaksa ärsyyntyä, koska en itsekään aina jaksa miettiä mikä olisi oikein. Kuten pilkkuvirheet ja vastaavat pikkuiset jutut. Tästäkään keskustelusta en pikaisella silmäyksellä löytänyt kuin pari viestiä, joissa ei olisi jonkinlaista kirjoitusvirhettä. :wink:
 
Pikku Myy sanoi:
En tiedä mistä johtuu, mutta jos ajatus harhailee, kirjoitan järjestään numerot 4 ja 7 väärinpäin.

Minä puolestani olen ilmeisesti lukenut liikaa näitä "numerokielellä" kirjoitettuja juttuja netistä sun muualta (3 = E ja 7= T ja sitä rataa, kaikki varmaan tietävät), sillä saatan ajatella numeroita kirjaimina ja toisinpäin.
Olen töissä kassalla ja ostosten kokonaissumman ollessa yli 50 euroa joudun katsomaan asiakkaan henkilöpapereista sotun loppuosan. Se ei kovin usein kuitenkaan pysy mielessä ilman ponnistelua siihen asti, että saisin sen kuittiin kirjoittaa ja usein taipumukseni sekoittaa numeroita ja kirjaimia tekee koko jutusta todella hankalaa.

Kirjoitusvirheistä vielä: siskoni kirjoittaa larppeja järjestäessämme usein hahmoihinsa tai muihin teksteihinsä sanan miekkailla siinä vähemmän imartelevassa muodossa, jossa ensimmäiset i ja e vaihtavat paikkaa. Siellä sitten pojat kipittelevät ladon taa salaa vanhemmiltaan meikkailemaan. ;)
 
Ala-asteella yksi luokkatoveri kerran vähän töpeksi ja kirjoitti maantiedon kokeessa "Missipissi" vaikka piti tietenkin olla USAn kuuluisa joki Mississippi. :lol:
 
Tänään yritin kirjoittaa "sitäpaitsi" mutta tulikin "sisäpaisti". Taidan olla melkoinen hobitti kun aina ruoka mielessä. :p
 
Ylös