Hayao Miyazakin ja Ghiblin elokuvat

Olen katsonut paljon animea, ja varsinkin pidin Henkien kätkemä-elokuvasta. Samoin pidin Kissojen valtakunta-nimisestä elokuvasta, en nyt muista kenen tekemä se oli. Mielestäni japanilaiset piirtävät todella hyvin, ja elokuvat ovat kokonaisuudessaan sellaisia, jotka vievät toisiin maailmoihin. Jokaisessa elokuvassa on lisäksi opetus, Kissojen valtakunnassa mielestäni opetus oli, että pitää osata löytää oma itsensä. Mutta odotan innolla lisää samanlaisia elokuvia, ne on aina pakko nähdä! :)
 
Olen nähnyt Prinsessa Mononoken, Henkien kätkemän, Totoron ja Laputan sekä Howl's Moving Castlen tässä viimeisimpänä eli tänään. Kaikista olen tykännyt, mutta pitää sellainen todeta että noita kahta ensimmäistä pidin hyvin outoina ekan katselukerran jälkeen. Kun kertoja sitten tuli useampia niin aloin pitää niistä yhä enemmän. Melkein pitää sanoa että tykäsin Liikkuvasta linnasta eniten, tiedä sitten johtuuko siitä että se on tuoreimpana mielessä.
Mononokesta tykkään erityisesti kun siinä maisemat on niin uskomattomia. Jotenkin se tarina vetoaa muhun. Totoro taas on tosi mieltälämmittävä. Henkien kätkemän näin ekana ja se nousi heti yhdeksi suosikkileffakseni, mutta nyt en kyllä enää osaa sanoa nuo muut nähtyäni. Riippuu varmaan ihan päivästä, mitä pidän parhaana... tai just että minkä olen viimeisimpänä nähnyt.
Sain siis aika hauskan myöhästyneen synttärilahjan tässä juuri, eli 19 animeleffaa, jotka taitavat olla kaikki Studio Ghiblin tuotantoa. Ensin suunnittelin ostavani niitä hiljalleen tässä kevään aikana aina kun saan rahaa leffan verran kasaan, mutta vältyinpä tuolta ongelmalta. Eli pääsen sitten tänne kirjoittelemaan aina kun saan jonkun katsottua. Nyt kyllä kaikki viestit luettuani Grave of the fireflies nousi heti katsottavien listan kärkeen noiden vielä katsomattomien Miyazakien rinnalle.
 
Myönnän, tämä on kummallista: kirjoitan Anime ja manga -alueelle. Ajattelin kuitenkin uutisoida, kun monelle ei välttämättä tieto tänne Suomeen saakka ole kantautunut edes siitä, että moista on ollut tekeillä:

Tuossa viime kuun lopussa näet Japanissa ilmeistyi Ghibliltä Miyazakin pojan Goron (ei aiempaa leffakokemusta) ohjaama Le Guin -filmatisointi Gedo Senki ("Tales from Earthsea" enkkunimenä), joka pohjaa kolmanteen ja neljänteen kirjaan (i.e. Kaukaisin ranta ja Tehanu).
Le Guininepäonni ei silti vaikuta kääntyneen tarinoidensa filmatisointien suhteen, tarina on taasen ilmeisesti muokattu melko tunnistamattomaan muotoon. Le Guinin pitkähkön kommentoinnin leffasta ja sen syntyvaiheista voi löytää hänen virallisilta sivuiltaan. Sinänsä elokuva ei kai ole suoranaisen huono (kuten taannoinen jenkki-tv-sarja oli, älkää ostako DVD:tä!), joskin ainakin Ghibli-mittarilla ilmeisesti jokatapauksessa vain kohtalainen.

Traileri ainakin kohtalaisuuteen viittaisi (laulu tosin on ihan kiva ja sopii hyvin kuviin haukasta liitämässä taivaalla) enemmän kuin hyvyyteen (tai ylenpalttiseen huonouteenkaan), sen voinee yhä saada ladattua täältä.

IMDb:n yleisöarvosana on tällä hetkellä 49 äänen pohjalta 8.1.

Mielenkiinnolla, joskaan en kummoisin odotuksin, odettelen jahka tuon pääsee näkemään - varmaankin sitten japsi-dvd:ltä kun se aikanaan ilmestynee.
 
Vihdoinkin se tapahtuu: Naapurimme Totoro saapuu elokuvateattereihin kuun lopussa suomeksi että japaniksi :)

Kannattaa käydä katsomassa jos ei vieläkään ole Totoroa nähnyt, kyseessä on yksi kaikkien aikojen parhaimmista elokuvista.
 
Totoro on nähty - viimeinkin isolla kankaalla - ja kummasti vain nousi pala kurkkuun ja väristys selkäpiihin, kun se Iso Puu alkoi kasvaa pihamaalle. Mikä tanssi! Jo tämän yhden kohtauksen takia elokuva on katsomisen arvoinen, mutta kun siinä on niin paljon muitakin huippuhetkiä: kissabussi on maailman mahtavin kulkupeli ja okariinan (tms.) soittelemisesta puun latvassa toivoisin näkeväni unta vaikka joka yö. Bussipysäkkiä metsässä odotin sangen malttamattomana: ja olihan kohtaus yhtä hauska kuin muistin.

Täytyy oikein kysyä: Ymmärtääkö kukaan toinen ohjaaja lapsia yhtä hyvin kuin Miyazaki?

No, hehkuttaminen saa jäädä tähän. Toivon vain, että jokainen voisi nähdä tämän elokuvan. Olen täysin samaa mieltä Merrin kanssa, kyseessä <b>on</b> yksi kaikkien aikojen parhaimmista elokuvista.

Ja sitten uutinen/kysymys: jossakin näin maininnan siitä, että <i>Kiki's delivery service</i> on seuraava Suomeen saapuva Miyazakin elokuva. Onkohan siitä tietoa, milloin tuo tulee? En tiedä tästä elokuvasta oikeastaan mitään, mutta ymmärtäisin, että sekin kuuluu Miyazakin parhaimmistoon. Olenko oikeassa?
 
Kiki ei ole aivan yhtä maaginen tapaus kuin Totoro, mutta on siinäkin selvää Miyazakin otetta. Kikihän on toisen tekijän manga-sarjakuva, jonka tarinan Miyazaki sitten sovitti omalla tavallaan valkokankaalle.
Kiki on 13-vuotias noitatyttö, jonka on aika aikuistua omilleen. Pitää löytää oma kylä ja alkaa siellä paikalliseksi noidaksi. Miljöö sijoittuu vaihtoehtotodellisuuden 50-luvulle, jossa toista maailmansotaa ei koskaan tapahtunut.

Elokuva tullee huhtikuussa tai niillä main, luin Anime-lehdestä että uusi käännetty Ghibli-elokuva tulee vastaisuudessa puolen vuoden välein.
 
Tahdon nostaa tämän nyt kun iski tylsyys ja ihkukohtaus.

Min ihastun vasta viime syksyn aikana Totoron myötä kunnolla Ghiblin leffoihin. Tähän mennessä olen nähnyt vasta Porco Rosson (joskus pienenä telkkarista), Tonari no Totoron, Howl's Moving Castlen, Princess Mononoken ja viimeisimpänä Spirited Awayn. Taitavat peräti olla kaikki Miyazakin teoksia, jos en väärin muista? Ainakin Nausicaa, Laputa ja Tulikärpästen hauta olisi pakko nähdä, ja tuo Miyazakin pojan kyhäelmä vaikuttaa enemmän kuin lupaavalta.

Muttasiis, olen aivan rakastunut Ghiblin tyyliin. Niin kaunista, niin elämänmyönteistä ja elämänmakuistakin, että. Ja aivan ihania hahmoja, varsinkin satuolennot ovat todella ihastuttavia. Viimeksi ihastelin niitä Spirited awayn nokipalleroita ja sitä ihme tipua ja jyrsijää, järkyttävän söpösiä! Vaikka toisaalta se kasvotonkin oli aivan ihastuttava, samoin sese 'kaamea' noita-akka. Ihana nenä! Mononokenkin katsoin vasta vähän aikaa sitten, ja rakastuin aivan korviani myöten niinhin metsänhenkiin. Se ääni mitä ne pitävät on niin hauska! Ja se oli ehdottomasti yksi hienoimpia kohtauksia kun se metsän kuningas/henki/sydän/mikäolikaan muuttui päivän valjetessa toiseen muotoonsa ja kaikki metsänhenget kerääntyivät sinne puiden latvoihin naksuttelemaan. Oij kun olisikin itse voinut olla paikalla!

Jaahas, sit vois syödä jotain ennenkun tämä fanityttöily pääsee taas ihan käsistä.
 
Miyazaki: Maameren tarinat (?)

Kävinpä katsomassa Kikin ja pidin tietysti kovasti. Mutta tällä hetkellä mieltäni askarruttaa ennen elokuvaa esitetty mainos: jos oikein ymmärsin, syyskuussa tulee Suomeen <b>Goro Miyazakin</b> ohjaama anime <b>Maameren tarinat</b>. Trailerin perusteella varsin kiinnostavan oloinen, hyvin Miyazaki- ja Ghiblimainen tietysti.

Kuka mahtaa olla tämä Goro M.? Hayaon jälkikasvua kenties? Ja lieneekö elokuva aivan uusi ja missään vielä näkemätön?
 
Re: Miyazaki: Maameren tarinat (?)

Tik sanoi:
Kuka mahtaa olla tämä Goro M.? Hayaon jälkikasvua kenties? Ja lieneekö elokuva aivan uusi ja missään vielä näkemätön?

Juu, Hayaon vanhin poika on kyseessä. Elokuva on valmistunut (ja käsittääkseni julkaistu ainakin Japanissa) vuonna 2006, Suomeen asti ei ole vielä tietääkseni rantautunut. Itsellä ainakin ehdottomasti sellainen, jota en aio missata, ihan jo alkuperäistekstinkin takia. Eli Ursula Le Guinin tarinaan perustuu tuo elokuva.

Ilmeisesti Hayaon seuraava elokuvakin on jo tiedossa. Sen nimi on Ponyo On A Cliff ja aika mielenkiintoiselta vaikuttaa. Hirveästi siitä ei tietoa ole vielä tullut vastaan, mutta julkaisu (ilmeisesti Japani-julkaisu, siis) olisi kesälle 2008 tiedossa. :)
 
Kiinnostus heräsi tuohon Ponyo On a Cliffiin kun kävin netistä vähän urkkimassa tietoja kyseisestä elokuvasta sen jälkeen kun olin KROn viestin lukenut :). Tosin en löytänyt paljoakaan informaatiota, mutta se vähä, minkä sain selville, riittää minulle. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja jos se tulisi Suomeen niin voisi ehkä käydä katsomassa teatterissa.

Harmittaa vaan siinä hieman se kun yleensä nuo anime-elokuvat ovat dupattu suomeksi ja alkuperäisiä ääniä voi kuunnella vain dvd:llä eikä se ole ollenkaan niin huikaiseva kokemus kuin itse elokuvateatterissa.
 
Celebriel sanoi:
Harmittaa vaan siinä hieman se kun yleensä nuo anime-elokuvat ovat dupattu suomeksi ja alkuperäisiä ääniä voi kuunnella vain dvd:llä eikä se ole ollenkaan niin huikaiseva kokemus kuin itse elokuvateatterissa.

Kyllä mielestäni noista on tullut myös alkuperäisversioita suomalaisella tekstityksellä. Totorosta ja Liikkuvasta linnasta oli ainakin ja varmasti näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Ikävä puoli tuossa tietysti on se, että jos elokuvalla on vaikka kymmenen näytöstä viikossa, dubbaamaton versio on yksi niistä kymmenestä ja vieläpä yleensä myöhemmin illalla tai jotenkin muuten hankalaan aikaan :)
 
No, joku on varmaan jo nähnyt G. Miyazakin Maameren tarinat. Itse en ole uskaltanut vielä mennä katsomaan, arvostelut ovat olleet aika kalseita. Vaan pitävätkö paikkansa? Että muka huono elokuva?
 
Tik sanoi:
No, joku on varmaan jo nähnyt G. Miyazakin Maameren tarinat. Itse en ole uskaltanut vielä mennä katsomaan, arvostelut ovat olleet aika kalseita. Vaan pitävätkö paikkansa? Että muka huono elokuva?

Kävin katsomassa elokuvan viikonloppuna ja täytyy sanoa että pettymyshän se oli, olin varmaanki ainakin 50% ajasta täysin pihalla juonesta ja mitä elokuvassa tapahtuu ja lopuksi jäi paljon kysymyksiä mut vähän vastauksia mieleen. Muuten elokuva on ulkonäöllisesti taattua Ghibli laatua, mut juonen heikkouden takia sanoisin että kyseessä on yksi Ghiblin huonoimmista elokuvista. Näyttää siltä että Gorolla on paljon opittavaa pappa Miyzakakin taidokkaista elokuvista.
 
No voi sentään. Sitten täytyy odottaa seuraavaa Ghibli-elokuvaa. Eikös niitä sentään tule ainakin kaksi vuodessa? Mahtaako kenelläkään olla tietoa siitä, mikä tämä seuraava pätkä on? Vanhoja hyviäkin on vielä Suomeen tulematta vino pino.
 
Tik sanoi:
No voi sentään. Sitten täytyy odottaa seuraavaa Ghibli-elokuvaa. Eikös niitä sentään tule ainakin kaksi vuodessa? Mahtaako kenelläkään olla tietoa siitä, mikä tämä seuraava pätkä on? Vanhoja hyviäkin on vielä Suomeen tulematta vino pino.

Maaliskuussa 2008 tulee Porco Rosso eli Punainen Sika joka on mielestäni yksi parhaimpia Ghiblin elokuvia. Elokuvan traileri pyöri ennen Maameren tarinoita ja vaikka Porco Rosson olen nähny useaan kertaan oli traileri parempi kuin itse Maameren tarinat elokuva.
 
Ei se ikävä kyllä ollut juuri mistään kotoisin, se Muameren kaskut. Muutama todella upea visuaalinen hetki siinä oli ja kyllähän yksi säestämätön laulu hetkeksi väläytti Ghiblin magiaa, mutta kauaksi jää vaikka Whisper of the Heartista (joka on ehdotonta Ghiblin ykköskauraa (Totoron ja La Putan lisäksi)). Hieman herkkyyttä oli havaittavissa Kääpäpulun ja Mikä-sen-nimi-olikaan-pennun kyntäessä peltoa.

Sanoisinko että se alun irrationaalinen isänmurha kuvasi koko leffaa aika paljon. Ei se Goro oikein saanut tyylillä isäänsä tapettua eikä päässyt kalifiksi kalifin paikalle.
 
Lapsuudessani muistan hämärästi nähneeni Totoron ensimmäistä kertaa. Kesti kuitenkin kauan ennen kuin pääsin irti Disney -elokuvien yksinkertaisista juoni- ja hahmosuunnitteluista. Ghiblin ja Disneyn vertaaminen saattaa olla jo aika kliseinen tapa tarkastella animaatiota, ts. erotetaan-jyvät-akanoista -metodi. Ja sorruin siihen jälleen :hups:

Vanhemman Miyazakin elokuvista helmiä ovat erityisesti Totoro ja Mononoke hime. Jälkimmäinen on mielestäni mystisyydessään, tulkinnanvaraisuudessaan ja kauneudessaan paras animaatioelokuva tähän mennessä.

Naushika on tehnyt minuun omituisen lähtemättömän vaikutuksen, vaikka en sitä itselleni mielelläni myönnäkään.
 
Olen itse nähnyt vasta Henkien kätkemän (paras näkemistäni Miyazakin elokuvista), Totoron ja Liikkuvan linnan. Pidän elokuvista paljon, ja musiikki on ihanaa (varsinkin Henkien kätkemässä.

Nyt olisi aikomuksissa kurkkia Naushikan, Mononoken ja Kikin lähettipalvelun suuntaan, joista kahta ensimmäistä on suositeltu minulle kovasti.
 
Mononoke on ihana, mutta raaka elokuva. Ja raskas katsoa. Etenkin kun englannin kieli ei oikein kauhean hyvin luonnistu. puoliunessa ei sitä kannat yrittääkään katsoa. Minun siis.
Henkien kätkemä oli pettymys. Sitä niin kovasti kehuttiin ja hehkutettiin minulle niin odotin jotain todella suurta ja ihmeellistä. Oli jälkikäteen vähän sellainen höh, siinäkös se olikin -olo. Liikkuvasta linnasta pidin enemmän.
 
Tuota tuota... Olikohan Liikkuva linna vai eikö ollut Miyazakin elokuva? No se oli joka tapauksessa kirjaan nähden surkea tapaus.
Totoro oli ihana! Varsinkin se kissabussi! :nekobasu: Ja eritoten pidin siitä kohdasta missä se puu kasvoi silleen humisemalla.
Ja sitten vielä Henkien kätkemä. Sekään ei ollut mikään ihan hirmu hyvä. Sellaista "jaa, eipä ole muuta tekemistä" katsottavaa. En tiedä mistä johtuen, mutta minuun eivät erikoisemmin nuo Miyazakin elokuvat uppoa. En tiedä syytä siihen, ehkä syy on se, että haluan elokuvien olevan kirjan mukaisia, mutta se ei pätisi muihin, kuin liikkuvaan linnaan.
Olikohan se kissojen valtakuntakin muuten Miyazakin? Sekin oli muuten hyvä, mutta loppu oli kehnonpuoleinen. Musiikeista sen verran, että ne on asia mitä elokuvissa todella arvostan ja täytyy myöntää, että ylläolevissa ne ovat todella hyviä!
 
Ylös