John Titor - Aikamatkustaja vai huijari?

Telhirión

Hobitti
www.johntitor.com

Tuossa siis John Titorin tarina, miehen, joka esiintyi internetissä nimimerkillä timetraveler_0 2000-2001.

Hän siis väitti, että oli aikamatkaaja vuodesta 2036 ja oli tullut meidän aikaamme hakeakseen vuonna 1975 keksityn IBM:n 5100-tietokoneen. Hän väitti, että sillä voisi ratkaista tulevaisuuden ongelmat, mm. 2015 alkavan Kolmannen Maailmansodan.

Hänen mukaansa 2004 (hui!) Yhdysvalloissa syttyy 4 vuotta kestävä sisällissota, joka päättyy verisesti. Sen jälkeen koittaa lyhyt passiivinen aikakausi, jonka jälkeen Venäjä hyökkää ydinasein hallituksen joukkoja vastaan. Euroopasta tulee sotku, Australia tuhoutuu eikä Aasiastakaan ole enää maanosaksi. Joten jäljelle jää Johnin mukaan vain Yhdysvallat, joissa hallitsee 5 presidenttiä ja elämä on kuin Fallout-peleistä konsanaan. Elämä on keskittynyt "kaupunkien" ja yliopistojen ympärille, ja elämän edellytykset ovat ase ja polkupyörä :D.

Itse en voinut olla nauramatta lukiessani tuota, vaikka niin vakuuttavasti Herra Titor vastasikin kaikkiin kysymuksiin ja antoi vielä kuvankin aikakoneestaan.

Uskoo ken tahtoo.
 
Höppänä, tuohan on selkeästi vain kirjan mainostussivu, eikä edes mikään yritelmä siitä että kaikki olisi totta :roll:

Vakuuttavat sivut vieläpä. Untitled Document jokaisella sivulla.
 
Minä olen oikeasti aikamatkustaja neljännen värähtelytason spiraalisesta aikayhtymästä. Mitä se sitten tarkoittakaan - sieltä minä kuitenkin olen ja olen saapunut noutamaan tästä maailmankaikkeudesta litran maitoa tarkoitukseen X.

Sen jälkeen kun kuulen Titotorin selitykset siitä kuinka hän on kiertänyt aikamatkustukseen liittyvät ongelmat, millainen hänen aikakoneensa oli ja mitä kautta hän tähän todellisuuteen saapui pidättäydyn uskomasta tällaiseen hölynpölyyn.
 
Kyllä, Titor ja hänen kuvansa "aikamatkustuskapselista" ovat kyllä täyttä humpuukia. Voiko tuon huonolaatuisempaa väkerrystä edes tehdä? :D
 
Miksi minun huijauksia ei kukaan koskaan usko:
Vaikka mielestäni pystyn vasemmalla kädellä krapulapäivänä väsäämään uskottavamman tarinan,arviolta 15 minuutissa.
Kaikenlaista dallaajaa meitä näköjään on.
Joka junaan ja asemille jää vielä jokunen.
Ja lapset taputtivat yhteen suuria karvaisia käsiään...
 
:D Miten kaikki on niiiin hauskaa väsyneenä...
Ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta olisikohan tuo vähän uskottavampaa, jos herra Titor ei olisi ennustanut kolmatta maailmansotaa jne..? Kaikki tälläiset nettiennustukset tuntuvat lupailevan maailmanloppua ja katastrofeja.
Vihjeeksi niille ptofeetoille jotka haluavat erottua massasta: Ennustakaa jotain positiivista.
 
Valar palaavat ja kertovat että Suuri Laulu lauletaan pian uudelleen ja maailmasta tulee vihdoin täydellinen vailla pahaa?
 
Hmm, se valarin paluu voisi olla ihan mielenkiintoista nähtävää. Se tosin taitaa vetää John Titorin jutuilta pohjan alta?
 
Eikös Titorin aitous ole helppo todentaa:
Katsotaan äijän syntymäaika.
Siis ei tietenkään mistään passista(voi olla väärennös)
vaan ihan valtion arkistoista.
Jos äijä on syntynyt vuonna 2100,niin kai siitä ei sitten ole merkintöjä jne.
Eli jos Titor ei ole vielä syntynyt,on hän aito.
JA jos Titor on aito aikamatkustaja,niin tottakai hän antaa kaikkien tarkistaa olemattomat tietonsa rekisteristä.
Ja antaa poliisien tms tahojen varmistaa,että ei ole joku muu kuka väittää olevansa.
 
Onhan se tietenkin kiva, että jollain on hyvä mielikuvitus :D. Olen varma, että Titor on mennyt päästään jo niin sekaisin ja uskoo itsekin itseään. Saattaahan hän myös olla pelkästään julkisuuden kalastaja. On se omituista mitä ihmiset julkisuuden eteen tekevätkään. Toisaalta onhan tuollainen tarinoiden kehittely ihailtavaa, itse kun en pysty siihen. Hassuja nämä ihmiset, myös minä itse... :)
 
Ja pöh. Aikamatkailu on täysin pelkkää ihmisen mielikuvitusta. Titor on kyllä aika pöhkö jos luulee tuon valheen tepsivän.

On se omituista mitä ihmiset julkisuuden eteen tekevätkään.

Valitettavasti juuri näin on. Itse tosin vältän mainetta kovin.
 
Daeron sanoi:
Ja pöh. Aikamatkailu on täysin pelkkää ihmisen mielikuvitusta. Titor on kyllä aika pöhkö jos luulee tuon valheen tepsivän.
Itse asiassa aikamatkailu on todistettu teoriassa mahdolliseksi. Yhtälöön vaan sattuu liittymään sellaisia pieniä ratkaisemattomia ongelmia kuten: kuinka liikuttaa mustaa aukkoa ja minkälainen aine voisi pitää auki mustien aukkojen väliin syntyviä madonreikiä auki :). Mutta ainakin muutamien fyysikoiden mielestä teoriassa ei sinänsä ole mitään vikaa.

En nyt jaksa muistaa miten teoria sanatarkasti menee, mutta idea perustuu suhteellisuusteorian mahdollisuuksiin. Kahden mustan aukon välille voi syntyä madonreikä, joka on auki vain sekunnin murto-osia. Jos tämä reikä saataisiin pysymään auki (aineella/tavalla, jota ei ole olemassa) ja madonreijän toista päätä liikutettaisiin lähes valonnopeudella jonkin aikaa (pari vuotta), syntyisi päiden välille aikaero. Suhteellisuusteoriahan mahdollistaa ajan "vääristymät", jos kohde liikkuu tarpeeksi nopeasti. Näin tulevaisuuteen pääsisi madonreijän toisesta päästä toiseen matkatessa ja päinvastoin.

Teorialla ei ole todellista havaiontoihin perustuvaa pohjaa, sillä yhtäkään teoreettista madonreikää ei ole löydetty. Sen sijaan aika-avaruus vääristymiä on alustavasti havaittu. Jotkin tutkijat sanovat, että madonreikien olemassaolo on yhtä todennäköistä kuin mustien aukkojen olemassaolo oli 1960-luvulla. Silloin lähes kukaan ei uskonut mustiin aukkoihin.
 
Daeron sanoi:
Onko sitten tieteellisesti selitettävissä, mitä tapahtuu, jos tappaa entisen itsensä? :wink:
Tieteellisesti on tietääkseni tutkittu biljardipallojen käyttäytymistä aikamatkailussa (kyllä... niin olen lukenut :)). Tutkimuksissa on tultu siihen tulokseen, että jos palloon vaikuttaa ennen aikamatkan alkua, ei aikamatka voi toteutua (yllättävää sinäänsä logiikan perusteella). Eli jos aikamatkaava biljardipallo törmää "itseensä" aikamatkan aikana, ei koko aikamatka toteudu ja dilemmasta on turha puhua.

Tästä pääteltiin, että aikamatkailua valvoo oma luonnonlaki, joka estää epäloogisten tapausten tapahtumisen aikamatkan aikana. Tämä laki on tietenkin teoreettinen, mutta näin ovat viisaat tiedemiehet päätelleet. Eli itseään ei voi tappaa aikamatkan aikana. Se on mahdotonta. (Toivottavasti en ole vetänyt liian suoria johtopäätöksiä, mutta tulkitsisin saamani informaation näin )
 
Entäpä mitä tapahtuu, jos menee ajassa taaksepäin ja vie entisen itsensä vaikkapa toiseen maahan niin, ettei tulisi koskaan edes matkanneeksi ajassa?
 
Telhirión sanoi:
Entäpä mitä tapahtuu, jos menee ajassa taaksepäin ja vie entisen itsensä vaikkapa toiseen maahan niin, ettei tulisi koskaan edes matkanneeksi ajassa?
Eikö tuo ole samanlaista teoreettisen luonnonlain kieltämää entiseen minäänsä vaikuttamista kuin tuo itsensä tappaminenkin? Minkäänlaista vuorovaikutusta ei saisi olla.

Ajatukseni itse aikamatkailusta ovat suhteellisen hahmottamattomat. Kyllä, logiikka menee paradoksien kanssa solmuun, mutta toisaalta kvanttitason tapahtumat ovat täyttä todellisuutta, eikä niissä ole järjen häiventäkään. Käsittääkseni se, että hiukkanen voi kulkea useaa reittiä yhtä aikaa, on niitä omituisuuksia sieltä lievemmästä päästä. Joten aikamatkustuskaan ei paradokseineen tunnu minusta mahdottomalta. Olen myös sitä mieltä, että jos estäisin entistä itseäni jollakin tavoin matkustamassa ajassa, hän/minä ei tulisi aikamatkustamaan, mutta minä olisin silti tehnyt sen. Kyseessä on kuitenkin pelkkä mutu-mielipide.

Looginen ajattelu ja järki on toistaiseksi pettänyt joka kerta kun olemme yrittäneet ymmärtää maailmankaikkeutta. Mutta onkin sanottu, ettei Jumalan koko luomissuunnitelmaa voi rajallisen tietoisuuden omaava ihminen mitenkään ymmärtää. Ja kyllä, minä olen mystikko.
 
Tämä on oma uskomukseni, mutta kerronpahan silti: jos matkaisi ajassa jonnekin muualle, eikös se tarkoittaisi että kehosi on vain siirtynyt muualle? Ja se tarkoittaisi sitä, että oman kehon aine on vain siirtynyt paikasta toiseen - toisin sanoen, vaikka estäisit omaa itseäsi aikamatkustamasta, tämä tarkoittaisi vain sitä että tämä ei tule aikamatkustaneeksi. Sinä kuitenkin olet matkustanut, joten olet siinä. En näe ongelmaa siinäkään, ettei estä sitä aikamatkaamista, koska sehän vain tarkoittaisi että sama aine olisi samassa paikassa. Ongelmaa oikeastaan alkaa vasta tulla sitten, mitä enemmän aikamatkaa: ensin menneisyyteen matkaaminen ja sitten takaisin palaaminen on mahdotonta, koska menneisyys muuttuu. Eroa ei ehkä huomaa jos tekee vain parin minuutin matkan, mutta jos ensin pomppaa vaikka mereen uimaan erääseen sopivaan väliin ja sitten matkaa takaisin, voi olla tapahtunut jo vähän enemmänkin erikoisuuksia.

Tämmöisen logiikan/teorian voisi tietenkin kumota sillä, että olisi rinnakkaistodellisuuksia: jostakin tietystä pisteestä syntyisi exponentaalisesti jatkuvasti uusia variaatioita todellisuudesta. Tämä menee ajateltuna monilta varmaan vähän yli... mutta jos ajattelee että "todellisuus" muuttuu sen mukaan, missä aine on. Eri todellisuuksissa tämä aine on vain kulkeutunut eri tavalla ja kokoajan on yhä enemmissä määrin erilaisia mahdollisuuksia siitä, miten aine on kulkenut.

Toisaalta voi ajatella, kuinka lineaarista tämä kaikki oikein onkaan. Aika, niin kuin sitä kutsumme, tuntuu kulkevan vain eteenpäin. Missään ei tapahdu päinvastaisia asioita meidän näkökulmastamme katsottuna, vaan se miten aine tulee olemaan jonakin hetkenä riippuu siitä, miten se on ollut aiemmin ja miten se on ollut liikkeessä.

Mutta joo. Väsynyt pää paukuttaa itsensä hiilihapoille. Voi aivosoluparkaani. Itseasiassa pääni tuntuu terävältä kuin mikä tällä hetkellä, mutta se saattaa olal väsyneisyyden luomaa harhaa. Katoan todennäköisesti punkan puolelle.
 
Ylös