Hobitit eivät ole sitä miltä näyttävät?

Näitä rivien väliin kirjoittelijoita sitten riittää. Huokailivathan Anu Mustonen ja Kirsi Pohjola elokuvatarkastamon vessassa, kuinka Sormuksen ritarit-elokuva oli "kolme tuntia afgaanisotaa."

Muoks: ehkä tämä oli vähän turhan kärkäs kommentti aiheeseen, jossa kuitenkin mennään huumorilla. Allegorioiden ja varsinkin pahantahtoisten sellaisten etsiminen vain toi mieleen tuon takavuosien elokuva-arvostelun.
 
Last edited:
Muistaakseni elokuvassa Elää ja kuolla L.A:ssa käytiin tällainen keskustelu:

A: "On täysikuu. Hullut ovat liikkeellä."
B: "Hullut ovat aina liikkeellä."

Toisaalta, ei hullu ole se joka myy, vaan se joka ostaa.
 
Näin osan tuosta teoriasta jo Lohikäärmeessä, jossain muinaisessa ketjussa. Mainitsin asiasta kaverille ja seuraava puolituntinen sujui varsin hassusti teoretisoidessa Angmarin ja Arnorin välisen sodan todellista kulkua. Ilkeitä hobittejahan on olemassa. Lobelian esi-isät marssivat Cardolaniin myymään kessua, mistä syystä rutto oli erityisen paha siellä jne. (Muok. näköjään siellä on vain lyhyt maininta tästä. Monessa kohtaa kirjoissa sanotaan piippukessun olevan nimenomaan tupakkaa. Ja nykyäänkin käytetään ainakin neljää sanaa samasta tavarasta suomesskin.)
 
Last edited:
Ah, tämä salaliittoteoria kaipaa ehkä ennemmin oman topiikkinsa, jossa voimme pohtia esitettyä teoriaa ja ehkä muitakin kryptisiä kysymyksiä ilman HoMEisten kontekstien painolastia. Eikö niin?
 
Ilman muuta oma ketju nikotinisteille.
Lyhyt kuvaus yllä mainitun pähkäilyn alusta:
Etelän väkevät keksivät tavan löytäessään villiä Nicotianaa entisen Eregionin alamailta n. V. 1150. He tuumivat että sukuriitoja Klonkun suvun ja parin muun suvun välillä oli kiva selvitellä poltellen rauhanpiippua. Vaellellessaan 1200-1400 luvuilla Mustainmaan ja Tharbadin välillä he levittivät tapaa ja Cardolanin kuningashuoneesta tuli tupakan orjia... Tapa levisi myös armeijaan ja häkä vartiomiesten piipuista ja terva heidän keuhkoissaan estivät heitä olemasta valppaita ja ripeitä hälytyksissään. Cardolan sortui Angmarille 1400-luvun alussa, ja vain vähän kessuttelevista tuli osa Briihin asumaan (hiideltä näyttävä etelän ihminen, Bil Imarteen kaveri) (tuossa saattoi mennä pidempäänkin kuin puoli tuntia).

Lisäksi illan kuluessa todettiin että "sweet galenas" kääntyy varsin näppärästi lisäämällä vain yksi välilyönti, "leppoisa hullu aasa(jumala)". Myös, "selvääkin selvempi" viittaus aiheeseen on Bingo Reppulin nimi, josta saadaan vain vokaalit kääntämällä Bongi, mikä tarkoittaa vesipiippua, jota etelän mailla on käytetty tupakan lisäksi myös muiden yrttien höyryhengitykseen.

Lopuksi pitänee muistuttaa siitä että virginiantupakka ja palturitupakka ovat omia lajejaan, eli sikaritupakka (N.tabacum) ja mahorkkatupakka eli kessu (N.rustica) ovat tyystin eri asia. Vanha Tobo ja Etelän Tähti sisälsivät luultavastii enemmän edellämainittua kuin pohjoisemmat kessut. Lisäksi joskus näkee koriste- (N.sanderae) ja valkotupakkaa (N. alata) puutarhoissa.
 
Last edited:
Ylös