Invitation to the Shire Project in Hungary‏

Kannustan kyllä kaikkia kiinnostuneita osallistumaan. Olisikin hienoa, jos Suomi saisi vahvan edustuksen paikalle. Yleisesti ottaenhan suomalaisillla on varsin vahva englanninkielen taito, ja jos tosiaan teette yhteistyötä, luulisi vaativammankin opetuksen onnistuvan.

Itse voin vedota varttuneeseen ikääni poissaolon syynä, mutta teillä junnuilla ei tämmöistä oikeutta ole. Heinäkuussa 1944 oli Suomen miehet rintamalla, heinäkuussa 2016 ovat Konnun soturit Unkarissa! Never forget!
 
Aiemmin tässä ketjussa sanottiin näin:
"All in all I think that the final number will be around 5-10 people from each visiting country (surely no less than 5, since it cannot be considered a group), with possibly somewhat uneven participant numbers from each country."

Tarkoittaako tämä että Suomesta ei huolita alle 5 hengen ryhmää ollenkaan mukaan projektiin?
Vai tarkoittaako tämä sitä että alle 5 hengen ryhmä saa osallistua halutessaan, mutta alle 5 henkisen ryhmän jäsenet eivät saa EU-rahoitusta ja heidän pitää maksaa matkansa kustannukset kokonaan itse?

Toisin sanoen jos ilmoittaudut mukaan ja olet valmis tarvittaessa maksamaan matkasi kokonaisuudessaan itse, niin voitko olla varma että matka toteutuu (ilmoittautuneiden määrästä riippumatta).
 
Tavoitteena on saada kokoon ainakin viisi henkeä, koska olemme sitoutuneet hankkeeseen ja lähtökohtaisesti Suomesta pitäisi saada yksi sellainen ryhmä lähtöön. Siitä, mitä tehdään, jos ilmoittautuneita ei tule tarpeeksi, ei ole keskusteltu. Innokkuus ei tänä vuonna ole nähtävästi ollut kovin suurta, toisin kuin alunperin toissa syksynä. Siksi kaikkien asiaa yhtään harkitsevien kannattaa ilmoittautua nyt tai vinkata kaverille, jotta saadaan Suomesta edustus. Ilmoittautumisaikaahan on jäljellä vain muutamia päiviä, 1.2. saakka.
 
Asiaa pohdittuani voin lähteä mukaan ja voisin hyvin perehtyä tuohon saippuan tekoon. Minulla olisi siihen myös opettaja olemassa, joten voinen saada vähän vinkkejä ja apua sieltä suunnalta. Ikäkään ei ihan vielä tule vastaan (mutta melkein).
 
Last edited:
Hitsi kun oon liian vanha. En sinällään tiedä oisko taloudellisesti mahd lähteä vaikka en oiskaan ikäloppu. Mutta hei ihmiset, lähtekää nyt ihmeessä tuonne, kuulostaa tosi siistiltä tapahtumalta! Täällä kannustetaan aivan täysillä!
 
Liian vanhoille muistutuksena, että ryhmän koko on 1+4, eli jokaista neljää alle 30-vuotiasta kohden on ryhmänjohtaja, jonka ikää ei ole määritelty, eli jokainen ikään katsomatta voi ilmoittautua tuonne, mutta jos yli-ikäisiä on liikaa suhteessa nuoriin, joudutaan valitsemaan, ketkä pääsevät ryhmänjohtajiksi. Ryhmiä pitää olla vähintään yksi, mutta niitä voi olla useita, eli kaikki alle kolmekymppiset kyllä mahtuvat mukaan.
 
Ei minullakaan oikeastaan olisi varaa, mutta tämän takia en voi nyt jättää väliin. Tuskin koskaan tulen pääsemään Unkartiin näin halvalla.
Projekti on saanut ERAMUS rahoituksen, joka kattaa lennot Helsingistä Budapestiin sekä leirin. Osallistujien kustannuksiksi jäävät vain kotimaanmatkat sekä mahdollisesti yhden yön yöpyminen hostelissa Budapestissä (n. 10-20e). Harkinnassa on, että matkustaisimme Budapestiin jo päivää aikaisemmin välttääksemme liian kireää aikataulua lentojen ja leiripaikalle matkustamisen kanssa.
Onko muuten tietoa miten paljon tuonne on nyt ilmoittautunut meitä suomalaisia?
 
Ilmoittautumisia on tullut vasta muutama. Lisää tarvitaan! Ilmoittautumisaikaa on jatkettu kuun loppuun asti. Toivottavasti kontulaisten kesätyö yms. muut suunnitelmet tarkentuvat siihen mennessä.
 
Myyh! Tuo kymmenen päivän karkumatka Keski-Maahan osoittautui valitettavasti liian hankalaksi järjestää, kun meillä menevät lomat limittäin, lapsistakin pitäisi huolehtia ja se yhteinen kesäloma-aika käyttää perheen omaan reissuun. En siis ole ilmoittautumassa toiveikkaksi ryhmänjohtajaehdokkaaksi, mutta pidän peukut pystyssä, että riittävän suuri ryhmä saadaan kasaan ilmankin.
 
Sotahuuto menee ikävästi tuohon päälle, muuten olisin voinutkin lähteä. Unkari olisi muutenkin mielenkiintoinen matkakohde.
 
Äh. Mua ehkä kiinnostaisi vähän lähteä koska ikäni puitteissa kelpaisin ryhmänjohtajaksi. Duunin puolesta toi on koko kesän hiljaisinta aikaa. Oliks siellä mitään taonta-workshoppia tms., siinä pystyisin ehkä vähän jeesaamaan, tai no mistä mä tiedän miten hyvät taidot siihen vaaditaan. Minkähänlaisia villikasveja paikan päällä on, sekin osasto kiinnostais. Passi meni vanhaks vuosi sitten, se pitäis sitten kyllä uusia. Auh.
 
Sunnuntaihin asti aikaa ilmottautua, jos haluaa keritä mukaan.

Miulla on parikin kysymystä, joita oon kyselly, mutta en saanut vastausta. En oleta, että kaikkiin tiedettäisiin vastauksia vielä, mutta kerrottehan kun tiedätte.
1.) Miten yöpyminen tapahtuu? Joissain kohdissa puhutaan leiristä, nukummeko teltoissa vai sisätiloissa? Otammeko omat teltat mukaan? Makuupussit ja alustat vai lakanat vai saadaanko sieltä jotain käyttöön?
2.) Nuo työpajat/luennot ovatko ne tyyppiä "tehdään oikeasti esim käsitöitä" vai "näytetään kalvolta et näin juttuja tehdään teoriassa"?
3.) Jos työpajat ovat tyyppiä tehdään oikeasti juttuja niin miten materiaalit? Raahataanko täältä vai hankitaan perillä (jonkun muun toimesta?)?
4.) Pukeudutaanko tuonne Keski-Maa-henkisesti vai normaaleihin vaatteisiin? (Tää olis hyvä tietää pakkauksen kannalta)
5.) Pitääkö otta omat retkiastiat tms. mukaan? Olemmeko ulkona koko ajan, jolloin pitää varautua erilaisiin sääilmiöihin pukeutumisella?
6.) Mitä virallisii juttui jokaisen pitää hoitaa ennen tuota? Passi ja eurooppalainen sairaanhoitokortti ainakin, mutta muuta?
 
Monia noista Satekain kysymyksistä olen itsekin pohtinut. Ja varsinkin stressaan tuota saippua juttua siksi että minun on opeteltava sen teko ennen reissua ja siksi kihisen kun en tiedä toteutuuko juttu ja alanko siis hulluna treenata että osaan jollekin jotain neuvoa.
 
Ensinnäkin tästä linkistä löytyy kuvia leiripaikasta: http://oktatokozpont.pangea.hu/kepek/

Vastauksia Satekaille:

1. Yöpyminen sisällä sängyissä, mutta mahdollista myös nukkua teltoissa. Makuupussin pitäisi olla riittävä, mutta luulen että voi ottaa lakanat jos ei pidä makuupussissa nukkumisesta.
2. Alustavassa leiriohjelmassa on eritelty työpajat ja luennot. Workshopeissa tehdään ja lecturet ovat luentoja.
3. Unkarilaiset hankkivat kaikki tarvittavat materiaalit. Tätä varten meidän pitää kasata lista tarvikkeista.
4. Pukeutuminen sekä että. Saa pukeutua miten haluaa, mutta ei ole pakko olla kokoajan keskimaa kuteissa. Järkevintä on varatutua myös huonoon säähän eli vedenkestävin jalkinein ja vaattein. Monet aktviteetit ovat kuitenkin ulkona.
5. Suosittelivat retkiastioiden mukaan ottoa, mutta ainakin kuvien perusteella siellä näyttäisi olevan astioita.
6. Ei muuta kuin passi ja
eurooppalainen sairaanhoitokortti. Matkavakuutus on aina hyvä olla olemassa, mutta osallistujat ovat vakuutettuja projektin puolesta.

Unkarilaiset ja Liettualaiset aloittavat oman varsinaisen rekrytointinsa vasta nyt, joten jatkamme omaa ilmoittautumisaikaamme vielä ainakin maaliskuun puoliväliin asti. Meillä on vasta yksi ryhmä kasassa (4+1) joten tilaa olisi ainakin 15 hengelle. Ryhmäjohtajiksi ilmoittautuneita on jo useampia, mutta nuoria kaivataan lisää. Ei kannata pelätä omien taitojen puutetta. Luentoja ja työpajoja järjestetään yhdessä ja leirillä riittää paljon muutakin tehtävää kokkauksen, siivouksen yms. aktiviteettien parissa.
 
Tämän perusteella voinee kuitenkin todeta että reissu toteutuu ja alkaa valmistautua siihen?
 
mutta jos yli-ikäisiä on liikaa suhteessa nuoriin, joudutaan valitsemaan, ketkä pääsevät ryhmänjohtajiksi. Ryhmiä pitää olla vähintään yksi, mutta niitä voi olla useita, eli kaikki alle kolmekymppiset kyllä mahtuvat mukaan.

Meillä on vasta yksi ryhmä kasassa (4+1) joten tilaa olisi ainakin 15 hengelle. Ryhmäjohtajiksi ilmoittautuneita on jo useampia, mutta nuoria kaivataan lisää.

Jos yli-ikäisiä ryhmänjohtajiksi ilmoittautuneita on liikaa, saavatko ylimääräiset ilmoittautujat osallistua tapatumaan omalla kustannuksella vai eivätkö he pääse ollenkaan mukaan?
 
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta jos nyt olen ilmoittanut voivani tuota saippuapajaa vetää niin tarkoittaako se silloin että myös vedän sen vai voiko käydä niin että joku muukin jostain muualta on ilmoittanut olevansa valmis vetämään sen ja joudutaan valintatilanteeseen tai vedetään yhdessä (mikä sopii kyllä minulle)?
 
Voi käydä myös niin että joku muu pitää sen. Lähiaikoina on tarkoitus tehdä lopullinen lista ohjelmavetäjistä.
 
Ok. Odottelen siis ennen testierän tarvikkeiden ostamista. Sitä paitsi tuo saippuajuttu sattuu ikävästi muiden mielenkiintoisten juttujen kanssa päällekkäin niin ei harmita pätkääkään jos se nyt menisikin sivusuun.
 
Ylös