Joka hobitin leppoisa trivia

Mites minä, kun jo vastasin, enkä katsonut Tolkienin teoksista? Laitanko uudet vastaukset? (Von antaa olla, mutta kysäisin vain :))
 
Kuten äsken muokkailinkin tuota itse trivia -viestiä, niin sinä saat uuden yrityksen, jos tahdot. Tämän kerran tietty vaan, mutta kerkesit vastata ennen valaistumistani trivian huonojen ja hyvien puolien suhteen.

Oivoi minua, olenpa minäkin typerä taulapaa. Pitäisi aina ajatella muiden aivoilla, kun tekee jotakin muihin liittyvää. No, oppia ikä kaikki. :)
 
Trivian vastausaika päättyy 16.10.2009. Vielä siis on aikaa, mutta sekin kyllä loppuu kuin silmissä. Hopi hopi nyt ihmiset vastailemaan, kahdella vastauksella ei pitkälle pötkitä.
 
Trivian vastaukset

Triviaan tuli huimat viisi (Vetehinen kyllä vastasi kahteen kertaan, minun luvallani tietty :grin:) vastausta! Joista olen kyllä varsin tyytyväinen, senkin takia, että trivia oli erittäin tasaväkinen. Voittajaksi selviytyi kuitenkin Haltiamieli (pisteillä 13+/16), jolle satuin lupaamaan, ettei hän joudu tekemään triviaa, vaikka niin huonosti kävisi, että voitto tulisi (niinkuin kävikin). Toiseksi näin ollen tuli Tik (pisteillä 11+/16), trivian teko siis kumotaan hänen harteilleen, ellei joku nopeampi halukas ehdi ilmoittautua.

Vastauksiin:

__________________________________________________

1. Millä nimellä kutsutaan tulta syöksemättömiä lohikäärmeitä? - Hyykäärmet

2. Pohjoisen Keski-Maan lohikäärmeitä kutsutaan rohirrimin tarustossa tällä nimellä (eng. long-worms)? - Hirmukäärmeet

3. Suurin kaikista lohikäärmeistä (jos tietää lisänimen saa plussaa)? - Ancalagon Musta

4. Ensimmäinen lohikäärme Glaurung tunnetaan myös muilla nimillä, mainitse ainakin yksi (useammasta nimestä saa plussaa). - Lohikäärmeiden Isä, (Angbandin) Suuri Käärme, Morgothin käärme, Glórund, Kultainen jne.

5. Mikä oli lohikäärme Smaug Kultaisen surmanneen Bard Jousimiehen pojanpojan nimi? - Brandhan tuo

6. Tunnemme nimeltä myös toisen Kolmannen Ajan lohikäärmeen, Scathan, jonka Fram Frumgarin poika surmasi. Mikä oli ainoa osa Scathan aarteesta, jonka Fram luovutti kääpiöille ja näin saaden kääpiöiden vihat niskaansa? - Scathan hampaista valmistamansa kaulanauhan Fram antoi kääpiöille (se, oliko tämä kaulanauha osa aarretta, on tietysti tulkintakysymys, mutta yhtäkaikki, tärkeä se varmasti Scathalle oli, kuten Halti niin hyvin asian ilmaisi :))

7. Minkälaista lohikäärmettä urulóki tarkoittaa? - Tulta syöksevää

8. Historia tuntee muutamia lohikäärmeen surmanneita nimeltä, mainitse näistä ainakin kolme, muista mainita myös surmatun lohikäärmeen nimi. - Túrin Turumbar (Glaurung), Eärendil (Ancalagon Musta), Bard Jousimies (Smaug Kultainen), Fram (Scatha) (Tarkkaavainen saattoi huomata tässä kohtaa kompan, sillä itse trivia antoi jo kaksi lohikäärmeen surmanneen nimeä, joten itse tarvi muistaa vain yksi.)

9. Mihin kolmeen ryhmään lohikäärmeet voidaan jakaa liikkumistapansa mukaan? - Lentävät, ryömivät ja kävelevät

10. Kuka kääpiö koki surmansa lohikäärmeestä? - Hain tällä kysymyksellä Dáin I:stä, kysymys lienee kuitenkin huonosti muotoiltu ja sen takia myös muista lohikäärmeen surmaamista sai pisteitä.

Bonuskysymys: millä nimellä tuo nimeämätön lohikäärme tunnetaan Tolkienistien keskuudessa? - Dáinin Turma (Dáin's Bane) vrt. Durinin Turma (eng. Durin's Bane).

11. Mikä lintu paljasti Bard Jousimiehelle Bilbon havaitseman kolosen Smaugin nahassa? - Rastashan tuo oli
 
Vetehinen, tee toki trivia jos haluat. Luovun mielelläni vuorosta.
 
Olen erittäin pahoillani, mutta en saa triviaa tehtyä. Lukioon liittyvät asiat vievät liian paljon aikaa (mm. Kaamosgaalan järkkäminen). Täten pyydän anteeksi ja luovuntan vuoron (jälleen kerran) eteenpäin.
 
Mää oon ruosteessa, mutta vedän silti uuden trivian ulkomuistista.

1) Mitkä neljännykset ristesivät kolmen neljännyksen kivellä?

2) Konnun eteläisin kylä?

3) Yksinäisen Vuoren viimeinen kuningas ennen Bilbon retkeä?

4) Mikä taistelu ratkaisevasti aiheutti Morgothin ylivallan Beleriandissa?

5) Lúthienin äiti?

6) Kuinka monta päivää Frodolla ja Samilla kului Repunpäästä lähdöstä saapumiseen Briihin?

7) Minne Gandalf ei mennyt?

8) Missä maassa asusti lohikäärmeitä vielä Kolmannella Ajalla?

9) Miten pitkä matka Umbarin satamasta on linnuntietä Minas Tirithiin?

Vastausaikaa kuun loppuun asti.

(Kehveli, pitääkö minun oikeasti itsekin selvittää kaikkiin vastaukset...)
 
Näyttäisi siltä, että leppoisa trivia on hirmuisen vaikea: vastauksia on kappaletta! Vastatkaahan nyt jotain ettei tarvitse julistaa kissaani voittajaksi. Se sentään vastasi jotain kun kysyin kysymykset, joten saa voiton plussapisteellä. Ja jos tuo kissa voittaa, niin tiedossa on hyvin abstrakti trivia, jota ette tahdo...
 
Okei, tämä kun kuoli nyt varsin tehokkaasti, niin miltä kuulostaisi irkkitrivia? Minulla olisi nyt mahdollisuus saada triviabotti jollekin kanavalle (esim. #leppoisatrivia), jolloin trivian ylläpitäminen ei olisi ongelma, trivia alkaisi automaattisesti kun kanavalle edes joku tulee.
 
Sain niin (omasta mielestäni) hauskan idean triviaksi, että ihan pakko pullauttaa se tänne odotellessamme Olórinin -- tai jos hän ei halua/ehdi tehdä, jonkun muun osallistuneen -- jatkavan perus-Tolkien-triviaa.

Koska tämä trivia on leppoisa, emme pyydä teitä lainkaan lähettämään vastauksia, vaan saatte ne tarkistaa spoileripeiton alta niin halutessanne. Ja jos joku haluaa jatkaa tätä eteenpäin, sanotaanko niin, että viikon päästä eli kun toukokuun seitsemäs kääntyy kahdeksanneksi, ensimmäinen paikalle-ehtijä on saapa jatkaa haluamallaan tavalla.

Kysymys kuuluu: "Kuka on äänessä?" ja se koskee kaikkia allaolevia sitaatteja Tarusta Sormusten herrasta. Ja tässä lausahdukset suoraan Keski-Maan kohtalonvuosilta. (Ja jos kisaan haluaa kaksinkertaisen määrän tiedettävää, voi myös miettiä, kenelle sanat on osoitettu):

1. "Missä sinä olet ollut? Väittivät että sinä olit kuollut; mutta minä olen odottanut sinua keväästä asti. Et ole tainnut pitää kiirettä."

2. "Jonakin päivänä sinä vielä kadut tätä, nuori herra! Miksi et sinäkin lähtenyt? Sinä et kuulu tänne, et ole Reppuli – sinä – sinä olet Rankkibuk!"

3. "Jos lyöttäydytte yksiin hevosvarkaan kanssa ja tuotte hänet minun talooni, niin maksakaa itse vahinkonne älkääkä tulko räyhäämään minulle."

4. "Siellä ei ollut kääpiöitä eikä lapsia. Laskimme kaikki kaatuneet ja otimme niiden aseet, sitten pinosimme raadot kasaan ja poltimme ne niin kuin tapamme on. Tuhka savuaa vieläkin."

5. "Älkää antako pään kasvaa hattua isommaksi! Jollette kohta lakkaa kasvamasta, tulevat vaatteet ja hatut pian kalliiksi."

6. "Tämä on vakava matka eikä mikään hobittien huviretki. Seuraavalla kerralla voit heittää alas itsesi, niin päästään siitäkin harmista. Nyt hiljaa!"

7. "Minä en kiellä sitä, että sydämeni on suuresti himoinnut pyytää sitä mitä sinä tarjoat. Monta pitkää vuotta olen pohtinut, mitä tekisin jos Suursormus joutuisi käsiini, ja katso! se on tullut minun ulottuvilleni."

8. "Pidän huolta teistä ja omaisuudestanne parhaan kykyni mukaan. Mutta älkää väsyttäkö itseänne, älkääkä verottako liian raskaasti voimianne. Antakaa toisten huolehtia näistä kiusallisista vieraista. Ateriaanne jo katetaan. Ettekö käy pöytään?"

9. "Onko tässä laumassa ketään jolla olisi valtuudet neuvotella kanssani? Tai edes älyä ymmärtää puhettani? Ainakaan ei sinulla! Kuninkaaksi ei vielä tee pala haltialasia tai moinen roskajoukko. Hah! Maantierosvoillakin on komeampi saattue!"

10. "En minä luota teihin senkin pienet siat. Teiltä loppuu sisu heti kun pääsette sikolätistä ulos. Ilman meitä te olisitte juosseet tiehenne koko lauma."

11. "Täällä ei lintuja. Täällä käärmeitä, matoja, lammikoitten olioita. Kaikenlaisia otukseja, pahoja otukseja. Ei lintuja."

12. "Pitääkö minun siis jättää oma kansani, oi Gondorin mies? Ja tahdotko ylpeän kansasi sanovan: ’Tuossa menee ruhtinas joka kesytti pohjoisen villin asetytön! Eikö Númenorin heimossa ollut valinnanvaraa?’"

13. "Monet minä lasken: tähdet taivaalla, lehdet puissa, pimeässä miehet. Teitä tiu tiuta kymmenesti ja vielä viidesti. Niillä enemmän. Suuri tappelus, ja kuka sen voittaa? Ja enemmän vielä kiertää Kivitalon muureja."

Vastaukset:
1. Ruusa Tölli (Samille)
2. Lobelia Säkinheimo-Reppuli (Frodolle)
3. Viljami Voivalvatti (hevosensa menettäneille vierailleen)
4. Éomer (kolmelle ajomiehelle)
5. Bilbo Reppuli (Merrille ja Pippinille)
6. Gandalf (Pippinille)
7. Galadriel (Frodolle)
8. Gríma Kärmekieli (Théodenille)
9. Sauronin suu (Aragornille)
10. Uglúk (pikkuörkeille)
11. Klonkku (Samille)
12. Éowyn (Faramirille)
13. Ghân-buri-Ghân (Éomerille)

Mitä? Oliko liian helppoa? Jos vastaus on kyllä, toivottavasti alla olevasta superbonussektorista on apua. Kolmetoista hieman visaisampaa sitaattia, vassotikuu:

1. "Ajatteluni ajan määrään itse."

2. "Jospa nyt kuulisimme sen uudestaan."

3. "Te taisitte pitää Bilbosta kovasti?"

4. "Mutta seuralaistanne emme tunne. Mikä hän on? Pohjoisten vuorten kääpiökö?"

5. "Meidän on kiiruhdettava kohti etelää, herra. Jättäkäämme nämä villit kuvitelmiensa pariin. Tai sitokaamme heidät ja viekäämme kuninkaan luo."

6. "Jos niin on oltava, olkoon. Mutta löytänette seitsemän päivän kuluttua vain raunioituneita muureja, ellei jotakin odottamatonta apua saada. Voitte sitten yrittää estää tummajaisia ja örkkejä pitämästä pitojaan Valkoisessa tornissa."

7. "Mene siitä tai minä syön sinut."

8. "Saattoi olla suuri orava."

9. "Te kolme ette varmaan enää halua sieniä?"

10. "Viisas houkka."

11. "Sauva velhon kädessä voi olla muutakin kuin korkean iän tuki."

12. "Hyvän matkaa kumminkin voin pötkiä, ja pötkin myös."

13. "Taas tappio! Kuudenkymmenen vuoden odotuksen jälkeen. Lusikoita! Naurettavaa!"

Vastaukset:
1. Dáin (Sauronin lähettiläälle)
2. Lindir (Bilbolle Tulisalissa)
3. Glóin (Frodolle Rivendellissä)
4. Ingold (Gandalfille)
5. Éothain (Éomerille)
6. Hirgon (Théodenille)
7. Shagrat (Snagalle)
8. Anborn (Faramirille)
9. Fredegar Bolger (Frodolle, Merrille ja Pippinille Krikkolossa -- miksi hän unohti Samin? Eikö Sam saanut Magotin sieniä?)
10. Gandalf (puheessaan Elrondin neuvonpidossa -- tarkoittaa Sauronia)
11. Háma (Gandalfille)
12. Samvais Gamgi (itselleen)
13. Otho Säkinheimo-Reppuli (Frodolle)
 
Toisesta osasta on pakko kysyä, anteeksi, etsitäänkö tässä oikein erisnimiä, vaiko riittääkö vastaukseksi tilanne, rooli yhteiskunnassa, tai muuta vastaavaa. Useissa kohdissa oikean nimen muistaminen on hyvinkin hankalaa, sen ehkä muistaa kenelle sitaatti on suunnattu, mutta mutta... Tässä riittää pohdittavaa.
 
Toisen osan vastauksissa jokaiselle puhujalle löytyy erisnimi. Yhden vastaajan nimeä ei tunneta, hänen asemansa tahi tehtävänsä vain. Sitaatti 9 on osoitettu useammalle henkillölle niin kuin näkyy ("te kolme") mutta sitaatti 10:n sanoja ei ole kohdistettu suoraan kenellekään, joten siihen jatkokysymyksen vastaus on tilanne, jossa sanat "Viisas houkka" on lausuttu. Kohtaan 12 liittyy eräänlainen kompa, vaikka kysymys on keskustelusta...

Ensimmäisen osan kohdat 3 ja 10 on lausuttu tietyille ryhmille, joiden jäsenet eivät ole mitenkään nimeltä tunnettuja. Muihin kohtiin tulee henkilönnimi, kohdissa 4 ja 5 useampi (nelosessa kolme ja viitosessa kaksi). Puhujat tunnetaan kaikki nimeltä, joskin kohdan 9 henkilö on nimen puolesta hieman erikoinen tapaus.
 
Kiitoksia tarkennuksista, Tik! Tästä tuleekin pitkä rupeama. On aivan eri asia muistaa tilanne, kuin nimi, taikka sitten nimien puute, kuten kohdat 3 ja 10 ensimmäisessä osassa :)
 
Ylös