Hayao Miyazakin ja Ghiblin elokuvat

Se todella on hyvin traaginen. Olen nähnyt kahden raavaan miekkosenkin (okei, ei ne niin raavaita olleet. Pitkät hiuksetkin ja kaikkea. :wink: ) kyynelehtineen sen takia. Se on hyvin kaunis anime, jonka juoni on jotenkin niin surullisen karu, että itseä melkein jo ajatteleminen itkettää. Niitä tapauksia, joita itse en katselisi useammin peräkkäin ainoastaan siksi, että se jättää hyvin surullisen ja masentuneen olon.
 
Viime viikonloppuna tuli kaverien luona nähtyä vihdoinkin Nausicaa of the Valley of Wind, ja olen entistä vakuuttuneempi Hayao Miyazakin neroudesta. Sain myös lainaksi Nausicaa-mangan, joka on jopa vielä parempi kuin leffa (joka on selkeästi lyhennetty ja muokattu versio mangan materiaalista)!

Nyt olen sitten nähnyt kaikki Miyazakin tähän mennessä ohjaamat leffat ja on ollut aika mielenkiintoista havaita tiettyjen teemojen toistuvan leffasta toiseen: pasifismi, ihmisten ja luonnon välinen tasapaino, tietty kuvasto, jne, on esillä jatkuvasti.

Odotan mielenkiinnolla mitä Miyazaki saa aikaiseksi Diana Wynne Jonesin, yhden lempikirjailijoistani, kirjasta Howl's Moving Castle. Tähän menneistä ennakkopätkistä ei ole vielä saanut paljoakaan irti. Kuvasto näyttää ihan kivalta, mutta miten tarinaa on muokattu???
 
Olen pahoillani, kun en nyt jouda koko topicia lukemaan, joten jos tämä on tullut keskutelussa esille, niin paheksukaa minua vapaasti :wink:
Siis, tietääkö kukaan, mistä saisi ostettua japaninkielisen Totoron? En ole löytänyt kuin jotain englanninkielisiä, enkä minä sellaista halua.

Katsoin muuten juuri Prinsessa Mononoken, tuli tänään postissa. Olen vaikuttunut.
 
Ered: region kakkosena et ilmeisestikään mistään muualta kuin jostain japanilaisesta nettikaupasta. Mutta jos muutkin aluekoodit käyvät niin jenkeissä julkaistaan elokuussa uusi DVD-versio Totorosta, jossa siis mukana alkuperäinen japanilainen ääniraita ja enkkusubit. Tuota itsekin odottelen. :)

Täältä löytyy listattuna julkaistut Totoro-DVD:t / VHS:t.
 
Juttelin tässä vähän aikaa sitten ystäväni kanssa tuosta Miyazakin uudesta elokuvasta HowlŽs Moving Castlesta. Me mietimme kaikenlaista ja loppujen lopuksi kaverini heitti semmoisen mahdollisuuden, että olisiko Moving Castle jotenkin sidoksissa Laputaan? Tai että olisiko HowlŽs Moving Castle jokin jatko-osa tälle Laputalle?

Meidän keskusteluista tiedä sitten. :p Googlettamalla kaveri jotain tämmöistä höpisi, minä liian laiska Googlaamaan. Phih, toivottavasti joku isompi osaa hieman valaista.
 
Ei se liity kai mitenkään Laputaan, vaikka molemmissa onkin jonkinlainen lentävä linna etc.Uusi leffa perustuu tietääkseni erääseen fantasiakirjailija Diana Wynne Jonesin nuortenkirjaan.

http://books.fantasticfiction.co.uk/n1/n6356.htm?authorid=4008
 
Ei kyllä tuo HowlŽs moving castle liittyy saman nimiseen kirjaan.... Näin olen lukenut ainakin itse virallisilta Ghiblin sivuilta ja olenpa nähnyt kyseisen kirjankin olemassa eli tuskinpa on jatkoa Laputalle. :wink: Kyseinen kirja kertoo huono-onnisesta velho-oppilaasta.... jos muistan oikein...
 
noniin, nyt se päivä sitten tuli, jonka en ikinä uskonut tulevan. minä, kaikista ihmisistä edes konnussa, kirjoitan anime ja manga -huoneeseen. olenkin tässä jo jonkin aikaa epäillyt, että alan olla luvattoman kiinnostunut animesta ja japaninkielestä, mutta tätä en uskonut :D

joo, miyazakin pätkiä on tullut nähtyä muutama. neljä, kun nyt ihan tarkkoja ollaan. henkien kätkemä oli ensimmäinen ja - en tiedä olenko ainoa - en pitänyt siitä. se oli mielestäni lähinnä rasittava ja ärsyttävä. johtuen kyllä siitä, että mielestäni chihiro on rasittava ja ärsyttävä. niin, sain tuon tosiaan lahjana (vieläpä siskoltani) jo ennenkuin olin ko. pätkää edes nähnyt, joten on ollut mahdollisuus katsoa useaankin otteeseen. ja täytyy myöntää, että olen siitä kerta kerralta pitänyt enemmän, vaikken pidäkään tuota miyazakin parhaana pätkänä. eilen viimeksi katsoin ja sen jälkeen olenkin lopputekstimusiikkia vihellellyt itsekseni. ei, en pidä siitä yhtään :roll: (okeiokei, myönnetään!!)

nausicaän näin jokin aika sitten ja siihen ihastuin. tuossa nyt tietysti on se, että opiskelen tosiaan ympäristöteknologiaa ja ympäristöasiat ovat lähellä sydäntäni muutenkin, joten ajatuksena tuo viehättää. puhumattakaan siitä, että jostain syystä mielestäni ohmut ovat aivan mielettömän ihania otuksia. enkä todellakaan osaa sanoa, että miksi :)

prinsessa mononoke viehätti oikeastaan samasta syystä kuin nausicaä. en todellakaan tiedä mitään animen piirrosjäljestä (koska en ole niin paljoa animea edes nähnyt, että osaisin verrata) joten olen mielipiteeni perustanut lähinnä juoneen ja noihin juonen takana oleviin juttuihin. siksi kai mononokestakin pidän niin mielettömän paljon. siinä yhdistyy ympäristöjutut ja tasa-arvojutut jotekin sellaisella tavalla, että minä pidän. mononoken olen nähnyt nyt muutaman kerran ja aina olen pitänyt entistä enemmän.

totoro on sitten se viimeinen, jonka olen nähnyt. totoro on kyllä huomattavasti "kevyempi" kuin nuo muut, jotka olen nähnyt, mutta hirmu kiva silti. näin tosin englanninkielisen dubatun version (ellen aivan väärin muista), että siitä sai hupia jo itsessäänkin, ainakin mielestäni alku- ja lopputekstimusiikit olivat englanniksi. kaikki muut olen nähnyt japaniksi joko englannin- tai suomenkielisillä tekstityksillä. olisi kiva nähdä totoro myös japaniksi...

totorosta tuli mieleen hassu juttu. kävin tuossa katsomassa uusimman potter-leffan ja muistin hämärästi, että siinäkin on jonkinlainen hassu bussi (anteeksi jos tämä spoilasi jollekin), en ollut kirjaa lukenut niin pitkään aikaan etten sen tarkemmin muistanut. yllättäen odotin sitten kissabussin ilmestymistä ja olin kauhean pettynyt kun kyseessä ei ollutkaan samanlainen kissabussi kuin totorossa :D

niinjoo, ja minulla on kodama-tatuointi. miyazakin kodama sen takia, että yleisesti ottaen kodaman kuvaaminen on hieman hankalaa (niitähän on japanilaisissa tarinoissa eri kokoisia ja näköisiä) varsinkin kun kodama -sanana voi tarkoittaa kaikua, pientä henkeä, pallohenkeä (ball spirit) tai puun henkeä (tree spirit). koko kodama ideana viehättää minua kuitenkin ihan mielettömän paljon, suomessa on vain jotain tylsää naavaa terveissä puissa :p ja niin, ehkäpä japanin ulkopuolella miyazakin kodamat ovat tunnetumpia... :)
 
Kissojen valtakunta

Toivottavasti olette huomanneet, että huomenna Finnkinon teattereissa (www.finnkino.fi) on Hiroyuki Moritan Kissojen valtakunnan ennakkonäytökset. Elokuvalla on myös suomalainen kotisivu www.kissojenvaltakunta.fi.

Jahka tuon on nähnyt, voipi esittää kommenttejakin.
 
Hyviä uutisia Ghiblistä (niille, jotka eivät lue Hesaria)

Uusimmassa Hesarin Nyt-liitteessä oli Kissojen valtakunnan arvostelun yhteydessä hyvä uutinen: Cinema Mondo tuo "tästä lähtien vuosittain kaksi Studio Ghiblin elokuvaa, sekä vanhoja että uusia" (sanoi CM:n Mika Siltala).

Saman uutisen mukaan Miyazakin uusin elokuva (se on sitten varmaan tänä vuonna ulos tullut Hauru no Ugoku Shiro eli Howl's Moving Castle - katso vaikka: http://www.nausicaa.net/miyazaki/howl/) on ensi-illassa syksyllä R&A -festivaaleilla (kylläkin suomeksi dubattuna, mutta saavatpahan sitten laajemman yleisön ja pysyvät niin ollen kannattavampina).

Tuskin maltan odottaa.
 
Kontu-miitin sivistävästä vaikutuksesta näin eilen viime Totoron ja se oli oikein suloinen ja minulle sopiva. Vähän kyllä jännittävä :) Pidin Totoron ilmeikkyydestä kovasti, hän/se ei tarvinnut sanoja ilmaisemaan asioita. Tuli hyvä mieli kun sen katsoi :)

Minä odotan innolla tuota Howl's Moving Castlea. Kirjana se on yksi suosikeistani, äärettömän hauska satuparodia, tai ainakin se vetoaa minun huumorintajuuni. Olen myös ollut vaikuttunut näkemistäni kuvista ja ilmeisesti se on elokuvana hyvä, vaikkakin erilainen kuin kirja mutta se ei haittaa. Ärsyttää vain kun se tulee tänne niin pitkän ajan päästä.

(taisi olla ensimmäinen ja ehkä viimeinenkin viestini tähän huoneeseen :))
 
Henkien kätkemä

Lainasin tämän leffan jokin aikaa sitten kirjastosta ja olin heti kuin ällikällä lyöty. Se oli TODELLA hyvä... :) Sen juoni oli mielikuvituksellinen ja kertaakaan en vajonnut ajatuksiini elokuvan aikana. Kun olin katsonut sen niin mietin jo seuraavaa päivää jolloin ajattelin katsoa sen uudestaa... :grin: Loppujen lopuksi katsoin sen kolme kertaa ja joka kerta se tuntui yhtä hyvälle elokuvalle... Se on elokuva jota ei voi sano tylsäksi... se on koko ajan täynnä yllätyksiä ja seikkailuja... Suosittelen tätä elokuvaa kaikille hyvän elokuvamaun omaaville.. ja nyt vaan kommentteja tästä elokuvasta :D
 
Jep jep. Olen täysin samoilla linjoilla. Alunperin minun piti käydä katsomassa leffa elokuvateattereissa, mutta en sitten kuitenkaan mennyt. Niimpä sitten kun leffa tuli dvd:lle ostin sen ihan heti.
En todellakaan joutunut pettymään! Aivan ihana elokuva; tarina on kaunis ja mielikuvituksellinen ja hahmot ovat persoonallisia ja hauskoja. Ja se musiikki elokuvan lopussa.. tosi kaunista. Kun olin katsonut leffan kerran, oli pakko ottaa heti uusiksi. :grin:
Minulla muitakin kokemuksia Miyazagin leffoista, sillä omistan Totoron ja Porco Rosson. Ne ovat samanlaisia helmiä, kuin Henkien kätkemäkin.
Henkien kätkemässä pidin erityisestii siitä, kun Totorosta tutut nokipallerot työskentelivät kylpylässä :)
 
Minä sain Henkien kätkemän joululahjaksi ja rakastuin siihen heti ensi näkemällä. On se niin älyttömän nätti leffa.
Hyvä juoni, kiinnostavat hahmot ja kaunista piirrosjälkeä. Olen aina ihan myyty jos jossain piirretyssä on vesi osattu piirtää mahdollisimman aidon näköiseksi. Rakastan sitä merta Disneyn Tarzanissa, mutta ei se kyllä ole tähän verrattuna yhtikäs mitään.
Lempihahmoni on Haku. Sopivan salaperäinen, ja lisäksi tykkään älyttömän paljon lohikäärmeistä. Kuulostaa ehkä vähän sairaalta, mutta rakastan katsoa sitä kohtaa jossa Haku lohikäärmeenä vuotaa älyttömästi verta. Se on vain niin älyttömän hieno... :roll:
Tykkään myös niistä pikku hiilipalleroista. On ne vaan niin sööttejä xD...
Ja ne rotta ja pikkulintu ovat myös ihania.
Oikeastaan pidän kaikista hahmoista. Mutta tuossa nyt olivat suurimmat suosikit...
 
Tämä topic käsittelee aivan samaa asiaa (sekä Henkien kätkemän lisäksi myös muita Ghiblin elokuvia); http://www.vihrealohikaarme.com/viewtopic.php?t=5
 
Totoro on yksinkertaisesti ihana! No itse asiassa kaikki Miyazakin leffat on, mutta Totoro on jotenkin jäänyt lapsuudesta sellaiseksi hyvänmielen elokuvat top ykköseksi. Ja arvaatkaa mitä! Sain eilen kaveriltani totoro-dvd:n synttärilahjaksi. Ah onnea ja autuutta. Soitin kaverilleni heti "kiitos, kiitos, miten sie aina pystyt yllättämään niin ihanasti"-puhelun... Ja tänään sitten varmaankin kerkeän katsoa sen. Jee :grin: !
 
Näin eilen Howl's Moving Castlen R&A:n näytöksessä ja ihastuin siihen pohjia myöten yhtä lailla kuin kaikkiin edellisiinkin Miyazakeihin. Linna itse oli sellainen komea, ruosteinen kellopelivärkki, päähenkilöt olivat viehättäviä, "pahiksetkin" (jos sellaisia nyt oikeasti edes oli) oli esitetty aika mielenkiintoisessa valossa. Menetin sydämeni taikuri Haurulle, mikä on ihan uusi kokemus. En ole aiemmin ihastunut animehahmoihin. Söpöjä pikkuotuksia leffassa ei ollut yhtä paljon kuin esim. Sen to Chihirossa, mutta se ainokainen, astmainen piski, korvasi kyllä paljon.

En ollut tiennyt, että juoni on rakkaustarina, ja se pisti jännittämään päähenkilöiden puolesta vähän liikaakin. Rakenteellisesti juoni oli pikkaisen sekava (tai pitäisi ehkä sanoa, että ihan kaikkea ei selitetty puhki, mikä on periaatteessa aina hyvä), joten leffa kestää ainakin minulla useammankin uudelleenkatsomisen.
 
Useampia Ghiblin elokuvia olen nähnyt ja kyllähän ne ihan hyviä ovat olleet. Ainut ikävä puoli josta en nyt niin paljoa pidä on se, että hahmot piirretään liian samanlaisiksi. Se ei haittaa vaikka piirtotyyli olisi samanlaista, mutta monesti henkilöt on lähes identtisen näköisiä eri elokuvissa. :|
 
En ole huomannut minkäänlaista identtisyysongelmaa. Monissa tusinaluokan animesarjoissa on mielestäni paljon enemmän samannäköisiä hahmoja kuin Ghiblin eri elokuvien välillä. Tyyli Miyazakin elokuvissa on toki selvä, hän piirtää hahmot omalla tavallaan siinä missä muutkin. Ehkä olen sitten katsonut Miyazakin elokuvia pari kertaa liian usein.


Mitä Liikkuvaan Linnaan tulee, ostin sen tässä juuri DVD:llä, ja en huomannut tarinassa aivan mahdottomia epäloogisuuksia; tai ehkä ennemminkin vaikeaselkoisuutta. Toisaalta tiesin jo etukäteen olla varautunut tutkimaan tarinaa siten, ettei se tule olemaan helposti purtava (vrt. tavanomaiset massayleisölle suunnatut elokuvat). Ainakin toivon pysyneeni kärryillä lähes kaikessa, mitä tarinalla on annettavanaan :) Toisaalta jäi vähän sellainen maku, että Miyazaki yritti puskea ehkä jopa liian paljon tarinaa ja sen asiaa pieneen tilaan, mutta sen voinee antaa anteeksi. Kuitenkin oma mielenkiintoinen kokemuksensa, joka ehdottomasti kannatti ostaa omakseen.
 
Ylös