Hullu liikenne

Nyt kun tässä on pari päivää ehtinyt miettimään tuota keskiviikkoista ulosajoani niin pari asiaa on selkeytynyt vallan merkittävästi.

Ensimmäinen on se, että minulla kävi vallan tavaton tuuri. Paikka oli sellainen, että ei voinut ajautua vastaantulijoiden kaistalle (aita välissä), minulla oli kaksi kaistaa tilaa "luistella", ketään ei ollut aivan edessä eikä takana, ojassa oli lunta joka hidasti ja pehmeytti ulosajoa, tien reunalle ei sattunut juuri sille kohtaa yhtään liikennemerkkiä tai valotolppaa, enkä ajanut kumoon edes yhtä heijastinkeppiä. Tästä kaikesta on siis syytä kiittää "yläkertaa" sillä paljon pahemmin olisi voinut käydä. Jo liikennemerkkiin osuminen olisi aiheuttanut paljon rumempaa jälkeä, jos ei minulle niin autolle kumminkin.

Toinen on se, että vasta nyt sain oikeastaan "herätyksen" sille tosiasialle, että auto voi kadottaa pidon aivan silmänräpäyksessä eikä "varoita" siitä yhtään. Koko n. 30-vuotisen ajourani aikana auto on aina tätä ennen "varoittanut" pidon huonontumisesta, jolloin kaasun löysäämiseen on ollut aikaa ja se on aina auttanut asiaan. Nyt ei tosiaan ollut mitään tuollaista ennakkovaroitusta vaan pito katosi sekunnin puolikkaassa. Noin vuoden vanhat nastarenkaat oli alla, joten renkaatkin olivat suht. hyvässä kunnossa. Tie oli lähestulkoon suora, enkä tehnyt jarrutuksia tai äkkinäisiä tai voimakkaita ohjausliikkeitä. "Pito vaan katosi" on kyllä todella hyvä kuvaus sille mitä tapahtui. Harjoiteltiinhan tätä silloin kerran autokoulussa ja kerran olen kesärenkailla luistellut syyskuisen aamupakkasen seurauksena mutta talvioloissa tämä oli kyllä minulla eka kerta näin totaalisessa mittakaavassa.

Vaikea sanoa mikä sitten oli todella syynä tuohon. Tie oli vähän aikaisemmin aurattu, joten ehkä auraus oli kiillottanut ja jäätänyt tienpinnan juuri tuossa kohdassa? Tai ehkä ko. kohdassa olevaan liittymään kääntyneet olivat siihen keräännyttäneet sohjoa joka irrotti renkaat tiestä? Minun nopeuteni oli alle nopeusrajoituksen mutta ajokelin huomioiden se olisi kyllä voinut olla vieläkin alhaisempi. Olisiko sekään sitten lopulta muuttanut tilannetta... Vaikea sanoa mutta olisi todennäköisyys joutua onnettomuuteen ollut kuitenkin pienempi.

Omaa ajonopeuttani pidän kuitenkin edelleen asiana johon olisin voinut itse vaikuttaa ja haluankin tuoda tätä ilmi muillekin. Ettette joutuisi "heräämään" tähän asiaan kuten minä. Toisilla ei ehkä ole minun tämänkertaista tuuriani.
 
Kuljin eilen ensimmäistä kertaa julkisilla työpaikalle. Yleensä kuljen autolla, koska auto kerran on. Autolla matkaan menee ruuhkasta riippuen 15-20min, matkaa on 15km.
Julkisilla? Bussi-juna ja vaihto vielä toiseen junaan: 1h10min. En edes joutunut odottelemaan pysäkillä pitkiä aikoja! Täysin käsittämätöntä miten iso ero tuossa matka-ajassa on. Ei mulla ole noin paljoa ylimääräistä aikaa vuorokaudessa käyttää työmatkoihin - kuljen siis vastaisuudessakin autolla.
Työmatka suuntautui Koillis-Helsingistä - Länsi-Helsinkiin eli Pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteen sujuvuudestahan tässä on kyse.
Saman huomannut, että multimodaalisiin matkoihin menee parhaimmillaankin helposti kolminkertainen aika henkilöautosaavutettavuuteen nähden varsinkin poikittaisliikennettä hyödyntävillä linjoilla. Mä olen jonkun verran alkanut käyttää uutta raidejokeria, joskin sekään ei omassa tapauksessa nopeuta matka-aikoja kuin korkeintaan parilla minuutilla.

Raidejokerista tulikin mieleen, että saapa nähdä aiheuttaako tuo tulevaisuudessa kuinka henkilövahinkoja. Ylityspaikat ovat mielenkiintoisia, kun suojateiden välisillä ylityspaikoilla jalankulkija on väistämisvelvollinen. Itselläni ei ole ollut ongelmia sisäistää sääntöä, mutta joidenkin erityisryhmien näkökulmasta asia voi olla ongelmallinen. Raidejokeri myös kulkee pitkillä suorilla kovaa ja äänettömästi, jonka jo itsessään voin nähdä vaaranpaikkana. Autoilijoillakin voi varmasti viedä aikaa tottua ratikoihin keskustan ulkopuolella, onhan noita kolareita muutama tainnut ennättää jo tapahtua.
 
Onkohan tuo ratikka paljonkaan entistä 550:a nopeampi? Entinen linjakin oli hyvin kätevä, kun asuin Oulunkylässä. Pi.aratikka on vielä kokeilematta, kun sille reitille on nykyään harvoin asiaa. Mutta Viikissä se on näkynyt ja itse vasta uutisista tällä viikolla luin noista kummallisista ylityspaikoista. Tähän asti olen olettanut niiden olevan suojateitä. Ihmettalin kyllä, miksi juuri jalkakäytävän kohtaan oli laitettu oranssi pohja, mutta suojatieraitojen puuttumista siltä kohtaa en ajatellut. Myöskään kiskojen väliin maalattu ratikan kuva ei ohjannut ajattelemaan sen etuajo-oikeutta. En ymmärrä, miksi suunnittelijoille ei ole tullut mieleen laittaa kylttiä "väistä raitiovaunua".
 
"Pikaratikka" on lähtökohtaisesti 550 hitaampi, mikä on aika hassua. Mutta ruuhka-aikana valitsen mielummin pikaratikan, kun 550 saattaa ruuhka-aikoina kulkea välillä hieman epäluotettavasti ja sitten vaihtoyhteydet sattaa mennä pieleen. Kotiin tullessa sitten valitsen sen kumpi sattuu vaihtopaikassa kohdille sopivasti. Näkisin että suurin etu pikaratikassa on juurikin se, että se ainakin toivottavasti pysyy paremmin aikatauluissa läpi vuorokauden myös talvella ja tietysti pikaratikkaan mahtuu kolminkertainen määrä asiakkaita verrattuna bussiin.
 
Pikaratikka on omalta osaltani vielä testaamatta, ensi maanantaina toivon pääseväni kyseisen vempeleen kyytiin treenimatkalla. Olen etukäteen tutkaillut aikatauluja ja ei se kyllä mielestäni bussilinjaa juurikaan nopeampi paperilla ole. No, ensi viikolla sitten selviää.
 
Pikaratikka tarkoittaa ettei kyseessä ole keskustassa kulkeva etanaratikka. 550:tä nopeampi sen ei ole varsinaisesti edes tarkoitus olla, joskin itse käyttämilläni reiteillä se on kyllä tähän mennessä ollut ja muutenkin paljon mukavampi ja täsmällisempi.

Kolareita en oikein osaa ymmärtää, lähtökohtana kaikissa on tainnut olla, että liikennemerkkejä ei huomioida eikä ympäristöä havainnoida. Virheitä toki sattuu, mutta silmät kiinni tehdyt laittomat u-käännökset ovat jotain ihan muuta.
 
Luulin että 550 olisi lopettanut ratikan alettua. Muutenkin ratikan rakennustyöt hidastivat sitä pysyvästi juuri Viikin ja Oulunkylän välillä, kun reitti muuttui (vaikka en tainnut enää silloin siellä asuakkaan). Epätäsmällisyys ei toki itseä haitannut, kun ei ollut jatkoyhteyksiä ja busseja kulki niin tiheään.

Perinteiset ratikat kulkevat Mäkelänkadulla melko samaa vauhtia kuin bussit. Eli tämä pikaratikan ero on siis ennen kaikkea se, ettei se seiso koko ajan liikennevaloissa.
 
Luulin että 550 olisi lopettanut ratikan alettua. Muutenkin ratikan rakennustyöt hidastivat sitä pysyvästi juuri Viikin ja Oulunkylän välillä, kun reitti muuttui (vaikka en tainnut enää silloin siellä asuakkaan). Epätäsmällisyys ei toki itseä haitannut, kun ei ollut jatkoyhteyksiä ja busseja kulki niin tiheään.

Perinteiset ratikat kulkevat Mäkelänkadulla melko samaa vauhtia kuin bussit. Eli tämä pikaratikan ero on siis ennen kaikkea se, ettei se seiso koko ajan liikennevaloissa.

Perinteisten ratikoiden hitaus tulee nimenomaan katuverkosta ja tiheästä pysäkkivälistä. Asiaan vaikuttavat toki paljon muutkin asiat kuin liikennevalot, esim. omat kaistat ja mahdollisimman loivat kaarteet. Itse ratikkahan on pohjimmiltaan sama Artic, Raide-Jokerilla vain suurennettuna versiona.

550 lopettaa kyllä aikanaan, mutta liikennöintisopimustenkaan puolesta linjaa on vaikea lopettaa kuin seinään eikä se liene muutenkaan viisasta, lisäksi Raide-Jokeri ei aja vielä lopullisella vuorovälillään.
 
Pikaratikka tarkoittaa ettei kyseessä ole keskustassa kulkeva etanaratikka. 550:tä nopeampi sen ei ole varsinaisesti edes tarkoitus olla, joskin itse käyttämilläni reiteillä se on kyllä tähän mennessä ollut ja muutenkin paljon mukavampi ja täsmällisempi.

Ehkäpä näin, mutta onhan tuo HSL:n mainospuhe uuden ratikkalinjan eduista vertailtaessa bussilinjaan aika hulvaton.

"Teleporttaa itsesi jopa 70km/h vauhtiin
Ennenkokematon vauhti! Tutkat ja havainnot kertovat, että pikaraitiotien nopeimmilla osuuksilla ajetaan jopa 70 kilometrin tuntivauhtia."

Kyllä minulle tuosta ainakin sellainen mielikuva tulee, että pikaratikalla liikut nopeammin kuin bussilla.

Tänään huomasin, että 550 ei kuljekaan enää viikonloppuisin, viime viikonloppuna vielä kulki normaalisti. Pitää tämäkin ottaa jo nyt jatkossa huomioon!
 
Vohobitti kävi tsekkaa Merimansen uuden skurun viikko sitten. Olihan se ihan jees. Ainakin näin böndelle selkeyttää Stadin maantiedettä, tunnissa pääse Keilaniemessä Itikseen. Se on ihan tarpeeksi nopeasti tai siis jos Päähesulis paikasta A paikkaan B matka tuntuu kestävän liikaa, niin aina voi muutta tänne Tampereelle nääs.
 
Ylös