Enpä huomannut tällaista ketjua, jossa keskustelunaiheena olisi selvästi Tolkienin maailman hyvyys ja pahuus.
Eli: Millaisista lähtökohdista hyvyys ja pahuus Ardassa lähtevä liikkelle? Ketkä ovat todella täysin hyviä? Kiehtooko Tolkienin maailman pahuus ja jos kiehtoo niin kuinka paljon? Voisimmeko ajatella asioita Melkorin näkövinkkelistä, pystyykö kukaan antamaan sympatiaa pahuuden jollekulle pahuuden edustajalle? Avaan topicin seuraavalla tekstilläni...
PAHUUS JA HYVYYS ARDASSA
Tolkienin maailman musta, hyvyydelle miltei sokea pahuus on alkuisin yhdestä päälähteestä: Melkorista. Melkor oli kapanallinen vala, suuri henki, jolla oli liikaa omia ajatuksia ja liikaa omia, ilkeitä suunnitelmia, joiden turvin hän yritti anastaa kaiken vallan itselleen. Hän sotkeutui himoon ja sokeutui itserakkaudestaan niin paljon, että nousi avoimeen sotaan muuta valaria vastaan. Tuolloin oli Arda jo mennyt piloille.
Melkor pahuuden ensimmäisenä ilmentymänä on selkeästi sidoksissa kristinuskolliseen näkökantaan siitä, että Saatana oli alunperin langennut enkeli - aivan kuten periaatteessa siis Melkorkin. Lopulta luodusta maailmasta ei tullut sellaista, millainen siitä olisi voinut tulla; ilman pahuutta, ilman sellaista voimaa, joka kapinoisi ja ajattelisi toisin.
Vaikka Tolkien ei pitänyt allegorisista tulkinnoista (varsinkaan hänen teoksistaan puhuttaessa), niin silti selkeää kristillistä yhteneväisyyttä ei voi ohittaa pelkällä käden hujauksella. Melkor on Tolkienin maailman Paholainen, kapinallinen, ryöväri, tuhoaja ja lopulta ihmismielen viekottelija, joka kuitenkin kaatuu katkerasti maahan mahtavampiensa edessä lopun tullessa.
Puhdas tolkiaaninen pahuus on siis Melkorista lähtöisin: Hänen palvelijansa ja kätyrinsä ovat vailla vaihtoehtoa, he ovat periaatteessa syntyneet vain herraansa varten ja ilman herraansa heitä ei edes olisi.
Pahuuden vastakohtana on luonnolliseti hyvyys, jota Tolkienin maailmassa puhtaimmillaan edustavat haltiat. Vaikka hekään eivät ole suinkaan synnittömiä tai täydellisiä pyhiä olentoja, ovat he silti aina Melkoria vastaan ja kaikkea puhdasta pahaa vastaan, mikä sikiää ollen irti heidän maailmankatsomuksestaan ja mikä on suuri uhka heille ja heidän rakastamilleen asioille.
Pahuuden ja hyvyyden raja käy selväksi viimeistään siinä vaiheessa, kun Melkor aloittaa sotansa haltioita vastaan ja Ardan tulevaisuus määrääntyy tiukalla vastakkainasettelulla, jota tulevat värittämään muutamat sisäiset ristiriidat ja asiat, joita ilman vastapuoli olisi ollut paljon vahvempi ratkaisun kynnyksellä. Hyvyyden rajana ja kiintopisteenä voidaan pitää yhteenkuuluvuutta, taistelua yhteistä vihollista vastaan, mikä edesauttaa entisestään taistelijoiden yhteisen määränpään saavuttamista. Melkorin saatanallinen pahuus on kuitenkin tappavaa ja ennen kaikkea viekasta. Se on myös erittäin julmaa, eikä se löyhennä otettaan kuin vasta silloin, kun lopullinen tappio on tullut ja hyvyys voittanut.
Tolkienin suhtautuminen hyvyyden voittoon ei kuitenkaan ole missään tapauksessa täydellinen ja kliseisen siirappinen. Vaikka Sauron voitetaan Sormuksen Sodan lopussa, on jäljellä vielä Konnun puhdistus, eikä monia haavoja voi paikata tuosta vaan. Jäljelle jää haikea muisto ja ajatus, että voitto maksoi kovan hinnan...kovan, mutta kannattavan hinnan, sillä pahuuden voittaessa asiat olisivat hyvyyden kannalta paljon pahemmin.
Tolkienin pääteema tässä suhteessa ei kuitenkaan ole perinteinen hyvä vastaan paha, vaikka pinnallisin olomuoto kiteytyykin juuri tähän näkökulmaan. Kyse on kuitenkin myös siitä, kuinka pienestä asiat voivat olla kiinni ja kuinka pienillä (mutta omalla tavallaan suurilla) teoilla voi muuttaa historian kulkua merkittävästi. Frodo oli vain pieni hobitti Konnusta, mutta silti hän jaksoi tehtävänsä, vaikka tarvitsi onnekasta apua. Sormuksen historian vaiheisiin vaikutti myös pieni puolituinen, Sméagol, ja missään vaiheessa Sormus ei enää ajautunut kenenkään ennakolta suuren vaikuttajan käsiin, sen jälkeen kun Isildur sai surmansa. Kyse on oikeista teoista oikeaan aikaan ja siitä, kuinka ystävyys, kova yritys ja toivon saapuminen mustimmalla hetkellä voi pelastaa suuria asioita suurten ponnistelujen jälkeen. Hyvä vastaan paha -asetelma ei kuitenkaan suoraan rikkoudu missään vaiheessa, vaan ammentaa itseensä uusia ulottuvuuksia ja näkökantoja. Tämä juuri tekeekin tolkiaanisesta vastakkainasettelusta niin mehukkaan ja käyttökelpoisen.
Eli: Millaisista lähtökohdista hyvyys ja pahuus Ardassa lähtevä liikkelle? Ketkä ovat todella täysin hyviä? Kiehtooko Tolkienin maailman pahuus ja jos kiehtoo niin kuinka paljon? Voisimmeko ajatella asioita Melkorin näkövinkkelistä, pystyykö kukaan antamaan sympatiaa pahuuden jollekulle pahuuden edustajalle? Avaan topicin seuraavalla tekstilläni...
PAHUUS JA HYVYYS ARDASSA
Tolkienin maailman musta, hyvyydelle miltei sokea pahuus on alkuisin yhdestä päälähteestä: Melkorista. Melkor oli kapanallinen vala, suuri henki, jolla oli liikaa omia ajatuksia ja liikaa omia, ilkeitä suunnitelmia, joiden turvin hän yritti anastaa kaiken vallan itselleen. Hän sotkeutui himoon ja sokeutui itserakkaudestaan niin paljon, että nousi avoimeen sotaan muuta valaria vastaan. Tuolloin oli Arda jo mennyt piloille.
Melkor pahuuden ensimmäisenä ilmentymänä on selkeästi sidoksissa kristinuskolliseen näkökantaan siitä, että Saatana oli alunperin langennut enkeli - aivan kuten periaatteessa siis Melkorkin. Lopulta luodusta maailmasta ei tullut sellaista, millainen siitä olisi voinut tulla; ilman pahuutta, ilman sellaista voimaa, joka kapinoisi ja ajattelisi toisin.
Vaikka Tolkien ei pitänyt allegorisista tulkinnoista (varsinkaan hänen teoksistaan puhuttaessa), niin silti selkeää kristillistä yhteneväisyyttä ei voi ohittaa pelkällä käden hujauksella. Melkor on Tolkienin maailman Paholainen, kapinallinen, ryöväri, tuhoaja ja lopulta ihmismielen viekottelija, joka kuitenkin kaatuu katkerasti maahan mahtavampiensa edessä lopun tullessa.
Puhdas tolkiaaninen pahuus on siis Melkorista lähtöisin: Hänen palvelijansa ja kätyrinsä ovat vailla vaihtoehtoa, he ovat periaatteessa syntyneet vain herraansa varten ja ilman herraansa heitä ei edes olisi.
Pahuuden vastakohtana on luonnolliseti hyvyys, jota Tolkienin maailmassa puhtaimmillaan edustavat haltiat. Vaikka hekään eivät ole suinkaan synnittömiä tai täydellisiä pyhiä olentoja, ovat he silti aina Melkoria vastaan ja kaikkea puhdasta pahaa vastaan, mikä sikiää ollen irti heidän maailmankatsomuksestaan ja mikä on suuri uhka heille ja heidän rakastamilleen asioille.
Pahuuden ja hyvyyden raja käy selväksi viimeistään siinä vaiheessa, kun Melkor aloittaa sotansa haltioita vastaan ja Ardan tulevaisuus määrääntyy tiukalla vastakkainasettelulla, jota tulevat värittämään muutamat sisäiset ristiriidat ja asiat, joita ilman vastapuoli olisi ollut paljon vahvempi ratkaisun kynnyksellä. Hyvyyden rajana ja kiintopisteenä voidaan pitää yhteenkuuluvuutta, taistelua yhteistä vihollista vastaan, mikä edesauttaa entisestään taistelijoiden yhteisen määränpään saavuttamista. Melkorin saatanallinen pahuus on kuitenkin tappavaa ja ennen kaikkea viekasta. Se on myös erittäin julmaa, eikä se löyhennä otettaan kuin vasta silloin, kun lopullinen tappio on tullut ja hyvyys voittanut.
Tolkienin suhtautuminen hyvyyden voittoon ei kuitenkaan ole missään tapauksessa täydellinen ja kliseisen siirappinen. Vaikka Sauron voitetaan Sormuksen Sodan lopussa, on jäljellä vielä Konnun puhdistus, eikä monia haavoja voi paikata tuosta vaan. Jäljelle jää haikea muisto ja ajatus, että voitto maksoi kovan hinnan...kovan, mutta kannattavan hinnan, sillä pahuuden voittaessa asiat olisivat hyvyyden kannalta paljon pahemmin.
Tolkienin pääteema tässä suhteessa ei kuitenkaan ole perinteinen hyvä vastaan paha, vaikka pinnallisin olomuoto kiteytyykin juuri tähän näkökulmaan. Kyse on kuitenkin myös siitä, kuinka pienestä asiat voivat olla kiinni ja kuinka pienillä (mutta omalla tavallaan suurilla) teoilla voi muuttaa historian kulkua merkittävästi. Frodo oli vain pieni hobitti Konnusta, mutta silti hän jaksoi tehtävänsä, vaikka tarvitsi onnekasta apua. Sormuksen historian vaiheisiin vaikutti myös pieni puolituinen, Sméagol, ja missään vaiheessa Sormus ei enää ajautunut kenenkään ennakolta suuren vaikuttajan käsiin, sen jälkeen kun Isildur sai surmansa. Kyse on oikeista teoista oikeaan aikaan ja siitä, kuinka ystävyys, kova yritys ja toivon saapuminen mustimmalla hetkellä voi pelastaa suuria asioita suurten ponnistelujen jälkeen. Hyvä vastaan paha -asetelma ei kuitenkaan suoraan rikkoudu missään vaiheessa, vaan ammentaa itseensä uusia ulottuvuuksia ja näkökantoja. Tämä juuri tekeekin tolkiaanisesta vastakkainasettelusta niin mehukkaan ja käyttökelpoisen.