Hiukset: hoito, värjääminen jne.

Hiustenkuivaajista

Eli, ideana olisi keskustella hiustenkuivaajien plus ja miinuspuolista. Itse pidän plussana sitä, että pitkät hiukset kuivuvat paremmin. Liika kuivaus ei välttämättä kaunista tukkaa, mutta, ja tämä on vain henk.koht. mielipiteeni, on melko hankalaa kuivata käsin hiuspehkoa, joka on minun tapauksessa melkein suomenhevosen harja.:D

//Eiköhän täällä tukkatopikissa mahdu juttelemaan myös hiustenkuivaajista, yhdistin siis keskustelut. t. konnis-Steel
 
Minä en oikein käytä hiustenkuivaajaa. Koitan kuivata hiukset käsin, ette arvaakkaan kuinka ärsyttävää se on välillä. Varsinkin kun omistan koht. pitkät hiukset. Muita hiustenhoitoon liittyviä "ongelmia" minulla ei ole.
Hiukseni ovat ruskeat, ja minulla on blondit raidat.
 
Mistä te muut hennalla hiuksenne värjäävät ostatte hennanne?

Olen jo tottunut siihen, että hennaus on vaivalloisempaa ja aikaavievempää ja tukka haisee hassulta pari viikkoa, mutta hennojen hankalahko saatavuus ärsyttää erityisesti. Aluksi käytin MacUrthin hennoja, koska sitä sai kätevästi monesta kotimaisesta verkkokaupasta tai Ekolosta, mutta se ei ole kovin hyvälaatuista. Kotimaisista kaupoista tiedän Steelsheenin vinkkauksen kautta Pienen tuoksukaupan myyvän parempaa (ja vähän kalliimpaa) Rajasthani-hennaa, joka ainakin kahdella edellisellä värjäyskerrallani oli oikein ihanaa. Mutta onko Suomessa muita (verkko)kauppoja, joista saa hennaa? Kuinka todennäköistä on, että paikallisesta etnisestä liikkeestä saa hyvälaatuista hennajauhetta?

Tämä tuli minulla mieleen, kun Tuoksukauppa tuotti joululomalla ja sen jälkeen pettymyksen. Edellisellä ostokerralla en ollut ostanut kyseistä Rajasthani-hennaa varastoon, koska halusin ensin kokeilla, olisiko se enemmän mieleeni, enkä muistanut ostaa sitä lisää heti sen jälkeen, kun totesin sen hyväksi. Tarkoitus oli siis värjätä tyvikasvu pois jouluna, mutta kun väriä olisi pitänyt ostaa, Tuoksukauppa olikin lomalla 15.1. asti. En halunnut tilata ulkomailta (esimerkiksi Mehandia on netissä kehuttu ja mainostettu paljon), koska se tuntui niin kalliilta, enkä halunnut palata MacUrtheihin, joten päätin kestää tyvikasvuni kanssa tammikuun puoliväliin (vaikka tyvikasvu olikin siinä vaiheessa jo paljon pitempi kuin olisin sen suonut olevat). 15. päivä riensin heti nettiostoksille, mutta kaikki hennat olivatkin/näyttivät olevan Tuoksukaupasta loppu (nyt niitä tietenkin on taas varastossa). Menetin hermoni, koska kerran kesälläkin kävi niin, että Tuoksukauppa oli lomalla juuri silloin, kun halusin hennaa ostaa, ja päädyin kaikesta aiemmasta ennakkoepäilyksistäni huolimatta tilaamaan hennaa ulkomailta Hennacatista. Outoa kyllä, siellä postituskulut näyttävät olevan ilmaiset Suomeenkin.

Tässä Hennacatin hennaa odotellessa jäin edelleen miettimään, eikö sitä todellakaan voi lähempää ja helpommin saada. Hennacat ei tietenkään kovin hankala tapaus ole, kun on PayPal-tunnukset ja on valmis odottamaan lähetyksen saapumista hieman pidempään (joskin nyt en enää ole kovin halukas odottamaan, koska juurikasvu on tosiaan jo noin kaksinkertainen yleisesti hyväksymääni verrattuna), mutta on se vaivalloista siihen nähden, että ennen sain värini lähiruokakaupasta ja valinnanvaraa oli sielläkin paljon.
 
Hennoista minulla ei ole kokemusta - en itseasiassa edes tiennyt, että sillä voi värjätä tukkaa. Pitääpä vilkaista, kun kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.

Oma tukkani vain on ja rehottaa. En ole ikinä päätäni värjännyt, ja viime hiustenleikkuukerrasta on jo kolmisen vuotta, jos oikein muistan. Päätin antaa hiusten kasvaa niin kauan, kuin harrastan matematiikkaa ja sitä opiskelen, ja jos latvat eivät aivan kammottaviksi haaraudu, tuskinpa leikkaankaan senttiä enempää. Jos olisin mies, kasvattaisin pitkän liuhuparran, mutta nyt täytyy tyytyä tällaiseen kakkosvaihtoehtoon, heh. Hiuksiani en laita mitenkään, eli ei kiharruksia, permanentteja, suoristusta, lakan suihkuttelua tai muuta sellaista.
Ainoa kampaus, mitä oikeastaan edes harrastan, on poninhäntä niskassa, ja sekin liikunnan ajaksi. En vain ikinä viitsi ruveta väkertämään mitään ihmeempää + olen tumpelo lettien vääntämisessä, ja tuloksena olisi pikemminkin kärvistynyt pökäle kuin sulava palmikko..

Haaveilin joskus punaisista/oransseista hiuksista, mutta oma pääni on niin tumma, että tarvittaisiin ensin raskas peroksidikäsittely ennen kuin kuontaloni näyttäisi edes etäisesti punaiselta. En kuitenkaan halua ruveta läträämään peroksidin kanssa, sillä olen nähnyt, mitä kaverini tukalle tapahtui hänen vaalennettuaan omat latvansa. Siispä hylkään toistaiseksi haaveeni ja tyydyn tähän omaan tummanruskeaani.
 
Mulla on hyvin rajallinen tietämys hennakaupoista kun tosiaan oon pysytellyt lähinnä Tuoksukaupan asiakkaana, enkä ole pitkään aikaan asiaa tutkinut, mutta aikanaan ainakin tuntui siltä ettei niitä kotimaassa oikein muita ole. Mutta löysin just jostain Prismasta hennaa ja ostin (maksoi n. neljä euroa) kun juurikasvu alkoi olla häiritsevässä mitassa ja vanhat varastot vaikuttivat ehtyneen, eikä just tähän hätään huvittanut tilata kun olen vähän koko ajan liikkeellä. Nyt on väri tekeytymässä päässä, oli kyllä vähän karkean oloista eikä varmasti mitään maailman parasta ainetta mutta kaipa sillä pahimman värieron saa tasoitettua.

Pitäisi kyllä saada aikaiseksi pakastaa pikkueriä hennamössöä ja läträtä niiden ja hoitoaineen yhdistelmän kanssa niin josko ei tulisi ihan niin räikeitä tyvikasvuja. Varsinainen värjääminen on mukamas aina niin suuri operaatio ettei siihen "ehdi" ryhtyä, ja sitten juurikasvu pääsee rehottamaan.

Olen viihtynyt punapäänä nyt reilut neljä vuotta ja vähän kutittelee että mites ois joku vaihtelu välillä. Todennäköisesti menisin tummempaan päin (ei hirveästi kiinnosta yrittää epätoivoista vaalennusta plus että näytän todella värittömältä blondina), mutta toisaalta tykkään nimenomaan punaisesta, indigokäsittelyn jälkeen siihen saattaisi taas olla hankalaa palata, enkä tiiä millaisia yllätyksiä tavallisten hiusvärien kanssa olisi luvassa. Varsinaisesti en ole kyllästynyt, välillä vaan leikittelen ajatuksella sekä tummista että lyhyistä hiuksista.

Ostatin myös viime jouluna itselleni hiustenkuivaajan. Äidilläni oli maailman tehottomin fööni joten elin ensin parikymmentä vuotta siinä uskossa ettei kuivaajista ole yhtään mitään hyötyä (mulla on myös maailman huonoimmin kuivuva tukka), kunnes tuli kokeiltua vähän tehokkaampaa laitetta. Vieläkään en tosin ole oppinut sitä käyttämään, mulla ei ole aavistustakaan miten hiuksia muka föönataan muotoon tai sileiksi tai yhtään miksikään, enkä ole keksinyt mitä eroa on kahdella kuivaajan mukana tulleella minun silmääni identtisellä suuttimella, joilla ohjekirjan mielestä ehkä oli joku perustavanlaatuinen ero. Käytän kuivaajaa lähinnä jos on kiire saada tukka kuivaksi, ja on sillä myös jotain sukkia kuivateltu :D Ei hukkaostos kuitenkaan.
 
Hennaa on nykyään aika hyvin tarjolla kaikissa Punnitse & säästä-kaupoissa + vaihtelevasti myös muissa ns ekokaupoissa kuten Ruohonjuuri (niillä on näköjään nettikaupassa hennoja, mulla ei ole kyllä kokemusta ko merkeistä). Laatu kyllä vaihtelee hurjasti merkistä toiseen ja välillä niiden sisälläkin. Parasta oli kun aikoinaan Tampereen Tasajako toi maahan Tansanialaista reilun kaupan hennaa mutta sitä ei ole enää mistään saanut vaikka melkein joka kerta Mansesterissa käydessäni teenkin kyselykieroksen.
 
Steelsheen sanoi:
Ostatin myös viime jouluna itselleni hiustenkuivaajan. Äidilläni oli maailman tehottomin fööni joten elin ensin parikymmentä vuotta siinä uskossa ettei kuivaajista ole yhtään mitään hyötyä (mulla on myös maailman huonoimmin kuivuva tukka), kunnes tuli kokeiltua vähän tehokkaampaa laitetta. Vieläkään en tosin ole oppinut sitä käyttämään, mulla ei ole aavistustakaan miten hiuksia muka föönataan muotoon tai sileiksi tai yhtään miksikään, enkä ole keksinyt mitä eroa on kahdella kuivaajan mukana tulleella minun silmääni identtisellä suuttimella, joilla ohjekirjan mielestä ehkä oli joku perustavanlaatuinen ero. Käytän kuivaajaa lähinnä jos on kiire saada tukka kuivaksi, ja on sillä myös jotain sukkia kuivateltu :D Ei hukkaostos kuitenkaan.

Ne semmoset kampaajan käyttämät selkeästi isommat föönit on ihan eri kategoriassa mitä jotkut mikrobin kokoiset halpisföönit. Kävin lukuisia aikoja sitten ostamassa tollasen isomman kampaajien kaupasta niin kyllä sen eron huomaa. Minua ärsyttää niissä pienissä laitteissa se et niitä joutuu kuuntelemaan niin pitkään. Isommalla se hurina on nopeemmin ohi.

Hiustenkuivaajalla voi myös sulattaa jäitä pakastimesta ja puhaltaa pölyt tietokoneen piirilevyltä - tosin läppärin avaaminen voi olla hankalaa.
 
Mää kävin kampaajalla. Oisko ollu kolmas kerta mun elämässä? Eka oli hiusmuotinäytös (siis ilmainen keissi), toka leikkaus yläasteella (lol) ja kolmas kampaus ylppäreihin. Kampaajan sakset eivät ole siis koskeneet näihin n. vuoden 2009 jälkeen.
Ei harmita yhtään. Vähän muotoa tasoitettu ja latvat on nyt komean violetit jatkeet muuten kovin suklaanruskealle omalle värilleni. Tiesittekö muuten, että juurikasvu tuntuu aina ihan hirveän väriseltä vain siksi, koska siinä vieressä on keinotekoinen väri joka tietenkin on paljon voimakaspigmenttisempi ja kirkkaampi? Maantienharmaata ei ole olemassakaan.
Omakin niin ihanan syvä ja tumma ruskea näyttää nyt tosi lattealta, kun vieressä on kirkuvanihana violetti. Toivottavasti se säilyy kauan, vaikka olikin suoraväri eikä todennäköisesti kestä kovinkaan pitkää aikaa. Sittenpähän leikin latvablondia :)
 
Oletteko muut huomanneet, että shampoon ja hoitoaineen valinnalla olisi merkittävä vaikutus hiusten takkuuntumiseen? Minä olen yleensä valinnut shampoot aika sattumanvaraisesti ja ehkä ennemmin tuoksu edellä, koska en usko, että niissä markettiputeleissa on ihan hirveästi eroa sen mukaan, mikä on värjätyille ja mikä kuiville ja mikä kiiltoa kaipaaville hiuksille.

Olen tässä koko talven tuskaillut, miten helposti hiukset nykyään menevät takkuun. Jos ne ovat auki tai melkein auki, pari tuntia yleistä oleilua saa ne jo ihan sykkyrään, koko päivä (tai yksi pyöräilymatka) taas rastoittaa ihan kunnolla. Jopa silloin, kun hiukset ovat letillä, niskasta ja muualta karkaavat lyhyemmät hiukset muodostavat ison takun. Olen jo tässä alkanut pelätä, että onko alaselkään ylttävien hiuksien ikä vain tulossa vastaan. Mutta se tuntuisi oudolta, koska kaikki kampaajat ovat aina kehuneet niitä niin hyväkuntoisiksi, viimeksi joulukuussa. Kaksihaaraisia on vain latvoissa eikä koko pituudelta ja muutenkin ihan kohtuullisesti, hius ei ole kuivaa tai haurasta heinää...

Sitten tulin tänän ajatelleeksi, että olen ruvennut käyttämään LV:n hajusteettomia ja väriaineettomia yms. allergiaystävällisiä herkän ihon hiustenhoitotuotteita. Varsinaista ongelmaa tavallisten aineiden kanssa ei ole ollut, mutta halusin kuitenkin siirtyä tuollaisiin ehkä vähän vähemmän kemikaalisilta vaikuttaviin (luonnonkosmetiikka on ihan voimaton rasvoittuvan ja paksun kuontaloni edessä, en viitsi enää käyttää rahaani siihen).
Voisiko olla, että noissa LV:n tuotteissa on allergiaystävällisyys edellä mentäessä jouduttu tinkimään hoidollisista ominaisuuksista?

Toisaalta olen kuitenkin käyttänyt hiuksiin jätettäviä öljyjä, välillä joka tai joka toisen pesun jälkeen, välillä taas useamman viikon välein. Se ei ole oikeastaan tainnut vaikuttaa takkuisuuteen.
 
Silikonia ainakin käytetään siloittamaan hiuksista karheuksia, ja LV:n hoitoainetta näytetään mainostettavan silikonittomaksi.
 
Voisihan se olla. Tosin olen silikoniakin vähän yrittänyt välttää viime vuosina shampoissa (hoitoaineissa en niin tarkasti), vaihtelevalla menestyksellä. Esimerkiksi XZ:n tuotteissa silikonia ei tietääkseni ole ja niitä olen käyttänyt aika paljon. Head & Shouldersin shampoota käytin ennen sitä ykkösshampoona, mutta niissä sitä taitaa olla. Elvitalilla kai osassa on, osassa ei. (Tosi hankala löytää netistä näitä tietoja.)
 
Nyrkkisääntö on että silikoneja ovat inci-listassa ne ainesosat, jotka loppuvat -one tai -ane (jotain poikkeuksiakin ilmeisesti on, mutta esim. cyclopentasiloxane ja cyclomethicone ovat usein esiintyviä silareita).

En ole kyllä siihenkään keksinyt vastausta että miksi oma tukkani lakkasi takkuuntumasta kymmenisen vuotta sitten (se on kuitenkin tässä lyhyempien leikkausten välillä ehtinyt kasvaa suunnilleen niin pitkäksi kuin sillä on potentiaalia kasvaa, ja pitkätukkaisena lapsena mulla oli jatkuvasti takkuja). Ei mene takkuun nytkään vaikka on rääkätty vaalennuksilla ja lämpökäsittelyillä, joita en harrastanut ollenkaan aiemmin. Käytän hoitoaineitakin vain kun muistan ja jaksan, eikä tukka yleiskunnoltaan ole mikään superhyvä. Kop kop.

Uskon kuitenkin että hoitsikoissa on eroja (myös niissä silarittomissa vaikka silikoni oli ensimmäinen mullekin mieleen tullut takkuisuuteen vaikuttava ainesosa), ja että hoitoaineella on tässä kohtaa suurempi vaikutus kuin shampoolla, ainakin jos et pese millään superkuivattavalla. Toki myös ihan hoitoainepesua voi kokeilla, ja (silikonisia) jätettäviä hoitoaineita, jos sattuisivat olemaan sulle toimivia konsteja.
 
Minulla oli viime kuussa pidemmät hiukset kuin koskaan aikuiselämäni aikana, mutta ihan yllättäen latvat alkoivat takkuuntua ja tuntua kuivilta. Tietysti leikkasin pituudesta pois ainakin pari senttiä, mutta nyt tuntuu, että kuivuutta ja takkuisuutta on silti. Ärsyttävää. Minulla on niin pitkään (siitä asti kun lakkasin värjäämästä) pysyneet hiukset todella hyvän kuntoisina, eikä mitään pesua kummempaa hoitoa ole tarvittu. Nyt olen ihan ihmeissäni, että mitä näiden kanssa pitäisi tehdä. Mitään poppakonsteja ja lyhytaikaisia ratkaisuja en halua etsiä vaan jos johtuu vaikka jostain puutostilasta tms niin korjata sen ja jos johtuu hiuksista niin leikkaan ihan niin lyhyeksi kuin on tarve. Oikeastaan nyt tuli kyllä vähän hinku leikata tukka tosi lyhyeksi. Olenkin vään ihmetellyt, että miten kauan jaksan näitä pitkän tukan ongelmia, kuten aina tiellä kun yrittää sylkeä hammastahnaa, kuumat, pitää harjata ainakin pari kertaa viikossa 😁 yms.
 
Ylös