Joka hobitin leppoisa trivia

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Tervetuloa aivan liian helpon trivian ensimmäisen osan pariin! Takerrumme aivan mahdottoman helppoihin kysymyksiin, joihin on parempi vastata oikein. Tavoite on, että jokainen triviaan vastaava saa täydet pisteet. Jos näin ei käy, on trivian tekijä epäonnistunut. Selkeät pilavastaukset jätetään huomioitta.

Tämä trivia on täydellinen jokaiselle, myös niille jotka eivät jaksa opetella nippelitietoa tai joilla on vasta yksi lukukerta takana.
  • Mikä oli Frodon isän nimi?
  • Kuka pelasti hobitit Hautakeroilla?
  • Mikä Aragornista tuli?
  • Mikä sai Merrin ja Pippinin kasvamaan?
  • Millä Ajalla Sormuksen Sota tapahtui?
  • Miksi Gandalf ei ollut Pomppivassa Ponissa kun hobitit saapuivat sinne?
  • Kenen hauta oli Moriassa?
  • Mitä Gimli sai lahjaksi Galadrielilta?
  • Murtuneen Miekan uusi nimi.
  • Mille vuorelle Saattue oli matkalla?
Jokaisesta vastauksesta yksi piste, liian tarkoista vastauksista saa lisäpisteitä ja kunniaa. Vastaukset yksityisviestillä.

Seuraavan trivian saa pitää se, joka ensimmäisenä laittaa privassa kulloinkin käynnissä olevan trivian vetäjälle viestin "minä haluan pitää seuraavan trivian" tai vastaavaa.
 
Trivia päättyy tänään kello 16:00. Vielä ehtii hätäisimmätkin laittaa vastauksensa!
 
Meni hyvin hyvin tiukalle että kaikki osanottaneet saivat täydet pisteet, mutta näin on kuitenkin käynyt. Hieman valittaen täytyy todeta, että seuraava helppotrivia on Tikin harteilla. Hän keksinee hyvinkin mielenkiintoisen helppoja kysymyksiä ihmisten iloksi.


Osanottajamäärä oli niin huikea, että minulla meni kolme tuntia tarkastaa vastaukset.

(Not.)


Oikeita vastauksia
  • Mikä oli Frodon isän nimi? -Drogo
  • Kuka pelasti hobitit Hautakeroilla? -Tom Bombadil
  • Mikä Aragornista tuli? -Yhdistyneen Kuningaskunnan kuningas (Gondorin ja Arnorin kuningas)
  • Mikä sai Merrin ja Pippinin kasvamaan? -Enttien juoma
  • Millä Ajalla Sormuksen Sota tapahtui? -Kolmannella
  • Miksi Gandalf ei ollut Pomppivassa Ponissa kun hobitit saapuivat sinne? -Hän oli vankina Sarumanin tornissa, Orthancissa
  • Kenen hauta oli Moriassa? -Balinin
  • Mitä Gimli sai lahjaksi Galadrielilta? -Kolme Galadrielin hiussuortuvaa
  • Murtuneen Miekan uusi nimi. -Andúril (eli Lännen Lieska)
  • Mille vuorelle Saattue oli matkalla? -Tuomiovuorelle
 
Tik yhtyy valitteluihin täydestä sydämestään ja toteaa, ettei ehdi millään rustata uutta triviaa ennen ensi keskiviikkoa. Joten jos jollekulle iskee inspiraatio ennen sitä: ollos hyvä, saat mielihyvin laatia uuden trivian.
 
ALHT 2 - sopivan helppo? sopivan visainen?

Tervetuloa aivan liian helpon trivian toisen osan pariin! Kuten edelliselläkin kerralla takerrumme aivan mahdottoman helppoihin kysymyksiin, joihin on parempi vastata oikein. Tavoite on, että jokainen triviaan vastaava saa täydet pisteet. Jos näin ei käy, on trivian tekijä epäonnistunut. Selkeät pilavastaukset jätetään huomioitta.

Tämä trivia on täydellinen jokaiselle, myös niille jotka eivät jaksa opetella nippelitietoa tai joilla on vasta yksi lukukerta takana.
  • Kenen isää kutsuttiin nimellä Ukko?
  • Kenen puoliso on Kultamarja?
  • Mitä eläimiä olivat Siloturpa, Häntyri ja Höykky?
  • Kuinka monta Mustaa Ratsastajaa oli kaikkiaan?
  • Kuka oli Rivendellin isäntä?
  • Mikä oli Boromirin veljen nimi?
  • Minkä maan kuningas oli Théoden?
  • Minkä kaupungin edustalla olivat Pelennorin kentät?
  • Mikä otus asui Cirith Ungolin solassa?
  • Mikä oli Klonkun viimeinen sana?
Jokaisesta vastauksesta yksi piste, liian tarkoista vastauksista saa lisäpisteitä ja kunniaa. Vastaukset yksityisviestillä osoitteeseen Tik

Ja vielä: seuraavan trivian saa pitää se, joka ensimmäisenä laittaa privassa käynnissä olevan trivian vetäjälle viestin "Sss, me halutaan pitää seuraava trivia, eiks niin, Aarre?" tai vastaavaa.

EDIT: trivian vastausaika päättyy 14. marraskuuta klo 18.04!
 
ALHT 2 - vastaukset

Kas tässä aivan liian helpot triviavastaukset osa 2:
  • Kenen isää kutsuttiin nimellä Ukko? - Samvais "Sam" Gamgin
  • Kenen puoliso on Kultamarja? - Tom Bombadilin
  • Mitä eläimiä olivat Siloturpa, Häntyri ja Höykky? - ponejahan nuo, eivätkä siinä olleet vielä edes kaikki hobittijoukon ponit, joihin kuuluivat myös Hörökorva ja Valkosukka, sekä Tomilta lainattu Möykky.
  • Kuinka monta Mustaa Ratsastajaa oli kaikkiaan? - yhdeksän
  • Kuka oli Rivendellin isäntä? - Elrond Puolhaltia
  • Mikä oli Boromirin veljen nimi? - Faramir
  • Minkä maan kuningas oli Théoden? - Rohanin
  • Minkä kaupungin edustalla olivat Pelennorin kentät? - Minas Tirithin (aiemmalta nimeltään Minas Anorin)
  • Mikä otus asui Cirith Ungolin solassa? - Lukitari-niminen hämähäkki
  • Mikä oli Klonkun viimeinen sana? - <i>aaarre</i>

Toivottavasti sekä vastauksensa lähettäneet että lähettämättä jättäneet ovat triviasta pitäneet. Tulokset olivat kerrassaan mainioita.

Seuraavan Aivan Liian Helpon Trivian laatii meille <b>Tuhka</b>
 
Tässä tuleekin jo seuraava aivan liian helppo trivia. osa 3

Takerrumme taas kerran aivan mahdottoman helppoihin kysymyksiin, joihin on parempi vastata oikein. Tavoite on, että jokainen triviaan vastaava saa täydet pisteet. Jos näin ei käy, on trivian tekijä epäonnistunut. Selkeät pilavastaukset jätetään huomioitta.

1. Millä nimellä Aragornia kutsuttiin Briissä? (sama nimi jolla hobitit tutustuivat häneen.)
2. Kuka kuoli Raurosin-putouksilla?
3. Mitä Legolas käytti (pääasiallisena) aseenaan?
4. Missä Elrond asui?
5. Mikä olio veti Gandalfin mukanaan alas Morian sillalta?
6. Mikä Frodon täytyi tuhota?
7. Ketkä neljä hobittia olivat mukana saattueessa?
8. Kenen kanssa Aragorn meni naimisiin?
9. Missä Sauron majaili?

Älkää pettäkö minua! Trivia päättyy 21.11 klo. 16.00

Seuraavan trivian saa pitää se, joka ehtii ensimmäisenä vuoron varata. Sinä joka haluat pitää trivian: lähtetä minulle yksärinä viesti halukkuudestasi. Kiitos ja kumarrus.
 
Ilmeisesti into ALHT:n pyörittämiseen on laantunut tyystin, joten pudotan tämän tavalliseksi keskusteluksi. Kaksi triviaa taitaa vain olla ihan liikaa :)
 
Älä nyt näin helposti luovuta! Idea on kyllä mielestäni hyvä ja joululomalla olisi saattanut vaikka aktivoitua. Eihän tuossa triviassakaan ole hirveästi osanottajia, joten miksi me emme voi antaa tälle vähän pidempää koeaikaa? (Ja tänään on ilmeisesti Vehka-vastustaa-Merriä-päivä. :roll: )
 
Ei, tänään on Vehkan-on-pakko-vastata-kaikkeen-koska-hän-bingoaa -päivä ;) Ja minun täytyy tietysti korjata tätä väittämääsi, koska sehän ei pidä paikkaansa.

Idea on toki hyvä, mutta valitettavasti osanottajamäärät osoittavat ettei se vain kanna. Kaikki hyvät ideat eivät vain toimi käytännössä ja tämä on kyllä osoittanut tähän mennessä toimimattomuutensa; järkevämpää olisi vain antaa nykyisen trivian muuttua helpommin osaaotettavaksi, esim. kysymykset jakautuisivat selvästi vähän helppoihin ja vaikeampiin jokaisessa triviassa.
 
No, mitäpä jos muuttaisit keskustelun otsikkoa tai jakaisit nämä viestit keskusteluksi nimeltä "Kuinka tehdä Triviasta helpommin lähestyttävä?" Sillä tavoin niitä muutoksia syntyy, Merri. ;)
 
Ei kai tätä nyt kuopata? Mun mielestä idea oli hyvä :) Edelliseen triviaan en muistanut osallistua ja tässä on jo seuraavaa odoteltu...
 
Äh, älkää nyt viitsikö...

Olen itse ihan samoilla linjoilla Alphin kanssa, olin innoissani osallistumassa kun tajusin "eräpäivän" olleen toissapäivä, ja jäin odottelemaan seuraavaa (jota ei tullut). Uusi pystyyn vaan!

Tai noh. Minä haluaisin keksivaikean trivian (mikä nyt sitten on kenenkäkin mielestä keskivaikea :roll: ). Suosikkini on ollut Tikin väkertämä eläintrivia, koska siinä oli haastetta mutta mahdollista myös käyttää mutu-tuntumaa.

Kapinoivalla päällä kun olen, taidankin kohtapuoliin tehdä oman triviani :p
 
Jos tätä halutaan vielä jatkaa, niin vuoro menköön sille joka haluaa.
Minun tekemääni triviaan ei tullut yhtäkään vastausta joten koko asia vähän niin kuin unohtui :)
 
Tärkeintä ei ole voitto, vaan osanotto ja hauskanpito

Jatketaan ihmeessä, kun selvästi helppoa triviaa myös halutaan. Topiikin lukijamäärien perusteella Tuhkan trivia ei ole todellakaan mennyt hukkaan, vaikka kukaan ei vastauksia hänelle lähettänyt. Mahtoiko kuitenkin pelottaa vaara joutua väsäämään uudet kysymykset? Voisiko Tuhka lähettää kuitenkin vielä oikeat vastaukset luettavaksi?

Ehkäpä tämän trivian henkeen sopisikin parhaiten sellainen leppoisa järjestely, että vastauksia ei ollenkaan lähetetä tarkistettavaksi, kysymysten tekijä vain kertoo milloin postittaa oikeat vastaukset. Viikko saattaa olla sopiva aika, jotta seuraavat eivät joudu odottamaan vuoroaan liian kauan. Kynnys tehdä kysymyksiä madaltuu, kun ei tule ylimääräistä vaivaa tarkistamisesta eikä synny kilpailua siitä, kuka tekee muita suositumman trivian. Saammepahan kaikki harjoitella kysymysten laatimista ja nauttia vastausten pähkäilystä.

Kysymysvuoron varaaminen sujunee parhaiten sillä viisiin (idea peräisin Papa Legbalta Olipa kerran... -tarinasta, kiitos Mummolle), että kun edellisen trivian vastaukset ovat saapuneet, uusi tekijä lähettää topiikkiin ensin viestin "varaan vuoron" ja saatuaan kysymykset valmiiksi muokkaa tästä viestistä kysymykset sisältävän.

Joten jos tällaista systeemiä kokeilisimme, odottakaamme ensin Tuhkan vastauksia ja sillä välin kasatkaamme sopiva määrä kysymyksiä. Ja voihan tässä välissä kommentoida tätäkin ehdotusta ynnä esittää uusia.

(Muutin myös trivian nimen - onko sopivan houkutteleva?)
 
Pakko kommentoida sen verran Tuhkalle, että minä ainakin lähetin vastauksen triviaan. Itselläni ainakin lähetetyissä näkyy, että vastaukset on lähtenyt. En sitten tiedä onko jossain tapahtunut informaatiokatkos...

Ja miksei tämä uudistettu versiokin toimisi. Ainakin kysymyksenlaatiojlla vähemmä tehtävää, ja siten pienempi kynnys ilmottautua väsäämään trivian.
 
Kuka melkein sanoi...?

Kukaan ei selkeästi ole ilmoittanut haluavansa vuoroa joten minä nappaan sen. Tämä trivia on ilmestynyt Suomen Tolkien-seuran lehdessä (joko Hobittilan Sanomissa tai Legolaksessa) muutama vuosi takaperin ja sen on sivullekirjoittaneen lisäksi laatinut muuan T.N. Soitin hänelle juuri ja sain luvan trivian uudelleenjulkaisemiseen. Alunperin kysymyksiä oli 15 mutta suoritin karsintaa koska kolme niistä on -K18-. Uteliaat voivat tiedustella niitä yksityisviestitse.

Trivian nimi on "Kuka melkein sanoi...?" Sen idea on siinä, että kunkin kysymyksen ensimmäinen osa on jostain päin TSH:aa. Loppuosat taas ovat kysymyksenlaatijain omasta päästä keksittyjä. Vastaajan pitäisi tietää, että kuka melkein sanoi noin kenelle ja missä päin kirjaa.

Ei näitä tarvitse yksäritse kertoa. Odottakaa viikko ja postatkaa sitten vastauksia. Siten se on yhteisöllisempää eikä niinkään yksilölaji. Kertokaa, jouduitteko tarttumaan kirjaan vai arvasitteko ulkomuistista.

Muoks. Lisäkilpailu! Arvatkaa mitkä viisi seuraavista kysymyksistä ovat minun keksimiäni! Vastata voi välittömästi.


I ”Et pääse tästä. Minä olen tämän ravintolan portsari. Suorat housut, kauluspaita, kravatti ja pikkutakki pitää olla. Ja nuo naurettavat urheilusukat saat kyllä vaihtaa toisiin.”

II ”Tämä on Piikki. Ota jos haluat, mutta ilmaiseksi sitä et saa. Tynnyrillisen pehkua saat siitä pulittaa, et enempää etkä vähempää.”

III ”Olen ollut heidän keskuudessaan. He ovat ylpeitä ja itsepäisiä, rumia ja tyhmiä. Pahallekin he haisevat ja vuosisatojen sisäsiittoisuus on tehnyt heistä vähintäänkin etovia olioita.”

IV ”Älä koske veteen! Olet likainen kuin porsas enkä salli sinun tärvellä ainoaa lähdettämme. Mene sorakuopalle jynssäämään itseäsi hiekalla!”

V ”Minä en voi sinua paljon auttaa, en edes neuvoilla. Rahaakaan minulla ei ole, sillä tyttäreni aikoo ensi kesänä naimisiin, ja niihin kinkereihin uppoaa killinki jos toinenkin.”

VI ”Bil pojuseni, sinun ei olisi pitänyt lähteä meidän mukaan. Olisit voinut jäädä tänne ja pelehtiä tammojen kanssa uuteen ruohoon saakka.”

VII ”Kuitenkin on surumme suuri eikä menetystämme voi korvata. Yksikään vakuutusyhtiö ei suostunut vakuuttamaan pontikkatehdastamme räjähdyksen varalta. Samiakin tulee ikävä: kuka nyt kantaa kapsäkkiäni?”

VIII ”Ja se joka hajottaa esineen, saadakseen selville mikä se on, on hyljännyt viisauden tien ja ryhtynyt insinööriksi.”

IX ”Ette näe vaatteitanne enää. Ne olivat niin täynnä syöpäläisiä että ne oli pakko polttaa. Tyhjensin taskut tavaroista, mutta pari ovelaa salataskua taisi jäädä huomaamatta. Mitä partisaaneja te oikein kuvittelette olevanne? Ja se ruohon makea löyhkä - hyh!”

X ”Valtiatar, ei mitään. Tai pari tynnyriä kultaa ei haittaisi. Matkanteko nykyään on niin kallista ja olen hävinnyt rahani Legolakselle pokerissa.”

XI ”Minä käsitän. Se oli Musta Hengitys. Heillä on krooninen hammasmätä sokerijuurikkaista, joita he imeskelevät silloin kun eivät syö sipulia. Yhdistelmä riittäisi tainnuttamaan häränkin.”

XII ”Minä pidin valkoisesta enemmän. Nykyinen musta kämppikseni, vaihto-oppilas eteläisiltä mailta, soittaa rappia kaiket yöt ja kaveeraa örkkien kanssa.”
 
Löytyihän se Haltiakiven vastaus sieltä saapuneista kun vähän aikaa katseli... täydet pisteet ja muutama kappale papukaijamerkkejä.
Tässä ovat nyt vielä vastaukset, jos ne jotakuta kiinnostavat.

1. Millä nimellä Aragornia kutsuttiin Briissä? (sama nimi jolla hobitit tutustuivat häneen.) Konkari
2. Kuka kuoli Raurosin-putouksilla? Boromir
3. Mitä Legolas käytti (pääasiallisena) aseenaan? Jousipyssy
4. Missä Elrond asui? Rivendellissä
5. Mikä olio veti Gandalfin mukanaan alas Morian sillalta? Balrog
6. Mikä Frodon täytyi tuhota? Sormusten sormus
7. Ketkä neljä hobittia olivat mukana saattueessa? Frodo (Drogon poika), Sam ( Samvais Gamgi), Merri (Meriadoc Rankkibuk) ja Pippin(Peregrin Tuk)
8. Kenen kanssa Aragorn meni naimisiin? - Arwen Undómielin
9. Missä Sauron majaili? - Mordorissa (ennen sitä Dol Guldurissa)

Ja vuoro siirtyy Papa Legballe...
 
Mmh. Tämä menee nyt täysin aiheen vierestä, mutta olisiko meidän mahdollista saada trivia, jossa kirjaa saa käyttää. Jotenkin minua vain harmittaa se, että tuossa mahtavassa triviassa on perustolkienistille usein liian hankalia kysymyksiä ja tässä toisessa taas liian helppoja. Toki kirja tekee hommasta ehkä liiankin helpon, mutta kyllä niiden vastausten etsiminen silti on hankalaa.
 
Tämä trivia on nimensä mukaan leppoisa, mihin voidaan myös lukea sääntöjen joustavuus, joten jos leppoisan trivian tekijä ilmoittaa, että hänen triviassaan saa käyttää kirjaa, äänitteitä, kuvanauhaa, Internetiä, kaverille kilauttamista tahi muita mahdollisia apuvälineitä yhdessä eli erikseen, kenenkään nokan ei pidä siitä kopiseman.

Tuo toinen trivia olkoon säännöiltään hieman ankarampi. Kolmatta triviaa ei sentään kai ole tarvis perustaa, johan meistä tulisi silloin liiaksi triviaaleja, eller how?
 
Ylös