Hullu liikenne

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Eli puhutaan liikenteestä. Pääosin varmaankin sen epäkohdista sillä niitähän riittää, mutta mikään ei estä puhumasta myös positiivisesta asioista.

Aihe on noussut useaan otteeseen mieleeni, mutta olen aina jotenkin ohittanut mahdollisuuden laittaa Käärmeeseen sille ihan omaa keskustelua. "ärsytyksen voi aina purkaa omaan topikkiinsa" tai "ihan liian tulenarka aihe josta joku vetää palkokasvin hengityselimiin" tai "en jaksa nyt paneutua keskustelun aloittamiseen". Mutta tässä tämä nyt lopulta olisi.

Yritetään olla tekemättä tästä pelkkää listausta liikenteessä ärsyttäviin asioihin (joita tietysti saa purkaa mielin määrin) vaan saada aina joskus välillä myös ihan keskustelua aikaan.
Aihe voi olla tulenarka sillä kaikki muuthan ovat liikenteessä ihan idiootteja ja me itse täydellisiä. Yritetään siis olla ottamatta toisen tunteenpurkauksia liian henkilökohtaisesti ja pidetään myös mielessä se Käärmeen kultainen ohjesääntö että asiat riitelevät, eivät käyttäjät.

Edit. Poistin turhaa ja vähän noloa sisältöä viestistä.
 
Last edited:
En taatusti ole millään mittapuulla täydellinen kuski, vaikka mulla onkin mielipiteitä siitä miten tiellä pitäisi liikkua.

Raivopään löydän itsestäni useimmiten silloin, kun eteeni tullaan naapurikaistalta vilkkua näyttämättä, tai silloin kun ajan itsekin jo lievää ylinopeutta moottoritien ohituskaistalla (tämä tapahtuu lähinnä ohittaessani kuorma-autokolonnaa) vailla mahdollisuutta palata turvallisesti oikeanpuoleiselle kaistalle ja p***akärpänen liimautuu peräpeiliini niin, että jos joutuisin jostain syystä tekemään pienenkin jarrutuksen niin löytäisin p***akärpäsen takapuskuristani.

Eniten aggressioita minussa herättävät kuljettajat, joiden autossa vilkku on valinnainen lisävaruste. Sitä joko vilkautetaan kerran kaistaa vaihtaessa, useimmiten siinä vaiheessa kun ollaan jo puoliksi vaihdettu kaistaa, tai sitten sitä vilkkua ei vaan ole olemassakaan. Oma lukunsa ovat tietysti kaistapujottelijat, joiden mielestä kaikki muut ovat ihan liian hitaita ja heitä tulee käyttää pujottelukeppeinä - mielellään ilman sitä vilkkua.

Enimmäkseen autoilijat onneksi tajuavat että muut eivät ole selvänäkijöitä, ja ainakin meillä päin esim. vetoketjuperiaate toimii usein aika hyvin. Myös kaistaa pääsee mielestäni ruuhkassa vaihtamaan hyvin - kunhan laittaa sen vilkun riittävän ajoissa päälle niin että naapurikaistalla oleva sen huomaa.
 
Jaamarin tyyppikuvauksista puuttuu Ajokortti vuonna -56, jotka ovat erityisesti yleistyneet Savonlinnassa samaa vauhtia yleistyvien liikenneympyröiden kanssa. (Savonlinnassa ei muuten vuosikymmen sitten ollut ainuttakaan liikenneympyrää, nyt osaan nopealla laskulla heittää ainakin viisi - ja ne ovat kaikki hyvin olennaisissa liikenteen solmukohdissa.) Ajokortti vuonna -56 -tyypin kuski ei ymmärrä nykyaikaisia sääntöjä, ja autokoulun kertaus olisi tarpeen. Liikenneympyröissä näytetään koko matkan ajan vilkkua vasemmalle, kaksikaistaisessa ympyrässä ollaan väistämättä väärällä kaistalla ja hyökätään viime hetkellä oikeaan liittymään, ja tiekameran sattuessa eteen hidastetaan vauhti vähintään 20 kilometriä nopeusrajoituksen alle. Mielellään kameran kohdalla, ei ennen sitä. Autokoulun kertaus olisi siis tälle kuskityypille kaiken a ja o.

Nämä minua vähän hermostuttavat. Keskimäärin en kyllä tunnista itseäni ainoastakaan Jaamarin kuvauksesta. Ajan toki lievää 5-10km ylinopeutta usein, mutta varsinkin maantiellä pyrin pitämään sellaisen turvavälin, että "jos tuo edelläajava jarruttaa alamäessä, minun ei tarvitse jarruttaa lainkaan estääkseni peräänajon". En siis toki ihan suositusten mittaisia, mutta kuitenkin selkeästi pari autonmittaa tai enemmän. Lähden ohi vain oikeasti selkeissä paikoissa, ja kiroilen niille, joilla on ihan tolkuton kiire päästä pikkuauton ohi tilanteessa kuin tilanteessa ja jumittaa sitten seuraava tunti siinä minun edessäni.
 
Vilkkun käyttäminen on toki tarpeellista, mutta siihen ei ole luottamista. Valtatieltä pois kääntyvän eteen en pelkän vilkun perusteella kyllä uskalla mennä, vaan auton on myös selvästi hiljennettävä osoittaakseen kääntymisaikeensa. Hyödyllisintä se on, kun kääntyy valtatieltä oikealle, jolloin takana tuleva ei luultavasti lähde ohittamaan. Vaikka olen oikealle kääntyvän ohittelusta kuullut, vaikka vilkkua olisi käytettykin. Ja sitten on vielä tällaisia vilkun päälle jättäviä laitteita: mopot, traktorit ja ainakin vanhemmat kuorma-autot.

Ja kaksikaistaiset liikenneympyrät ovat ylipäätään hirvittävän vaikeita. Pitäisi olevinaan helpottaa liikennettä, mutta kunnolliset kaistan vaihdot ovat vaikeita niin pienessä tilassa.

Mutta itse olen kai lähinnä arvaamaton kuski: Välillä ajan hiljaa, tajuan asian ja kiihdytän vauhtia.
 
Lisään tuon Jasin mainitseman tyypin listaan :)

Kaksikaistaisista ympyröistä minulla on pari sanaa. Käsittämättömiä ja hirveitä.
Minä en osaa niissä ajaa. Teoriassa tiedän miten niissä kai kuuluisi liikkua, mutta tilanteen ollessa päällä en vaan onnistu niissä ikinä. Jos ketään ei näy missään niin posotan niistä mieluummin vaan jotenkin läpi. Minä kaksikaistaisessa ympyrässä olen ehdottomasti liikenneturvallisuusriski. Siksi vältän niitä viimiseen asti. Paitsi että viime viikonloppuna unohdin että joku oli keksinyt vaihtaa Nastolan ABC:n liikenneympyrän kaksikaistaiseksi ja päädyin paniikinomaisesti räpiköimään sen läpi kun en enää peruuttaakaan voinut asiantilan huomattuani. Ei tullut henkilövahinkoja eikä edes peltivaurioita. Nyt tulen kyllä muistamaan hyvin pitkään etten laske kyseisen ABC:n varaan tankkaustani.
 
Olin minäkin aluksi kaksikaistaisista hämmentynyt, mutta aina siellä on hyvissä ajoin kaistan yläreunassa ainakin tähän asti ollut merkinnät, mikä kaista vie mihinkin. Sieltä vaan katsoo että joojoo, Punkaharjulle haluan, en Mikkeliin, menenpä siis oikeanpuoleiselle kaistalle jo tässä sata metriä ennen varsinaista ympyrää. Katsoo merkinnät ajoissa niin ei tule kenellekään paniikkia - ja vakioreiteillä oikean kaistan oppii muistamaan hyvinkin äkkiä. :)
 
Minussa on hiukan sunnuntaikuskin vikaa. Kuskina on hankala imeä ohimenevää maisemaa kunnolla itseensä, joten jos haluan pysähtyä maisemaa ihailemaan, niin ajan etanavauhtia. Kirkkaankeltainen rypsipelto, vaaleanpunaiset maitohorsmat tienposkessa, järvimaisema, lupiinien paljous tai syksyinen väriloisto vievät huomioni. Huomaan myös pellolla syövät peurat. Mutkaisella tiellä ohi on tietysti hankala päästä, joten toisinaan olen ystävällinen ja teen tilaa, toisinaan viis veisaan jos joku hätähousu joutuu hetken kitkuttamaan takiani. Minä olen maisemia katsellessa "Euroopan omistaja" siinä missä tuo toinenkin kuljettaja.

Mopoautot ärsyttävät silloin hitaudellaan kun itsellä on oikeasti kiire, mutta olen venyttänyt kärsivällisyyden vieteriäni niiden perässä ajellessani ja olen se "täydellinen kuski" joka soimaa toisten kuljettajien karmivia ja vaarallisentyperiä ohituksia. Paikallislehdessä oli kesällä juttu kolmesta kuljettajasta jotka kävivät inssiajon uudelleen ja saivat siitä palautetta. Sen jälkeen olen kiinnittänyt uudelleen huomiota vilkun käyttööni. Se ei ole viimehetken muistutus itselle mihin suuntaan ollaan menossa vaan se tosiaan kuuluu laitta hyvissä ajoin päälle muille merkiksi mitä seuraavaksi aikoo tehdä. Sitten itse ajaminen. Jalan ei tarvitse olla joka hetki valmiusasennossa kytkimen ja jarrun lähellä vaan rentona kaasulla. Kyllä ne muut polkimet sieltä löytyvät. Eikä käden tarvitse ajon aikana olla vaihdekepillä, vaan ratissa.

Meilläpäin on paljon liikenneympyröitä ja olen niissä oppinut ajamaan ja oikeassa kohdassa vilkkua käyttämään. Seudun ainoa kaksikaistainen ympyrä saa kuitenkin pääni vieläkin sekaisin ja olen muutaman kerran ajautunut väärältä kaistalta ihan muualle, mihin oli tarkoitus. Tuo mainitsemani hankala ympyrä on tuolla Raision Ikean luona. Liikenneympyrässä ajava auto on muuten vaarallinen pyöräilijälle, jolla on reipas vauhti tietä ylittäessä. Autoilija siinä tiiraa aktiivisesti vasemmalle, josta ne autot tulevat ja kuljettajalta voi jäädä huomaamatta se oikealta tuleva pyöräilijä tai kävelijä. Naantalissa on sellainen ympyrä, johon pyörällä tullaan mukavasti alamäkeä ja autonhan kuuluu ennen suojatietä pysähtyä ja antaa tilaa niille vasemmalta ympyrässä jo ajaville autoille. Siinä on kerran tullut laitettua fillarin jarrut koville, kun autonkuljettaja ei olekaan enää vilkaissut oikealle. Siinä repesi hermot, kun hyvä vauhtikin meni ihan harakoille. Sama pätee muutamaan muuhun kivaan mäkeen josta fillarilla tullessa saa kivasti huristella tien yli, mutta joutuu mokomien autojen takia jarruttamaan vauhdit minimiin. Itse autoilijana olen tämän mäkiasian kanssa nyt joka päivä tekemisissä, koska kääntyessäni kotiin, joudun aina pysäyttämään auton vauhdin minimiin sen mäen takia joka siinä vieressä on ja siinä niitä pyöräilijöitä menee, enkä tosiaan halua heitä kumoon ajaa tai heidän vauhtiaan pysäyttää vaan antaa selkeän viestin, että minä pysähdyn.
 
Jas, ihan kiva, mutta en ainakaan ehtinyt nähdä tuossa mitään opasteita kaistoissa ja epäilen vähän ettei niitä ollut. Tuo kyseinen ympyrä nimittäin johon päädyin oli aikas pieni sellaiseksi että siihen olisi tarvetta tunkea kahta kaistaa. Periaatteessa ihan tavallinen pieni ympyrä jota sitten on levitetty sen verran että siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain ja sudittu vähän maalia tien pintaan. Voi tietty olla että opasteet oli, mutta paniikissa en niitä ehtinyt huomata. Ja pakko tunnustaa että kun en noista kaksikaistaisista tykkää niin tavallaan en edes haluakaan opetella ymmärtämään niitä kunnolla. Typerää tiedä, mutta tämä on kai jonkinlaista henkilökohtaista protestia joka nyt ei varsinaisesti johda mihinkään.

Huomaan että löydän liikenteestä hyvin paljon negatiivisia juttuja. Ihan liikaakin. Mopoautoista voisin esimerkiksi kirjoittaa ihan oman viestinsä, mutta nyt ei ole siihen oikein aikaa.

Jotain positiivista sanoakseni, joskus on jotenkin sellainen mielentila, mkaisemat ja sää että tekisi mieli vaan ajaa kohti horisonttia eikä oikeastaan melkein mikään saa minua hermostumaan. Näin ei käy kovin usein, mutta kun käy niin nautin autoilusta todella paljon.
 
Olórini sanoi:
Vaikka olen oikealle kääntyvän ohittelusta kuullut, vaikka vilkkua olisi käytettykin.
Miksei oikealle kääntyvää saisi ohittaa jos ohittaminen on ko. tien kohdassa muuten sallittua ja turvallista ja pikkutielle kääntyvän perässä pitäisi muuten hidastaa tuntuvasti? Vasemmalle kääntyvänkin saa ohittaa (levennetyssä risteyksessä, oikealta), miksei siis oikealle kääntyvää sopivassa tilanteessa saisi? Toki jos harrastaa kunnollisia turvavälejä niin kääntyjien perässä ei kovin usein joudu hidastelemaan, mutta noin niinku periaatteessa.

Itse olen tietysti täydellinen kuski. En hermostu pienistä, olin hereillä autokoulussa, mulla on kohtalaisen joustava asenne liikenteessä ja vaikka en tietysti ole ammattimaisen hyvä auton käsittelijä niin en surkeimmastakaan päästä. Ajan yleensä mielestäni oikein ja mulla on mielipiteitä muiden ihmisten ajamisesta, mutta väittäisin että yleensä ne liittyvät turvallisuusasioihin. Sillä on kuitenkin välillä oikeasti väliä missä kohtaa jarruttaa tai laittaa vilkun - jos esim. tottuu kesällä siihen että risteyksiin voi paahtaa kaasu pohjassa ja jarruttaa vasta viime tipassa, niin näinköhän talvella tai varsinkaan syksyn epämääräisillä keleillä huomaa aina hiljennellä ajoissa? Autoilussa on kieltämättä siitä ikävä puoli että usein on todella suuri kynnys huomauttaa toisen ajotavasta, vaikka monessa kohtaa on kyse ihmishengistä (ja toki suutun helposti itsekin kun varsinkin isälläni on taipumusta kritisoida kaikkia mahdollisia virheitäni).

Tunnistan piirteitä itsestäni kyllä monesta muustakin kohdasta, mutta en suostu karrikoitavaksi. En ole heti epävarma kuski jos en mene rekasta ohi ihan missä sattuu, pelaan vain varman päälle (oikeasti olen kyllä aika arka ohittaja, eipä siinä, mutta yleensä onneksi ajan lähinnä teitä joissa ohituskaistakohtiakin on siedettävin välimatkoin). Vaahtoan aina kaikista pelleistä jos mulla on kyytiläisiä, mutta yksin en jaksa samalla tavalla suivaantua pikkuasioista. Olen esim. tietysti sitä mieltä että vilkkua pitäisi näyttää aina kun siihen on aihetta, mutta oikeasti mua häiritsee moottoritiellä paljon enemmän se jos ohittaja palaa omalle kaistalleen ilman mitään turvaväliä ohitettuun, kuin se että ohittaa vähän reilummalla välillä ja palaa kaistalle ilman vilkkua. Tuossa tilanteessa vilkuttaminen on kuitenkin useimmiten enemmän kohteliaisuutta kuin kauhean relevanttia, kuka ohitettava ei oleta että jossain vaiheessa ohittaja palaa siihen omalle kaistalleen? Liikenneympyröissä vilkuttamattomuus/vilkun väärinkäyttö onkin sitten ihan eri asia, luulin että ne ympyrään mennessä vilkuttajat ovat urbaania legendaa kunnes ajoin melkein yhden sellaisen kylkeen.

Ja niin edelleen. Mulla on kuitenkin ajamaan lähtiessä se perusoletus että muut tielläliikkujat eivät ole siellä tappamassa minua tai tekemässä muuten tahallaan kiusaa, vaan että aika moni muukin ymmärtää että liikenne on yhteispeliä. Piittaamattomia törttöjä toki on mukana, valitettavan paljonkin, mutta on aika erinomaisen epätodennäköistä että kaikki muut olisivat idiootteja ja minä ainoa ajotaitoinen. Kaikki sitä paitsi tekevät virheitä - se että minä en kerran huomannut että puolityhjällä parkkiksella perässäni olikin auto ja melkein peruutin sen etupuskuriin ei tee minusta kroonista parkkipaikkatörmäilijää. Myöskin se yllämainittu liikenneympyrätyyppi saattoi vilkuttaa vahingossa. Jokaisella kuskilla on omat heikkoutensa (ja vahvuutensa!) ja jokainen tekee virheitä, jos pystyy tunnistamaan omat asenteensa ja työstämään niitä sekä oppimaan virheistään, saattaa hyvinkin jonain päivänä olla oikeasti hyvä kuljettaja.

Sen sijaan jalankulkijat ovat kaikki (paitsi minä) ihan urpoja, erityisesti keskusta-alueilla. Ehdottaisinkin niille pakollista ajokorttia, johon kuuluisi erilaisten pyöräteiden/kaistojen tunnistamista kuvista tahi luonnossa, sekä vaikkapa lauseet "pyörätie on pyörätie on pyörätie!!!!!1" ja "jos hyppäät äkkiarvaamatta pyörätielle, ajan luultavasti päällesi eikä sitten ole kellään kivaa".
 
Steelsheen sanoi:
Olórini sanoi:
Vaikka olen oikealle kääntyvän ohittelusta kuullut, vaikka vilkkua olisi käytettykin.
Miksei oikealle kääntyvää saisi ohittaa jos ohittaminen on ko. tien kohdassa muuten sallittua ja turvallista ja pikkutielle kääntyvän perässä pitäisi muuten hidastaa tuntuvasti? Vasemmalle kääntyvänkin saa ohittaa (levennetyssä risteyksessä, oikealta), miksei siis oikealle kääntyvää sopivassa tilanteessa saisi?

Siis vasemmalle kääntyvän piti sanomani. Menevät liian usein sekaisin. Jotkut ovat ohittaneet ainakin vasemmalle kääntyvää (vilkkua käyttävää) traktoria vasemmalta. Tosin sen ohittaminen oikealtakin voi olla vaarallista, sillä nostolaitteessa olevat työkoneet heilahtavat sinne sivulle käänyttäessä.
 
Minut on myös kerran ohitettu paikassa jossa olin siirtymässä juuri alkavalle kääntyvien kaistalle (kaista siis tosiaan alkoi siitä missä olin) ja olin laittanut vilkun päälle hyvissä ajoin(käännös siis vasempaan). Silti heti kun tie alkoi levetä niin joku hullu kaahasi ohi. Meinasin ajaa kylkeen. Yksi vaarallisimpia ohituksia missä olen ollut mukana.
Joissain paikoissa on kyllä hyvät levikkeet että pääsee näppärästi ohi jos joku on kääntymässä vasemmalle. Tuota traktorijuttua (että työ kone voi heilahtaa) en tosin ole tullut ajatelleeksi. Pitää ehkä pistää korvantaa. Mutta enpä nyt muutenkaan hirmuisen herkästi ohittele kääntyvää autoa jos ohitukselle ei selvästi ole varattu tilaa.

Minulla on muuten nykyään autossa kamera joka kuvaa aina ajon aikana. Ehkä liioittelua, mutta jotenkin on tavallaan turvallisempi olo kun tietää että jos tiellä sattuu jotain niin on olemassa näyttöä siitä mitä oikeasti tapahtui. Alunperinhän nuo kamerat ovat venäläisten turva etteivät poliisit siellä yritä sakottaa ilman syytä. Se on siellä kuulemma yleistä. Kameran videolla voi todistaa oikeudessa ettei ole tehnyt mitään väärää. Onneksi Suomessa ei sentään olla ihan tuossa pisteessä vaikka välillä tuntuukin että viattomat saavat maksaa. Kuten yksi kaveri joka joutui väistämään kääntyvien kaistalla mielensä muuttanutta joka olisi tullut kylkeen ellei kaveri olisi väistänyt. Muistaakseni hän otti sitten osumaa vastaantulevaan autoon sekä kai siihen kääntyvään. En muista nyt tarkasti miten meni, mutta kaveri joutui kuitenkin maksumieheksi.
 
Siitä vaan kannattamaan sitä satelliittivalvontaa ja tiemaksuja että saadaan Jaamarin mainitsemat kamerat yleistymään Suomeenkin, onhan sitä jo ehdotettu että poliisi käyttäisi niitäkin rikosten ratkontaan parhaaksi katsomallaan tavalla ;)

Johtuisikohan tuo vasemmalle vilkuttavan hullu ohittelu siitä urbaanilegendasta, että vilkulla näytettäisiin "nyt on hyvä hetki mennä ohi" -merkkiä? Minulle ainakin oli jostain syntynyt pitkäksi aikaa kuva, että hyvän ohituspaikan tullessa vinkkivilkkua näytettäisiin nimenomaan vasemmalle. Noin vuoden kortin saamisen jälkeen (en ollut kyllä kertaakaan ko. tilannetta hyväksikäyttänyt) minulle selkeni, että se on nimenomaan päinvastoin - eli jos haluaa vinkata hyvästä ohituspaikasta, vinkautetaan OIKEALLE. Toki tätähän eivät ajo-opettajat ja muut ammattilaiset suosittele, mutta yllättävän paljon rekka- ja traktorikuskeilta tuota yhden vilautuksen vinkkiä tuntuu saavan. Läheskään aina en kyllä tartu siihen vinkkiin, yleensä ei ole niin kiire ja stressi että olisi pakotetta lähteä jonkun muun vihjeestä ohi - entäs jos kuski nosti kättä vaikka aivastaakseen ja vahingossa hipaisi vilkkua?
 
Jo mainituista ryhmistä voisin sanoa, että minua ärsyttävät ne Sunnuntai ajelijat jotka muuttuvat Egon pönkittäjäksi siinä vaiheessa kun lähden ohi ja jos olen päässyt jostain kumman syystä vielä siinä vaiheessa kyseisestä autoilijasta ohi, niin sitten hän muuttuu P***kärpänen rooliin. Tämmöisiin olen törmännyt viime aikoina muutaman kerran ja en todellakaan voi ymmärtää moista käytöstä. Se tuntuu täysin kiusanteolle muuta liikennettä kohtaan.

Sitten minua ärsyttää semmoinen ryhmä kun Pimeän sokeat. Nämä ajavat pimeällä ihan vähän alle nopeusrajoituksen, niin että et välttämättä kehtaa lähteä pimeässä ohittamaan. Sitten kun tulee auto vastaan, he jarruttavat todella nopeasti max. 50km/h vauhtiin ja myös joka ikiseen mutkaan täytyy jarruttaa jarruvalot punaisena pitkän aikaa. Joskus mietin että syyllistyvätkö nämä samaiset autoilijat sarjaan Promilleja veressä, jotka ovat myös raivostuttava ryhmänsä.

Itse ärsytän joskus muita kuulumalla ryhmään Kasikympin lätkä. Eli toisessa autossamme on kasikympin lätkä, koska se on fiksattu maasturista pakuksi. Sillä ajaessa yritän kuitenkin ottaa muut huomioon ja annan kyllä sopivissa kohdissa tilaa ohittaa. Tällöin törmään usein niihin epäsoveliaissa kohdissa ohitteleviin P***kärpäsiin, jotka eivät ohita vaikka annan tietä, mutta ohittavat sitten seuraavassa mutkassa.
 
Kopsasin pimeän sokeat aloitusviestiin.
Itse huomaan vahingossa hidastavani kun pimeällä tiellä tulee vastaantulijoita. Sitä keskittyy siihen että ei saa katsoa valoihin ja pitää pysyä tiellä ja sitten unohtaa seurata nopeutta. Onneksi nopeus tippuu yleensä kohtalaisen vähän ja pyrin kyllä tästä pois. Pimeässä ajaminen on ihan mukavaa niin kauan kun ei ole niitä vastaantulijoita. Mutta harvoinpa niiltä voi täysin välttyä.
 
Jaamar sanoi:
Itse huomaan vahingossa hidastavani kun pimeällä tiellä tulee vastaantulijoita. Sitä keskittyy siihen että ei saa katsoa valoihin ja pitää pysyä tiellä ja sitten unohtaa seurata nopeutta.

Minuakin vastaantulijat kyllä häikäisee ja pahasti, tuijotan silloin lähinnä oman puolen reunaviivaa ja yritän pysyä mahdollisimman lähellä sitä, niin en ainankaan kenenkään vastaantulijan eteen aja. Mutta jarrua en painele. Tuskinpa sinäkään, varmaan vain löysäät kaasua ja sehän on ihan normaalia silloin kun ei näe kunnolla. Eikä se häiritse takana tuleviakaan, jos eivät ole niitä P***kärpäsiä. ;)
 
Jep, ihan vaan refleksinomaisesti höllään kaasua. Ja kyllä teoriassa pitäisi pitää niin pitkä väli että edessä ajavan pieni vauhdin tiputus ei heti vaikuta omaan ajonopeuteen. Paitsi tietty sitten kun väli alkaa kuroutua umpeen ja jos tahtoo pitää sen tietyn välin niin pitää hidastaa, mutta siis joo...
 
Jasdril sanoi:
Toki tätähän eivät ajo-opettajat ja muut ammattilaiset suosittele, mutta yllättävän paljon rekka- ja traktorikuskeilta tuota yhden vilautuksen vinkkiä tuntuu saavan.

Jaa, kyllä se opetettiin minulle ihan autokoulussa.
 
Pimeällä myös takana "läähättävän" ajovalot häikäisevät, kun ne osuvat suoraan peiliin. Olenkin jo monesti taittanut peilin sojottamaan ylös, josta näkyy takana ajeleva, mutta ilman häikäisyä. Vastaantulijoiden valot eivät niinkään kerkeä häiritä. Vastaantulijoilla on monesti myös sekunnin liian nopea ajoitus vaihtaa lyhyet valot pitkiksi ja ne ehtivät häikäistä. Itse en pidä kovaa sekuntihätää lyhytvalojen vaihtoa takaisin pitkiksi. Myös silloin kun lumisade puskee suoraan tuulilasia vasten, lyhyillä ajovaloilla näkee ajaa jopa pitkiä paremmin.
 
Taustapeilissähän onkin se vipu just sitä varten. Sen käyttöä vaan ei ilmeisesti ainakaan autokoulussa mainosteta kenellekään, ainakin itse opin sen isältä enkä esim. autokoulun pimeänajosta. (Isä on kyllä opettanut kaikkia muitakin hauskoja niksejä, kuten sen että jos tien vieressä menevät sähkölinjat heijastavat pimeässä valoa, on luvassa vastaantulija koska omat valot eivät heijastu sähkölangoista.) Kerran sitten oltiin erään koulukaverini (Täydellinen Kuski) kyydillä menossa iltapimeällä viihteelle ja hän kiroili kuinka perässäajavalla oli muka pitkät päällä - oli kiva päästä pätemään kyseiselle ihmiselle että kokeilepas naksauttaa se peili toiseen asentoon. Eihän sitä kuulemma voinut osata kun meidän Volvossa tuommoinenkin hoituu automaattisesti (tyypille oli kyllä muutenkin meidän Volvo kaikki kaikessa, isukki osti neidille oman auton mutta kun se olikin joku nolo Toyota niin sitä piti aina olla dissaamassa, kuulemma jo valojen vaihtaminen oli niiiiin erilaista ettei vaan voinut osata).

Mulla oli ajokortin alkuaikoina niin naarmuiset silmälasit että pimeällä ajaminen oli aivan hirveää, kaikki pienetkin valolähteet häikäisivät joka suuntaan. Toki piilarit olisivat pelastaneet asiaa, mutta olen niin laiska niiden käyttäjä että uusien lasien hankkiminen oli ihan maagista, kun tajusin että voin ajaa myös pimeällä häiriintymättä vastaantulijoista pahasti. Mä en kyllä ole oikeastaan edes huomannut sitä että vastaantulijat vaihtaisivat valoja liian aikaisin, mutta varmaan itse sitten häiritsen muita koska vaihdan kohdalla. Ja ahdistun jos joku jää rauhassa ajelemaan lyhyet päällä maantienopeuksia :D (Autokoulun jälkeen olen kyllä ollut ihan tolkuttoman huono kyytiläinen, silloin mulla ei ole edes sitä illuusiota että voisin jotenkin vaikuttaa niihin asioihin jotka voivat mennä vikaan. Erityisesti pari ekaa vuotta pelkäsin käytännössä kaikkien kyydissä koko ajan. Toisaalta suurin asia mistä olen koskaan kehdannut suoraan huomauttaa on ollut se että myös moottoritiellä voi joskus vähän miettiä häikäisevätkö omat pitkät mahdollisesti vastaantulijoita.)
 
Steel, minä opin peilin napsautuksen mieheltäni, joka kävi autokoulun vasta kuutisen vuotta sitten, ja opetin sen juuri vähän aikaa sitten äidilleni, joka on ajanut autoa viimeiset 50 vuotta. Aina oppii uutta ;)

Oma autokouluopettajani oli kotoisin Lapista ja antoi sellaisen vinkin, että Lapissa pitää pimeällä ajaessa pitää pieni viive ennen kuin vaihtaa pitkät valot takaisin päälle vastaantulijan jälkeen. Paikalliset kuulemma tykkäävät vilkaista vastaantulijan rekisterinumeron tarkistaakseen, onko joku tuttu liikkellä, ja on tosi epäkohteliasta napsauttaa pitkät päälle juuri siinä vaiheessa. Mutta tämä tapahtui iloisella 90-luvulla, eikä väitteen paikkansapitävyydestä silloinkaan ollut kuin sen opettajan sana.
 
Ylös