Joka hobitin leppoisa trivia

Ohops. Tämäkin trivia on taas hiukan unohtanut joten nostetaanpas tätä hiukkasen.

Liekö Nerwen huomannut pitovuoroaan vai alkaako joku muu väsämään triviaa? (minäkin toki voin, jos kukaan muua ei jaksa/kerkeä hommaan ryhtyä?).
 
Nerwen on viime aikoina viettänyt sen verran hiljaista hiljaiseloa etten usko hänen pahastuvan jos vuoro siirtyy jollekulle toiselle. Minun luvallani. Syyttäköön Nerwen sitten minua jos olisikin vuoron tahtonut.
Ensisijaisesti vuoro olisi triviassa toiseksi tulleella (Katseet kääntyvät kysyvästi Círdaniin).
 
Tehdään niin. Eli vuoro siirtyy nyt Fuinurille, joka hävisi Nerwenille vain vastausten täyteläisyydessä. :p
 
Jatketaan teemoilla, kuten tähänkin asti. Elikkäs, kaikki kysymykset ovat Hobitista, joka elokuvienkin takia on ajankohtainen juuri nyt. Tämä on ensimmäinen triviani, joten tämä voi olla vähän tämmöinen. :p
(Kysymykset ovat osittain wikitetyistä tiedoista, joten ei kurkita netistä eikä kirjasta etc.)

1. Mitkä olivat Yksinäiselle vuorelle lähteneen seurueen kääpiöiden nimet? (0,5 pistettä joka nimestä)
2. Mikä rooli Bilbo Reppulilla on seurueessa?
3. Miten seurue pakenee Ison Hiiden ja hänen palvelijoittensa kynsistä?
4. Mitkä kaksi miekkaa seurue löysi peikkojen luolasta?
5. Mitä Bilbo löysi peikkojen luolasta?
6. Kuka Beorn oli?
7. Miten seurue pakeni Haltiakuninkaan tyrmistä?
8. Kuka surmasi Smaugin?
9. Mitkä olivat Viiden Armeijan Taistelun osapuolet?
10. Miten Bilbo pakenee Klonkkua tämän aikoessa syödä hänet?

Ja vastaukset voi lähettää yksärillä minulle parin kolmen viikon kuluessa. Ja nyt ei muuta kuin Hobittitrivian kimppuun! :grin:
(Ja trivian tasoon nähden odotan vastausaaltoa. Jos haluatte tarkennusta johonkin kysymykseen, ilmoitelkaa siitä minulle)
 
No niin, tässä alkaa olla muutama viikko takana ja vastauksia ei ole niin hirveästi kuin toivoisin. (kiitos kuitenkin jo vastanneille) Julkistan vastaukset perjantaina, joten teillä on siihen asti aikaa vastata mikäli haluatte. Triviahan ei tosiaankaan ole vaikea, joten eikun vastailemaan.
 
Pyydän anteeksi kanssakontulaisilta, koska en ole saanut juuri mitään aikaan tarkistamisen kanssa. On ollut niin paljon muuta ajateltavaa että se jotenkin lipsahti mielestä. Yritän saada vastaukset esiin ja voittajan selville tämän viikonlopun aikana.

//off. Pahoittelen montaa viestiä peräkkäin.
 
Joo ei tarvitse kenenkään odotella Nerwenin kauheaa kostoa tai tummanpuhvaksi haarniskahaamuksi muuttumista. Juuri niin toimittu kuin toivoinkin teidän järkeilevän (ajatuksissa olette näes kontulaiset usein silloinkin kun en ole keskuudessanne. :))
Olin itse asiassa ihan varma, että olin vastannut neloseen väärin, mutta jälkikäteen asioita nuuhkittuani tajusin, että koska lähteet ovat taas sameat niin lopullista totuttaa asiasta emme tule koskaan tietämäänkään.
 
Huomasin kauhukseni, että olin unohtanut totaalisesti tämän trivian tarkistuksen, pyydän anteeksi mitä syvimmin. Tässä ovat nyt vihdoin ne oikeat vastaukset:

1. Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur, Bombur, Balin, Dwalin, Fili, Kili ja Thorin (0,5 pistettä nimestä)
2. Voron rooli, elikkä eräänlainen palkkion/aarteenmetsästäjä, jonka on tarkoitus auttaa seuruetta saamaan aarre käsiinsä.
3. Gandalf, joka ei aikaisemmin jäänyt kiinni, pelastaa heidät. He tappavat Ison Hiiden ja pakenevat tunneleihin.
4. Orkristin ja Glamdringin/Hutkin ja Hatkin. (Piste kohdasta.)
5. Piikin, eli haltiatikarin, joka kävi hänelle miekasta.
6. Hän oli Beorningi, nahanvaihtaja, eli mies, joka pystyi muuttumaan karhuksi. Hän auttoi seuruetta heidän matkallaan hoitamalla ja ruokkimalla heitä. Hän myös antoi heille ponit, joilla taittaa matkaa.
7. Ensin Bilbo antaa haltioiden juoda itsensä humalaan ja kun he sammuivat hän varastaa avaimet ja vapauttaa kääpiöt. Sitten he menevät jokeen vievälle aukolle ja sulloutuvat tynnyreihin, joita aiotaan viedä jokea pitkin pois. Näin kääpiöt tynnyreissä ja Bilbo ratsastaen sellaisella, seurue pakenee haltioilta ja saapuu Esgarothiin.
8. Bard Jousimies Mustalla nuolellaan.
9. Haltiat, kääpiöt, hiidet, hukat, ihmiset ja kotkat (0,5 pistettä kohdasta)
10. Ensin hän pakenee arvoitusleikin jälkeen tunneleihin. Hän seuraa näkymättömänä Sormuksen vaikutuksesta Klonkkua tämän mennessä ulko-ovelle. Sitten hän loikkaa tunnelin suulla vahtivan Klonkun yli ja napitkin irtoavat, kun Bilbo puristautuu viimeisestä ovesta ennen ulkoilmaa.

Maksimipistemäärä oli siis 18,5 pistettä. Vastaajia oli huikeat viisi kappaletta. Trivian voittajaksi selviytyi armoitettu Nuuskamuikkusemme Isilmírë huikealla 17,5 pisteellä. Onnea! :beer:
 
Herättelläänpäs tätäkin, kun Tik ehti Tolkien -triviaa huhuilla.

Tekeekö Isimírë trivian, vai jatkaako toiseksi tullut (tai joku aivan muu?).
 
Ensimmäisessä viestissähän todetaan, että "Seuraavan trivian saa pitää se, joka ensimmäisenä laittaa privassa kulloinkin käynnissä olevan trivian vetäjälle viestin "minä haluan pitää seuraavan trivian" tai vastaavaa."
 
Niinhän siellä taitaa lukea :). Käytäntönähän tälläkin puolella on vaan ollut, että voittaja vetää seuraavan tai sitten toiseksi tullut, ja vasta viimeiseksi halukas. Mutta jos nyt halukkaisiin mennään, onko ketään halukasta seuraavan trivian vääntöön? Nimittäin olisi taas kovin mukava päästä trivian ratkomiseen ym. samanlaiseen puuhaan.

Miten on, hyvät ihmiset?

/edit. Kiitos kiitos Jasdril, päästään taas pähkäilemään liiankin helppojen (niinhän tämän trivian kuvaus väittää, vaan totuus ainakin minun kohdallani on toinen) kysymysten parissa.
 
Minä voin trivian vaikka pitää :)

Päivittelen trivian tähän viestiin tämän päivän aikana, nyt ei pysty tekemään koko triviaa kun komeron siivous kutsuu. :p

****************************
Muokkaus: TRIVIA

Pistetään tällä kertaa teemaksi Nimiä yli oman tarpeen

Eli kyseessä on Silmarillionin hahmoihin ja paikkoihin vahvasti liittyvä (liika)nimien muistelu. Aikaa 6.8. asti, siksi noin pitkä että 28. päivän lähden kymmeneksi päiväksi (!) pois koneen äärestä, joten silloin ei trivioita paljon tarkistella. Mutta kompensoidaan ajan pituutta trivian pituudella...
Apuvälineet muuten kiellettyjä, mutta sallin Silmarillionin avaamisen kahdesti, jolloin silloinkin saa etsiä vain yhteen kysymykseen+siihen liittyvään bonukseen vastauksen. KontuWikit, googlet, ja Silmarillionin liikakäyttö ovat ehdottomasti kiellettyjä. Kannattaa siis miettiä missä vaiheessa opuksen avaa ;) Maksimipistemäärä 15+7,5 = 22,5. Jokainen numeroitu kohta on yhden pisteen arvoinen (ei siis auta vaikka luettelisi kymmenen eri nimeä yhtä pyydettäessä) ja sitten jokaisesta lisäkysymyksestä (+) puoli pistettä.

1. Beren ojensi vasemman kätensä ja avasi hitaasti sormet... Minkä nimen Beren antoi itselleen tässä tilaisuudessa?
+ Entä mitä kyseinen liikanimi on suomeksi?

2. Hänen vaimonsa oli Morwen ----, Baragundin tytär Bëorin huoneesta... Siis Morwen mikä?
+ Ja kenen vaimo Morwen oli?

3. Oli ---, Yksi, jonka nimi Ardassa oli ----; ja ensin hän teki ainurin, se on ... Oli siis kuka? Kahta nimeä haetaan.
+ Ja ainur on mitkä?

4. Niin tapahtui että ihmiset antoivat kuningas Felagundille, jonka he kaikista eldarista tapasivat ensimmäiseksi, omalla kielellään nimen... Ja nimi oli mikä?
+ Entä mihin eldar kuuluivat?

5. Ja [Dolmedin vuoren] eteläpuolelle he louhivat Tumunzaharin jota haltiat kutsuivat nimellä... Eli millä?
+ Ja mitä haltiankielinen nimi on suomeksi?

6. Portin takana alkoivat leveät käytävät jotka veivät alas kallioon hakattuihin saleihin ja kammioihin, ja niin monta niitä oli ja niin suuria että tämä asumus sai nimen... Minkä?
+ Jälleen, mitä tämä on suomeksi?

7. Entisaikojen vanyar kutsuivat Kuuksi Isil... Mikä oli tämä kuvaileva adjektiivi perässä?
+ Entä tuliko Kuu Telperionista vai Laurelinista?

8. ...Ja Anar ----lle he antoivat nimen Aurinko. Eli mikä adjektiivi kuvasi Aurinkoa?
+ Entä tuliko Aurinko Telperionista vai Laurelinista?

9. Niitä jotka ovat Suuria näiden henkien joukossa kutsuvat haltiat nimellä... Millä?
+ Mainitse heistä neljä.

10. Ketä ovat naugrim tuttavallisemmin?
+ Entä kuka heidät loi?

11. Mikä mahtoi olla Mahanaxarin tuttavallisempi nimi?
+ Entä missä se sijaitsi (ei vaadita kovin tarkkaa sijaintia)?

12. Ketä kutsuttiin Mandosiksi?
+ Mikä Mandos oikeastaan oli?

13. Maiar ja valar muodostavat...
+ Ja he olivat lähtöisin...

14. Melkor nimettiin uudelleen... keneksi?
+ Kenen toimesta?

15. Kuka oli Melkorin monijalkainen apuri?
+ Kuka Tarussa Sormusten Herrasta oli tämän apurin jälkeläinen?

//Muokkasin hieman 20.7., kolmannesta kysymyksestä puuttui "teki". Tökkikää ihmeessä jos siellä on vastaavanlaisia puutoksia...
 
Kaivelen vanhoja, elkee silti tyrkkikö tikulla silmään. (Älkääkä Silmaan, en edes omista sitä, mikä on noloa kyllä.)
Pagba sanoi:
Tikin seitsemännen kysymyksen vastauksen täydennyksen myötä Kuka melkein sanoi -höpöttitrivia on saanut täyttymyksensä. Vielä voi aprikoida kysymyksistä, jotta onko niiden takana T.N. vai minä, jos huvittaa. Voi tehdä vaikka rivin 1X2-tyyliin. I ja VIII -kysymyksiin on jo selvitetty oikeat arvuuttelijat.

I ”Et pääse tästä. Minä olen tämän ravintolan portsari. Suorat housut, kauluspaita, kravatti ja pikkutakki pitää olla. Ja nuo naurettavat urheilusukat saat kyllä vaihtaa toisiin.”

II ”Tämä on Piikki. Ota jos haluat, mutta ilmaiseksi sitä et saa. Tynnyrillisen pehkua saat siitä pulittaa, et enempää etkä vähempää.”

III ”Olen ollut heidän keskuudessaan. He ovat ylpeitä ja itsepäisiä, rumia ja tyhmiä. Pahallekin he haisevat ja vuosisatojen sisäsiittoisuus on tehnyt heistä vähintäänkin etovia olioita.”

IV ”Älä koske veteen! Olet likainen kuin porsas enkä salli sinun tärvellä ainoaa lähdettämme. Mene sorakuopalle jynssäämään itseäsi hiekalla!”

V ”Minä en voi sinua paljon auttaa, en edes neuvoilla. Rahaakaan minulla ei ole, sillä tyttäreni aikoo ensi kesänä naimisiin, ja niihin kinkereihin uppoaa killinki jos toinenkin.”

VI ”Bil pojuseni, sinun ei olisi pitänyt lähteä meidän mukaan. Olisit voinut jäädä tänne ja pelehtiä tammojen kanssa uuteen ruohoon saakka.”

VII ”Kuitenkin on surumme suuri eikä menetystämme voi korvata. Yksikään vakuutusyhtiö ei suostunut vakuuttamaan pontikkatehdastamme räjähdyksen varalta. Samiakin tulee ikävä: kuka nyt kantaa kapsäkkiäni?”

VIII ”Ja se joka hajottaa esineen, saadakseen selville mikä se on, on hyljännyt viisauden tien ja ryhtynyt insinööriksi.”

IX ”Ette näe vaatteitanne enää. Ne olivat niin täynnä syöpäläisiä että ne oli pakko polttaa. Tyhjensin taskut tavaroista, mutta pari ovelaa salataskua taisi jäädä huomaamatta. Mitä partisaaneja te oikein kuvittelette olevanne? Ja se ruohon makea löyhkä - hyh!”

X ”Valtiatar, ei mitään. Tai pari tynnyriä kultaa ei haittaisi. Matkanteko nykyään on niin kallista ja olen hävinnyt rahani Legolakselle pokerissa.”

XI ”Minä käsitän. Se oli Musta Hengitys. Heillä on krooninen hammasmätä sokerijuurikkaista, joita he imeskelevät silloin kun eivät syö sipulia. Yhdistelmä riittäisi tainnuttamaan häränkin.”

XII ”Minä pidin valkoisesta enemmän. Nykyinen musta kämppikseni, vaihto-oppilas eteläisiltä mailta, soittaa rappia kaiket yöt ja kaveeraa örkkien kanssa.”
Ykkönen oli siis Pagbaa, kasi ei. Veikkaan lopuiksi ex-Haltiallisen kynästä lähtöisin olleiksi replakoiksi kakkosta, vitosta, kymppiä ja kahtatoista.
 
Hö, ai ei kiinnostanut triviointi? :p
Kiitokset huimalle kahdelle osallistujalle, Sinilakille ja Atheonille, joista tällä kertaa voittajaksi selviytyi Sinilakki. Ottaako Sinilakki vuoron vai nopein?

Vastauksia piisaa, saa inttää vastaan jos kokee vääryyttä:
1. "Beren ojensi vasemman kätensä ja avasi hitaasti sormet..." Minkä nimen Beren antoi itselleen tässä tilaisuudessa? - CAMLOST
+ Entä mitä kyseinen liikanimi on suomeksi? - TYHJÄKÄSI

2. Hänen vaimonsa oli Morwen ----, Baragundin tytär Bëorin huoneesta... Siis Morwen mikä? - ELEDHWEN
+ Ja kenen vaimo Morwen oli? - HÚRIN

3. Oli ---, Yksi, jonka nimi Ardassa oli ----; ja ensin hän teki ainurin, se on ... Oli siis kuka? Kahta nimeä haetaan. - ERU, ILÚVATAR
+ Ja ainur on mitkä? - PYHÄT

4. Niin tapahtui että ihmiset antoivat kuningas Felagundille, jonka he kaikista eldarista tapasivat ensimmäiseksi, omalla kielellään nimen... Ja nimi oli mikä? - NÓM, VIISAS
+ Entä mihin eldar kuuluivat? - QUENDI, HALTIOIHIN

5. Ja [Dolmedin vuoren] eteläpuolelle he louhivat Tumunzaharin jota haltiat kutsuivat nimellä... Eli millä? - NOGROD
+ Ja mitä haltiankielinen nimi on suomeksi? - KOVERTOLA

6. Portin takana alkoivat leveät käytävät jotka veivät alas kallioon hakattuihin saleihin ja kammioihin, ja niin monta niitä oli ja niin suuria että tämä asumus sai nimen... Minkä? - MENEGROTH
+ Jälleen, mitä tämä on suomeksi? - TUHANNEN LUOLAA

7. Entisaikojen vanyar kutsuivat Kuuksi Isil... Mikä oli tämä kuvaileva adjektiivi perässä? - KIILTÄVÄINEN
+ Entä tuliko Kuu Telperionista vai Laurelinista? - TELPERIONISTA

8. ...Ja Anar ----lle he antoivat nimen Aurinko. Eli mikä adjektiivi kuvasi Aurinkoa? - TULENKULTAINEN
+ Entä tuliko Aurinko Telperionista vai Laurelinista? - LAURELINISTA

9. Niitä jotka ovat Suuria näiden henkien joukossa kutsuvat haltiat nimellä... Millä? - VALAR
+ Mainitse heistä neljä. - MANWË, ULMO, AULË, OROMË, MANDOS, LÓRIEN, TULKAS, VARDA, YAVANNA, NIENNA, ESTË, VAIRË, VÁNA, NESSA.

10. Ketä ovat naugrim tuttavallisemmin? - KÄÄPIÖT
+ Entä kuka heidät loi? - AULË VALA

11. Mikä mahtoi olla Mahanaxarin tuttavallisempi nimi? - TUOMIOPIIRI
+ Entä missä se sijaitsi (ei vaadita kovin tarkkaa sijaintia)? - VALMARIN PORTTIEN ULKOPUOLELLA, VALINOR

12. Ketä kutsuttiin Mandosiksi? - VALA NAMO
+ Mikä Mandos oikeastaan oli? - KUOLLEIDEN ASUINSIJA AMANISSA

13. Maiar ja valar muodostavat... - AINUR
+ Ja he olivat lähtöisin... - ILÚVATARIN AJATUKSISTA

14. Melkor nimettiin uudelleen... keneksi? - MORGOTH
+ Kenen toimesta? - FËANOR

15. Kuka oli Melkorin monijalkainen apuri? - UNGOLIANT
+ Kuka Tarussa Sormusten Herrasta oli tämän apurin jälkeläinen? - LUKITAR
 
Kyllä minä voin vuoron pitää. En mene lupaamaan triviaa kovin pian, mutta sanotaan nyt jos ensi viikonloppuna jotakin saisi aikaan, nyt kun viikolla alkaa vähittelen jo elämä muuttua kiireisemmäksi.

edit/ Viikolle menee trivian teko, mutta olen jo edes vähän aloittanut
 
//Vastausaika on päättynyt

edit/ Kaikilla on nyt siis lupa vilkaista kaksi kertaa johonkin Tolkienin teokseen, jos apua kaipaa, triviaa tehdessä. Jos joku jo vastanneista (siis äskettäin vastannut Vetehinen) haluaa käyttää oljenkortta hyväksyyn, niin volaa, uudelleenkin saavat nämä tapaukset triviaan, tämän kerran, vastata.

Oivoi, pääsipä tämä livahtamaan mielestäni ja olen erittäin pahoillani että syyllistyin siihen paheksumaani lupausten pitkittämiseen ja trivian pidon pitkittämiseen.

Trivia siis on ainakin jossakin määrin lohikäärmeisiin keskittyvä ja oikein vastatusta kysymyksestä saa yhden pisteen yleensä, lukuunottamatta muutamaa poikkeuksta (bonustehtävästä saa ½ pistettä). Apuvälineiden käyttöä ei ole missään muodossa sallittu, ainakaan vielä, mutta jos trivian vastaajamäärä näyttää jäävän vähäiseksi, harkitaan tilannetta uudelleen. No tässäpä tämä:
______________________________________________________

1. Millä nimellä kutsutaan tulta syöksemättömiä lohikäärmeitä?

2. Pohjoisen Keski-Maan lohikäärmeitä kutsutaan rohirrimin tarustossa tällä nimellä (eng. long-worms)?

3. Suurin kaikista lohikäärmeistä (jos tietää lisänimen saa plussaa)?

4. Ensimmäinen lohikäärme Glaurung tunnetaan myös muilla nimillä, mainitse ainakin yksi (useammasta nimestä saa plussaa).

5. Mikä oli lohikäärme Smaug Kultaisen surmanneen Bard Jousimiehen pojanpojan nimi?

6. Tunnemme nimeltä myös toisen Kolmannen Ajan lohikäärmeen, Scathan, jonka Fram Frumgarin poika surmasi. Mikä oli ainoa osa Scathan aarteesta, jonka Fram luovutti kääpiöille ja näin saaden kääpiöiden vihat niskaansa?

7. Minkälaista lohikäärmettä urulóki tarkoittaa?

8. Historia tuntee muutamia lohikäärmeen surmanneita nimeltä, mainitse näistä ainakin kolme, muista mainita myös surmatun lohikäärmeen nimi.

9. Mihin kolmeen ryhmään lohikäärmeet voidaan jakaa liikkumistapansa mukaan?

10. Kuka kääpiö koki surmansa lohikäärmeestä?

Bonuskysymys: millä nimellä tuo nimeämätön lohikäärme tunnetaan Tolkienistien keskuudessa?

11. Mikä lintu paljasti Bard Jousimiehelle Bilbon havaitseman kolosen Smaugin nahassa?
 
Huhuu. Yhtä ainoaa vastausta ei ole tullut ja tämän syyn takia en mene antamaan minkäänlaista määräaikaa tälle trivialle vielä. Kunhan vastauksia tulisi edes yksi, niin jotakin voisi kehkeillä.
 
Vaikka lohikäärmeistä olenkin kiinostunut ja Silman sekä Hobitin lukenut niin trivia on ainakin minulle kovin vaikea. Innostuin aiheesta, mutta kun katsoin kysymykset ja tajusin kuinka harvaan todella pystyisin vastaamaan niin jätin sikseen (tosin yksityiskohtien tuntemukseni on huono enkä muista juuri koskaan niitä joten...).
 
Hmm... Näin pidemmälle miettien vika taitaa olla juuri siinä. Minä olen yksityiskohtien perään nipottava ja niihin perehtyvä ihminen, jota kiinnostaa suunnatomasti kaikki pieni nippelitieto mikä löytyy liitteistä sun muista. Kuitenkin trivia, jonka pitäisi olla naurettavan helppo, on helppo minulle vaan ei välttämättä muille. Harkinnan jälkeen taidankin siis sallia hiukan vippaskonsteja trivia tekoon.

Eli siis triviaa tehdessä on nyt kaksi kertaa lupa vilkaista jotakin Tolkienin teosta, KontuWikiä en salli, sillä se tekisi yhdellä vilkaisulla lohikäärme -artikkeliin triviasta naurettavan helpon.
 
Ylös