Hayao Miyazakin ja Ghiblin elokuvat

Kävin katsomassa muutama päivä sitten Poika ja haikaran leffassa. Taattua Miayazaki laatua, vaikkakaan ei yllä henkilökohtaisen suosikkini Henkien kätkemän tasolle. Ensimmäinen Miyazakin elokuva, joka tuli nähtyä valkokankaalta, ja olihan se visuaalisesti sangen antoisa kokemus.

Mitään oleellista ei myöskään puuttunut, vaikka Episodin kritiikko väittääkin muuta. Joskus on hyvä ymmärtää ja tiedostaa se, että mestariohjaajilla on omat maneriinsa, jotka aiheuttavat toisinaan elokuvan juonen ennalta arvattavuuden. Tämä ei minua häiritse, sillä usein maneerit takaavat laadun, jota katsojana odotan.

Ajattelen, että ehkä Miyazakilla voisi olla ajatuksena tarjota uusille ikähaarukoille ehtoja sukupolvikokemuksia, sillä kyseinen anime voi olla useamman lapsen/nuoren ensimmäinen japanilainen animaatio (myös ensikosketus Miyazakiin ja Ghiblin studioon), jota ei ole jo valmiiksi jauhettu ja koluttu mielipiteineen internetissä. Toki Miyazakin muutkin elokuvat ovat niin täynnä erilaisia tulkintoja ja merkityksiä, että niistä voi jauhaa vaikka hautaan saakka. Ja miksei kotikatsomoissa Totoro voisi olla uuden sukupolven ensmmäinen Miyazaki kokemus.

Kuitenkin Henkien kätkemän näin ensimmäistä kertaa 7-vuotiaana, kun se oli tuoreeltaan kotikatsomoihin julkaistu. Tämä oli hyvin hämmentävä kokemus kerrassaan ja se oli ensimmäinen Miyazakin elokuva, jonka näin. (Totorosta ja muista kuulin vasta myöhemmin) Henkien kätkemästä tuli yksistä kasvuni kulmakivistä. Nimittäin teininä katsoin kyseisen animen uudestaan ja olin tuolloin edelleen kauttaltaan hämmentynyt.

Aikuisiällä katsottuani Henkien kätkemän ja kohdatessani jälleen kerran tuon surrealistisen todellisuuden oivalsin vähitellen, mistä animaatiossa on kyse: Kuinka elokuvan juoni vertautuu ihmisen kasvun kanssa yhteen ja miten se heijastuu lapsen maailmaan tämän kokiessa kaikkea uutta ja hämmentävää ollessaan joko vanhempiensa kanssa tai ilman heitä.

Joten toivon, että joskus tulevaisuudessa pointtini täydentyy sillä, kun seuraava foorumisti tai ihminen in real life tulee kertomaan minulle ensikosketuksestaan Miyazakiin ja ottaa esille Poika ja Haikara elokuvan joko kasvukokemuksenaan, tai sitten muuten vaan tituleeraa sen top ykköseksi. :D

Enemmän on enemmän ja Miyazaki on entisestään saavutettavampi. Poika ja Haikara ovat uusi kädenjälki Miyazakin aiempiin tarinoihin ja niiden visuaalisiin virtoihin. Elokuvalle arvosanani on 4/5.
 
Last edited:
Kuitenkin Henkien kätkemän näin ensimmäistä kertaa 7-vuotiaana, kun se oli tuoreeltaan kotikatsomoihin julkaistu. Tämä oli hyvin hämmentävä kokemus kerrassaan ja se oli ensimmäinen Miyazakin elokuva, jonka näin

Henkien kätkemä oli myös minulle ensimmäinen Miyazakin elokuva. Näin sen onneksi elokuvateatterissa, ja kokemus oli erittäin vaikuttava. Olin tuolloin jo aikuinen ja oivalsin ehkä useampia tasoja kuin lapsena tai teini-ikäisenä olisin tehnyt. Olen sen jälkeen nähnyt useita Miyazakin elokuvia, mutta en suinkaan kaikkia. Henkien kätkemä on yksi ehdottomista suosikkielokuvistani kaikki elokuvan lajit huomioiden. Ehkä vain Blade Runner on tehnyt tehnyt minuun yhtä suuren vaikutuksen.
 
Last edited:
Ylös