Ingress

Ingress on selkeä yllyke itsepäisyydelle. Tarkoitukseni oli tänään vain häkätä Pichun koriskerhopaikalla oleva portaali sillä aikaa kun muksu oli palloilemassa, mutta sitten piti kuitenkin kokeilla, saisiko muuten isoilla resoilla saarretun portaalin ainokaista vitostason resonaattoria edes vähän hätkäytettyä kolmostason burstereilla.

Päädyin seisomaan puolisen tuntia tuulessa ja sateessa ihan liian vähissä vaatteissa, koska se resonaattori vain piti saada rikki.
 
Tuplapostaan kylmästi, koska edellisestä viestistä on sentään jo viisi päivää.

Olen tällä viikolla to - pe töissä Postitalolla Helsingin keskustassa, ja harmittelin etukäteen istuvani kumpanakin päivänä 8,5 tuntia keskellä kolmea portaalia yltämättä mihinkään niistä. Vaan kännykän gps sekoaakin sisätiloissa oleskelustani juuri sen verran, ettei suinkaan ilmoita "scanner disabled" vaan heittää vain villejä veikkauksia sijainnistani Postitalon lähiympäristössä. Hiljaisina hetkinä sijainnin pompahtelua seuraten olen siis saanut häkättyä ja joissain tapauksissa myös vallattua nipun portaaleja noin puolen kilometrin säteellä olinpaikastani, ja neljäs taso häämöttää jo.

Perheeni kahden muun agentin mielestä olen tietysti kurja huijari ;)
 
Kouvolassa pelailuni on ollut aktiivisempaa kuin Tampereella, ihan jo siitä syystä että liikun päivittäin enemmän alueella, jossa on runsaasti portaaleja eli kaupungin keskustassa. Etätyön yksi huono puoli on se, ettei työmatkoilla pääse hackaamaan tai valtaamaan portaaleja. AP:ta kertyy tosiaankin paljon nopeammin, kun on sen toisen värin valta-alueella.

Kasitasosta uupuu enää runsas 100k! Vain muutama useampaa fieldiä kannatteleva portaali kumoon ja siellä ollaan! Pommivarasto tosin vaatii täydentämistä, vajaalla varastolla ei kannata suurempia portaaleja alkaa pommittaa.
 
Minulla oli toissapäivänä noin kuusi tuntia aikaa pelata Helsingissä. Tihkusade vaikeutti toimintaa, enkä saanut napattua niin montaa portaalia tai pistettä kuin odotin. Sain vain vajaat 240k pistettä. Ysitasolle on matkaa jotain 400k pistettä ja kahden badgen hopeoituminen. Uniikkinappauksia tarvitsen enää kolmisenkymmentä, mutta linkkejä saan vetää ja kenttiä muodostaa oikein urakalla. Perhe ei osaa arvostaa jatkuvaa kiertelyäni kaupungilla, joten edistyminen hidastuu merkittävästi. Kahdeksannen tason jälkeen ei voi käyttää voimakkaampia pommeja eikä rakentaa vahvempia portaaleja; niinpä edistyminen ei ole niin kovin tärkeää. Sillä määritetään vain keskinäinen nokkimisjärjestys L8+-piireissä.

Eilen oli hienoa seurata sivusta sammakkoagenttien innostusta, kun he siivosivat Helsinkiä Kehä ykkösen eteläpuolelta puhtaaksi sinisistä L7- ja L8-portaaleista.
 
Minäkin olen aloitellut Ingressin kanssa ja taidan nykyisellään olla jo tasolla kolme. Intoa kuitenkin latistavat kolme asiaa: a) geokätköily tuntuu seikkailullisemmalta ja mielekkäämmältä, b) ulkona on kylmää ja märkää, hyi! ja c) kännykän akku meinaa loppua aina alta aikayksiön. Mutta hauska pelihän tuo on ja varsinkin silloin, kun jotain saa aikaiseksi, tulee vallan mainio mieli. Helsingissä portaaleja vain tuppaa olemaan kuin sieniä sateella, joten jos keskustassa pelailisi, leveleitä tulisi ehkä vähän turhankin helposti ja pienellä vaivalla.
 
Joo, kävin just tänään lukupiiriä odotellessa Senaatintorilla pelailemassa. Seisoin valehtelematta paikallani ja sain vallattua ehkä neljä portaalia ja vedettyä jokusen linkin. Eilen kiersin kotikulmilla tekemässä suunnilleen samanlaisen määrän kenttiä ja aikaa lenkkiin kului puolisentoista tuntia (josta osa vieläpä bussilla). Napsahti seiskalevelikin niiden tuomiokirkon kenttien ansiosta. Keskustasta on kiva käydä välillä napsimassa pisteitä, mutta paikkana se ei kauheasti motivoi, vaihtuvuus on niin suurta, kun taas täällä kauempana portaaleihin "kiintyy" jollain tapaa mikä tekee pelaamisesta jotenkin mielekkäämpää.

Oon miettinyt myös geokätköilyä, mutta oon nyt Ingressillä saanut kivasti ainakin siirrettyä sen kokeilemista. Mä en kuitenkaan ole ehkä tarpeeksi luontoiluhenkinen siihen, Ingressiä voi aika pitkälti pelata poistumatta valmiilta teiltä ja poluilta mitä pidän lähinnä plussana :p
 
(Pssst. Voin vakuuttaa, että geokätköilyäkin voi harrastaa ilman, että joutuu kauheasti rämpimään. ;) Vaikka rämpiminen onkin usein siinä sitä parasta puuhaa! Voidaan joku kerta mennä.)
 
(Mennään vaan :D Mä en tykkää rämpimisestä kun siihen pitäis varautua jollain erityisillä kengillä ja vaatteilla ja metsissä on ötököitä ja plääh. Lueskelin myös niiden sivuja joskus ja vaikutti siltä että jos tekee jotain väärin niin heti joku hyökkää valittamaan että ei noin, niin en ole senkään takia jaksanut käytäntöön asti innostua.)

Täällä taas vihertää, pitäis mennä uusin voimin ehkä tekemään asialle jotain. Mutta en kyllä nyt vaan jaksa.
 
Tänä aamuna oli mielenkiintoista seurata bussissa istuen, miten hallussani olevat portaaliavaimet muuttuivat yksi toisensa jälkeen sinisiksi. Yhden portaalin resonaattoreita olin juuri lataamassa, kun skanneri yhtäkkiä ilmoitti, että se onkin vihollisportaali.

Jostain syystä (selkeämmästä säästä johtuen?) gps on tänään paljon viimeviikkoista paremmin selvillä sijainnistani Helsingin Postitalolla, joten olen päässyt häkkäämään lähitienoota vain satunnaisesti. Minä kun jo ehdin iloita, että varmaan pääsen ennen viikonloppua viitostasolle, kun to - pe vuorot siirrettiin viime viikon tapaan Lassilasta keskustaan.
 
Viettelin eilen ensimmäisen neitsyeni! Olin aamulla käynyt samassa paikassa nappaamassa pari portaalia ja kun iltapäivällä viimeistelin työni, huomasin harmistuksekseni, että joku oli harmauttanut portaalini... mutta harmistus muuttuikin jännitykseksi kun tajusin, että se oli upouusi portaali, jota kukaan muu ei ollut vielä napannut. Oli hienoa päästä ensimmäisenä laittamaan siihen resonaattorinsa. Samassa paikassa on nyt neljä portaalia, joista kolme veistosten luona. Puistossa on paljon veistoksia, vähän liiankin kanssa, koska Ingress ei ikinä suostu asettamaan portaalia jokaisen luokse. Ylevän taiteellisen vaikutelman sijaan useimmat töistä ovat humoristisia, mitä kuvastaa paikan nimikin Dorkin puisto. Teokset on muokattu romuista.

Ostin pyörään punaisen takavalon. Pysähdyn usein pimeällä johonkin paikkaan häkkäämään ja ilman takavaloa se on huono idea.
 
Minun Ingress-pelaamiseni on nyt jäänyt epämääräiselle tauolle siihen asti, että Play Store alkaa taas tehdä yhteistyötä Jollan kanssa ja saan sovelluksen päivitettyä. Pelaamiselle tuli äkkistoppi, kun olisi pitänyt päivittää sovellusta ja se ei vaan onnistunut. Virallisesti yhteensopivalla laitteella pelaamisella olisi puolensa, mutta toisaalta työmatkani vievät nyt vähemmän aikaa ja koirakin (<-----) saa kävelyillä enemmän huomiota.
 
Minulta taas on mennyt vähän into häkätä sitä ainokaista portaalia, jonka ohi tulee arkisessa uurastuksessa kuljettua, kun siitä saa niin masentävän vähän AP:tä verrattuna siihen massiiviseen määrään, jonka tarvitsen kutostasolle päästäkseni. Portaalitiheämmissä paikoissa tulee kyllä käytyä välillä, mutta yleensä Pichun kanssa (= en saa häkätä tai ylipäätään pelata itse, vaan "me pelataan", mikä ei ole ollenkaan niin hauskaa) ja aika tiiviillä aikataululla. Elättelen toivoa, että Otaniemessä on monta portaalia, sinne kun olisi tarkoitus suunnata ensi sunnuntaina ilman lasta.
 
Otaniemessä näkyy olevan sekä sinisiä että vihreitä portaaleja ja yllättäen kolme harmaatakin. Kartta sen kertoo kun laittaa hakusanaksi Otaniemen.

Lähden huomenna vaihteeksi Helsinkiin. Menomatkalla en varmaan ehdi juuri pelata, koska lumimyräkkä viivästyttänee bussia ja minulla on vain 40 minuutin marginaali jatkoyhteyteen. Sunnuntaina sitten jonkin aikaa, jollei sada vettä.

Talvi tulee, eikä edes kynsikkäistä ole iloa. Pitäisi varmaan hankkia täppäristylus, jota voisi käyttää hanskatkin kädessä.
 
Hankittuani android-Huawein innostuin itsekin Ingressistä ja huomasin kuinka monta patsasta täältä löytyykään. Alussa asuinpaikkani oli voimakkaasti vihertävä, mutta nyt suurin osa portaaleista on joko sinisiä tai harmaita. Muut eivät tunnu kovinkaan aktiivisesti ottavan portaaleja haltuun vaan yleensä portaaleistani tulee ilmoitus resonaattorin rappeutuneen. Nyt viikonloppuna olen menossa voimakkaasti vihertävälle alueelle ja katsotaan ehdinkö niitä portaaleita kattella :grin:

Pagba, minä ratkaisin sormien kylmettymisen kosketusnäyttökynällä (ilmaiseksi kun sai). Tämän tyylistä tarkoitan.
 
Olikohan ne sun portaaleja joihin törmäsin pari viikkoa sitten Savon-reissulla, nikki kuulosti tutulta :D Harmitti kun käytiin Kuopiossa asti mutta siellä en päässyt häkkäämään saati valtaamaan käytännössä yhtään mitään, kun ei käyty keskustassa ja ajettiin vain ohi kaikesta muustakin. Mutta ensi viikolla toisenluonteinen reissu Savoon, jokusen portin sijainnin olen katsonut jo valmiiksi. En kyllä ole kauheasti jaksanut nyt pelata kun synttärieventti loppui ja pisteiden kertyminen tuntuu tuskallisen hitaalta, yläreunan ap-palkki täyttyy neljä kertaa niin hitaasti kuin edellisellä tasolla. Ja on tässä ollut muitakin kiireitä, ehkä ensi viikolla on taas aikaa käydä siivoamassa kotikulmia (ja käydä vihdoin vierailemassa Faceless Hooded Steel -nimisellä patsasportaalilla, joka on kuulemma aiheuttanut eräälle kontulaiselle traumoja lapsuudessa).
 
Steel, Krattina liikuskelen alueella :) En ehtinyt kuin viittä käydä kattelemassa, joista kaksi oli jo sinisinä ja vihreitä sain vain yhden vallattua. Muita vaan häkkäsin ja ammuskelin.
 
Haa, oikein arvasin siis :) Nämä oli siellä Etelä-Savon puolella, tehtiin sopiva koukkaus matkalla niin sain sentään pariin portaaliin jopa asennettua muutaman oman resonaattorin. Liikkuvista kulkuvälineistä käsin pelaaminen on vähän ärsyttävää, isojen teiden varsilla harvoin on mitään toimintasäteellä ja muualla harvoin ehtii niiden kyydistä tehdä portaalille kaiken mitä voisi/haluaisi tehdä, jos siis haluaisi muutakin kuin häkkäillä. Aina yritän silti :p
 
Ingressailu Otaniemessä jäi aika lyhyeksi, kun olin tullessa jo muutenkin myöhässä kuorotreeneistä ja lähtiessä jouduin kipaisemaan odottavaan kyytiin muiden jatkaessa vielä laulamista. Sainpa kuitenkin muutaman portaalin häkättyä ja samalla ansaittua Explorer-mitalin esnimmäisen tason.
 
Eilen leveli nousi jo viiteen. Alkaa pommitkin olemaan jo sen verran tehokkaita, että pelaaminen on jopa ihan mielenkiintoista ja portaalien valtaaminen usein melko vaivatonta.
 
Helsingissä jäi sunnuntaina Pioneer-badgen hopeoituminen harmittavasti yhden ainoan portaalin päähän. Linja-autoaseman ympäristöstä ei enää löytynyt vallattavia sinisiä portaaleja, paitsi Forumista, missä skannerini lakkasi toimimasta. Onneksi sain Lahdessa napattua bussista harmaan portaalin. Edellisen yön smurffioperaatio ja sammakoiden vastaisku olivat jättäneet monta portaalia harmaaksi. Tarvitsen enää kosolti pisteitä ja yhden hopean ysitasolle, jolloin pystyn ehdottamaan tehtäviä. Muuta etua eivät kasitasoa korkeammat tasot sitten suokaan patsastelumahdollisuutta lukuun ottamatta.
 
Last edited:
Ylös