Huonot kokemukset keskustelualueista

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Tarkoituksena on siis kertoa erinäisiä huonoja kokemuksia keskustelualueilta, jotka ovat mahdollisesti saaneet lähtemään kyseisiltä keskustelualueilta. Itselläni on tämmöisiä tapahtunut useampiakin vuosien varrella, mutta yksi viimeisimpiä ja muistettavimpia kertoja meni jokseenkin näin:

Olin jo useamman päivän ajan auttanut erästä henkilöä koodinkirjoitusongelmassaan, mutta tämä ei vain yksinkertaisesti osannut kasata annettuja esimerkkejä yhdeksi kokonaisuudeksi tai tajunnut miten asian tuli toimia. Niinpä lopulta kasasin aiemmin kirjoittamani koodin yhteen ja lähetin liitetiedoston. Ei kestänyt kovinkaan kauaa, että yksi valvojista lähetti minulle nootin pohjautuen keskustelualueen sääntöihin, joiden mukaan ei ollut sallittua antaa kokonaista koodipätkää siinä pelossa, että joku kotiläksyjä tekevä pääsisi helpommalla. Säännön ideana oli, että tällä tavoin saataisiin ihmiset tekemään koodinsa itse. Joka tapauksessa, tämä ei jättänyt minulle kovin mukavaa makua kyseisestä paikasta: autoin toista, ratkaisin lopultakin ongelman ja sitten minulle sanotaan että tein väärin.

Tässä leike kyseisen paikan nykyisistä säännöistä:

# No homework assignments. Specific questions about parts of the assignment are permitted, but don't expect us to do your entire assignment for you. It is also permitted to ask for advice on getting started, or for general algorithms (pseudocode).

# No large-scale or entire project code requests. We do not write software to order. The code and assistance provided to you will normally be in proportion to the effort shown on your own part. As with homework, do not ask us to do your work for you.

Näistä säännöistä katsoen en edes kokisi toimineeni väärin. Mutta kuitenkin, siinäpä se kokemus. Puheenvuoro siirtyy nyt jollekulle toiselle :)
 
Legolas_fani, tämä paikka ei ole samanlainen kuin chatit tai irc, jossa ihmiset voivat jutella toisilleen samanaikaisesti.

Tämä on keskustelufoorumi. Täällä viesteihin ei välttämättä tule heti vastausta, joskus vasta parin päivänkin päästä. Tämä on vähän kuin ilmoitustaulu, jonne ihmiset jättävät erilaisia mielipiteitään esille. Ei siis juttelua niistä näistä.

Jos haluat jutella kontulaisten kanssa tiettynä kellonaikana, koita tutustua Konnun omaan irc-kanavaan, #kontuun. Osoitteesta http://kontu.merri.net/yhteiso/ löydät ohjeita kohdasta Irc Ahven.
 
Viimeisin huono kokemus oli se kun eräs hieno kotimainen taidefoorumi jolla olin käynyt jo melkein pari vuotta lopetti toimintansa ilman mitään ennakkovaroitusta viime viikonloppuna. :cry:
Olisi niin isosta asiasta voinut kuitenkin ilmoittaa aikaisemmin, koska sivulla oli kymmeniä aktiivisia käyttäjiä, jotka eivät löydä enää toisiaan ja eivätkä välttämättä tiedä edes syytä sille lopettamiselle. Onneksi älysin käydä sivun ylläpitäjän toisella kotisivulla ja siellä oli joku ilmoitus tuosta lopettamisesta. Foorumin irc-kanavallakaan ei ollut kellään mitään tietoa siitä lopetuksesta, vaikka yksikin tyyppi kuului ylläpitoon.

Lievästi sanottuna ärsyttää koska tuo paikka oli suomen parhaita omalla alallaan ainakin taiteilijoiden tason perusteella.
 
Huonoja kokemuksia keskustelualueista. No - yksi aika huono kokemus on politiikasta Tolkien-aiheisella foorumilla. Ei siinä sinänsä mitään, totta kai kaikesta voi keskustella. Se mikä asiasta teki raivostuttavan (Irakin sodan alkamisen aikaan) oli että foorumin admin ja muutama moderaattoreista (itseäni ja kahta muuta lukuunottamatta) on Texasista ja muutenkin etelävaltioista, ja vankkumattomia Bushin kannattajia. Ja niitä mielipiteitä piti tietenkin tuoda esiin joka paikassa, ja tuumaakaan ei annettu periksi missään keskusteluissa vaan hehkutettiin Yhdysvaltain ylivertaisuutta. Tilanne meni fleimaamiseksi puolin ja toisin ja foorumille jäi tosi ikävä tunnelma.

En lähtenyt siltä foorumilta, koska se on todella mukava paikka ja olen ollut siellä jo useamman vuoden ja minulla on siellä ystäviä, mutta tuo koko foorumille levinnyt politiikkakiista, mille maltillisemmat ei pystyneet tekemään mitään, todella teki tunnelman ikäväksi. Sen seurauksena muutama ihminen lähti, muutamat eivät enää tule toimeen... Nykyään siellä on ilmapiiri politiikan suhteen tosi varovainen, ei turhia hehkutella puoleen tai toiseen.
 
Mikä on tuon foorumin osoite? Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Voisin mennä sinne hauskuuttamaan itseäni lukemalla vanhoja viestejä. :D
 
FreakyMike sanoi:
Viimeisin huono kokemus oli se kun eräs hieno kotimainen taidefoorumi jolla olin käynyt jo melkein pari vuotta lopetti toimintansa ilman mitään ennakkovaroitusta viime viikonloppuna.

Syndikaatti?

Wicked... Täytyy ottaa yhteyttä niihin ylläpitäjiin. Satun tuntemaan niistä aika kasan. Jäi kyllä kummastuttamaan minuakin.
 
Ei niin huonoja kokemuksia ole ollutkaan, että olisin kokonaan jonkun foorumin jättänyt. Yleisesti ottaa se aivoon, että keskustelualueet otetaan liian tosissaan, ylläpitäjät alkavat tehdä kaikenlaisia outoja sääntöjä, vaikkeivat periaatteessa ole vastuussa kenellekkään.
Esim. tämä "ei kiroilla" sääntö on aika typerä. Ei sillä, etteivätkö kaikki osaisi muka ilmaista itseään kiroilematta, mutta muutama suomalainen kansansana siellä tai täällä piristää tekstiä kummasti.

Jo edesmenneellä SFP-laudalla tuli kyllä yhdessä vaiheessa sen verran kakkaa niskaan, että meinasin koko paikan jättää. Kyllä sen kuitenkin vähän vanhempana tajusi, että osa siitä piruilusta oli ihan aiheellistakin. Opetti ainakin paikan tavoille.

-Ville
 
Demi.fi
Muuten ihan mukava foorumi, saman ikäisiä ihmisiä ja vähän lapsellisemmatkin jutut ovat ihan sallittuja :) . Lähinnä muiden tosikkomaisuus jäi ärsyttämään. Lisäksi se, että jutut menevät välillä vähän liian lapsellisiksi. Esimerkiksi älyllistä väittelyä on vaikea saada aikaan jos vastakkainen osapuoli keskittyy pelkkään fleimaamiseen. Nyt en olekan demissä vähään aikaan vieraillut, saa nyt nähdä milloin seuraava teinikohtaus iskee...
 
Tänään tulikin sitten uusi lähtö. Olin juuri vakiintumassa eräälle keskustelualueelle, kunnes törmäsin viestiin jossa eräs ihan kohtuullisen asiallisia viestejä kirjoittanut ihmetteli sitä, miksi hänet on bannattu. Tähän ei ole vieläkään tullut mitään selvyyttä, lähinnä vastaus henkilöltä jonka en olisi edes uskonut asettaneen foorumia pystyyn. Ja vastaus kuului näin:

"I was the one who banned you and i don't have to explain my actions to anyone other than fellow mods/admins. I've only banned your nickname but I guess now it's time for the IP ban.. And if you're unlucky to be on some popular ISP maybe the whole ISP will go buh-bye.."

Vaikuttaa siltä, että kyseisellä henkilöllä on keltaista nestettä päässä, ts. bannasi vain koska ei pitänyt bannaamastaan henkilöstä. Niin tai näin, katoan kyseiseltä foorumilta lopullisesti.
 
hevostallin.net-sivuston foorumi on hirvein mihin olen ikinä törmännyt. Ulkoasu ja toimintojen sijoittelu tekee käytettävyydestä takkuamista, huoneet muistuttavat useammassa kohtaa aihepiiriltään toisiaan (jos osallistuisin en tietäisi mihin mitäkin kirjoittaa), viestiketjuja saa "upata" vapaasti ja loputtomiin, yleinen ilmapiiri on järkyttävän huono, ihmisiä voi haukkua nimeltä juuri kenenkään puuttumatta asiaan (yleensä joku vaan muistuttaa kunniankoukkaussyytteiden mahdollisuudesta ja keskustelu jatkuu), nimimerkkien piiloon voi kätkeytyä (profiili on tod. alkeellinen) jne jne. Haukkuminen täysin aiheettaa on aivan tavallista, ja sitä tapahtuu päivittäin. Joku on kuullut kaverinsa kertovan jostain tallista jotain, ja sitten tämä joku kirjoittaa viestin nimimerkillä "mä vaan" ja levittää täysin perätöntä juttua. Sitten siihen vastatataan että "ite oot täys ...." ja flametus jatkuu parinkymmenen viestin verran minkään tahon puuttumatta asiaan.
Varsinkin useat tiettyjen tallien "omat" topikit toimivat täysin "chatin" tavoin (tai siis niitä käytetään kuin chattia) ja ihmiset huutelevat viesti toisensa perään "mis te kaikki ootte?!" ja "miksei tääl oo ketäään", "nähää sit huomemma niiku äsken puhelimes sovittii".
Toisinaan sentään "ylläpito" poistaa aiheita jos niistä valitetaan. Siitäkään ei näy merkintää missään, eikä ylläpito ilmoita julkisesti että aihe poistettiin eikä tälläistä käytöstä suvaita. Ts. poisto ei opeta kellekään mitään. Ikinä en ole tuonne viestiä kirjoittanut, mutta välillä sitä tulee vilkaistua kun "oikeassa elämässä" kuulen mitä siellä on taas viimeksi tapahtunut.

Foorumin suurin ongelma on, että se on kaupallisen tahon ylläpitämä. Ts. valvojat = sivustoa ylläpitävä ja mainospaikkoja myyvä firma. Valvonta sujuu Konnun kaltaisella harrastajaporukalla 20000 kertaa tehokkaammin kun valvojilla on oikeasti motivaatiota ja halua osallistua keskusteluihin itsekin. :)

Brrrr.
 
Törkeintä ja ankeinta oli eräällä suomalaisella Tolkien -aiheisella sivustolla, jossa moderaattori oli (ainakin silloin) kaikista törkein ja idiootein kirjoittaja.
Koetin sinnitellä mukana, mutta vaikka en itse saanut koskaan törkyä niskaan,
niin jo sivusta seuraaminen oli tarpeeksi rasittavaa.

Pitkään mietin, onko kyseessä jotain niin älykästä sisäpiirihuumoria, että uudet
tulokkaat eivät sitä ymmärrä, mutta jos ko. henkilön kaikki viestit olivat vähintään
ärsyttäviä tai törkeitä, niin hohhoijjaa... Muut ylläpitäjät olivat omissa viesteissään
asiallisempia, mutta taputtelivat tätä heeboa vain selkään jee jee.
 
Nerwen sanoi:
hevostallin.net-sivuston foorumi on hirvein mihin olen ikinä törmännyt.

Samaa mieltä, mutta silti minä siellä käyn pyörähtämässä, ja juuri taisin yhden viestinkin kirjoittaa tallimme topicciin (muita en sitten edes vilkaisekkaan).
Sen enempää on turha kertoa foorumin käytännöstä kuin mitä Nerwen juuri sanoi, juuri tuollaista se on. Tosin riippuen tietysti hieman siitä millainen porukka sitä topiccia lukee. Anonyymien nimimerkkien taakse piiloutuvat ulkopuoliset tai oman tallin ihmiset välillä (kun niistä ei koskaan ota selvää)heittävät väliin älyttömiä kommentteja ja syytösiä, mutta niihin harvemmin kukaan mitään huomiota kiinnittää, joten ne loppuvat enne kuin ehtivät alkaakkaan. Jos ei omalla nimellä uskalla esittäytyä niin saa olla varma ettei oteta kovin vakavasti. Helppoakos sitä on toista haukkua kun kukaan ei lopulta tiedä kuka on asialla. Oman tallin porukka esiintyy yleensä ihan omana itsenään ja keskustelu on ihan asiallista, mutta kyllähän tuo on tuommoisten pikku teinien paikka jossa voi mennä vaikka henkilökohtaisuuksiin siitä itselle koitumatta mitään vahinkoa.
 
Sillanrakentaja sanoi:
...Tolkien-aiheisella foorumilla...
Olisi tietenkin mukava kuulla mistä foorumeista on kyse. Vai onko nimeämättä jättämiseen jokin erityinen syy?

Destroy the Ring

Ei mitään erityistä syytä, minä vain välttelen yleensä nimien kirjoittamista viesteihini, oli sitten henkilön- tai muita nimiä.

Liittykää saman tien. ;)

(Edit; arkisto löytyy kohdasta BalinŽs Tomb, sieltä löytyy niitä "sodan"aikaisia keskusteluja.)
 
Eräällä Tolkien-aiheisella foorumilla (Keski-maa) sain oikein kunnolla tulikuumaa kuraa niskaani eräältä moderaattorilta jonka flametuksen uhriksi ensimmäisen viestini takia. Olin korjannut viestissä pientä asiavirhettä Dagor Dagorathia käsittelevässä ketjussa HOME Shaping of Middle-Earth kirjaan pohjaten. Moderaattori sanoi jotakuinkin niin, että ensimmäisen viestini olevan täydellinen esimerkki siitä kuinka itsestään voi hetkessä tehdä pellen kirjoittamalla täyttä sontaa aiheesta. Tietenkin korjasin asian seuraavassa viestissä antaen tarkemmat lähdetiedot mistä olin ottanut tietoni. Anteeksipyyntö olisi ollut edes kohtuullista esittää, mutta sitä ei ikinä tullut. Toki oli minussakin sen verran vikaa, etten antanut tarkkoja lähdetietoja, vaan muistaakseni viittasin lähteisiin vain HOME:na, sillä silloin ei minulla ollut mahdollisuutta tarkistaa täsmällisen oikeita sivunumeroita ja lainauksia, kun en kirjaa itse omista.

Jätin foorumin tuon takia ja pari kuukautta myöhemmin palasin katsomaan miten foorumi on muuttunut sitten viimenäkemän. Sama kyseinen moderaattori flametti melkein jokaisessa ketjussa hyvinkin suorasanaisesti eräitä käyttäjiä, joskus harvoin kyllä ihan aiheesta. Foorumista jäi kuitenkin hyvin paha maku suuhun. Jotenkin tuli sellainen tunne, että kyseinen moderaattori noudatti hyvin pitkälti Bushin linjaa Irak-politiikassaan. "Olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan". Harmi sinällään, kun foorumilla tuntui olevan ihan mukavalta vaikuttavia käyttäjiä, mutta kovin aktiivinen kpää jolle oli suotu liikaa valtaa riehui keskustelualueella ihan miten tahtoi niin jotenkin kummasti kunnioitus foorumia kohtaan laski.
 
Tera sanoi:
Eräällä Tolkien-aiheisella foorumilla (Keski-maa) sain oikein kunnolla tulikuumaa kuraa niskaani eräältä moderaattorilta jonka flametuksen uhriksi ensimmäisen viestini takia. Olin korjannut viestissä pientä asiavirhettä Dagor Dagorathia käsittelevässä ketjussa HOME Shaping of Middle-Earth kirjaan pohjaten. Moderaattori sanoi jotakuinkin niin, että ensimmäisen viestini olevan täydellinen esimerkki siitä kuinka itsestään voi hetkessä tehdä pellen kirjoittamalla täyttä sontaa aiheesta. Tietenkin korjasin asian seuraavassa viestissä antaen tarkemmat lähdetiedot mistä olin ottanut tietoni. Anteeksipyyntö olisi ollut edes kohtuullista esittää, mutta sitä ei ikinä tullut. Toki oli minussakin sen verran vikaa, etten antanut tarkkoja lähdetietoja, vaan muistaakseni viittasin lähteisiin vain HOME:na, sillä silloin ei minulla ollut mahdollisuutta tarkistaa täsmällisen oikeita sivunumeroita ja lainauksia, kun en kirjaa itse omista.

Jätin foorumin tuon takia ja pari kuukautta myöhemmin palasin katsomaan miten foorumi on muuttunut sitten viimenäkemän. Sama kyseinen moderaattori flametti melkein jokaisessa ketjussa hyvinkin suorasanaisesti eräitä käyttäjiä, joskus harvoin kyllä ihan aiheesta. Foorumista jäi kuitenkin hyvin paha maku suuhun. Jotenkin tuli sellainen tunne, että kyseinen moderaattori noudatti hyvin pitkälti Bushin linjaa Irak-politiikassaan. "Olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan". Harmi sinällään, kun foorumilla tuntui olevan ihan mukavalta vaikuttavia käyttäjiä, mutta kovin aktiivinen kpää jolle oli suotu liikaa valtaa riehui keskustelualueella ihan miten tahtoi niin jotenkin kummasti kunnioitus foorumia kohtaan laski.
Kuulostaa erittäin tutulta ja nimenkin muistan. Aktiivinen en ollut siellä forumilla mutta vietin jonkin aikaa kylläkin irc-kanavalla missä kyseinen henkilö oli. No sama linja jatkui sielläkin ja pari kertaa tuli sanojakin vaihdettua ja hermot oli todella tiukalla. En kylläkään sen pahemmin alkanut raivoamaan vaikka hän meni pari kertaa aivan ihmeellisesti henkilökohtaisuuksiin, kun kanavan operaattorina toimi ja tietenkin hän olisi vain kickannut (no itseasiassa kickasikin yhdessä vaiheessa) - yleensä yritän olla rauhallinen, kun suotta antaa sellaisille henkilöille sitä potkimisen kunniaa.
Muutenkin välillä ihmetytti muiden käyttäjien käyttäytyminen hänen suhteen, kun tuntuivat ottavan ihan jokapäiväisenä hauskana sen piruilut ja muut, vaikka minusta niissä ei ollut järjenhiventä oikein missään vaiheessa mukana. Toisaalta oli hänen juttujaan ja yleensäkin Tolkienia koskevat kirjoitukset mielenkiintoisia, joten jos jotain pahaa niin myös hyvääkin.

Suotta toisaalta Tera itseäsi syytit, vaikka joitakin tietoja unohdit antaa kun moderaattori ei näyttänyt pahemmin sääliä antavan eikä muut ylläpidon jäsenet siihen hirveän kovasanaisesti ottaneet osaat. Asiat kun voi hoitaa paremminkin, kuin pelleksi haukkumalla. Hänen silmätikuksi pääsi kylläkin aika helposti ja juuri uutena userina sai olla tuli perseen alla. Pilaa hän osasi tehdä toisista ja toki joskus leikki kannattaa ottaa leikkinä mutta välillä homma karkasi pahemman kerran hanskasta.

/Edit. Ts. forumista jäi suotta yhden henkilön takia paha maku, mutta maailmaan vaan sattuu aina mahtumaan vähän kaikenlaista tallaajaa.
/Edit. Siistin hieman.
 
Sillanrakentaja sanoi:
...eräällä suomalaisella Tolkien-aiheisella sivustolla...
...juuri vakiintumassa eräälle keskustelualueelle...
...Tolkien-aiheisella foorumilla...
...eräs hieno kotimainen taidefoorumi...
Olisi tietenkin mukava kuulla mistä foorumeista on kyse. Vai onko nimeämättä jättämiseen jokin erityinen syy?
Ajattelin ihan kohteliasuussyistä ja ollakseni hienotunteinen jättää mainitsematta,
että kyseessä oli Keski-Maa.
 
Joo, paikoista voidaan kyllä keskustella nimillä, mutta vältetään sitten epämääräistä haukkumista eikös? Tiedän että moni kontulainen käy Keski-Maan foorumilla, eikä ole mitään syytä aloittaa sotaa. Jokainen valitsee sellaisen paikan mistä itse pitää. :)

Hevostalli.netistä vielä... ei se touhu pelkästän teinimeininkiä ole, juuri silmäilin kauhulla senioripalstalta (ts. aikuisten keskusteluhuoneesta) kengittäjäkeskustelua, jossa mainittiin tyyppejä nimeltä ja samaan hengenvetoon todettiin "hakkaa hevoset, laittaa kaikki liian pieneen kenkään ja hoitelee emännän samaan hintaan". Tämä siis kengitystä ammattinaan harjoittavasta henkilöstä nimeltä mainiten useaan otteeseen. Paitsi että yksityishenkilö voisi pitää tuota kunnianloukkauksena, voitaisiin sen tulkita jo ammatinharjoittamisen häirinnäksikin.
 
Sillanrakentaja sanoi:
Vai onko nimeämättä jättämiseen jokin erityinen syy?
Olen jättänyt paikkojen nimet mainitsematta lähinnä sen takia, ettei tässä puhuta huonoista keskustelualueista, vaan huonoista kokemuksista keskustelualueilla :) Kaiken lisäksi käymäni keskustelualueet ovat olleet aihealueeltaan sellaisia, jotka eivät kovin monia täällä käyviä kiinnosta (Visual Basic -ohjelmointi ja konsoliemulaatio).
 
Ylös