Konnun Kolmas Foorumiroolipeli: HOVI
Peli on täynnä, osanottajia 14. Pahoittelut kaikille, jotka eivät ehtineet mukaan – seuraavaan kertaan. Pelinjohtajina toimivat Haltiamieli ja CAPS, mutta suurin kunnia kuuluu pelin perustajalle ja alkuperäiselle suunnittelijalle Vehkalle, joka tällä kertaa toimii aivan tavallisena pelaajana.
Almainin valtakunnassa asiat eivät ole hyvällä tolalla. Maata pitkään hallinnut kuningas Broderic Hyvä on käynyt kovin vanhaksi, ja on itseasiassa maannut jo kuukausia kuoleman rajamailla. Kun kuninkaan käsi ei ole ollut enää kyllin vakaa pitelemään miekkaa, on maaseudulla alkanut kyteä kapinahenki, jota parin viime vuoden heikko sato on vahvistanut. Talonpoikien kapina on yksi asia ja kyllin vakava uhka sekin, mutta vuosi takaperin alkoi kuulua huhuja Yön Viikatteista, järjestöstä joka yllyttää maaseutua kapinaan ja johon kuuluu salaa myös monia aatelisia ja jopa hovin jäseniä. Yön Viikatteita johtaa Häränniskaksi kutsuttu mahtava soturi, jonka todellista henkilöllisyyttä ei tiettävästi tiedä kukaan. Yleisimmän tarinan mukaan hän on valansa pettänyt ja valtakuntaa vastaan kääntynyt kuninkaankaartilainen, mutta monenlaista muutakin kerrotaan. Häränniskan on nähnyt vain harva, hänen asioitaan hoitaa ja maaseutua yllyttää kapinaan useimmiten hänen tärkein alaisensa, Viikatemies - yli kaksimetrinen viikatetta kantava kaapuhemmo. Viikatteellaan hän lupaa niittää ylimystön läskit päät kumoon kun aika koittaa.
Kunhan Broderic kuolee – ja siihen ei voi olla enää pitkä aika – uhkaa tilanne riistäytyä käsistä. Yhtäkään lasta hänellä ei ole (i.e. hän ei ole tunnustanut yhtäkään äpäristään), mutta hänen tiedetään valinneen yhden hovinsa jäsenistä seuraajakseen. Kuninkaan tuntien tämä voi olla yhtä hyvin keittiön pahaisin piikatyttö kuin hovin kopein kukkanenkin. Hovissa piilevien kapinallisten ja nousukkaiden uhan alla on kuitenkin selvää, ettei perillinen uskalla ilmaista itseään ennen kuin haastajat on raivattu tieltä. Sen olisi parempi tapahtua nopeammin, sillä jokainen hukattu päivä vahvistaa kapinallisten joukkoja. Hyburgin kuninkaanlinnan ritaristo ei liiku minnekään, ennen kuin heillä on vahva hallitsija, jonka vaakunaa kantaa.
Tilanne on kuitenkin pysähdyksissä niin kauan kuin vanha kuningas Broderic elää…
Pelin merkittävimmät osapuolet ovat perillinen, nousukas ja kaksi kapinallista – nämä ovat kolme vastapoolia, jotka pelaavat toisiaan vastaan. Heidän valtapelinsä on pelin runko ja määrittää muun muassa sen, milloin ja miten peli päättyy. Kaikilla osallistujilla on kuitenkin roolinsa pelattavanaan ja omat tavoitteensa. Pelirunko toimii niin, että kapinalliset ja nousukas surmaavat yhden hovin jäsenen vuoroöin, ja päivisin hovissa äänestetään yksi epäilyttävä henkilö mestattavaksi. Mausteensa tähän tuovat pelaajien väliset keskustelut ja juonittelut, joita käydään viestein pelitopiikissa (tulossa) tai kahdenkeskisesti yksityisviesteillä. Jos pelihahmot keskustelevat kahden kesken tilassa jossa paikalla on muitakin pelaajia, on tämän ilmettävä pelitopiikissa. Yksärikeskustelut lähetetään myös molemmille pelinjohtajille (Haltiamieli ja CAPS).
Pelin ja oikean maailman vuorokaudet eivät käy yksiin – pelin vuorokausi mallinnetaan noin viikon mittaisella pelisessiolla, josta suurimman lohkon vie päivä. Yö kestää vain sen aikaa, että yöllä toimivat hahmot saavat tiedotettua toimistaan pelinjohdolle ja pelinjohto ehtii valmistella alkavan päivän.
Peli voi päättyä neljällä tapaa: mikäli kapinalliset ja nousukas kuolevat, mikäli nousukkaan onnistuu tappaa perillinen yöllä, mikäli muuta hoviväkeä on enää yhtä vähän kuin kapinallisia tai mikäli perillinen päivällä kuollessaan nimittää seuraajakseen nousukkaan tai kapinallisen.
Entäpä sitten ne roolit? Tässä on lista pelin kaikista 14 roolista yleisluontoisine selityksineen. Ne kannattaa lukea läpi, sillä moniin jo aiemmin topiikissa esiteltyihin rooleihin on tehty pieniä muutoksia. Joissakin tapauksissa pelaaja saa roolistaan tarkemman selvityksen yksityisviestissä, joka torstain kuluessa toivottavasti saadaan lähetettyä kaikille. Mikäli roolista ilmenee kysymyksiä, niitä voi esittää pelinjohdolle yksityisviestitse tai MSN Messengerin (Haltiamieli: haltiamieli@hotmail.com) kautta. Nopeimmin roolinsa saa myös tietoonsa täten – ne on jo arvottu. Luonnollisesti pelinjohtoa on lupa häiritä typerämpienkin kysymysten kanssa (kunhan ne koskevat peliä).
Olemme pahoillamme, jos tähän Pelinjohtajain mielivallalla ja oikeudella kasaamaan rooliluetteloon ei osunut kaikkien suosikkeja. Onnittelemme kaikkia mielestään hyvän roolin saaneita, valituksia puolestaan ei oteta vastaan. Äärimmäisen merkityksillisissä tapauksissa kritiikki ja porsaanreikien osoittaminen suodaan anteeksi.
Perillinen
Perillinen on yksi hoviväestä, mutta hän ei uskaltaudu paljastamaan itseään, sillä hän ymmärtää hyvin, etteivät kaikki katsoisi hänen nousuaan valtaistuimelle hyvällä. Hän tietää, että hoviväen joukossa on nousukas havittelemassa valtaistuinta, ja kapinallisia jotka hekin saattaisivat uskaltautua murhaamaan perillisen, mikäli tämä ilmaisisi itsensä. Vasta kun kapinalliset ja nousukas on raivattu pois tieltä, perillinen voi tulla esiin. Peli päättyy mikäli perillinen surmataan yöllä. Jos hänet taas äänestetään kuolemaan päivällä, hän saa nimittää itselleen seuraajan. Näin valittu seuraaja ei menetä vanhaa erityiskykyään – ja jos perillinen erehtyy valitsemaan seuraajakseen kapinallisen tai nousukkaan, peli päättyy.
Kapinalliset (2 henkeä)
Vaikka kapina kytee lähinnä maaseudun vähäosaisten parissa, löytyy hovistakin niitä jotka ovat salaa katkeroituneet nykymenoon ja liittyneet kapinaa lietsoviin Yön Viikatteisiin. Hovin kapinallisten tarkoituksena on lietsoa sekasortoa ja pitää valtaistuin tyhjänä - ja siten valtakunta heikkona – kunnes kapinaliikkeen joukot ovat järjestäytyneet. Sekasortoa lietsoakseen he surmaavat joka toinen yö yhden hoviväestä – välttäen kuitenkin perillistä, sillä he tietävät nousukkaan olemassaolosta ja ymmärtävät, että perillisen kuolema tarjoaisi nousukkaalle oivan tilaisuuden valtaannousuun. Kapinalliset lähettävät joka yö pelinjohtajalle viestin siitä, kenet haluavat surmata. Jos valinta osuu perilliseen, he tunnistavat tämän eikä sinä yönä kuole kukaan.
Kuninkaankaartilainen
Kuninkaankaarti on salainen järjestö, jonka jäsenet ovat valoin sitoutuneet ylläpitämään rauhaa ja suojelemaan viattomia. Vaikkei sitä aina päälle päin uskoisi, heidät on koulittu kaikissa mahdollisissa taistelutaidoissa ja he osaavat jopa jonkin verran alkeellista taikuutta: suojauksia ja parannusta. Öisin kuninkaankaartilainen vetää kullatun naamion kasvoilleen ja hiipii suojelemaan valitsemaansa henkilöä, eivätkä kapinalliset tai nousukas uskaltaudu tällöin käymään suojellun kimppuun – sen sijaan he joutuvat pötkimään matkoihinsa eivätkä uskalla enää samana yönä yrittää toista surmaa. Kuninkaankaartilainen voi valita suojelevansa myös itseään, mikäli hän uskoo sen olevan parhaaksi. Valansa vuoksi hän ei kuitenkaan voi suojella samaa henkilöä kahtena yönä peräkkäin. Kuninkaankaartilainen lähettää aina yön alkaessa pelinjohtajalle viestin siitä, ketä haluaa suojella. Kuninkaankaartilaisen suoja ei kestä enää päivällä, se pätee ainoastaan yöllä.
Alkemisti
Alkemisti viettää yönsä pienessä laboratoriossaan rikkihöyryjä hengitellen saaden kummallisia hallusinaatioita ja uninäkyjä. Niistä on vaikea saada selvää, mutta silloin tällöin hän saattaa kuvitella selvittäneensä jonkun salaisemman roolin. Näyt ovat kuitenkin useimmiten varsin hämäriä ja joskus jopa suorastaan valheellisia, joten niihin ei välttämättä kannata luottaa aivan vuorenvarmana. Alkemisti lähettää öisin pelinjohtajalle viestin siitä, kenestä haluaa näkynsä nähdä.
Oppipoika
Oppipoika on vaikutteille altis ja ihailee pidäkkeettä itseään vahvempia ja taitavampia. Hän onkin valmis tekemään mitä tahansa oppiakseen uusia taitoja - jopa tappamaan. Jos oppipojan kimppuun hyökätään yöllä, hän siirtyy hyökkääjän puolelle, siis kapinalliseksi tai nousukkaan apulaiseksi (josta tulee nousukas mikäli tämä itse kuolee). Jos häntä taas suojellaan, suojelija saa pojasta liittolaisen. Alkemistin nähdessä unta oppipojasta tämä muuttuu itsekin alkemistiksi. Ken sitten ehtiikin ensin.
Sydämenkylmettäjä
Sydämenkylmettäjän suku on peräisin kaukaa Pohjolasta, karuilta ja pimeiltä mailta joilla taikuuskin on synkkää ja takaperoista. Hän on langettanut itseensä kostoloitsun, joka ei suojaa häntä kuolemalta, mutta sen sijaan surmaa myös hänen mahdollisen tappajansa jäätämällä tämän sydämen. Yöllä tämä on luonnollisesti toinen kapinallisista tai nousukas, päivällä magia valitsee uhriksi sen, joka viimeisenä äänesti sydämenkylmettäjää.
Yökyöpeli
Yökyöpelillä on mystinen kyky varastaa toisten hovilaisten erikoiskykyjä käyttöönsä yhden yön ajaksi. Hän tekee tämän kuitenkin eräänlaisessa horteessa, eikä jälkeenpäin tiedä mitä yön aikana teki tai minkä kyvyn hän varasti. Yökyöpeli ilmoittaa päivän aikana, kenen kyvyn aikoo varastaa, ja myös sen kehen kyvyn kohdistaa mikäli se vaatii kohteen. Kohteeksi voi halutessaan valita myös itsensä tai henkilön jolta kyky varastetaan. Yökyöpelin varastettua kyvyn sen alkuperäinen omistaja vaipuu kyseiseksi yöksi uneen toimimatta itse. Tämä koskee myös nousukasta, kapinallisia ja alkemistia. Yön jälkeen kyvyt palaavat takaisin alkuperäisille omistajilleen.
Rakastavaiset (2 henkeä)
Rakastavaiset eivät ole julkistaneet rakkauttaan, mutta siitä huolimatta he tuntevat toisensa syvimpiä sopukoita myöten ja tietävät, ettei kumpikaan peittele mitään synkkiä salaisuuksia. Mikäli toinen rakastavaisista surmataan, toinen vannoo kostoa: hänellä on päivä aikaa surmata rakkaansa kuolemaan syylliseksi epäilemänsä henkilö, sitten hän päättää oman elämänsä, sillä mitä merkitystä hänen elämällään enää olisi?
Nousukas
Nousukas on sooloilija, pyrkyri joka tahtoo hallitsijaksi hallitsijan paikalle. Hänen tiellään on vain entisen kuninkaan nimeämä perillinen (pahattu vain hän ei tiedä tämän henkilöllisyyttä), jonka hän pyrkii raivaamaan tieltään tuonpuoleiseen surmaamalla niitä hovin jäseniä, joita epäilee perilliseksi. Jos nousukas onnistuu tässä, hän voittaa koko pelin. Onnistumiseksi lasketaan myös se, että nousukas ja perillinen ovat ainoina hengissä. Nousukas tappaa vuoroöin kapinallisten kanssa: joka toinen yö toimivat kapinalliset, joka toinen yö toimii hän.
Nekromantikko
Nekromantikko on pimeän taikuuden harjoittaja, joka kykenee pelastamaan ihmisen manalan porteilta takaisin elämään. Tämän hän kykenee tekemään kerran pelin aikana. Se on mahdollista sekä yöllä että päivällä, mutta päivällä hän ei pysty tekemään tätä salassa – toisaalta päivällä hän tietää ketä on pelastamassa, yöllä hän voi valita vain pelastavansa sen joka on kyseisenä yönä kuolemassa, henkilöllisyydestä riippumatta.
Kirottu
Kirottu on joskus elämässään joutunut magian harjoittajan vihan kohteeksi ja saanut niskoilleen kirouksen, joka estää häntä kuoleman jälkeen pääsemästä tuonpuoleiseen. Sen sijaan hän päätyy aaveeksi harhailemaan maailmojen väliin. Siellä hän voi tavoittaa monenlaista sellaista tietoa, joka eläviltä on salattu. Tätä tietoa hän voi välittää edelleen valitsemilleen eläville niinä öinä, jolloin linnassa surmataan joku – sillä silloin maailmojen portit ovat hetkisen raollaan. Kirottu tietää roolistaan jo elävänä.
Haltiaverinen
Haltiaverisellä virtaa suonissaan hitunen Vanhemman Kansan verta. Suippoina korvina se ei ilmene, ei välttämättä edes erityisen kauniina piirteinä. Haltiaverinen on kuitenkin perinyt haltioiden ihmeellisen parantumiskyvyn. Tosi haltia kuolee vain kaulan katkaisuun, ja vanha kansa sanoo senkin suhteen, että ”keijuilta ja koronkiskureilta on paree katkasta kaula kahesti”. Laimenneena tämä kyky ei kuitenkaan ole rajaton - se voi pelastaa haltiaveren kuolemasta kerran pelin aikana, ja silloinkin vain yöllä. Kaulan katkaisu päivällä päättää haltiaverisenkin päivät. Haltiaverinen siis voi yöllä kuolla vain, jos hänet yritetään surmata kahtena yönä.
Pelissä ovat mukana, pelaajan nimimerkki suluissa perässä (linkki kuljettaa hahmoesittelyyn, kiitos Miccohille avunannosta):
Sir Grim, Brodericin neuvonantaja ja sijaishallitsija tämän kuollessa (Haltiamieli, PJ)
Capselia, pyövelin tytär ja tämän oppipojan vaimo (CAPS, PJ)
Minerva Margaretha Mithrantytär Myy eli ”Pikku Myy”, aloitteleva bardi (Pikku Myy)
Papa Legba, vanhemmanpuoleinen pyöveli (Papa Legba)
Tix, kuninkaan hovimaistaja ja juomanlaskija (Tix)
John ”Juspe” Richard Adams, kuninkaan hovihankkija (Juspe)
Alaexella ”Alx” Arcalon, hoviräätäli (Alx)
Undo, kamarineito (Undo)
Lady Lothelen, hovin naisväen edustaja (Lothelen)
Tuhka, hovilääkäri (Tuhka)
Samooja, hovilääkäri (Samooja)
Sir Michelot eli ”Miccoh”, kruununkaartin ansioitunut ritari (Miccoh)
Lady D, turhamainen hovineito (douv)
Ereinion eli ”Narri”, hovinarri (Ereinion)
Erestor, pyövelin sadistinen oppipoika (Erestor)
Vehka eli ”Minelladerandaranandakapaldia”, kyökkipiika, joka uskoo olevansa puolijumalatar (Farien)
Peli on täynnä, osanottajia 14. Pahoittelut kaikille, jotka eivät ehtineet mukaan – seuraavaan kertaan. Pelinjohtajina toimivat Haltiamieli ja CAPS, mutta suurin kunnia kuuluu pelin perustajalle ja alkuperäiselle suunnittelijalle Vehkalle, joka tällä kertaa toimii aivan tavallisena pelaajana.
Almainin valtakunnassa asiat eivät ole hyvällä tolalla. Maata pitkään hallinnut kuningas Broderic Hyvä on käynyt kovin vanhaksi, ja on itseasiassa maannut jo kuukausia kuoleman rajamailla. Kun kuninkaan käsi ei ole ollut enää kyllin vakaa pitelemään miekkaa, on maaseudulla alkanut kyteä kapinahenki, jota parin viime vuoden heikko sato on vahvistanut. Talonpoikien kapina on yksi asia ja kyllin vakava uhka sekin, mutta vuosi takaperin alkoi kuulua huhuja Yön Viikatteista, järjestöstä joka yllyttää maaseutua kapinaan ja johon kuuluu salaa myös monia aatelisia ja jopa hovin jäseniä. Yön Viikatteita johtaa Häränniskaksi kutsuttu mahtava soturi, jonka todellista henkilöllisyyttä ei tiettävästi tiedä kukaan. Yleisimmän tarinan mukaan hän on valansa pettänyt ja valtakuntaa vastaan kääntynyt kuninkaankaartilainen, mutta monenlaista muutakin kerrotaan. Häränniskan on nähnyt vain harva, hänen asioitaan hoitaa ja maaseutua yllyttää kapinaan useimmiten hänen tärkein alaisensa, Viikatemies - yli kaksimetrinen viikatetta kantava kaapuhemmo. Viikatteellaan hän lupaa niittää ylimystön läskit päät kumoon kun aika koittaa.
Kunhan Broderic kuolee – ja siihen ei voi olla enää pitkä aika – uhkaa tilanne riistäytyä käsistä. Yhtäkään lasta hänellä ei ole (i.e. hän ei ole tunnustanut yhtäkään äpäristään), mutta hänen tiedetään valinneen yhden hovinsa jäsenistä seuraajakseen. Kuninkaan tuntien tämä voi olla yhtä hyvin keittiön pahaisin piikatyttö kuin hovin kopein kukkanenkin. Hovissa piilevien kapinallisten ja nousukkaiden uhan alla on kuitenkin selvää, ettei perillinen uskalla ilmaista itseään ennen kuin haastajat on raivattu tieltä. Sen olisi parempi tapahtua nopeammin, sillä jokainen hukattu päivä vahvistaa kapinallisten joukkoja. Hyburgin kuninkaanlinnan ritaristo ei liiku minnekään, ennen kuin heillä on vahva hallitsija, jonka vaakunaa kantaa.
Tilanne on kuitenkin pysähdyksissä niin kauan kuin vanha kuningas Broderic elää…
Pelin merkittävimmät osapuolet ovat perillinen, nousukas ja kaksi kapinallista – nämä ovat kolme vastapoolia, jotka pelaavat toisiaan vastaan. Heidän valtapelinsä on pelin runko ja määrittää muun muassa sen, milloin ja miten peli päättyy. Kaikilla osallistujilla on kuitenkin roolinsa pelattavanaan ja omat tavoitteensa. Pelirunko toimii niin, että kapinalliset ja nousukas surmaavat yhden hovin jäsenen vuoroöin, ja päivisin hovissa äänestetään yksi epäilyttävä henkilö mestattavaksi. Mausteensa tähän tuovat pelaajien väliset keskustelut ja juonittelut, joita käydään viestein pelitopiikissa (tulossa) tai kahdenkeskisesti yksityisviesteillä. Jos pelihahmot keskustelevat kahden kesken tilassa jossa paikalla on muitakin pelaajia, on tämän ilmettävä pelitopiikissa. Yksärikeskustelut lähetetään myös molemmille pelinjohtajille (Haltiamieli ja CAPS).
Pelin ja oikean maailman vuorokaudet eivät käy yksiin – pelin vuorokausi mallinnetaan noin viikon mittaisella pelisessiolla, josta suurimman lohkon vie päivä. Yö kestää vain sen aikaa, että yöllä toimivat hahmot saavat tiedotettua toimistaan pelinjohdolle ja pelinjohto ehtii valmistella alkavan päivän.
Peli voi päättyä neljällä tapaa: mikäli kapinalliset ja nousukas kuolevat, mikäli nousukkaan onnistuu tappaa perillinen yöllä, mikäli muuta hoviväkeä on enää yhtä vähän kuin kapinallisia tai mikäli perillinen päivällä kuollessaan nimittää seuraajakseen nousukkaan tai kapinallisen.
Entäpä sitten ne roolit? Tässä on lista pelin kaikista 14 roolista yleisluontoisine selityksineen. Ne kannattaa lukea läpi, sillä moniin jo aiemmin topiikissa esiteltyihin rooleihin on tehty pieniä muutoksia. Joissakin tapauksissa pelaaja saa roolistaan tarkemman selvityksen yksityisviestissä, joka torstain kuluessa toivottavasti saadaan lähetettyä kaikille. Mikäli roolista ilmenee kysymyksiä, niitä voi esittää pelinjohdolle yksityisviestitse tai MSN Messengerin (Haltiamieli: haltiamieli@hotmail.com) kautta. Nopeimmin roolinsa saa myös tietoonsa täten – ne on jo arvottu. Luonnollisesti pelinjohtoa on lupa häiritä typerämpienkin kysymysten kanssa (kunhan ne koskevat peliä).
Olemme pahoillamme, jos tähän Pelinjohtajain mielivallalla ja oikeudella kasaamaan rooliluetteloon ei osunut kaikkien suosikkeja. Onnittelemme kaikkia mielestään hyvän roolin saaneita, valituksia puolestaan ei oteta vastaan. Äärimmäisen merkityksillisissä tapauksissa kritiikki ja porsaanreikien osoittaminen suodaan anteeksi.
Perillinen
Perillinen on yksi hoviväestä, mutta hän ei uskaltaudu paljastamaan itseään, sillä hän ymmärtää hyvin, etteivät kaikki katsoisi hänen nousuaan valtaistuimelle hyvällä. Hän tietää, että hoviväen joukossa on nousukas havittelemassa valtaistuinta, ja kapinallisia jotka hekin saattaisivat uskaltautua murhaamaan perillisen, mikäli tämä ilmaisisi itsensä. Vasta kun kapinalliset ja nousukas on raivattu pois tieltä, perillinen voi tulla esiin. Peli päättyy mikäli perillinen surmataan yöllä. Jos hänet taas äänestetään kuolemaan päivällä, hän saa nimittää itselleen seuraajan. Näin valittu seuraaja ei menetä vanhaa erityiskykyään – ja jos perillinen erehtyy valitsemaan seuraajakseen kapinallisen tai nousukkaan, peli päättyy.
Kapinalliset (2 henkeä)
Vaikka kapina kytee lähinnä maaseudun vähäosaisten parissa, löytyy hovistakin niitä jotka ovat salaa katkeroituneet nykymenoon ja liittyneet kapinaa lietsoviin Yön Viikatteisiin. Hovin kapinallisten tarkoituksena on lietsoa sekasortoa ja pitää valtaistuin tyhjänä - ja siten valtakunta heikkona – kunnes kapinaliikkeen joukot ovat järjestäytyneet. Sekasortoa lietsoakseen he surmaavat joka toinen yö yhden hoviväestä – välttäen kuitenkin perillistä, sillä he tietävät nousukkaan olemassaolosta ja ymmärtävät, että perillisen kuolema tarjoaisi nousukkaalle oivan tilaisuuden valtaannousuun. Kapinalliset lähettävät joka yö pelinjohtajalle viestin siitä, kenet haluavat surmata. Jos valinta osuu perilliseen, he tunnistavat tämän eikä sinä yönä kuole kukaan.
Kuninkaankaartilainen
Kuninkaankaarti on salainen järjestö, jonka jäsenet ovat valoin sitoutuneet ylläpitämään rauhaa ja suojelemaan viattomia. Vaikkei sitä aina päälle päin uskoisi, heidät on koulittu kaikissa mahdollisissa taistelutaidoissa ja he osaavat jopa jonkin verran alkeellista taikuutta: suojauksia ja parannusta. Öisin kuninkaankaartilainen vetää kullatun naamion kasvoilleen ja hiipii suojelemaan valitsemaansa henkilöä, eivätkä kapinalliset tai nousukas uskaltaudu tällöin käymään suojellun kimppuun – sen sijaan he joutuvat pötkimään matkoihinsa eivätkä uskalla enää samana yönä yrittää toista surmaa. Kuninkaankaartilainen voi valita suojelevansa myös itseään, mikäli hän uskoo sen olevan parhaaksi. Valansa vuoksi hän ei kuitenkaan voi suojella samaa henkilöä kahtena yönä peräkkäin. Kuninkaankaartilainen lähettää aina yön alkaessa pelinjohtajalle viestin siitä, ketä haluaa suojella. Kuninkaankaartilaisen suoja ei kestä enää päivällä, se pätee ainoastaan yöllä.
Alkemisti
Alkemisti viettää yönsä pienessä laboratoriossaan rikkihöyryjä hengitellen saaden kummallisia hallusinaatioita ja uninäkyjä. Niistä on vaikea saada selvää, mutta silloin tällöin hän saattaa kuvitella selvittäneensä jonkun salaisemman roolin. Näyt ovat kuitenkin useimmiten varsin hämäriä ja joskus jopa suorastaan valheellisia, joten niihin ei välttämättä kannata luottaa aivan vuorenvarmana. Alkemisti lähettää öisin pelinjohtajalle viestin siitä, kenestä haluaa näkynsä nähdä.
Oppipoika
Oppipoika on vaikutteille altis ja ihailee pidäkkeettä itseään vahvempia ja taitavampia. Hän onkin valmis tekemään mitä tahansa oppiakseen uusia taitoja - jopa tappamaan. Jos oppipojan kimppuun hyökätään yöllä, hän siirtyy hyökkääjän puolelle, siis kapinalliseksi tai nousukkaan apulaiseksi (josta tulee nousukas mikäli tämä itse kuolee). Jos häntä taas suojellaan, suojelija saa pojasta liittolaisen. Alkemistin nähdessä unta oppipojasta tämä muuttuu itsekin alkemistiksi. Ken sitten ehtiikin ensin.
Sydämenkylmettäjä
Sydämenkylmettäjän suku on peräisin kaukaa Pohjolasta, karuilta ja pimeiltä mailta joilla taikuuskin on synkkää ja takaperoista. Hän on langettanut itseensä kostoloitsun, joka ei suojaa häntä kuolemalta, mutta sen sijaan surmaa myös hänen mahdollisen tappajansa jäätämällä tämän sydämen. Yöllä tämä on luonnollisesti toinen kapinallisista tai nousukas, päivällä magia valitsee uhriksi sen, joka viimeisenä äänesti sydämenkylmettäjää.
Yökyöpeli
Yökyöpelillä on mystinen kyky varastaa toisten hovilaisten erikoiskykyjä käyttöönsä yhden yön ajaksi. Hän tekee tämän kuitenkin eräänlaisessa horteessa, eikä jälkeenpäin tiedä mitä yön aikana teki tai minkä kyvyn hän varasti. Yökyöpeli ilmoittaa päivän aikana, kenen kyvyn aikoo varastaa, ja myös sen kehen kyvyn kohdistaa mikäli se vaatii kohteen. Kohteeksi voi halutessaan valita myös itsensä tai henkilön jolta kyky varastetaan. Yökyöpelin varastettua kyvyn sen alkuperäinen omistaja vaipuu kyseiseksi yöksi uneen toimimatta itse. Tämä koskee myös nousukasta, kapinallisia ja alkemistia. Yön jälkeen kyvyt palaavat takaisin alkuperäisille omistajilleen.
Rakastavaiset (2 henkeä)
Rakastavaiset eivät ole julkistaneet rakkauttaan, mutta siitä huolimatta he tuntevat toisensa syvimpiä sopukoita myöten ja tietävät, ettei kumpikaan peittele mitään synkkiä salaisuuksia. Mikäli toinen rakastavaisista surmataan, toinen vannoo kostoa: hänellä on päivä aikaa surmata rakkaansa kuolemaan syylliseksi epäilemänsä henkilö, sitten hän päättää oman elämänsä, sillä mitä merkitystä hänen elämällään enää olisi?
Nousukas
Nousukas on sooloilija, pyrkyri joka tahtoo hallitsijaksi hallitsijan paikalle. Hänen tiellään on vain entisen kuninkaan nimeämä perillinen (pahattu vain hän ei tiedä tämän henkilöllisyyttä), jonka hän pyrkii raivaamaan tieltään tuonpuoleiseen surmaamalla niitä hovin jäseniä, joita epäilee perilliseksi. Jos nousukas onnistuu tässä, hän voittaa koko pelin. Onnistumiseksi lasketaan myös se, että nousukas ja perillinen ovat ainoina hengissä. Nousukas tappaa vuoroöin kapinallisten kanssa: joka toinen yö toimivat kapinalliset, joka toinen yö toimii hän.
Nekromantikko
Nekromantikko on pimeän taikuuden harjoittaja, joka kykenee pelastamaan ihmisen manalan porteilta takaisin elämään. Tämän hän kykenee tekemään kerran pelin aikana. Se on mahdollista sekä yöllä että päivällä, mutta päivällä hän ei pysty tekemään tätä salassa – toisaalta päivällä hän tietää ketä on pelastamassa, yöllä hän voi valita vain pelastavansa sen joka on kyseisenä yönä kuolemassa, henkilöllisyydestä riippumatta.
Kirottu
Kirottu on joskus elämässään joutunut magian harjoittajan vihan kohteeksi ja saanut niskoilleen kirouksen, joka estää häntä kuoleman jälkeen pääsemästä tuonpuoleiseen. Sen sijaan hän päätyy aaveeksi harhailemaan maailmojen väliin. Siellä hän voi tavoittaa monenlaista sellaista tietoa, joka eläviltä on salattu. Tätä tietoa hän voi välittää edelleen valitsemilleen eläville niinä öinä, jolloin linnassa surmataan joku – sillä silloin maailmojen portit ovat hetkisen raollaan. Kirottu tietää roolistaan jo elävänä.
Haltiaverinen
Haltiaverisellä virtaa suonissaan hitunen Vanhemman Kansan verta. Suippoina korvina se ei ilmene, ei välttämättä edes erityisen kauniina piirteinä. Haltiaverinen on kuitenkin perinyt haltioiden ihmeellisen parantumiskyvyn. Tosi haltia kuolee vain kaulan katkaisuun, ja vanha kansa sanoo senkin suhteen, että ”keijuilta ja koronkiskureilta on paree katkasta kaula kahesti”. Laimenneena tämä kyky ei kuitenkaan ole rajaton - se voi pelastaa haltiaveren kuolemasta kerran pelin aikana, ja silloinkin vain yöllä. Kaulan katkaisu päivällä päättää haltiaverisenkin päivät. Haltiaverinen siis voi yöllä kuolla vain, jos hänet yritetään surmata kahtena yönä.
Pelissä ovat mukana, pelaajan nimimerkki suluissa perässä (linkki kuljettaa hahmoesittelyyn, kiitos Miccohille avunannosta):
Sir Grim, Brodericin neuvonantaja ja sijaishallitsija tämän kuollessa (Haltiamieli, PJ)
Capselia, pyövelin tytär ja tämän oppipojan vaimo (CAPS, PJ)
Minerva Margaretha Mithrantytär Myy eli ”Pikku Myy”, aloitteleva bardi (Pikku Myy)
Papa Legba, vanhemmanpuoleinen pyöveli (Papa Legba)
Tix, kuninkaan hovimaistaja ja juomanlaskija (Tix)
John ”Juspe” Richard Adams, kuninkaan hovihankkija (Juspe)
Alaexella ”Alx” Arcalon, hoviräätäli (Alx)
Undo, kamarineito (Undo)
Lady Lothelen, hovin naisväen edustaja (Lothelen)
Tuhka, hovilääkäri (Tuhka)
Samooja, hovilääkäri (Samooja)
Sir Michelot eli ”Miccoh”, kruununkaartin ansioitunut ritari (Miccoh)
Lady D, turhamainen hovineito (douv)
Ereinion eli ”Narri”, hovinarri (Ereinion)
Erestor, pyövelin sadistinen oppipoika (Erestor)
Vehka eli ”Minelladerandaranandakapaldia”, kyökkipiika, joka uskoo olevansa puolijumalatar (Farien)