Hullu liikenne

Me päästiin eilen osallisiksi ehkä myös hulluksi luonnehdittavasta liikenteestä. Kun tullaan meille kotiin, pitää noin kilometriä ennen kääntyä isolta tieltä vasemmalle. Paikassa ei ole levennyksiä, vaan autot aina järjestään sitten väistää penkan puolelta. Nopeusrajoitus 80 km/h, risteyksen jälkeen vaihtuu 100 km/h. Oltiin eilen tulossa muskarista ja jäin odottamaan vastaan tulevia, piti ihan pysähtyä. Takaa tullut pakettiauto rysäytti takakulmaan, juuri siihen missä Tuhto oli istuimessaan... Pyörähdettiin kaistojen keskelle, mulla oli pyörät suorassa mutta kun takakulmaan tökkää niin liikkuuhan se auto sivulle, onneksi ei just sillä hetkellä ollut kohdalla vastaantulevaa autoa. Meille ei onneksi käynyt kuinkaan, mulla on niskat vähän jäykät ja kyynerpäät mustelmilla, Tuhtolla kuhmu ja ruhje otsassa. Oltiin yön yli osastolla tarkkailtavina mutta päästiin kotiin.

Tuhton syntymän jälkeen mua on ihan uudella tavalla ahdistanut perässäroikkujat, ja vaikkei tässä nyt ollutkaan perässäroikkumiesta kyse, niin kauhealta tuntuu.
 
Minäkin kauhistelen Shacklen onnettomuutta ja iloitsen selviytymisestä. Enkelit olivat kyllä mukana!

Isolta tieltä vasemmalle kääntyminen on erittäin vaarallista ilman kääntymiskaistaa. Minulle tämä selvisi, kun jokunen vuosi sitten tässä lähistöllä eräs äiti oli menossa lapsineen uimarannalle. Odottaessa vasemmalle kääntymistä vilkku päällä rekka ajoi perään ja kävi paljon huonommin kuin Shacklen tapauksessa. Sen jälkeen olen kiinnittänyt ihan toisenlaista huomiota vasemmalle kääntymiseen. Jos perässäni näyttää tulevan autoja/rekkoja, niin saatan tehdä niin, että käännynkin vasta seuraavasta oikealle kääntyvästä risteyksestä ja sieltä sitten uudelleen tielle vasemmalle.

Toinen järkytys tuli siitä, kun kääntyy sivutieltä isolle tielle oikealle, suoran kohdalla. Jos katsot vain vasemmalta tulijat, niin kääntymisen jälkeen edessä saattaa odottaa ylläri. Auto, joka on lähtenyt ohittamaan ja onkin edessä sinun kaistallasi...
 
^Tuo on se syy, miksi risteysalueella ei saa ohittaa. Kaikki ei vaan tajua sitä.
Hulluksi liikenteeksi laskettaneen myös jalankulkijat, joita olen kironnut hyvin paljon viime päivinä. Sain yhtenä päivänä sydänkohtauksen, kun kaksi suunnilleen minun ikäistä poikaa hyppäsi jostain puskasta eteeni, ja meinasin ajaa melkein yli. Suojatie — se ihan oikea, ei poikien tekemä — oli näkömatkan päässä. Tein hätäjarrutuksen, onneksi ei autoa tullut takaa. Kyseisen tapahtuman jälkeen ymmärsin viimeinkin, miksi autoilijat ovat niin hermostuneita ja jännittyneitä mitä tulee jalankulkijoihin. Heillä kun näyttää olevan omat sääntönsä, ja kun mennään heikomman oikeuksilla, niin pahimmassa tapauksessa sitä jyrää ja tappaa jonkun ja on vielä vastuussa toisen kuolemasta.
Minä en enää sen jälkeen ole tehnyt omia suojateitäni, vaan sitkeästi kävellyt turvallista ja pitkää reittiä.
 
lindëalda sanoi:
^Tuo on se syy, miksi risteysalueella ei saa ohittaa. Kaikki ei vaan tajua sitä.

Tarkennan vielä, ettei ole kysymys edes risteysalueesta, tällaisia isolle tielle tulevia liittymiä voi olla ilman mitään keltaisia viivoja.
 
Bussit jotka eivät varo yhtään vaan meinaavat ajaa päälle (vaikka kävelee jalkakäytävällä eikä tiellä).. tulee kyllä mieleen että kuka Sauron sitäkin bussia ajaa.
 
Mikä ihmisiä oikein vaivaa liikenteessä? Eilen ajoin työkeikalle Hesasta Lahteen. Lähdin ohittamaan kolmen rekan letkaa 120km/h alueella. Taustapeiliin katsoessani en nähnyt ketään lähimaillakaan. Ensimmäistä rekkaa ohittaessani takapuskurini tuntumassa oli yhtäkkiä Mazda, joka välkytteli pitkiä ajovaloja sen merkiksi että päästä mut ohi! Koska rekat olivat melko peräkkäin niin en luonnollisestikaan alkanut tunkea niiden väliin väistääkseni takananiolijaa (ajoin itse asiassa siinä kohtaa jo itsekin ylinopeutta, öö n. 130 km/h) ja sekös perässäroikkujaa kiukutti. Rekkaletkan jälkeen siirryin oikeanpuoliselle kaistalle, Mazda kaasutti ohi ja voitteko kuvitella, esitteli mulle keskisormeaan! Hyvää huomenta vaan sullekin. Kävi jossain vaiheessa mielessä painaa jarrua kun tyyppi ajoi oikeasti varmaan viiden metrin päässä tuossa nopeudessa, peräänajohan on peräänajajan vika - mutta totesin etten halua satuttaa itseäni jonkun ääliön takia.

On muutenkin käynyt mielessä että onkohan mulla nopeusmittari jotenkin rikki, kun tuntuu että kaikki painavat aina ohi vaikka kuinka ajaisin nopeusrajoitusten ylärajoilla. Ja entä ne turvavälit, noudattaako niitä enää kukaan?
 
Noiden turvavälien olemattomuus on alkanut pelottaa minuakin paljon enemmän kun on lapsi kyydissä. Peräänajo on peräänajajan vika ja olen joskus väläytellytkin jarruvaloa takana ajavalle. Yllättävän usein se kyllä auttaa asiaan juuri toivotulla tavalla. Mutta en tietenkään moottoritie nopeuksilla ja ei noin nopea jarrun käyttäminen juurikaan vauhtia hidasta.
Kai ihmiset kuvittelevat että moottoritiellä on lupa ajaa ihan niin kovaa kuin itse haluaa...

Autossa istujan lisäksi olen nykyään hyvin usein myös jalankulkijana tienpientareella lastenvaunujen ja kahden koiran kanssa. Siinä välillä meinaa sydän hypätä kurkkuun kun mäen tai mutkan takaa painattaa auto hirveää kyytiä. Eikö kukaan ole opettanut (tai järki sano) että jos ei ole rallirata/rallin takia muulta liikenteeltä suljettu tie niin pitää aina ajaa niin että ehtii pysähtyä sillä matkalla minkä pystyy näkemään eteensä? Tämä nyt ei tietenkään koske isompia teitä vaan juurikin pieniä maalais- ja metsäteitä.
Toinen mikä hirvittää on se että kylien kohdalla alennetut nopeusrajoitukset tuntuvat olevan joillekin ilmaa. On se ihan hirveä vaiva hidastaa siihen 50km/h ja sitten nostaa nopeus kilometrin päästä takaisin 70km/h. Tuskin sitä nopeusrajoitusta turhanpäiten on siihen laitettu. Tässäkin missä kuljen liikkuu paljon koululaisia, koiranulkoiluttajie ja lastenvaunuja. Mutta ei. Joskut vaan ovat ajattelemattomia p******sia.

Tämä aihe kyllä oikeasti nostaa verenpaineeni ja saa minut päästelemään hirveitä manauksia ja toivomaan pahinta niille jotka eivät piittaa. Mutta kun kyse on kuitenkin toisten ihmisten hengestä. Minun ajatusmaailmassani juttu on niin että jos valitsee ajaa ylinopeutta niin valitsee ottaa sen riskin että onnettomuusriski kasvaa ja jos silloin ajaa jonkun päälle niin se on täysin tahallinen teko. Ylinopeus oli oma valinta ja onnettomuus olisi ehkä voitu välttää tai ainakin pahimmilta seurauksilta välttyä jos nopeutta olisi ollut vähemmän. Onnettomuus ei siis ole ollut vahinko enkä säälittele yhtään jos siitä saa loppuelämän traumat.
Toki onnettomuuksia sattuu olipa nopeus tai liikennekäyttäytyminen millaista vain, mutta tuo paasaukseni koskee nimenomaan niitä jotka tulkitsevat liikennesääntöjä hyvin joustavasti tai eivät edes yritä huomioida keliolosuhteita.

Huh, nytkin m,einaan hengästyä kun vaan ajattelenkin tätä. Minut on todella helppo suututtaa, mutta harva asia saa minua oikeasti näin helposti näin vihaiseksi.
 
Ajelin eilen pimeän aikaan (klo 18 maissa) työkeikalta pois maaseudulla, jossa ei ollut katuvaloja. Nopeusrajoitus 80km/h. Koska olen helsinkiläinen joka on tottunut katuvaloihin niin köröttelin sitten n. 60km/h kun en uskaltanut ajaa kovempaa... ei yhtään vastaantulijaa koko 14 km matkalla. Eikä sen puoleen takanakaan kukaan ajellut.

Pimeässä (siis just maaseudulla ilman katuvaloja) ajaminen yksiksensä on btw ihan törkeen pelottavaa kaupunkilaiselle, jolla on vilkas mielikuvitus. Tulee koko ajan mieleen kaikkia kauhujuttuja taustapeilissä näkyvistä naamoista ja eteen hyppivistä haamuista ja katoavista liftareista jne. Jessus jos joku tuollainen tapahtuisi oikeasti niin kuolisin varmaan sydänhalvaukseen. Kauhukuvia hätistelläkseni höpöttelen koko ajan itsekseni ja laulaa lurittelen kunnes pääsen ihmisten ilmoille (eli joko katuvalojen alle tai muun liikenteen sekaan).
 
Haamuista pääsee sentään ajamaan läpi, mutta minä pelkään tosissani heijastimettomia hortoilijoita ynnä ties mistä tielle ponnahtavia pikku- ja suurempia eläimiä. Ne vasta pelottavia ovatkin eikä todennäköisyys moisen kohtaamiseen ole edes kovin pieni. Siispä kuuttakymppiä valottomilla pikkuteillä korkeintaan minäkin.
 
En tiedä liittyykö tää nyt varsinaisesti hulluun liikenteeseen, mutta minkäslaista turvavarustusta kontulaisilla on autoissaan?

Rupesin tuossa miettimään asiaa ja totesin että pelkkä varoituskolmio + hätävilkut eivät etenkään pimeällä riitä. Heijastinliivejä multa löytyy autosta 2 kpl eli kuskille ja yhdelle matkustajalle (harvoin mun autossani enempää sakkia kyydissä onkaan), mutta joissain maissa velvoitetaan pitämään autossa yhtä monta huomioliiviä kuin autoon (rekisteröinnin mukaan) mahtuu porukkaa. Ei koskene busseja kuitenkaan... Olenkin ajatellut hommata kolme liiviä lisää, maksavat pari euroa kappale ja voihan olla että vaikka itsellä ei kyydissä olisi ketään niin esim. kolaripaikalla niitä tarvitaan muille auttamaan pysähtyneille. Auttajan jääminen auton alle on niin traagista ja turhaa, ja niitä tapahtuu joka vuosi.

Ensiapupakkaus olisi hyvä olemassa autossa, se pitää laittaa hankintalistalle. Samoin mietin että olisiko sammutuspeite ja/tai sammutin hyödyllinen? Onko jostain parin kilon autosammuttimesta mitään hyötyä esim. moottoripalossa, vai kannattaako vaan kiskoa ihmiset pihalle ja juosta? Multa löytyy työpajalta ylimääräinen sammutuspeite, jonka voisi kyllä heittää autoon.

Sitten olen pohtinut muiden tienkäyttäjien varoittamista. Ainakin joskus opetettiin että etenkin pimeällä pitäisi mennä tarpeeksi kauas kolaripaikasta ja varoittaa muita (erityisesti samalla kaistalla olevia) huitomalla käsiä ristiin pään yläpuolella. No ihan hyvä joo, mutta kun se käsien huitominen ei välttämättä pimeässä näy vaikka olisi huomioliivit. Ajattelinkin tehdä autoon pari heijastavaa keilaa (keilat sahaa äkkiä vaikka kertopuusta, ei niiden tarvitse mitään hienoja olla, ja Biltemasta saa muutamalla eurolla fluorisoivaa maalia) joita voi sitten heilutella niin että näkyy.

Turvavyöleikkuri löytyy, mutta se pitäisi saada hanskalokerosta sijoitettua jonnekin josta sen tarvittaessa saa nopeasti käsiinsä.

Ei nyt tule muuta mieleen, heittäkäähän mietteitä.
 
Minulla on autossa yksi huomioliivi ja niin on ollut jo vuosia. Ei se lisäliivien hankkiminen toki iso sijoitus olisi. Ensiapulaukku löytyy. Muistan tarkistaa sen kunnon aina muutaman vuoden välein :p Varoituskolmio tietysti ja ne hätävilkut nyt on aina mukana. Mitäköhän jos hankkisi autoon taskulampun? Siitä voi olla muutenkin hyötyä ja sillä voisi toki huitoa ja varoitella. Ihan kunnollinen lamppu eikä mitään avaimenperähärpäkettä tai muutaman euron pikkulamppua. Siinä on vaan se että sen patterit pitäisi aina muistaa tarkistaa.
Minulla on lisäksi autokamera. Varsinaisesti turvallisuutta se ei lisää, mutta tallentaapahan mitä tien päällä tapahtuu. Jos joku törttöilee tai vaikka itse joutuisi kolariin niin tuosta voi olla arvaamaton hyöty. Niitäkin saa 40-50e ihan ok kameroita. kalleinta ei kannata kuulemma ostaa kun se houkuttelee varkaita. Lisäviltti ei ole haitaksi. Jos auto vaikka jättää tielle tms. ja ei ole kylliksi ulkovaatetta päällä tai kolaripaikalla voi peitellä lämpimämmin. Meillä se kulkee aika automaattisesti kun on koiranalusena kun matkustavat takapenkillä. Toki likainen ja karvainen se sitten on, mutta hätätilassa varmasti tyhjää parempi. kunhan en kiedo kenenkään superallergisen ympärille :p Noissa EA-pakkauksissa tosin taitaa (kai?) olla se avaruuspeittokin.
 
Ainakin vaarallisia aineita kuljetettaessa vaaditaan laissa vähintään 2 kg sammutinta, joten kai siitä jotain apua on tulipaloissa.

Noista hätävilkuista, varoituskolmiosta ja heijastinliivistä tuli mieleen jännä ajatus. Niiden avulla hajonneen auton ja korjaajan huomaa pimeälä jopa paremmin kuin valoisassa.

Mutta yleensäkin hätätilanteessa tarvittavat tavarat tuppaavat liian usein olevan kovin vaikeissa paikoissa, jossa niistä ei ole hyötyä. Esimerkiksi turvavyöleikkuri kyllä löytyy autosta, mutta se pyörii irrallaan, ja onnettomuudessa lentäisi ties minne.
 
Mutta yleensäkin hätätilanteessa tarvittavat tavarat tuppaavat liian usein olevan kovin vaikeissa paikoissa, jossa niistä ei ole hyötyä. Esimerkiksi turvavyöleikkuri kyllä löytyy autosta, mutta se pyörii irrallaan, ja onnettomuudessa lentäisi ties minne.

Just tuota mietin, että jos sen leikkurin kiinnittäisi vaikka velcrotarralla auton etukonsoliin. Se ei ole siinä tiellä, mutta on nopeasti saatavilla tarpeen tullen.
 
Eikö niille ole jotain telineitä tai taskuja että sen saa ihan turvavyöhön laitettua? Ainakin olisi hyvin käsillä.
 
Eikö niille ole jotain telineitä tai taskuja että sen saa ihan turvavyöhön laitettua? Ainakin olisi hyvin käsillä.
Noloa myöntää, mutta en ole perehtynyt tähän niin hyvin että tietäisin missä ihmiset yleensä leikkuria pitävät. Mietin sitä että onnettomuustilanteessa olisi hyvä, jos leikkuri olisi konsolissa auttajienkin näkyvillä - jos siis vaikka itse ajan kolarin.
 
Aurinkolippojen taskuissa olen nähnyt turvavyöleikkureita. Kaikissa lipoissa ei vaan taida taskuja olla.
 
Tässähän on markkinarakoa härpäkkeiden kauppaajille. Miten kiinnittää turvavyönleikkuri autoilijan tai hänen auttajansa näkyville niin, ettei siihen vahingossa telo sormiaan? Jonkinlainen kojelautaan kiinnitettävä teline tulee ensimmäiseksi mieleen.
 
Jeh, eipä tuo leikkuri auta siinä istuimien välissä olevassa pikkutilassa, jossa on myös parkkikolikoita. Kun auto kierii kyljelleen tai katolleen on leikkurikin siinä vaiheessa jo käden ulottumattomissa. Ellei siten pienellä narulla kiinni vaihdekeppiin?

Olen käärmistynyt jälleen kerran tilanteeseen, jossa yksi kaista vaihtuu kahdeksi kaistaksi. Täällä Raisiossa riittää nimittäin niitä kaistapäitä, jotka roikkuvat viimeiseen asti hanurissa ja polkaisevat tehot kaakkoon, kun kaksi kaistaa alkaa. Sunnuntaina sain saavikaupalla rapaa tuulilasiin. Ihan oikeasti oikein vaan saavikaupalla. Siinä en nähnyt vähään aikaan yhtään mitään ja pyyhkijät heilumaan täysillä. Kaistapäällä oli hinku ohi, vaikka ajoin sitä vauhtia, jota tällä tienosuudella ajaa saa. Ärsytti kummasti, kun nyt auto on ihan p****skanen tuon tyypin jäljiltä. Se kura nuoli kiitettävästi koko auton.

Tuo kaksikaistainen osuus on muutenkin monella tavalla vaarallinen. Se oikein yllyttää työstä kotiin palaavia kiihdyttämään oikeanpuoleisen letkan ohi ja kun ei kaikkien ohi päästäkään ennen, kuin kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi, siinä sitten palataan sinne letkan väliin pieneen rakoon väkisin. Pääsivätpä kahden tai kolmen auton ohi, puoli minuuttia voittoa ajassa?
 
Ylös