Hyvää päivää kirvesvartta! vai Grömph?

Micco

Verkostelija
Suomen Tolkien-seura
Ärsyttää, kun bussikuski sanoo jokaiselle asiakkaalle erikseen: "Huomenta", ja kun matkustajat poistuvat, hän sanoo: "Heippa!" tai "Moi moi!" Kuitenkin joku juntti jostain maalta.
 
Miccoh sanoi:
Ärsyttää, kun bussikuski sanoo jokaiselle asiakkaalle erikseen: "Huomenta", ja kun matkustajat poistuvat, hän sanoo: "Heippa!" tai "Moi moi!" Kuitenkin joku juntti jostain maalta.

Jopas sulla on ärsytyksen aihe. Kyllä kai valtaosa kuskeista on bussiin tullessa tervehtinyt jo pitkään. Bussista pois jäädessä moikkaaminen on kylläkin sentään harvinaista. Mikäli haluaa ylläpitää maalaisten ikiaikaisia hesalais-stereotypioita, tulee kuskin moikatessa ottaa hapan ilme ja tuijottaa lattiaan.
 
Miccoh sanoi:
Ärsyttää, kun bussikuski sanoo jokaiselle asiakkaalle erikseen: "Huomenta", ja kun matkustajat poistuvat, hän sanoo: "Heippa!" tai "Moi moi!" Kuitenkin joku juntti jostain maalta.

Toivo, ettet koskaan ajaudu maaseudulle bussikuskiksi. Täällä useimmat matkustajat ovat niin rasittavia, että sanovat kiitos kuljettajalle autosta noustessaan. Tosi junttia.
 
Jos minä olisin bussikuski, voisin jopa ilahtua siitä, että joku muistaa kiittää työsuorituksestani. Varsinkin jos matkustaja poistuu etuovesta aivan editseni. Itse asiassa sellaisessa tilanteessa on jurompaa ja juntimpaa pyyhältää sanaakaan sanomatta kuljettajan ohi ikään kuin tämä olisi rattiin ja polkimiin kiinnitetty biorobotti, josta ei sen enempää tarvitse välittää kuin ovesta. Kunhan toimii, sillä hyvä.

Ei, minä aion (vastakin) kiittää kuljettajaa poistuessani. En toki kaupunkibussissa, jos ulostaudun keski- tahi takaovesta, mutta etuovella kylläkin. Suosittelen sitä samaa teille muillekin. Tärkeää palvelutyötä tekevä bussikuski ei varmasti saa koskaan liikaa myönteistä palautetta työstään.

Tervehdittehän te myös siivoojia käytävillä etc. Vai onko sekin epäurbaania ja siis paheksuttavaa käytöstä sekä monennen polven cityihmisille että etenkin maaltamuuttajille, jotka koettavat esiintyä suurkaupunkilaisina?

Haa, minua taitaa ärsyttää jokin. Olenpa oikeassa topiikissa. SKVIIK!
 
Miccoh sanoi:
Ärsyttää, kun bussikuski sanoo jokaiselle asiakkaalle erikseen: "Huomenta", ja kun matkustajat poistuvat, hän sanoo: "Heippa!" tai "Moi moi!" Kuitenkin joku juntti jostain maalta.
Ettei tämä olisi kuitenkin provo? Kyllä kai jokainen missään määrin kasvatettu ihminen kommunikoi bussikuskin kanssa, oli mistäpäin Suomea tahansa?

Ärsyttää kun taas menee puoli päivää junassa.
 
No siis ei se sinänsä niin kamalaa ole, mutta täällä ollaan totuttu olemaan hiljaa. Joskus joku kuski korkeintaan nyökkää päätä, jos katsoo silmiin. Olin muuten kerran jossain Kotkassa päin bussissa, ja siellä ihmiset tosiaankin sanoo kuljettajalle kiitos. :lol:
 
Bussissa käyttäytymisestä voinee päätellä paikkakunnan yleisen käyttäytymisnormin:

- painelee ohi katsomatta kuskiin -> olen kiireinen, et ole tärkeä
- murahdus puolin jos toisinkin -> kaikki on P****a
- tervehdykset -> kohteliaisuus jokseenikin voimissaan
- Kiitos -> olen maaseudulta, arvostan työtäsi ja pidän sitä palveluksena

En nyt väitä, että tuo olisi mikään tiukka kategoriajako, mutta itse on tullut jotakin tällaista todellakin havaittua. Toivottavasti mahdollisimman moni voi rehellisesti sanoa kuuluvansa jompaan kumpaan kahdesta jälkimmäisestä luokasta (itse olen paikkakunnalta luokkaa 2).
 
Miten tämä ystävällisyys rajataan vaan maalaisiin? Nimimerkki "Tervehtivä kaupunkilainen"
 
No ei siinä mitään. Maaseudullahan olisi muuten ihan mukava asua, mutta kun on tottunut Helsingin tavoille, niin aluksi ne turhat tervehtimiset ärsyttää. Kerran kävin Metsäkylän kyläkaupassa ostamassa aineksia ruokaan. Ihan normaalisti siellä asioin, ja kun poistuin, sieltä sisältä kuului kun ne siellä maleksimassa olleet miehet sanoivat kaikkea sellaista, että "Ei päivää eikä näkemiin" ja sitten ne nauroivat. Olisiko pitänyt tervehtiä, kun he eivät edes tervehtineet ensin?!!
 
Vertailun vuoksi: Italiassa, usean miljoonan asukkaan kaupungeissa, joissa kaupunkilaisuus on usein yli 3000-vuotisen perinteen jalostamaa, ei kauppaan, baariin eikä ravintolaan mennä eikä sieltä poistuta tervehtimättä. Sama pätee Kreikassa, jossa kaupunkikulttuuri on vielä vanhempaa. Ja vaikka paikan emäntä/isäntä on tullessasi/poistuessasi takahuoneessa näkymättömissä tai uponnut keskusteluun jonkun toisen asiakkaan kanssa, tervehdys kuuluu asiaan. Ja se noteerataan näistä mainituista häiriötiloista huolimatta. Samoin myös tervehdyksen unohtaminen.

Toisaalta ei sielläkään kai kaupunkiliikenteen kuljettajille varsin moikkailla, semminkin kun etuovesta ei saisi poistua.

Eli: tervehtimättömyys ei ole cool, eikä osoitus urbaaniudesta, se on yksinkertaisesti juroutta, joka on päässyt pesiytymään suomalaisiin "kaupunkeihin" kuten Helsinkiin. Johtuuko se (Helsingissä) sitten siitä, että suurin osa asukkaista on maalta muuttaneita kulttuuriorpoja, jotka koettavat peitellä juurettomuuttaan vai Vironniemellä alituisesti puhaltavasta tuulesta, en tiedä. Ongelma lienee esillä myös muissa Suomen "kaupungeissa" - vaikka Tampereesta en mene takuuseen.

Ah ja voi. Täytyy vielä kiittää Miccoh'ta mainiosta provokaatiosta. Sen ansiosta näitä tervehtimisviestejä on tullut niin paljon, että katsoin parhaaksi jakaa ne omaksi keskustelukseen. Omituisesta otsikosta olen vastuussa minä, ei ensimmäisen viestin kirjoittaja Miccoh.
 
Maalla asuneena hämmennyn tämän tästä uudella kotipaikkakunnallani. Tuntuu niin oudolta, ettei kukaan kiitä, ja vielä oudommalta tuntuu itse olla kiittämättä. Tulee huono omatunto, olen kokeillut. En kuitenkaan halua erottua joukosta kajauttamalla kuuluvan kiitoksen bussin perältä, joten olen päätynyt kompromissiin: yritän saada katsekontaktin kuskin kanssa ja kiitän sitten nyökkäämällä. Varmasti olisi paikallisia kasvattavampaa kiittää joka kerta tosi kovalla äänellä :wink:
Mutta eikö teillä kiittämättömillä tunnu missään? Vai onko se vain tottumiskysymys? Varmaan kuskistakin on kuitenkin kiva niitä kiitoksia saada.
 
No, ei me täällä ainakaan haluta nolata niitä kuskeja.


En muuten tarkoittanut tehdä tästä sellaista suurta meteliä. Alkaa kohta muistuttamaan niitä Muhammed-piirrosten aiheuttamia mellakoita, kun ehkä tulkitsitte tuon yöllä kirjoittamani viestin väärin.. Tai siis en ainakaan tarkoittanut loukata ketään.
 
Minä olen kyllä ymmärtänyt niin, että kun pitkän matkan busseista jäädään pois, varsinkin kuljettajan puolen ovesta, etikettiin kuuluu kiittäminen. Näin ainakin olen itse menetellyt, vaikka kuinka matkustaisin suurten kaupunkien välillä. Paikallisliikenteen ruuhkabusseissa kiittäminen poisjäädessä taas olisi usein melko epäkäytännöllistä, väen vaihtuvuus kun on näissä busseissa niin suuri. Bussiin tullessa nyt sentään on hyvä moikata kuskia, tai ainakin vastata, jos kuski tervehtii.

Muistelisin kyllä, että vielä 90-luvun alussa HKL:n bussikuskit olisivat olleet huomattavasti nykyistä haluttomampia tervehtimiseen. Tai ehkä se johtui vain siitä, että olin lapsi.

Ylipäätään tuntuu, että usein ne ihmiset jotka Helsingissä kovimpaan ääneen marisevat "maalaisjunttien" vääristä tavoista ja tottumuksista, ovat itse maalta kotoisin olevia, huonolla itsetunnolla varustettuja reppanoita, jotka tällä tavoin yrittävät väkisin päteä. Samat ihmiset jaksavat kovaan ääneen päivitellä myös, kuinka Pitkänsillan, tai ainakaan Kallion - Vallilan alueen pohjoispuolella ei ole oikeaa Stadia, vaan pelkkiä landelähiöitä. Oikea stadilainen jättää moiset kitinät omaan arvoonsa ja käyttäytyy rauhassa omalla tavallaan, ja asuu myös siellä päin Helsinkiä missä tykkää.

Joka tapauksessa, ehkä tässä tosiaan hiukan on tehty kärpäsestä härkänen, ja Miccoh'n provosoivat kirjoitukset on tulkittu tavalla, jota hän ei ole tarkoittanut. Mutta minusta nämä kaupunkilaiset vs. maalaiset tavat ovat kyllä ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe sinänsä.
 
Jos istuu siinä etupenkillä seuraamassa sitä kuljettajaa, josta tässä alunperin oli puhe, niin voi havaita, että vaikka kuski tervehtisi, niin matkustaja ei läheskään aina tervehdi takaisin. Vaikea sanoa kuinka usein tervehtii. Ehkä kerran viidestä tai kymmenestä tapauksesta. Teenpäs ensi viikolla tarkemmat tilastot.
Poistuttaessa taas siihen kuljettajan moimoihin vastaa näin arviolta ehkä yksi viidestäkymmennestä.
boom.gif
 
Siinähän onkin projektia: seuraavalla kerralla sanoa "oikein paljon kiitoksia mukavasta matkasta!"

Minulla on täällä "maalla" syntynyt kaupassa tapa sanoa "kiitos hei". Kajaanissa ja Oulussa tulee sitten kaupassa sanottua myös sitä kiitos heitä. Täällä paikallis-Siwassa on jäänyt vain kahdesti vastaus tulematta, kun taas Oulussa ja Kajaanissa vastauksen kuuleminen on enemmän sellaista 50/50 -luokkaa.
 
Juupajoella kiitetään kaikesta; kun opettaja lopettaa tunnin, toivotetaan hyvää viikonloppua, kun kaupantäti ojentaa kuitin, sanotaan "kiitos ja hyvää päivänjatkoa". Ja samoin tekevät virkahenkilöt, toivottavat hyvää päivänjatkoa, kehottavat tulemaan uudelleen... Minusta se on aivan normaalia.

Kerran olin junassa, ja kun kiitin konduktööriä Espoosta lähtevässä Pendolinossa vai missä lie, hän jäi töllistelemään hetkeksi. Aloin jo pohtia, mitä olin sanonut väärin, kun tuo vastasikin vähän kangerrellen, että olkaapa toki hyvä. Miksi kiittäminen ei muka olisi normaalia?
 
"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split, as a general thing."

Ihmisarvolle ei ole mittareita, mutta jos olisi, olisi kohteliaisuus yksi parhaista. Mielipiteeni jostain ihmisestä muodostuu hyvin pitkälti jo hänen pelkän kohteliaisuutensa perusteella. Olen myös huomannut, että hyvät tyypit ovat poikkeuksetta kohteliaita.

Toivoisin kohdalleni sattuvan tuollaisia tervehtiviä ja hyvästeleviä bussikuskeja. Asun Helsingissä, jonka vika on, että melkein kaikki ovat täysiä urpoja, mikä pätee harmillisen usein bussikuskeihinkin.
 
Harvemmin kyllä bussissa matkustelen, mutta silloinkuin näin pääsee käymään niin kyllä kait se tapoihin kuuluu morjens sanoa, ainakin täällä landella. Tästä ei sitten ole hajuakaan onko tämä yleinen tapa vai tämän landelan sivistymättömyyttä, että kaupan kassalla aina kassaneidit moikkaa ja toisinpäin, tulee melko juro olo jos siinä sitten seisoo tuppisuuna. Yleensä hiljaa oon vain silloin kun en suo sitä kohteliaisuutta että viitsisin iPodin napin korvasta ottaa =)
 
Kuinkahan maalaisia ovat Miccohin mielestä Tampereen bussikuskit, jotka tervehtivät <i>toisiaan</i> aina vastakkain ajaessaan? Siis kymmeniä kertoja jokaisen ajovuoronsa aikana. Eivätkä ne kädennostot rajoitu edes oman laitoksen väkeen, vaan myös vastaantulevat naapuripaikkakunnilta ajavat Länsilinjat ja muut moikataan.

Kyllä minäkin kiitän etuovesta poistuessani, mutta niitä tilanteita on aika harvoin. Lähinnä pitkänmatkanbusseissa, tai jos on niin armoton ruuhka, että keski- tai takaovelle ei ole asiaa. Sieltä bussin takaosasta en viitsi huudella kiitoksia mutta jos on hyvää syytä tai kuski on vakituttu, väläytän siihen oven päällä killivaan valvontapeiliin iloisen virneen. Bussiin noustessa vähintään katson kuskiin ja nyökkään, usein tervehdin ääneenkin. Suuni pidän supussa etupäässä silloin, jos kuski selvittää edellisen kyytiinnousijan kanssa rahoja, tai meitä nousee pysäkiltä 20 hlöä, tai kuski itse jurottaa - TKL:n kuskit jurottavat useammin kuin länkkärien, muuten.
 
Käsittääkseni kädennostotapaa löytyy monilta muiltakin rekkakuskeista ja karavaanareista lähtien (käsi nousee tämän tästä jos on kesällä vaunu perässä). Eikä rajoitu siis pelkästään Tampereelle.
 
Ylös