Hullu liikenne

Hullu jalankulkuliikenne. Tästä piti kirjoittaa jo kauan sitten, mutta tänä syksynä on minulle korostunut heijastimettomien ihmisten katoaminen hämärään syysiltaan. Ensimmäinen kokemus oli kun käännyin risteyksestä ja juuri risteyksen jälkeen oli kaksi teiniä tiellä koirien kanssa täysin ilman heijastimia. Risteyksessä ei kunnolla näe tien oikeaa laitaa sillä maasto nousee sen verran. Näin teinit arviolta ehkä kahden metrin päässä ja joutuivat hyppäämään penkalle. Onneksi hyppäsivät ja risteyksen takia minulla hyvin vähän vauhtia. Toki heijastimillakin olisivat tulleet aika äkkiä, mutta olisi kuitenkin ollut (jälleen)arviolta kolmekertaa pidempi matka reagoida.
Toinen tapaus oli kun jotenkin lamppujen katvealueelle jäävää suojatietä käveli mies(?) koiran kanssa. matkaa oli paljon, mutta rupesin ihmettelemään että hämääkö joku silmiä vai liikkuuko tuolla oikeasti joku. Paikka ei edes ollut oikeasti pimeä, mutta tummat hahmot katosivat lamppujen väliseen hämäryyteen. Tällä kertaa minulla oli onneksi hyvin aikaa ihmetellä ja reagoida, mutta hyvä oli suojaväritys heilläkin.

Se mikä on viime vuosina ilahduttanut on heijastinliivien yleistyminen. Vielä joskus vajaa kymmenen vuotta sitten niitä oli työmiesten lisäksi ainoastaan (siis niitä jotka tiesin) lievästi vammautuneella kunnan talkkarilla joka haravoi silloisen työpaikan pihat ja teki siellä lumityöt. Itse ostin liivin kun muutin silloisen asuinkunnan keskustaan ja aloin kävellä koiran kanssa autotien varsilla. Tunsin itseni vähän turhan silmiinpistäväksi kun muilla ei liiviä ollut, mutta toisaalta en myöskään luottanut autoilijoihin. Meillä oli koiran kanssa molemmilla keltaiset huomioliivit päällä. Nykyään niitä näkee melkein jokatoisella kulkijalla (ainakin siellä missä minä asun) eikä enää tarvitse miettiä tekeekö itsestään naurettavan pitämällä liiviä. En lähtisi ilman sitä valaisemattomalle (enkä ehkä vähän heikommin valaistullekaan) tienpätkälle kulkemaan. Naurettavaa toki pohtia ulkonäköseikkoja kun omasta hengestä on kyse, mutta myönnän etten ole niin täydellinen ettenkö olisi ajatellut sitä kun liiviä ensikertoja käytin ;)
 
Heitän ilmaan yksinkeraitsen kysymyksen. Miksi moottoritiellä on niin vaikea ajaa talvirajoitusten mukaan?
Johtuuko se yksinkertaisesti ajattelemattomuudesta? Luulevatko ihmiset että moottoritiellä nopeusrajoitukset ovat vain muodon vuoksi? Onko se puhdasta itsekeskeisyyttä?
 
Henkkoht ongelma johtunee paristakin syystä.
1) Moottoritie on usein kaikkea muuta kuin talvikunnossa runsaan liikenteen ja suolauksen vuoksi.
2) Moottoritietä ajaessani olen melko usein ajamassa pitkää matkaa. Usean tunnin matkalla tietää, että onnistuu jopa säästämään aikaa ihan oikeastikin, kun ajaa vähän vauhdikkaammin.
 
Kuljettaja on pantu paljon vartijaksi: iso rautamöykky joka voi saada paljon pahaa aikaan singahtaessaan väärään suuntaan väärässä paikassa. Olen huomannut, että ajatus "tuskin minulle koskaan mitään sattuu" on suurta huijausta. Sen marginaalisen mahdollisuuden varalta, että tulee todellinen vaaranpaikka, en uskalla sen paremmin ajaa ylinopeutta kuin ajaa humalassa. Vastuu tapahtumista olisi kummassakin tapauksessa yhtä suuri ja raskas kantaaa.
 
Ymmärrän teoriassa Jasin pointit, mutta en silti voi oikein hyväksyä sitä. Minulla on siihen kaksi (tai tavallaan kolme) perustetta.

Ensimmäinen on Tikin mainitsema turvallisuus. Minua välillä pelottaa liikenteessä. Joka kerta kun lähtee autolla liikenteeseen niin asettaa itsensä vaaraan (joo, kotonakin sattuu onnettomuuksia ja ei pidä pelätä kaikkea, mutta silti).
Tästä johtuu oikeastaan toinen syy jos se ei sitten sisälly samaan syyhyn. Tavallaan tulee hölmö olo kun itse olen saanut joskus kirjallisen huonmautuksen kameran napattua minusta kuvan kun ajoin 60 alueella 66 km/h. Siinä oli mukana saarna siitä miten pienikin ylinopeus vaikuttaa vaaratilanteessa. Minua jollakin tasolla katkeroittaa ajatus että poliisi tiedostaa tämän maantiellä ja siellä valvotaan nopeuksia, mutta harvoin (jos koskaan) moottoritiellä näkee nopeuskameroita eikä minulle ole sattunut yhtään ratsiaakaan silmiin vaikka ilmeisesti niitä välillä on ja poliisi itse ajaa monesti moottoritiellä sitä kaikista törkeintä ylinopeutta (ilman pillejä ja valoja). Poliisin pitäisi olla se esimerkki ihmisille ja moottoritiet ovat ihan vaan omaan kokemukseen ja havaintoihin pohjaten niitä paikkoja joissa kaikista useimmin tai useammat kuin muualla päätyvät ajamaan reiluakin ylinopeutta.

Toinen oikea syyni on se että olen vähän sääntöfriikki, mutta minusta jos on sääntöjä joita yhteisössä noudatetaan niin niitä tulisi oikeasti noudattaa. Jotkut säännöt ovat huonoja, mutta minusta oikea tie niiden kohdalla olisi yrittää vaikuttaa niiden muuttamiseen vaikka se onkin välillä tuskaisen hidasta. Turvallinen yhteiskunta kuitenkin rakentuu sen varaan että sääntöjä noudatetaan. On joitain sääntöjä joiden rikkomisesta nyt ei varsinaisesti ole haittaa, mutta esimerkiksi liikennesäännöt ovat sellaisia joiden kohdalla minusta ei oole varaa lähteä sooloilemaan kun pelissä on oman hengen lisäksi muutkin tiellä liikkujat. Minua itseäni pelottaa ratin takana usein se ajatus että mitä jos törään ja joku kuolee. En ehkä ikinä pääsisi sen yli.

Tuota keliasiaahan on kai joillain moottorietieosuuksilla jo lähdettykin korjaamaan vaihtuvilla nopeusrajoituksilla, mikä on ihan fiksua minusta, mutta niitäkin pitäisi sitten noudattaa jos sellaiset on laitettu.

Toivottavasti jyrkkä kantani ei nyt loukkaa ketään, mutta tämä ylinopeusasia sekä ylipäänsä liikenteen vaarantaminen omilla tietoisilla valinnoilla on minun mielestäni epäreilu menettelytapa muita tiellä liikkujia kohtaan riippumatta siitä että todella monet tekevät sitä. Ja kun itse lähes päivittäin olen liikenteessä niin lähes päivittäin olen kasvokkain tämän asian kanssa.
Enkä itsekään olepuhdas pulmunen kuten olen kertonut, mutta yritän tiedostaa ongelmiani ja monesti (joo en aina jos väsyttää ja ärsyttää ja on kurjaa) jopa tehdä asialle jotakin.
 
Jaamar sanoi:
Tuota keliasiaahan on kai joillain moottorietieosuuksilla jo lähdettykin korjaamaan vaihtuvilla nopeusrajoituksilla, mikä on ihan fiksua minusta, mutta niitäkin pitäisi sitten noudattaa jos sellaiset on laitettu.

Sitä ihmettä en ole vielä nähnyt, että talvella olisi kesärajoitus hyvän kelin takia. Käytännössä vaihtuvat nopeusrajoitukset toimivat vain alaspäin.
Ja sitä en ymmärrä, että miksi 120 km/h nopeus olisi vaarallinen 20.10., muta ei 10.10. jos molempina päivinä on samanlainen sää.
 
No siis jos rajoitukset vaihdetaan käsin niin silloin ne on vaihdettava jonakin tiettynä aikana. Jos lähtee vaihtamaan vasta kun on jo huono keli niin...
Ja sitten tullaan taas siihen että jos kaikki alkavat soveltaa sääntöjä mielensä mukaan niin syntyy kaaos. Yhtälailla voisin itse haluta ajaa vaikka 20-30km/h hitaammin moottoritiellä, mutta se voisi aiheuttaa vaaratilanteita niin miksi joku saisi ajaa sen 20-30km/h kovempaa ja aiheuttaa vaaratilanteita? Noin teoriassa.

Valitettavaa jos nuo vaihtuvat nopeusrajoitukset toimivat vain noin. En ole niin tarkkaan perehtynyt.
 
Kyllä sinä voit halutessasi ajaa 20-30 km/h hitaammin, ei sitä mikään kiellä.
Ja minusta kukaan ei saa ajaa 30 km/h ylinopeutta missään, mutta 10 km/h ei minua suuremmin häiritsisi ja 20 km/h on vielä hyväksyttävän rajoilla jos olosuhteet sen sallivat.
 
Muuta liikennettä merkittävästi hitaammin ajaminen haittaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa siten vaaratilanteita (ohittelut, peräänajot), minkä vuoksi liian hitaastikin ajamisesta voi käsittääkseni saada sakot. Ei siis pidä ajella traktorinopeuksia motarilla, mutta liukkaalla säällä ja näkyvyyden ollessa heikko lienee perusteltua höllötä vauhtia. Toisaalta, kun osa tajuaa hidastaa ja osa ajaa satasta vaikkei konepeltiä pitemmälle näkisikään, on ketjukolarin ainekset kasassa. Etähallittavat nopeusrajoitusnäytöt olisivat kyllä hyviä, kun selvästikään autoilijoilla ei ole konsensusta siitä, miten paljon hitaammin huonolla säällä pitäisi ajaa...
 
Niin, tietenkään kohtuuttoman hiljaa ei saa ajaa, mutta motarilla on joka tapauksessa ajoneuvoja, jotka eivät saa ajaa yli 80 km/h, joten on se sallittua muillekin.
 
Muinoin 90-luvulla autokoulussa taidettiin mainita joku miniminopeus ajoneuvolle, jolla saa tulla moottoritielle. Mitään päätä huomaavaa se ei kyllä ollut, jotain 40 km/h tai sinne päin. Ja hitaammankin menopelin kanssa sai muistaakseni tulla, jos oli poistumassa heti seuraavasta liittymästä eikä vaihtoehtoista reittiä ollut tarjolla.

Hitaammin ajaminen haittaa kyllä liikenteen sujuvuutta, mutta silti minulle on opetettu nyrkkisääntönä, että nopeus määräytyy ajoneuvon hallittavuuden mukaan. Jos ei koe hallitsevansa menopeliään esim 120 km/h nopeudessa, on ihan ok ja suositeltavaa ajaa hiljempaa, vaikka virallinen rajoitus olisikin tuo. Nopeusrajoitus kertoo sallitun maksiminopeuden, se ei tarkoita, että niin kovaa olisi pakko ajaa.
 
Näin eilen aika hullun kuskin. Jäin pois bussista pysäkillä, joka on erään grillin kohdalla ja juuri kun bussi oli poistumassa pysäkiltä joku kaahasi sen edestä grillin parkkipaikalle. Onneksi bussi oli vasta lähdössä liikkeelle, muuten olisi voinut käydä aika huonosti.
 
Muutama päivä sitten bussi oli ajaa päälleni tullessaan pysäkille. Ja sen jälkeen bussikuski meinasi sulkea ovet nenäni edestä niin, että melkein jäin väliin. Mikä noita bussikuskeja vaivaa??
 
Busseista minulla on huonoja kokemuksia tuolla maanteillä. Kerran bussi pysäytti pysäkille suoraan edessäni ja kun olin ajamassa ohi niin tulikin samantien takaisin ja meinasi kiilata minut. Oli nopea matkustaja poistumaan eikä kuski ilmeisesti katsonut tai nähnyt että tulin. Kyllähän sen ymmärtää että on aikatauluja ja kiire ja aina ei näe, mutta millaisen härdellin saa aikaan jos pysähtyy maantiellä jokaisen pysäkillä seisovan bussin taakse odottamaan että se joskus pääsee tielle takaisin. Jonkinlainen pelko tuosta kuitenkin jäi.
 
Mutta minusta eteen pysäkiltä kiilaavat linja-autot ovat omituisia. Tai nyttemmin olen oppinut, että kaupungissa ne tekevät niin. Mutta maantiillä ne väistävät, takaa tulevia. Kun itse kulin kouluun "linkalla", se ajoi pääasiassa maanteitä, joten minä olen oppinut, että pysäkiltä lähtiessään ne aina väistävät. Onneksi en ole vielä kaupungissa bussin kylkeen ajanut.
 
Onko se nyt taajama-alueella vai alle kuudenkympin rajoitusalueella missä muun liikenteen tuleekin väistää pysäkiltä lähtevää linja-autoa - ei täällä tulisi joukkoliikenteen käytöstä mitään jos muilla olisi koko ajan etuajo-oikeus busseihin nähden (ts ei se oo mitään kiilaamista :p). Maantiellä taas tietysti bussi väistää, tai ainakin olis tarkoitus, mutta kai sitä virheitä sattuu kaikille.
 
Jos nopeusrajoitus on alle 60 km/h, muut ajopelit ovat velvollisia väistämään pysäkiltälähtevää bussia. Siksi osa taajamabussikuskeista ei vaivaudu edes katsomaan, tuleeko takaa joku, vaan laittavat vain vilkun päälle ja kurvaavat pysäkiltä tielle. Kandee siis olla tarkkana, Olórini.
 
Minullekin tämä syrjäisemmän seudun kasvattina oli ihan uusi juttu kaupungissa, mutta olen sen nyt jo oppinut (tosin en aja kaupungissa ellei ole pakko, joten minun ja taajamabussin kohtaamiset ovat harvinaisia). Se on ihan perusteltua että vilkasliikenteisessä kaupungissa busseilla on etuajo-oikeus. Tosin minusta heidän pitäisi silti varmuudeksi katsoa ettei ketään tule, mutta noh... Maantiellä bussit ovat minusta yleensä kyllä katsoneet ja odottaneet. Tuo minun tapaukseni sattui 60 alueella erään koulun pysäkillä.
 
Isilmírë sanoi:
Jos nopeusrajoitus on alle 60 km/h, muut ajopelit ovat velvollisia väistämään pysäkiltälähtevää bussia.

Ei alle vaan enintään. 60 km/h alueella bussia pitää siis edelleen väistää.
 
Kiitos täsmennyksestä. Ilmaisin asian hölmösti.

Minä pelkään busseja, koska vasta kortin saatuani oli ihan hilkulla, etten pamauttanut 70 km/h nopeusrajotusalueella pysäkiltä eteeni varoittamatta koukanneen linjurin kylkeen. Nopeusrajoitussääntö on siis olemassa, mutta eivät ne bussikuskit sen suhteen aina hirveän tarkkoja ole. Kaasua vaan ja vilkku päälle samaan aikaan, kyllä ne pienemmät väistävät.
 
Ylös