Hiukset: hoito, värjääminen jne.

Bell

Hobitti
Eli siis, millaiset hiukset haluaisit tai minkä väriset? Onko sulla hiuslisäkkeitä yms? Mulla on luonnonvaaleet hiukset ja enkä ole ikinä värjännyt niitä..paitsi etuhiukset viinipunassiks..en haluais mitään lisäkkeitä..;) Mun hiuksista tuli ihan vahingossa sellaset punaset..siis ne oli ihan viinin väriset, vaikka niiden piti olla porkkanan oranssit..;)
 
Kehitellääs tätä keskustelua hieman eteenpäin, ettei tule vain listausta. :) Eli mitä mieltä olet hiusväreistä, haitaksi hiuksille? Onko hiustenvärjäys ja lisäkkeet vain naisten juttu? Mikä on paras väri/tuote? Vaikuttaako mielipiteeseesi toisesta ihmisestä se, minkäväriset hiukset hänellä on?

Ja niin pois päin. Itse saa kehitellä aihetta lisää eteenpäin.
 
Aika monet (miehet) nykyään värjää hiukset vaaleiksi. Niin tein minäkin aikanaan.
Nykyään tosin tykkään värjätä täysin mustiksi, se nimittäin korostaa mukavasti muuta naamakarvoitusta niinkin paljon, että porukka kysyy, onko kulmakarvat värjätty samalla värillä. :wink: Ei ole.
(Normaalisti minulla on semmoiset perinteiset hiekanruskeat/harmaat suomalaisen miehen hiukset.)
 
Hiukseni ovat niin luonnontilassa kuin vain voivat. Selitys on se, että haluan pitää hiukseni pitkinä voidakseni olla avopäin keskiaikaiseen asuun pukeutuessani, joten hiusten on oltava tasaisen ja luonnollisen väriset, ja sen verran hyvässä kunnossa, ettei niitä tarvitse leikata lyhyeksi.

Nuorempana värjäsin hiuksiani tummemmiksi ja leikkautin ne usein polkkatukaksi, mutta väreillä ja muilla käsittelyillä on tapana istua hiuksissani hyvin sitkeästi, joten juurikasvu johtaa aina kierteeseen. Esimerkiksi ennen ylioppilasjuhlia oli pakko mennä kampaajalle, jotta saisin hiukset kaikkialta samanvärisiksi sen sijaan, että ne ovat puolesta välistä alaspäin haalistuneen punertavat (viimeiset rippeet tummanruskeasta väristä) ja päälaelta normaalin vaaleanruskeat. Myös ainoa ottamani permanentti pysyi kunnes kasvoi pois, eikä latvoista kihartuva muuten piikkisuora tukka ole minusta kovin kaunis.

Joten vaikka joskus tuntuisikin, että olisi kiva piristää itseään värillä tai kiharoilla, muistutan itseäni siitä, miltä ne näyttävät muutaman kuukauden kuluttua, ja päätän pitää hiukseni ennallaan.
----------------

Ainoat ennakkoluuloni hiusvärejä kohtaan ovat a) todella huonokuntoisiksi blondatut tummaa juurikasvua puskevat hiukset b) mustaksi värjätyt hiukset ihmisellä, joka muutoin on väreiltään todella vaalea c) kokonaan harmaantuneen tukan värjääminen luonnottoman värikseksi, esim. ruskeaksi.
Ehkä näissä kaikissa on kyse siitä, että yhdistelmä hiusten ja muun olemuksen välillä on niin luonnoton.

Myös blondaaminen niillä, joilla vetyperoksidi tekee hiuksista kellansävyiset, on aika ruma. Mieheni on esimerkki tästä hiustyypistä.

Sitä en myöskään ymmärrä, että naiset, joiden muuhun olemukseen (ihonväri, kulmakarvat, silmät) lämpimät värit eivät sovi, haluavat värjätä hiuksensa leiskuvan punaisiksi.
 
Voih, minun ainainen suruni ja murheeni.
Hiukseni on maantienvihreät. Joskus ne oli vain maantienväriset, mutta suihkumme kuparinen vesi antoi niille kauniin vihreän sävyn. Yäh. Tahtoisin epätoivoisesti punaiset hiukset, mutta hiukseni ei ota vastaan muuta kuin sävytteitä, jotka kestää vajaan viikon hyvällä tuurilla. Kestoväri ei yksinkertaisesti tartu; kerran ystäväni värjäsi hiukseni tummanpunaisella kestovärillä, mutta tulos oli, että vain juuri punertui. Sitten menin parturiin värjäämään samalla värillä, mutta eipä hänkään saanut väriä tarttumaan.
Onneksi nyt kun asun täällä Joutsenossa, hiukseni saavat ansaitun loman tuosta kuparivedestä, mikä varmaankin on aiheuttanut sen, ettei kestoväri tartu.

Mielestäni hiustenvärjäys ei todellakaan ole vain mikään tyttöjen juttu. Täällä koulussa näin yhden pojan, jolla oli ihan punaiset hiukset, ja ne olivat aivan mahtavat! :) Myös mustista hiuksista pidän kovasti [jos ne ei näytä liian värjätyiltä].

Rastat olisivat aivan ihanat. Niistä olen itsekseni haaveillut jo pitkään, mutta olen niin raukkis etten uskalla. Ei minulla ole pokkaa leikata päätäni sänkipituiseksi sitten kun haluan rastoista eroon. Mutta myös sitä olen miettinyt, että kun rastoihin kasvaa juurikasvu, saako niitä suoria hiuksia mitenkään rastoitettua? Jotkut asiantuntijat saattavat pitää tuota tyhmänä kysymyksenä, mutta kysyn silti.

Myös korkkiruuvikiharoista olen haaveillut sen jälkeen, kun näin sellaiset yhdellä tytöllä Kaustisella. Ne olivat kuin pientä pellavaa ja juuri sellaiset, että aamuisin kun herää, niitä ei tarvitsisi kuin vähän sipaista niin ne olisivat hyvin. Sama juttu myös rastoissa.
 
Lukiossa kokeilin kaikenlaisia hiusvärejä. Minulla oli mm. iso, näyttävä kirkkaanvaalea raita muuten tummanruskeissa hiuksissa (Polgara-tyyliin :roll: *häpeä*). Kerran hiukset olivat kestovärillä mustat, sen jälkeen punertavat, kun kampaaja ei saanutkaan väriä kunnolla poistettua. Vaalea raita tuntui karhealta ja huonokuntoiselta vielä sittenkin kun se oli värjääntynyt jonkin kokeilun myötä taas uudenlaiseksi. En tosin harrastanut mitään räikeitä värejä tai muita ihmeellisyyksiä.

Nyttemmin pysyttelen omassa värissäni, joka on vaaleanruskea (juuri tarpeeksi, ettei blondiksi voi kutsua). Yritän pitää hiukseni mahdollisimman luonnollisina, jotta ne pysyisivät hyvässä kunnossa. Permanenttia en suostuisi edes ottamaan, enkä tunne sellaista mitenkään tarvitsevani (hiukset taipuilevat miten sattuu ilmankin).

Olen kyllä ajoittain halunnut luonnollisesti sysimustat / punaiset / kullanruskeat / hopeanvalkoiset hiukset, mutta kun sellaisia ei ole suotu, värjääminen tuntuu minusta huijaamiselta. Sen lisäksi se on loputon suo, kun väriä saa olla aina paikkailemassa tai uusimassa, kun tulee juurikasvua. Kyllästyin siihen ruljanssiin parissa vuodessa.

Uskallatteko värjätä itse, vai turvaudutteko kampaajaan? Onko itse värjäämisestä hassuja / karmeita juttuja? Tutun tutuilta olen kuullut, että tulokset voivat olla ns. mielenkiintoisia.
 
Mä olen värjäillyt hiuksiani aina silloin tällöin, omalta väriltäni olen vaalea ja ensimmäistä kertaa värinvaihdoksen tein mennessäni lukioon, kun värjäsin tukan kirkkaanpunaiseksi. Se tietenkin haalistui todella äkkiä, ja siihen oli helppo saada ruskea päälle, joten olin sitten reippaasti yli vuoden tummatukkainen, väri vaihteli tummanvioletista normaaliin ruskeaan.

Jossain vaiheessa värjäsin vaaleaksi, ja nyt se on edelleen vaalea. Tosin omaa väriä se ei ole, sillä mulla on jälleen juurikasvu. Jälleen pitäis värjätä. Mulla itseasiassa onkin tuolla kylppärissä vaalea ja tummanruskea väri, ajattelin kokeilla jotain sekamelskaa.

Mulla ei oikeestaan koskaan ole ollut mitään ennakkoluuloja tms. hiusvärejä kohtaan, kevytväreihin en luota. Mä en ainakaan ole huomannut, että mun hiukseni olisivat menneet jotenkin huonoon kuntoon, ja mä olen kyllä värjännyt hiuksiani paljon.
 
Mulla on luonnostaan vaaleanharmaan väriset hiukset. Siis sellaiset tyypilliset suomalaishiukset, ihanalla vaaleanharmaalla vivahteella.. Maantienväriset? Enivei.
Ja mulla on luonnonkiharat, joita vihaan yli kaiken. Märkinä jos harjaa hiukset suoriksi, yläosa suoristuu mutta tuossa leuan kohdalta ne taas kihartuvat aina olkapäille asti, mikä on hyvin ikävää.

Leikkautin vuosi sitten hiukseni hyvin lyhyiksi, sen jälkeen en ole niitä leikannut, sillä yritän kasvattaa niitä epätoivoisesti hieman pitemmäksi. Ja hiukseni ovat olleet ilman väriä viimeksi öö.. kuudennella kenties? Eli siitä on melkein viisi vuotta.. Värjään hiukseni aina punaisella, kirkkaimmalla, mitä kaupasta löydän. Tällä hetkellä päässä on Loreal feria (oiskohan ollut noin?) ja värinä pure spice power. Ihan kiva väri.

Tosin etsin yhä väriä, joka pysyisi kiitettävän voimakkaana päässäni hieman kauempaa kuin tämä nykyinen.

Värjäämisestä.. omat hiukseni eivät kyllä ole kärsineet pitkäaikaisesta värjäyksestä.. Samanlaiset kuin ennen värjäystäkin. Kunnoltaan siis.

Serkullani on hienot hiuslisäkkeet päässä.. Maksoi kuulemma aivan sairaasti, mutta toisaalta sen pituiset lisäkkeet kyllä varmaan maksavatkin, mutta musta ne oli hienot. :)
 
Hiukseni ovat aivan luonnolliset. Niissä on ruskeita ja vaaleita raitoja. Ne ovat todella paksut. En yleensä uskalla tehdä mitään hiuksilleni, koska en halua niistä hauraita ja ohuita. Kuten esim kaverillani oli ennen aika tuuheat hiukset, mutta kun hän teki itselleen parturissa permanentin ja värjäsi hiuksensa hiukset menivät aivan pilalle. Nyt ne on täynnä jotain kaksihaaraisia ja ne ei kasva enää yhtään. En halua hiuksilleni samanlaista kohtaloa. Oon myös unelmoinut joskus rastoista...
 
itse olen kestolla värjännyt hiuksia viimeiset kolme vuotta ja antanut tulla enintään 3cm juuri kasvua....värinpoistolla ehkä kolmesti........leikannut lyhyeksi, antanut kasvaa hieman yli olkapäiden ja taas leikannut....
mutta nyt tuli värjäämiseen stoppi, latvat kuivui vähän ja joudun pesemään hiukset erittäin tehokkaalla hoito shampoolla, käyttämään erittäin vahvaa teho hoitoainetta ja sitten laitan vielä hiuksiin jätettävän hoitoaineen....ei nämä ehkä pakollisia olisi kaikki, mutta onpa hiukset taas paljon paremmassa kunnossa... :roll:
 
Minulla on tällähetkellä päässäni hyvin haalistunut punainen väri, joka on enää hieman oranssiin vivahtava... *nyyh* Punaiset värit eivät vain pysy punaisina, vaan haalistuvat todella nopeasti. Ensi viikolla pitäisi värjätä hiukset joskus alkuviikosta, kun meillä on koulukuvaus keskiviikkona, eikä tällä letillä kyllä sinne mennä :roll: . Juurikasvu on aivan kamalan näköistä, mutta en minä siitä mitään kamalia paineita ota, vaikka sitä on tälläkin hetkellä varmaan kolme senttiä (ehkei mikään aivan kamala pituus, mutta kun hiukset sattuvat olemaan aika lyhyet, niin sen kyllä huomaa). Nyt on vain kauhea ongelma, että varjäisinkö vaalean oransseiksi vai tumman ruskeiksi :D . Sellainen olo, että päädyn kyllä siihen ruskeaan...
 
Minulla on tälläsiä "voi vitsi, siis mä haluan kiharat" kausia, jolloin suihkun jälkeen hiukset parillekymmenelle letille ja yöksi päähän on helpottanut aika paljon. Hiukseni ovat luonnostaan vaaleat, ja tositosipaksut. Kuulen kokoajan, varsinkin kampaajalla, että "herranjestas näitä sun hiuksias. Nää on niin paksut." Olen värjäillyt Garnier Nutrisse- väreillä omien hiusteni kaltaisilla väreillä jotain 5 kertaa, ja tällähetkellä minulla on mustia raitoja. Hiukseni ovat vähän reilu olkapäille, ja kasvatan niitä.

Olen vältellyt Lorealin värejä kahdesta syystä: 1. Kun värjäsin yhdellä Lorealin värillä vaaleiksi hiuksiani, en voinut pitää väriä päässäni kuin 15 minuuttia 30-40 minuutista ylitsepääsemättömän kihelmöinnin ja kirvelyn takia. Muutenkin, olen jostain saanut päähäni, että kaikki Lorealin meikit ja shampoot ja muut on testattu eläimillä. En väitä, että näin olisi, tai että minun kannattamani Garnier ei niin tekisi.

Ennakkoluuloja minulla on. Boikotoin punaisia värejä, osaksi koska isäni on opetanut minua pienestä lähtien "Älä sä sit koskaan värjää hiuksias punasiks. Se on kamala hiusväri." En halua loukata punapäisiä, en todellakaan. Itse haluaisin sähkönsinisen tukan, luultavasti vain koska pidän sinisestä, äitini olisi ja on kauhuissaan, ja näin kaverini isosiskon kaverilla sen väriset hiukset joskus viidennellä. Siitä se lähti. Olisin saanut värjätä pääni siniseksi, jos Suomi olisi voittanut jääkiekon Maailmanmestaruuden. Pah.

Itse uskon hiusvärien jossainmäärin rääkkäävän tukkaa. Samaisen kaverin isosiskon ystävän tukka oli järkyttävässä kunnossa pinkin, sinisen tropiikinvihreän ja ties minkä värien käytön jälkeen. Erivärisiä läikkiä siellä täällä, oma väri haalistunut pois. Uakh. Vertaisinkin, että hiusvärit ja kemikaalit ovat hiuten tupakkaa. Näyttävät hyvältä, mutta tappavat.

Olen halunnut kauan pikkulettejä, mutta hiuksiini jouduttaisiin tekemään pidennyt, ja se maksaisi liikaa. Haluaisin myös rastat. En tiedä miksi, ja kaikki sanovat ettei ne sopisi minulle. Hiuslisäkkeitä ja sinisiä, violetteja ja punaisia raitoja haluaisin. Sellaiset hiukset kun Klaanin Javalla, olisi uskomattoman upeat. Jos minusta tulee rikas, hiukseni taatusti muuttuvat sellaisiksi. 8)
 
Minulla on ruskeat hiukset. En halua värjätä hiuksiani enkä varsinkaan leikata niitä. Äiti tasoittaa latvat joskus ja ne kasvavat kiduttavan hitaasti.
Koulussa katselen kun muiden hiustyylit vaihtelevat usein.
 
Aloin värjäämään (tai värjäyttämään, äiti tai kampaaja sen teki) hiuksiani ehkä 14-vuotiaana. Halusin niin punaiset hiukset kuin mahdollista. Yllättävää kyllä väri sopi minulle, niin ihmiset ainakin sanoivat. Jotkut jopa luulivat tumman punaisia hiuksiani oikean värisiksi (hiukseni ovat luonnostaan sen verran tummat ettei niistä oransseja saanut). Ilmeisesti minulla on punahiuksiselle sopiva iho. Lopetin värjäämisen joskus lukion jälkeen, siinä vaiheessa pitkät hiukset olivat tärkeämmät ja hiusten värjääminen oli aika työlästä (melkein vyötärölle ulottuvat kohtuullisen paksut hiukset vaativat kaksi yleensä kaksi väripakkausta ja väri on vaikeaa saada tasaiseksi). Olisin halunnut erikoisemmankin väriset hiukset mutta sininen ja vihreä eivät juurikaan erottuneet hiuksistani. Muuten en ole niitä juuri käsitellyt, viime aikoina hiukseni ovat alkaneet kihartuakin sen verran etten permanenttiä kaipaa (ja hiukseni ovat sen verran taipuisat että leteillä märkään tukkaan tehdyt kiharatkin pysyvät useamman päivän hyvinä).

En oikeastaan tunne ennakkoluuloja hiusten perusteella (en ainakaan tiedosta). Oikein blondatut hiukset eivät tee hyvää vaikutusta, kuten ei todella laitetut hiuksetkaan (tyyliin 90-luvun alun muodin mukainen ylös ja sivulle nostettu otsatukka...). Kaljuksi ajellut ihmiset saattavat herättää jonkinlaisia ennakkoluuloja. Se tuntuu jotenkin vahvemmalta aatteelliselta viestiltä kuin mikään kampaus. Jostain syystä kuvittelen että kaljut halveksuvat epäsiistejä hiuksellisia.
 
Minullahan on ihan perinteiset hiirenharmaat hiukset, joihin olen ajatellut ottaa tumman ruskeita ja vaaleita raitoja heti kun vain rahaa on. Hluaisin mustat hiukset, mutta en oikein usko, että niin tumma väri sopisi minulle. Lisäksi silloin pitäisi käyttää kestoväriä, jolloin tulee juurikasvua... :(
Niistä ennakkoluuloista... Minulla ei ole mitään suurempia ennakkoluuloja kehittynyt, mutta jos esim. hiuksia ei ole harjattu ja ne hapsottavat joka suuntaan ja niissä on juurikasvua puoleen väliin tulee hieman huolimaton vaikutelma.
 
Shalalala sanoi:
Muutenkin, olen jostain saanut päähäni, että kaikki Lorealin meikit ja shampoot ja muut on testattu eläimillä. En väitä, että näin olisi, tai että minun kannattamani Garnier ei niin tekisi.

Molempien merkkien shampoo pullojen takana lukee Capilex A/S, L'Oreal. Eli kyse on mitä ilmeisimmin samasta yrityksestä. Molemmat kai tekevät eläinkokeita. Joku viisaampi ja perehtyneempi varmaan tietää paremmin. Eipä silti etten itse pesisi joskus hiuksiani jomman kumman shampoolla.

Haluan varoittaa ihmisiä vaalennusväreistä jotka myös poistavat hiustenpigmenttiä. Mitä kaamein tulos tulee kun hiusten sisältä kumpuava punainen väri ei häviäkään vaikutusajan loputtua :( .Omakohtaista kokemusta on.
 
Minusta hiusten värjäämisessä ei ole mitään pahaa. Tietysti se kuluttaa hiuksia, mutta jos haluaa niin mikä ettei.
Kuitenkin pidän enemmän tavallaan luonnollisista väreistä (blondit ja ruskeat hiukset, kyllä punaisetkin on ok). Liilat ja muut shokeeraavat värit eivät ole minun makuuni. Mustista hiuksista oikeasti vaaleahiuksisilla en perusta. Muutenkin mustat hiukset sopivat minusta aika harvalle, joillekin todella hyvin. Ja minä en pidä blondatuista hiuksista, joissa tyvikasvu on korviin asti :roll: .

Itse olen kyllä kokeillut aika paljon värejä. Luonnostaan olen vaaleahiuksinen (vähän ehkäpä maantien väriin vivahtava blondi). Minulla on ollut punaiset hiukset, joita vihasin, koska punainenhan kuluu helposti ja siksi hiukset rasittuivat koko aikaisesta värjäämisestä. Nyt minulla on puna-ruskeat hiukset (ei siis kamalan tummat) hiukset, joissa on vaaleampia raitoja. Olen nyt pysytellyt ruskeahiuksisena jo jonkun aikaa, ja olen itse (ja muutkin ovat) että näytän niissä paremmalta kuin blondina :) .
 
Enfirith sanoi:
Mutta myös sitä olen miettinyt, että kun rastoihin kasvaa juurikasvu, saako niitä suoria hiuksia mitenkään rastoitettua?
Noin vuoden rastoja pitäneenä vastaan, että jos työ on hyvin tehty, juurikasvun pitäisi rastoittua itsestään (niin se ainakin minulla teki). Eli ei huolta.
Kivuliasta se tosin oli, istuin nimittäin kampaajalla about 9 tuntia ja hiuksista vedettiin niin p**keleesti että... ja eikö mitä! Viikon päästä piti mennä uudestaan kun rastat eivät pysyneetkään. :roll:
 
Luonnollinen hiusten värini on tumman ruskea. Siitä olen värjäillyt eri sävyisen punaisiksi ja useimmat värit ovat kestäneet hyvin, ilman haalistumista, mutta tämän hetkinen värini on tehnyt hiuksista inhottavan kiillottomat ja värikin on jo haalistunut melkein kokonaan pois. Vaikka se on vasta suhteellisen äsken laitettu. :x Ainakaan minun hiusteni latvat eivät ole kuolleen näköiset, eivätkä täynnä kaksihaaraisia, vielä, vaikka olenkin hiuksiani värjäillyt jo useamman vuoden. Enkä käytä ollenkaan minkäänlaisia hoitoaineita. Kampaajalla en ole käynyt kuin kahdesti ja silloinkin otin vain punaisia raitoja, kun se maksaa niin tuhottomasti. Joten pysytään vielä niissä kauppojen hyvissä ja ei niin hyvissä väreissä. :roll:
 
Tällä hetkellä hiukseni ovat vaaleat ja lyhyet. Tai ainakin lyhyet minun mittapuullani, koska vielä seiskaluokalla hiukseni olivat takapuoleen asti. Kasiluokalla piti saada tehdä permanentti pienillä rullilla siihen pitkään tukkaan. Oli sekin viidakko... :D Ysillä ne sitten vaaleni omasta tummanruskeesta blondiksi ja nyt viimekesänä leikkasin lyhyeksi. Nyt näitä pitää koittaa kasvattaa että saan joskus tulevaisuudessa vanhojen tansseihin nutturan, omista hiuksista. Ei minulla ole mitään lisäkkeitä vastaan, mielelläni haluaisin jatkoletit. Mutta omat hiukset on omat hiukset! :)

Vinkkinä muuten ihmisille jotka ovat juuri blondanneet hiuksensa ja ne ovat edelleen keltaiset, niin seuraavana kannattaa värjätä tuhkan vaalealla, se peittää sen keltaisuuden. Tai kampaamoista saa sinistäshampoota, joka estää vaaleata hiusta kellastumasta.
 
Ylös