Tämä on varmaan monille itsestään selvää, mutta olen pohtinut tätä havaintoa niin pitkään, että kirjaan sen nyt kuitenkin tänne.
Kuuntelen paljon iskelmää ja nyt kun olen löytänyt spotifyn ja kuunnellut enemmänkin musiikkia olen huomannut, että rakkaudesta kertovat laulut ovat muuttuneet hyvin eri henkiseksi kuin ennen.
Ennen luvattiin tehdä kaikkensa ja muuttamaan itsensä rakkauden vuoksi "
Jos sä tahdot niin muutan kirjoille Andorraan jos vielä siellä sut nähdä saan" tai "
Käskystäsi vaikka jalkaisin vaeltaisin Nuorgamiin". Uudemmissa lauluissa taas kuljetaan toisen rinnalla ja tuetaan ja ollaan yhdessä "
En sun särkyä annan mä en", "
Olet meistä vahvempi. Kanssasi en pelkää kaupungin pimeää".
Kertonee siitä miten ihmiset ja ajattelu ovat muuttuneet. Minulle tulee jopa hetkittäin vähän kiusallinen olo kun kuuntelen noita vanhoja kappaleita missä luvataan kuita taivaalta ja muututaan vaikka toiseksi ihmiseksi. Se ei kuulosta romanttiselta tai sellaiselta mitä itse haluaisin kuulla. Pikemminkin epätoivoiselta ja pakkomielteiseltä. Minulla alkavat jotkut hälyytyskellot soimaan kun kuulen niitä.
Oman aikansa kuviahan ne ovat ja esimerkiksi tuo Jos sä tahdot niin, josta ensimmäinen lainaus on on monella tapaa hieno kappale.
Jotenkin olen viime aikoina muutenkin erikoisen selvästi tiedostanut maailman muuttumisen omana elinaikanani ja se saa minut tuntemaan itseni vähän vanhaksi

Esimerkiksi ruuat. Nykyään syödään noin yleisesti (puhun nyt omasta perheestäni ja lähipiiristäni) paljon terveelisemmin ja ympäristötietoisemmin.
Tai jo vaikka kappale Ihmisten edessä. Minua vähän hymyilyttää kun siinä lauletaan "
ne ei kuulu tähän tarinaan, joka harvoille luetaan", kun tuntuu, että minun maailmassani ja kuplassani on hyvin luonnollista, että ihmiset rakastuvat ja pariutuvat sukupuoleen katsomatta. Esimerkiksi, eräs naisoletettu nuori, jonka kohtasin joku aika sitten puhui tyttöystävästään niin en kiinnittänyt asiaan ollenkaan huomiota ennen kuin jälkikäteen tajusin, etten tosiaan kiinnittänyt asiaan huomiota. Tosin kun erikseen ajattelin tätä niin se kertoo, että onhan siinä jotain erityistä, mutta kun kuulin kyseisen kappaleen ensimmäistä kertaa ajoin pimeänä talviaamuna töihin ja muistan miettineeni, miten rohkea kappale. Että siitä on minun ympyröissäni menty ihan hurjasti eteenpäin. Esimerkiksi tänään ruokapöydässä juteltiin omien lasten kanssa hyvin luontevasti trans-sukupuolisista.