Hyvää Konnun 10-vuotissyntymäpäivää!

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Kontu on 10-vuotias!

Päivälleen kymmenen vuotta sitten avasin Konnun TheOneRing.netin sivutilassa. Tuolloin olin työstänyt sivuja pikatahtia vain parisen viikkoa. Seuraavana keväänä päivittelin kaikenlaista tekstintynkää lähes päivittäin ja sain aiheutettua isälleni harmaita hiuksia osastolla puhelinlasku (isäni hiukset myös harmaantuivat samaan aikaan).

Yhdeksän kuukautta myöhemmin Vihreä Lohikäärme avautui "nykyisessä" formaatissaan. Vaikka asiat ovat toki huomattavasti kehittyneet, on foorumin linjaus pysynyt aina ystävällisellä ja henkilökohtaisuuksia välttävällä linjalla.

Nykyään meillä on wiki, joka pitää huolen Konnun pääsisällöstä ja sen laadukkuudestakin osaavampien kirjoittajien toimesta (kun sitä nykyään osaa katsoa, niin olen hyvin rajoittunut sisällön kirjoittajana). Miittitoiminta taas on lähtenyt käyntiin minusta riippumattomasti ja osin sen pohjalta taustalle on ponnahtanut yhdistys varmistamaan sekä miittien että sivuston jatkuvuuden.

Oikein hyvää syntymäpäivää kuin myös hyvää joulun odotusta! Vielä me muutamme joulun merkityksen Konnun juhlinnaksi... tai sitten emme, sillä kaupallinen Kontu-krääsä ja punainen Gandalf-pukki joka tuutista kahden kuukauden ajan olisi jotakin aivan hirveää.
 
Tästä tullee tuplapostaus, mutta päivitellään myös omat kuulumiseni. Tätä nykyä olen säännöllisessä päivätyössä, joka rajoittaa ajankäyttöäni varsin paljon. Elelen myös parisuhteessa, joten myös viikonlopuilleni löytyy välillä täytettä. Näiden lisäksi minulla on pari projektia työn alla: suomalaisiin peleihin keskittynyt Finga sekä Civilization V:n suomentaminen. Myös kolmas hyvin pitkäaikainen projekti on lähtemässä käyntiin joskus muutaman seuraavan kuukauden sisällä, sillä ajatuksissani on tehdä eeppiseen mittaluokkaan yltävä fantasiapeli, jossa on myös mukana Tolkien-henkisyyttä. Tässä projektissa on mukana jo toinenkin kontulainen.

Eli aikani Konnun suuntaan on varsin vähissä, etenkin kun joudun tasapainottamaan hyvän määrän lusmuaikaakin sekaan etten käräytä aivojani.
 
Mietinpä tässä vaan, miten paljon netti ja tietokoneet ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Kun Kontu aloitti, niin IRC-Galleria oli ihan uusi juttu. Google oli ollut olemassa pari vuotta. Ei ollut YouTubea, Facebookkia tai Twitteriä, Microsoft oli vasta oikeastaan alkanut tajuta, että eivät ihan aikuisten oikeasti voi pakottaa ihmisiä käyttämään jotain omaa Internetin korviketta, IE6 oli tuoreinta hottia, Windows 2000 oli uusin Windows... ja kaiken lisäksi suurin osa suomalaisista netinkäyttäjistä pärräsi linjoilla vielä puhelinmodeemilla. Linux-maailmassa ei tunnettu sellaista käsitettä kuin käyttäjäystävällisyys.

Kun Fellowship of the Ringin traileri tuli, oli se upeinta videokuvaa mitä oli kuunaan nähnyt. Sormusten Herra -elokuvat osuivat netin murroskauteen, siihen saumaan kun netistä tuli suosittu.
 
Paljon on todellakin muuttunut, ja itse olen tullut jälkijunassa. Vasta 2007 syksyllä hommasin kotiini nettiliittymän, ja Kontuun törmäsin puolitoista vuotta sitten. Mutta onnea vaan Konnulle pyöreitä vuosia täyttäessä! :)
 
Tässä tulee ihan kamalan wanha olo. Mutta joo, onnea Konnulle ja sitä myötä meille kaikille, joiden elämän tämä paikka on muuttanut! :1420:
 
Hämmentävää, miten nopeasti ja toisaalta hitaasti ja sitten toisaalta taas hirveän nopeasti kymmenen vuotta on vierähtänyt. Jännä myös ajatella, miten monenlaisissa vaiheissa Kontu on omassa elämässänikin jo ehtinyt olla mukana. Mikään muu nettifoorumi tai -palvelu ei myöskään ole saavuttanut samanlaista vuodesta toiseen jatkuvaa pysyvyyttä elämässäni. Kiitos, Kontu, ja onnittelut pyöreiden vuosien johdosta! :beer:
 
Myöhässä, myöhässä ja myöhässä! Onnittelut nyt silti Konnulle minunkin puolestani, vaikka olenkin suhteellisen uusi tulokas Konnussa.:)
 
Ylös