(ilmaiset) Äänikirjat

Farian

Nutturatäti
Kuuntelen töissä paljon äänikirjoja, koska ne helpottavat työni tekemistä huomattavasti, ja siltä varalta, että muitakin kiinnostaa, haluan jakaa, mitä itse olen löytänyt.

Harvat tuntuvat tietävän, että Yle Areenassa on tarjolla ilmaiseksi kuunnelmien lisäksi äänikirjoja, esim. Välskärin kertomukset kokonaisuudessaan. Niitä voi kuunnella joko online tai ladata osa kerrallaan omalle koneelle kuunneltavaksi myöhemmin.

Jos englannin kieli ei haittaa, netissä on Librivox josta voi ladata ilmaiseksi englanniksi luettuja kirjoja, jotka yleensä ovat tekijänoikeusvapaita ikänsä vuoksi. Itse olen lataillut sieltä esim. Louisa M. Alcottin, Edgar Allan Poen, Jules Vernen, Arthur Conan Doylen ja H.Rider Haggardin kirjoja. Tiedostot ovat ihan tavallista mp3-muotoa, joten ne toimivat melkein joka paikassa.
 
Ylen äänikirjoissa on tosiaan se vika että ne pitää ladata osa ketrrallaan ja siellä on aika pitkiäkin kirjoja joiden lataamiseen saa tuhrattua tuntikausia kun pitää ladata niin monissa osissa.
Minä olen myös suuri äänikirjojen ystävä, mutta kirjaston varastot on aikapitkälti koluttu. Areenasta joskus yritettiin ladata, mutta se jäi juuri vaivalloisuutensa vuoksi. Yleensä kuuntelenkin kerta toisensa jälkeen samoja uudestaan ja uudestaan.
 
Librivoxissa vaihtoehtoina on kuunnella online luku kerrallaan, ladata koko kirja pakattuna yhteen zip-kansioon (koko vaihtelee muutamasta kymmenestä megasta muutamaan sataan megaan), tilata iTunesin kautta tai RSS feedina tai ladata Torrenttina.

Lukijoiden taso toki vaihtelee jonkin verran, mutta tähän mennessä kuuntelemani ovat olleet kaikki kuitenkin ihan kelvollisia.
 
Minä löysin äänikirjat pari vuotta sitten mutta huomasin että olen tosi nirso niiden suhteen. Haluan kuunnella äänikirjoja lähinnä vain tosi hyvien lukijoiden lukemina ammattimaisesti äänitettyinä. Tuo pätee vahvemmin kaunokirjallisuuteen, haluan lukijan joka pystyy esittämään uskottavasti kaikkien henkilöiden äänet. Parhaiden lukijoiden kanssa unohdan heidän sukupuolensa, he ovat niin hyviä eläytymään. En ole myöskään innostunut varaamaan haluamiani kirjoja, sitä saa harrastaa tarpeeksi paperikirjojen kanssa ja haluan kuunnella uutta kirjallisuutta. Onneksi olen tilanteessa jossa voin maksaa BookBeatin kuukausimaksua, se on parantanut elämänlaatuani huomattavasti ja monipuolistanut lukemaani. Muita palveluita en ole testannut, sain aikoinaan entiseltä työnantajalta lahjakortin sinne ja jäin jumiin.
 
Tuo pätee vahvemmin kaunokirjallisuuteen, haluan lukijan joka pystyy esittämään uskottavasti kaikkien henkilöiden äänet. Parhaiden lukijoiden kanssa unohdan heidän sukupuolensa, he ovat niin hyviä eläytymään..
Ymmärrän, mitä tarkoitat, ja olen paria tällaista kuunnellutkin: Amanda Ronconin Audible-palvelulle lukemat Molly Harperin Nice Girls -kirjat; hän onnistuu luomaan jokaiselle henkilöhahmolle oman selvästi tunnistettavan äänensä vaihdellen äänensä korkeutta, puheen nopeutta, ylipäätään puhetyyliä ja sävyä. Jopa mieshahmot ovat uskottavasti miesmäisiä. Siihen päälle kertojahahmon näpsäkkä ja hiukan kyyninen sävy, joka tukee kirjan huumoria. :)Ymmärtääkseni Molly Harper itsekin on tykästynyt Amanda Ronconin tyyliin lukea hänen kirjansa ja tekee yhteistyötä tämän kanssa.

Toinen on Nick Sullivanin lukemat Eric Flintin Ring of Fire -kirjat; kirjoissa on sekä mies- että naishahmoja ja englantia esim. skottiaksentilla tai selvästi ruotsalaisittain, saksalaisittain, ranskalaisittain, tai espanjalaisittain murtaen puhuvia hahmoja ja hahmoja, jotka puhuvat englantia hädin tuskin ja senkin paksusti oman kielensä pohjalta - kaikki nämä myös todella vääntävät selvästi tunnistettavaa aksettia. Myös useimmat englantia puhuvat hahmot voi erottaa puhetyylin perusteella toisistaan: keski-ikäisen opettajamatamin, ikänsä ruohoa vetäneen erittäin rennon hipin, itsevarman teini-ikäisen tytön, arvonsa tuntevan laivaston amiraalin, kuusivuotiaan prinsessan... Ainakin minulle suuri osa kirjan viehätyksestä on tullut nimenomaan näiltä lukijoilta, jotka ovat herättäneet kirjan eloon melkein kuin elokuvan :)

Mutta nuo kirjat sain exältä, joten en osaa neuvoa, mistä ne voisi hankkia.:| Lukijoiden nimet kannattaa ehkä kuitenkin panna muistiin - Ainakin Nick Sullivan näyttäisi lukeneen paljon muutakin.
 
Last edited:
Nick Sullivanin lukemia kirjoja näyttää löytyvän Bookbeatista enemmänkin, täytyy testata vaikka ne eivät varsinaisesti näytä edustavan sen tyyppisiä kirjoja joita yleensä kuuntelen. Amanda Ronconia ei valitettavasti löydy.

Kuunteletteko kirjat yleensä nopeutettuina? Olen ymmärtänyt että tosiharrastajat tekevät yleensä niin mutta minulla ei yleensä ole mikään kauhea kiire kirjan kanssa ja nopeutus pilaa äänen. Poikkeuksena ovat jotkut kirjat jotka haluan kuunnella vaikka lukija ei täyttäisikään näitä nirsoja vaatimuksiani. Tällä hetkellä kuuntelen räppäri Mercedes Bentson elämäkertaa hänen itsensä lukemana ja oikeastaan haluan kirjan vain mahdollisimman nopeasti loppuun. En usko että olisin ikinä lukenut sitä tavallisena kirjana mutta äänikirjana menevät vähän oudommatkin.
 
Nopeutettuna? :wtf: Ihan niin hyvin en englantia osaa, että pystyisin seuraamaan kirjaa nopeutetusta tekstistä kunnolla. Toisaalta, kuuntelen kirjoja viihtyäkseni ja ajankuluksi, joten minulla ei ole noin kiire niiden kanssa.

Nuo Amanda Ronconin lukemat Nice Girls -kirjat ovat ymmärtääkseni tarjolla Audiblessa.
 
Last edited:
En edes tiennyt että voi kuunnella nopeutettuna. Minulla yleensä on ennemmin ongelmana se että kirja loppuu ihan liian aikaisin ja sitten pitää etsiä taas jotain uutta kuunneltavaa. Täällä pohjantähden alla on siitä kiva että se on oikeasti pitkä. Mutta olen kuunnellut sen viime vuosina 3-4 kertaa ja nyt jotenkin on alkanut ahdistaa kyseinen teos. Toivon todella että pieni paussi ja joskus tuleva oikeanlainen mielentila saa minut taas uudestaan rakastumaan tuohon teokseen.
 
Totta, muistan joskus törmänneeni Windows Mediaplayerissä siihen, että kun Play-painiketta painaa hiiren oikealla, tarjolle tulee valikko, josta voi valita Slow playback - Normal playback - Fast playback. Mutta kun lukija on hyvä, nopeutettuna kuuntelunautinto menisi ihan pilalle :)
 
Ylös