Hobitti-elokuvien musiikki

Olen vasta pieniä otteita kuunnellut Desolation of the Smaug -soundtracista ja pettymyksestä huolimatta tuo levypljäys on tilauksessa. Kuten moni muukin on tuonut esille, ei musiikki nouse mitenkään erityisesti esille elokuvasta. Ei ole teemaa, joka jäisi mieleen jostain erityisestä syystä. Kappaleet kuulostavat kamalan tasapaksuilta.

Järvikaupungin teeman kyllä jo tunnistan.
Smaugin teemasta odotin kai enemmän rumpuja ja kalisuttimia, jotain enemmän tavallisesta poikkeavaa.

I see fire loppukappaleesta tykkään. Kaiken räiskimisen jälkeen se rentouttaa. Se ei ehkä ole Keski-Maa -henkinen. Sanat kuitenkin kolahtavat ja ovat kääpiömäisiä.
 
Mulla on ihan sama ongelma.

Veikkaanpa vähän, että yhteistyöstä Billyn kanssa oli sovittu jo aikaisemmin ja haluttiin räjäyttää pankki sillä, että se tekee tämän viimeisen leffan biisin. Ei voi muuta sanoa, kun että räjäyttää.
 
Oli kieltämättä vähän virhe alkaa kuunnella tuota kirjastossa, kun meinasi alkaa itkettää. Eli on siinä kyllä jotain tehty hyvinkin oikein. Vaikka ajatus siitä, että näidenkin leffojen tuoma kokemus tosiaan loppuu pian varmaan osaltaan vaikuttaa tunteisiin. Mutta tämä on hieno lopetus!
 
Kyllä. Heti kun tajusin mistä biisistä oli kyse olin jo alkanut itkeä.. Tietoisuus siitä että Thorin, Fili ja Kili kuolevat, oikeesti kuolevat eivätkä vain vale-kuole kuin eräs nimeltä mainitsematon Aragorn, oli liikaa kestettäväksi itkemättä. Ja tietysti se että tämä hobitti on viimeinen. .
 
Ei paha, ei toisaalta mitenkään erityisen hyväkään. Leffan jälkeen varmaan iskee paremmin. Jotenkin tulee mieleen (ei kovinkaan paljoa yllättäen) Into the West.
 
"I bid you all a very fond farewell"

Biisin viimeinen lause on aika haikea. Ja niinhän se on. Tolkein-elokuva-aikakausi taitaa olla lopuillaan.
 
Jotenkin hassusti orientoitunut taidan olla, mä vaan fiilistelen musiikillisia asioita ja Billyn ääntä ja tekstin yleistä haikeusteemaa, mutta mitään varsinaista tunneyhteyttä nimenomaan tulevan leffan tapahtumiin en muodostanut. Ei mulla kyllä tarkemmin ajatellen ole yleensäkään tapana. Enemmän oon ehkä näissä leffa-aikakauden loppufiiliksissä, ja vielä enemmän niissä että onpas onnistunut sävellys ja että oon rakastuneempi Billyn ääneen kuin olin tajunnutkaan :)

(@Atheon : Suomen tolkein seura!)
 
Minäkin tajusin sen oikeastaan siinä vaiheessa kun kirjoittelin lyriikoita ylös.

Mulla toi Billyn uskomattomuus ei silleen hirveesti enää tässä vaiheessa iske yllättyksenä, kun olen kuunnellut Beecaken musiikkia nyt varmaan jo kohta kymmenen vuotta suht säännöllisesti ja mulla on kaikki niiden levyt, joista ensimmäinen nimikirjoituksilla.
 
Vaihdoin videon Vampiren viestissä kun vanha ei enää toiminut.
 
Kiitän. Ikävästi videoille tuppaa käymään niin, että lopettavat toimimisen toisinaan/ne poistetaan Tubesta tjsp.
 
Kerrankin loppulaulu, josta minä tykkäsin heti ensimmäisellä kuuntelemalla paljon! Olen jo ehtinyt kahteen aikaisempaan tottua, kuten aikaisemmin arvelin, mutta en siltikään ole niiden suuri fani. Muistan sitä paitsi riittävän hyvin niiden tuoman ensipettymyksen ja kummastuksen. Nyt kappale alkoi todella hyvänä ja koskettavana, ja jokaisella kuuntelukerralla vain paranee. (Kylläpä Boyd on vanhentunut.)

Nyt jään odottamaan kolmannen elokuvan muitakin musiikkeja. Tekisiköhän ensimmäisen elokuvan teema paluun? Toisen osan musiikit tuntuivat sen puuttumisen takia vähän mitäänsanomattomammilta, paitsi ehkä Järvikaupungin teemat.
 
Jätän tuon kokonaisen "Billy the Westin" kuuntelun lähemmäksi levypainosten ensikuista ilmestymistä, jolloin (jokusenkin pidemmän pätkän toimittauduttua PJ-diilerien tavoittelemille) selviää, tulenko käyttämään rahojani edes tämän (toivottavasti) vihoviimeisen kohtauskierrätteen soundtrackiin (levyyn, jonka sisällöllä toivon olevan teidän muiden näkemästä *krmh* tavarasta irrallista innostusarvoa) — eli käytännössä kaksilevyiseen "Special Editioniin".
 
Last edited:
Samaa mieltä Dracaenan kanssa, tätä ei tarvinnut alkaa makustelemaan toisin kuin aiempia Hobitti-elokuvan loppulauluja (joihin nyt olen jo tottunut ja tykkään kuin hullu puurosta). Ehkä sitä oli vain liian tottunut Lotr:n "yliluonnollisiin" loppumusiikkeihin. Billy on aivan äärettömän lahjakas laulaja ja ääni on kaunis.
Mutta aivan ihana, surullinen ja haikea, kyllä avasi kyynelhanat. Täytyypä varata elokuvaa varten useampi nessu-paketti, eihän tässä ole enää montaa viikkoa ensi-iltaan...
 
Mulla on vakava ongelma nimeltä Billy Boyd :heart:
Tässä vielä yks jolla on sama ongelma.
Todellakin paras loppu mitä voi vaan oottaa.♡ Billy Boyd osaa laulaa niin hyvin ettei mulla ainakaan riitä sanoja kuvaamaan sitä.♥ Billy on lahjakas laulaja ja kuin kielo jo mainitsi niin kaunis ääninen. <3
 
Ostin kahden ensimmäisen elokuvan soundtrackeista ne 2-levyiset special-versiot (toisen ihan fyysisestä kaupasta muistaakseni jossain Pohjoissaarella, ja kakkosen Suomesta käsin jostain verkkokaupasta) mutta nyt kolmosen kohdalla on vähän räpylä suussa. Onko kukaan muu täällä enää niin naavaparta, että edes satunnaisesti ostaa vielä musikkiia fyysisessä tallennemuodossa ja osaisi neuvoa hyviä paikkoja metsästää tätä tuotetta? Hämmästyksekseni amazon (jota nykyään tosin vältän viimeiseen asti) sanoo, ettei voi toimittaa kyseistä tuotetta Suomeen (?!), cdon.fi sanoo sen olevan heiltä loppu ja muut tietämäni verkkokaupat eivät edes ole kuulleet moisesta läpyskästä. Ainoa tarjolla oleva vaihtoehto jonka löysin, on levykauppa x joka pyytää hintaa 30€ plus postikulut.
 
Ylös