Hierojan silmin

Qohelet

Kontulainen
Ajattelin naputella muutaman rivin tänne, koska eihän sitä koskaan tiedä jos foorumilla on joku jota saattaisi hierojan toimenkuva kiinnostaa. Tästä tulee eräänlainen alan esittely, joten jos edes vähän kiinnostaa niin voi lukea loppuun, muussa tapauksessa voi skipata koko sepustuksen.

Itse tutustuin hierontaan jo vuosia sitten ja ennen hierojakouluun menoa hieronta oli harrastuksenomaista ja hyvin satunnaista. Vasta hierojakouluun menon myötä aloin näkemään tämän ammatin eri puolia ja tasoja syvällisemmin. Hieronta ei ole pelkkää teknistä suorittamista, vaan siihen liittyy paljon asiakaspalvelua, haastattelua ja kokonaisuuksien hahmottamista, jotta se olennaisin tulee esiin, mikä helpottaa huomattavasti ihmisten auttamista - siitähän hieronnassakin perimmältään on kyse: tuotetaan hyvinvointia niissä rajoissa kuin se on hierojan toimenkuvan kannalta mahdollista. Tilanteissa joissa oma osaaminen ei riitä ihminen ohjataan muille asiantuntijoille, esimerkiksi lääkäriin.

Psykologialla on myös iso rooli tällä alalla ja sitä pitää ajatella jossain mielessä vielä laajemmin kuin perinteisessä kliinisessä psykologin työssä. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että, hierojan asennoituminen, vireystila, mahdollinen stressi ja muu heijastuu asiakkaaseen niin että tämä tulee ainakin aavistaneeksi ettei hierojalla ole kaikki hyvin. Eli en tarkoita sitä, että stressi itsessään siirtyisi asiakkaaseen, vaan kun asiakas tiedostaa sen niin se edelleen vaikuttaa asiakkaan kokemukseen millainen hierontatapahtuma oli. Samoin myös erilaiset sosiaaliset tai muut (negatiiviset) rajoitteet tulevat toisinaan ilmi, vaikka hieroja ei sitä seikkaa aina sen ihmeemmin ajattelisikaan. Oma väitteeni on, että hyvä hieroja on sinut itsensä kanssa, pystyy keskittymään olennaiseen ja voi suoriutua siitä hierontatapahtumasta silloinkin, kun asiakkaaksi tulee vähän hankalampi tapaus. Kyse on siitä mitä hieroja ajattelee itse koskettamisesta, koska sillä on merkitystä miten hän hieroo ja minkälaisen kuvan hän sitä myötä itsestään antaa. Nimittäin yleensä ihmiset muistavat toisen ihmisen kosketuksen paljon tarkemmin kuin monia muita asioita - sen varaan ei voi siis laskea, että kyllä se asiakas unohtaa jos 'runnon sitä liian kovaa'.

Teknistä osaamista tietysti myös tarvitaan johon kuuluu keskeisesti anatomian tuntemus ja hierontaotteiden hallitseminen, jotta hieronta on kuhunkin tilanteeseen sopivaa ja tarkoituksenmukaista.

Nyt minulla on menossa näyttötutkintoon valmistautuminen ja ensimmäinen näyttötutkinnon osa suoritetaan ensikuun alkupuolella ja jälkimmäinen toukokuussa. Omaa yritystä minulla ei vielä ole, mutta olen kyllä vakavasti aikonut työllistää itseni hierojana. Minulta saa kysyä jos jotakuta kiinnostaa nämä jutut.
 
Olen sellainen ongelmatapaus, ettei perinteisestä hieronnasta ole ollut kunnolla apua, mutta löysin 17 v sitten OMT:n. Silloin koko toiminta oli Suomessa vielä aluillaan, mutta työterveyslääkärini oli kuullut siitä ja arveli, että OMT:stä voisi olla minulle apua. Ja siitä oli!! Monet kivuista olivat selän virheasennosta johtuvia ja tavallaan aiemmin oli hoidettu seurausta eikä syytä.

Tässä netistä poimittu kuvaus: "Ortopedinen Manuaalinen Terapia (OMT) on fysioterapian erikoisala, joka keskittyy henkilön fyysisen toimintakyvyn arviointiin, hermo-, lihas- ja nivelrakenteiden tutkimiseen ja terapiaan sekä toimintahäiriöiden ennaltaehkäisyyn.

OMT perustuu tarkkaan tutkimiseen ja kliiniseen päättelyyn. Terapiamuotoina käytetään mm. manuaalisia tekniikoita ja terapeuttisia harjoittelua. Asianmukaisella ohjauksella sekä omatoimisella harjoittelulla pyritään tuki- ja liikuntaelin- ongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Lisäksi tutkimisessa ja terapiassa huomioidaan yksilöllisesti kunkin henkilön psykososiaaliset- ja ympäristötekijät.

Ortopedisen manuaalisen terapian jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen käytetään uusinta tieteellistä tietoa ja vahvaa kliinistä näyttöä."

PS. Huomasin jälkeenpäin, että topikin tarkoitus oli käsitellä hierojan toimenkuvaa, mutta ehkä voisi laajentaa koskemaan hierontaa yleensä?
 
Minun puolesta. Fyssarit (OMT, maitland, etc) ovat yksi hyvin tärkeä yhteistyötaho hierojille, tosin en tiedä kuinka moni lopulta ohjaa heille. Hierojien tulisi tehdä tutkimuksia paljon useammin mitä tänäpäivänä tehdään ja olen ajatellut satsata siihen tutkimiseen jatkossa. Se testipaletti ei ole tietysti ihan yhtä hyvä mitä fyssareilla, mutta jatkokoulutuksella hierojakin voi laajentaa osaamistaan ihan niin paljon kuin mielenkiintoa opiskeluun riittää.
 
Huomaan, että minulle nämä rajapinnat ovat näköjään epäselviä. On hierojia, sitten on hierojia, jotka kela hyväksyy (saa korvauksen), on fysioterapeutteja jne. Kuka on siis mitä ja täh? Millainen koulutus on kenelläkin?
 
eowynofmay sanoi:
Huomaan, että minulle nämä rajapinnat ovat näköjään epäselviä. On hierojia, sitten on hierojia, jotka kela hyväksyy (saa korvauksen), on fysioterapeutteja jne. Kuka on siis mitä ja täh? Millainen koulutus on kenelläkin?

Hierojan ja fysioterapeutin koulutus on varsinkin nykyään melko erilainen. Fysioterapia keskittyy toimintakyvyn parantamiseen jumppaohjeilla ja antaa tietysti omia lausuntoja asiakkaiden tilanteesta, mutta pääpaino on kuntouttamisessa.

Kun näitä lisäkoulutuksia ei lasketa (OMT, Maitland) niin hierojan ja fysioterapeutin koulutus on anatomian suhteen päällekkäistä, vaikka esim. jalkaterän lihaksia ei hierojan opinnoissa käydä kokonaisuudessaan läpi (siellä lihaksia on neljässä eri kerroksessa), niin se toiminnallinen puoli on silti hierojilla aika hyvin hallussa. Eli pitää tietää missä lihakset on, minkälaisia liikkeitä ne mahdollistaa, samoin lihastyötapojen ymmärtäminen, passiiviset venytykset ja ylipäänsä se miten hieroja voi auttaa asiakasta. Siihen kuuluu olennaisesti myös haastattelu, tutkiminen (ryhti, tunnustelu, liikeratojen tarkistus), eli käytännössä ihan samoja asioita mitä fyssaritkin tekee.

Fysioterapia ei juurikaan sisällä itse hierontaa, mutta ne fyssarit jotka ovat myös hierojakoulun käyneitä hierovat jonkun verran. Hierojille voidaan tulla myös erilaisista syistä (esim. rentoutumaan), kun taas fyssarille enimmäkseen lääkärin lähetteellä, tosin nykyään meillä Raisiossa pääsee fyssarille suoraankin.

Tavallinen TK lääkäri ei juuri tarvitse tuki- ja liikuntaelin tietoutta työssään ja vielä vähemmän sen takia, koska voi ulkoistaa sen tyyppiset asiat fyssarien hoidettavaksi. Meidän opettaja väitti, että hierojat tietävät ihmisen tuki- ja liikuntaelin anatomiasta enemmän kuin keskiverto lääkäri. Toki lääkärin pitäisi tunnistaa myös nämä ongelmat, mutta harvat oikeasti hahmottavat ihmisen toiminnalista puolta niin hyvin et se kunnolla sujuis.
 
Onko hierojan ammatti nimikesuojattu, vai voiko kuka tahansa väittää olevansa hieroja heppoisellakin koulutuksella?
 
Pagba sanoi:
Onko hierojan ammatti nimikesuojattu, vai voiko kuka tahansa väittää olevansa hieroja heppoisellakin koulutuksella?

Koulutettu hieroja on nimikesuojattu, hieroja tai hierontaterepautti ei.
 
Ylös