Hymiöt - hyvästä vai pahasta?

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Minä olen jo pitkään miettinyt, ovatko hymiöt ollenkaan tarpeellisia. Joskus sitä ajattelee viestiä kirjoittaessaan, että tekstistä pitää käydä ilmi, onko tosissaan vai virnuileeko, ja jos on vihainen tai iloinen, senkin luulisi tulevan sanoista selväksi. Pitäisikö hymiöitä ollenkaan käyttää? Vai ovatko ne nettikirjoittamiseen olennaisesti kuuluva osa, joita ilman viestit voi ymmärtää väärin?

Lisäksi ylenpalttinen hymiöiden lisääminen tekstiin on mielestäni jokseenkin ärsyttävää. Toisaalta, onhan niissä aika napakkojakin. Itse pidän eniten tuosta silmiään pyörittelevästä naamasta, mutta oikeastaan yritän välttää hymiöitä kokonaan.

Ja sitten: ovatko hymiöt ymmärrettäviä? Vastaavatko niiden nimet sitä, miltä ne näyttävät? Onko "Yllättynyt" :o ennemminkin kauhusta kankea? Onko "Näyttää kieltä" :p ennemminkin nähnyt juuri jättiannoksen jäätelöä?

Mielipiteitä?

(Ai niin, hymiöistä on kyllä yksi keskustelukin, Päivitykset-huoneen Uusia hymiöitä, mutta siinä ei niinkään pohdita suhtautumista hymiöihin tai niiden merkitystä vaan nimenomaan katsastetaan uusia tulokkaita. Kannattaa kuitenkin lukea pohjiksi keskustelulle.)
 
Mielestäni hymiöt kuuluvat nettikirjoitteluun melko olennaisena osana, mutta vain harvakseltaan käytettynä. Nykyään, kun kirjoitustaito ja luetun ymmärtäminen eivät enää tunnu olevan itsestäänselvyyksiä, niin hymiöiden merkitys on kasvanut suureksi. Irkkaaminen on vielä oma lukunsa, siellä hymiöt ovat lähes välttämättömyys, muuta elekieltä kun ei voi käyttää. Ilman hymiöitä tulee helposti ymmärretyksi väärin.
 
Hymiöt ovat minulla hieman sillä harmaalla alueella.
Toisaalta ilman niitä moni kommentti voidaan katsoa päänaukomiseksi ja harmittomaksi tarkoitettu huumorjheitto pilata jonkun päivän. Elehdin ja ilmeilen oikeastikin puhuessani, miksen siis Internetissäkin?
Toisaalta taas liikakäyttö saa tekstille teinimäisen (vaikka teini vielä olenkin) kuvan ja osa todellakin on harhaanjohtavia tai moniselitteisiä, varsinkin Käärmeessä, jonka takia olen rajoittanut käytön mahdollisiman yksiselitteisiin hymiöihin ja niitäkin maksimissaan kaksi viestiinsä, jos sitäkään.
 
Minulla hymiöiden käyttö vaihtelee ihan siitä millä tuulella olen. Joskus kyllä ärsyttää ihan suunnattomasti kun lyhyessä viestissä on joku miljoona hymiötä. Ehkäpä hymiöitten käyttö riippuu myös aiheesta. Ei läheskään kaikkiin aiheisiin voi heittää mitään typerää läppää eikä muutenkaan hymiöistä läheskään aina ole hyötyä.

Kuten tuo Tik'kin taisi sanoa, minä myös pidän tuosta silmiään pyörittelevästä hymiöstä ja käytän sitä taatusti kaikkein eniten. heh.. Jotenkin se vain sopii yleensä teksteihini.. Tuo 'en se minä ollut'.. Heh..

Juu niin. Sellaista mieltä minä olen.
 
kodamagnam.gif



ja:


Starwars.gif
 
Hehe, Elhathin hymiöt olivat kieltämättä aika hyviä.

Minä en pidä noista graafisista (?) hymiöistä, ne näyttävät tekstin keskellä varsin typeriltä. Silmiään pyörittävää hymiötä tulee kyllä joskus käytettyä, muita ei juurikaan. Tekstimuotoiset hymiöt ovat parempia, eivätkä pistä silmään. Niitäkään ei tule hirveästi käytettyä, foorumiteksteissä silloin tällöin ja vaikkapa irkissä sitten vähän useammin.

Olin kerran irkissä päivän käyttämättä hymiöitä ja kanavallinen ihmisiä suuttui minulle. Että sellainen vaikutus.
 
Ymmärrän hymiöiden käytön nettikirjoittelussa ja käytän niitä itsekin. Kuten Gandar sanoi, puhuessaankin ilmeilee, miksei myös netissä. Lisäksi ne tuovat mukavaa piristystäkin joskus. Toisaalta, hymiöiden käyttö menee välillä aivan liiallisuuksiin.

Sillanrakentaja sanoi:
Nykyään, kun kirjoitustaito ja luetun ymmärtäminen eivät tunnu olevan itsestäänselvyyksiä, niin hymiöiden merkitys on kasvanut suureksi.

Ja sitten ihmiset eivät enää osaa kirjoittaa ilman niitä. Olen itsekin ollut todistamassa ihmisten turhautumista: "Miksen muka saa laittaa tähän työhakemukseen hymiöitä? Nehän ymmärtää minut muuten ihan väärin." :wtf: Ihmiset ovat alkaneet kadottaa kykyään ilmaista itseään kirjallisesti. Ivaa, yllätystä tai ärsyyntymistä ei enää ostata ilmaista sanoilla, ainakaan omasta mielestään tarpeeksi hyvin. Tai sitten vastaanottaja ei ymmärrä sitä ilman kuvia. Kumminkin päin hyvin huolestuttavaa. Samoin kuin hymiöiden ilmaantuminen äidinkielen yo-kirjoitusaineisiin! Viime keväänäkin koulumme aineista sellainen oli löytynyt!
 
Minusta hymiöt ovat oikein käytettyinä aika harmittomia. Tottakai liikakäyttö on kauheaa, mutta sen raja, mikä on liikaa, on minusta vähän vaikea. Tosin jos omaan viestini on päässyt karkaamaan kolmekin hymiötä, alan miettiä, onko tänään jotenkin erityisen tunteellinen päivä tms. Monesti asiapitoiset viestit pelkästään kärsisivät turhasta kevennyksestä, ja toisaalta jos on kertomassa huumoripitoista sattumusta, teksti voi jopa näyttää vähän kuivalta ilman mitään tunteenilmaisua.

Vaikka Käärme ei olekaan chattipalsta, keskustelu on joskus aika nopeaa ja lyhyttempoista ja muistuttaa siten kielelliseti lopulta ehkä enemmän puhumista kuin kirjoittamista. Hyvin kirjalliseen ilmaisuun en hymiöitä yleensä laita.
 
Itse käytän hymiöitä yleensä painottamaan tekstiäni lisää enkä niinkään kertomaan asioita. Tai tuohon ainakin parhaani mukaan pyrin. Parhaat ja monikäyttöisimmät hymiöt ovat varmasti ihan nuo perushymiöt: :) :grin: :wink: silmiään pyörittelevä käy myös monenlaiseen käyttöön. Netissä kyllä on minusta aivan luonnollista käyttää hymiöitä varsinkin, jos vähänkin epäilee, että ironia ei muuten mene perille.

Mutta mites se nyt menikään: "Älä koskaan luota hymyilevään hymiöön!"
 
Ihan söpöjähän nuo ovat, ja aika montaa niistä tulee käytettyä, mutta ei mielellään samassa tekstissä. Näinkin lyhyesti tekstistä, mitä minä nyt kirjoitan, ei kyllä kuuluisi olla kuin max. kaksi hymiötä. Koska liika on aina liikaa. Toiset eivät sivujakaan pitkissä kirjoituksissaan käytä ainoatakaan hymiötä, toiset laittavat sen lauseenpituisiinkin. Tilanteesta riippuen.
 
Minä olen kyllä hymiöitä välillä kylvänyt, tosin en taida muistaa koskaan läntänneeni niitä kolmea enempää yhteen viestiin. Jotenkin tuntuu, että ne vetävät huomion itseensä eivätkä palvele mitään tarkoitusta massaesiintyminä. Ja onhan se vielä raivostuttavaa moista lukeakin.

Itse olen tavannut sellaisia ihmisiä, jotka eivät tajua kasvotusten puhuessa ironiaa tai sarkasmia. Välillä olen ihan koemielessäkin heittänyt jutun sen verran yli, että keskustelukumppanini tulisi huomata jonkin olevan pielessä jo juttujen tasosta. Ei mitään. Kaikki nieltiin kokonaisena ja joihinkin erityisen sarkastisiin kommentteihin tartuttiin kysymyksin: mitä oikein tarkoitat, todellako? Jolleivat kaikki ihmiset siis huomaa sarkasmia ja ironiaa heille kasvotusten puhuessa, olettaisin hyvin vahvasti etteivät he huomaa sitä myöskään kirjoitetusta tekstistä. Minä en ainakaan jaksaisi selittää ihmisille että vitsailin vain moista sanoessani tai etten ollut täysin vakavissani. En ainakaan aio ottaa moista riskiä. Hymiö hoitaa moisen tehokkaasti.
 
On kyllä erittäin totta, että itseään pitäisi osata ilmaista kirjallisesti ilmankin hymiöitä, mutta kyllä niitä nyt silti välillä voi satunnaisesti sopivaan tilanteeseen laittaa.

Itse olen tietoisesti yrittänyt vähentää hymiöiden käyttöä jo pitemmän aikaa. Niitä kun alkoi lipsahdella maileihin aivan liikaa. Nyt koen itseni hymiöiden kohtuukäyttäjäksi. Toinen asia on, että käytän paljon mielummin näitä ns. japanilaisia hymiöitä, kuin perinteisiä.

Nämä kuvahymiöt ovat kyllä hauskoja. Mutta jotenkin en itse tykkää yhtään käyttää niitä. Nykyään varsinkin tulee hyvin harvoin täällä käytettyä minkäänlaista hymiötä. Joskus silti, ei siinä mitään.

Sitten on vielä sekin, että tässä suuressa kirjainten valtakunnassa on piirejä, joissa hymiöt ovat niin juurtuneet käyttöön, että saattaa vahingossa loukata tällaiseen kuuluvaa henkilöä, ellei laita hymiötä. Outoa, mutta olen huomannut tämän ilmiön useinkin.
 
Minä luen hyvin vähän hymiöllisiä tekstejä, enkä ole niihin törmännyt oikeastaan muualla kuin konnussa. Yleensä en kiinnitä noihin mielestäni tarpeettomiin tekstiä sotkeviin kuvioihin mitään huomiota, joten ärsyttää, jos tekstistä ei käy sen sävy muuten ilmi. Tietysti on kai oma vikani kun olen näin nettilukutaidoton ja vanhanaikainen.
Suuresta hymiövastaisuudestani huolimatta olen monesti harkinnut niiden käyttöä itsekin. Olen saanut ironialla ja sarkasmilla kyllästetyn kasvatuksen enkä aina ole itsekään varma haluanko sanomisiani otettavan tosissaan. En kuitenkaan ole hymiön käyttöön monesti sortunut, ajattelen, ettei tekstini siitä suuria muutu minkävärinen irvistelevä pallo sen lopussa on.
 
Minä käytän hymiöitä aika harvoin tätänykyä, mutta en kiellä niiden käytännöllisyyttä.
Yleensäkin hymiöt ovat todella piristäviä ja hauskoja. Niiden lisääminenkin oli loistava idea, mutta joidenkin vanhojen muuttaminen on vähän niin ja näin. Esimerkiksi tuo aurinkolasipäinen hymiö olisi tuskin mitään muutosta kaivannut.
On sekin silti oikein hyvä. Muista uusista hymiöistä kiitos!
 
Minä käytän hymiöitä ilmaistakseni mielentilaani, ja useimmiten varmaan hymyilevää hymiötä. Tätä nykyä olen yrittänyt vähentää niiden käyttöä, mutta se on vähän niin kuin kolmoispisteet ja puolipisteet; kun opit käyttämään niitä, et pääse niistä eroon ja laitat niitä vääriin paikkoihin. :wink:
 
Oikeastaan minä en käytä Konnun hymiöistä muuta kuin niitä kahta hymyilevää. Muita on tullut käytettyä ehkä pari yksittäistä kertaa. Niihin kahteen olen kuitenkin jäänyt koukkuun. Koska hymyileminen ja kulmien kohottelu on olennainen osa meikäläisen kommunikointia, minun on suorastaan pakko turvautua niihin. Syntistähän se on. :)

Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi vitsailemaan ilman hymiöitä. Niitä vain on niin helppo käyttää, kun ne tuossa ylälaidassa nököttävät. Joskus ilmaisen vitsit myös kolmella pisteellä. Se ei vain käy kaikkiin tilanteisiin, koska minulle se tarkoittaa, että lauseessa on jotain perverssiä.
 
Minä suhtaudun hymiöihin kuin huumeisiin: on jokaisen oma asia, että käyttääkö vai ei.

Se on kiistatonta, että hymiöt helpottavat kummasti tätä tekstipohjaista kommunikaation muotoa vähentämällä väärinkäsityksiä, joita netissä usein esiintyy. Erityisen tuhoisaa jälkeä voi tulla, kun joku yrittää olla sarkastinen muttei yksinkertaisesti osaa.

Minä muuten suosin hymiön yhtä englanninkielistä kantasanaa emoticon. Siitä käy tarkalleen ilmi se, mihin hymiöt on tarkoitettu: tunnetilan ilmaisuun. Tästä syystä hymy ja kieli poskella -hymiö ovat mitä parhaimpia hymiöitä, kun taas animoidut star wars -hymiöt tai muut kammotukset silkkaa peeloilua, joiden käytöstä joutaisi tuhoamisleirille. :p
 
Hymiöt ovat hyvästä oikein käytettyinä. Siis silloin kun niitä käyttämällä saadaan esitettyä informaatiota tai tarkennettua sanoin esitettyä informaatiota. Erittäin hyödyllisiä ne ovat juuri kun halutaan ilmaista jotain tunnetta tai ajatusta joka sisältyy sanottuun mutta ei välttämättä tule pelkistä sanoista selville. Tällöin ne voivat estää väärinkäsityksen syntymisen. Pahasta ne ovat ylikäytettyinä. Valitettavan monille on taipumus käyttää niitä tottumuksesta tai koristeina jolloin ne menettävät merkityksensä. Tämä on ongelma etenkin joillain foorumeilla koska etenkin noita graafisia hymiöitä käytetään usein viestien elävöittämiseen ja koristeluun, mikä ei suinkaan ole hymiöiden tarkoitus.

Itse kuulun kohtuukäyttäjiin ja pyrin noudattamaan edellä esittämiäni oikean käytön periaatteita.
 
Voiko hymiöllä sitten todella muuttaa tekstinsä sanoman päinvastaiseksi? Esimerkki: jos alan nyt törkeästi haukkua teidän mielipiteitänne, mutta laitan perään tämän :p (onko tuo oikea, minä en oikeasti tajua näitä...) saanko silloin sanoa pahemmin kuin ilman hymiötä?
 
Amtjoska, kyse on aina siitä, mitä haluat sanoa. Jos haluaisit haukkua törkeästi jonkun mielipiteitä (mitä et tietenkään oikeasti halua, ethän?), ja haluaisit siinä samalla tulla ymmärretyksi oikein, niin varmastikaan silloin ei kannata virnisteleviä tai kieli poskessa -hymiöitä viestin perään juuri pistää.
 
Ylös